Gå til innhold
  • Bli medlem

Det finnes en skjult del av norsk friluftsliv. Alt er ikke like lovlig.


Thomas E

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har overnattet i to slike hytter, og har delvis vært med på å bygge en slik selv. Men den vi bygde, som ble ei jaktbu, ble bygget med grunneiers velsignelse og delvis med materialer supplert av han. Men selvfølgelig ulovlig i forhold til offentlige etater. Slike hytter ender ofte opp med å bli tolerert, så lenge de ikke er avlåst. Til og med Statskog har tolerert ulovlige hytter de har oppdaget på sin grunn, så lenge de er åpne for alle og enhver. Men de har også brent ned noen.

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjulte friluftslivet – med Marius Nergård Pettersen
15 Oct · Podkasten Uteliv (Randulf Valle) 01:18:30
https://podtail.com/en/podcast/uteliv/det-skjulte-friluftslivet-med-marius-nergard-pette/

Sitat

Da Marius Nergård Pettersen ga ut boka "Hemmelige Hytter" traff han en nerve blant turfolket. Boka har solgt over 16 000 eksemplarer og i lang tid etter utgivelsen haglet det inn tips til Marius om flere byggverk i norsk natur. I tillegg betrodde turfolk seg til ham med et spekter av andre, hemmelige aktiviteter fra norske skog- og fjellområder. For det skjer definitivt en god del ute i norsk villmark som det sjelden prates eller skrives om. Bli med inn i en spennende verden, men vi prater også om det faktum at mye av dette skjer i lovverkets gråsoner eller definitivt utenfor. Hvorfor skal man da beskrive det? Og hvordan skal man forholde seg til det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bua har jeg ett par netter i. Siste gang for rundt 10 år siden, og da var tilstanden allerede så som så. Den råtner på rot for å si det slik, og hvordan den er nå vet jeg ikke. Ett sted i Ryfylke. Den står på jaktterrenget vårt og jeg aner ikke hvem som bygget den. Så veldig hemmelig er den ikke og grunneier vet i alle fall om den.

89CA2BE7-D919-4101-B3AE-9A3C411851FB_1_201_a.jpeg.1cacd2643fa8bc55f080ab9714e6012f.jpeg

Endret av Robinson
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det var noen å lete etter her i nærheten. Eller ryktene skal ha det til at det finnes en eller to i Bymarka (Trondheim) som få vet om. Vi har funnet Dreiers Minne og Schølberghytta, men det skal visstnok være en eller flere i noenlunde samme område. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Men for å komme inn på denne trådens egentlige trema (som jo ikke handler om salamandre og fisk): Jeg har begge disse bøkene og har foreløpig lest Hemmelig hytter som jeg fant veldig interessant og leseverdig. Han viser at det er en lang tradisjon i Norge for bygging av primitive ly for vær og vind og for steder å være for seg selv. Noen var for bruk under jakt og fiske, andre for å skjule seg eller et bosted der man mer elle mindre har meldt seg helt ut av samfunnets med dets jag, krav og mas. Den moderne formen er vel kanskje et telt i ryggsekken som man kan sette opp helt lovlig akkurat der man vil (med noen få begrensninger da), selv om det nok bygges hytter rundt i skogene i dag også.

Podkasten Uteliv har en halvtimes samtale med forfatteren i en episode fra den 14. januar i år. Jeg tror kanskje man må være patreon-medlem for å høre den.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte og lesa i boka i kveld, må sei eg lure på kor det område som blir beskrivd frå side 42 er, ikkje sikker på at det er Norge, kanskje eg bør finna det ut. Men eg har jo eigentlig ingen ting med det men fann historia svært innteresang.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (1 time siden):

Begynte og lesa i boka i kveld, må sei eg lure på kor det område som blir beskrivd frå side 42 er, ikkje sikker på at det er Norge, kanskje eg bør finna det ut. Men eg har jo eigentlig ingen ting med det men fann historia svært innteresang.

Han sier selv at han kan ha endret på ting for at det ikke skal være mulig å avsløre hvor de forskjellige stedene er fra beskrivelsene i boka. Han har visst vært veldig nøye med akkurat det. Boka heter jo Hemmelige Norge, så det ville jo være rart om ikke stedet er i Norge. De to bøkene er jo kulturhistoriske prosjekt. De beskriver en side av Norsk kultur. Det er også verdt å høre samtalen Randulf Valle har med ham i podkasten Uteliv. Der snakker han blant annet om hvorfor han har gjort dette og hvordan han har gått fram.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På midten av syttitallet melket jeg kongens kyr og hogde kongens tømmer som sivilarbeider på Dillingøy på Vannsjø utenfor Moss. For meg var øya ett eventyr. En av de som var der med oss, en trønder, var foto entusiast og trakket rundt overalt på øya med Pentaxen sin, og han oppdaget en hytte som han senere viste oss. Den var bygget inne i en ganske smal kløft langt inne i skogen, der knausveggen utgjorde ene veggen i hytta. 3 laftede vegger, lav, ikke ståhøyde, med tak av tjærepapp og torv. Kanskje 3-4 m2. Ingen av de ansatte der, og noen hadde vært ansatt i mer enn 20 år , visste om den eller hadde hørt om den. Hytta fascinerte oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (18 timer siden):

Han sier selv at han kan ha endret på ting for at det ikke skal være mulig å avsløre hvor de forskjellige stedene er fra beskrivelsene i boka. Han har visst vært veldig nøye med akkurat det. Boka heter jo Hemmelige Norge, så det ville jo være rart om ikke stedet er i Norge. De to bøkene er jo kulturhistoriske prosjekt. De beskriver en side av Norsk kultur. Det er også verdt å høre samtalen Randulf Valle har med ham i podkasten Uteliv. Der snakker han blant annet om hvorfor han har gjort dette og hvordan han har gått fram.

;-)

Ja du har rett i det med Hemmelige Norge eg kom ikkje på det i går det er jo eit bra poeng. Sammtidig så er det jo 150 km frå nærmaste bilvei viste ikkje at det går Ann i Norge viss det ikkje er løgn då. Står at terrenget er svært tungt og gå i og at det er mykje furuskog og under 40 minus. Er sjølvsagt innlandet dette då heller ikkje spor av andre på to månader om vinteren. Må vera særdeles øde ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (37 minutter siden):

Ja du har rett i det med Hemmelige Norge eg kom ikkje på det i går det er jo eit bra poeng. Sammtidig så er det jo 150 km frå nærmaste bilvei viste ikkje at det går Ann i Norge viss det ikkje er løgn då. Står at terrenget er svært tungt og gå i og at det er mykje furuskog og under 40 minus. Er sjølvsagt innlandet dette då heller ikkje spor av andre på to månader om vinteren. Må vera særdeles øde ja.

 

Det kan like gjerne være 15 mil fra nærmeste bilvei der han har lov å kjøre, eller fra der han pleier å stoppe for å dra på tur, eller det kan være 15 km i stedet for 15 mil. Opplysningene kan også være riktige. Vi vet ikke. Som sagt så kan han ha både flyttet steder til andre deler av Norge, byttet nord med syd og gjort korte avstander lange eller omvendt for å hindre at man skal kunne finne igjen stedene etter beskrivelsene i boka. Jeg tror boka skal leses som en beskrivelse av en kultur/tradisjon enn som en typisk turmål-bok der han forsøker  finne ut hvorfor folk driver med dette. Et sted trenger heller ikke å være hemmelig i den forstand at ingen andre vet om det. Det kan like gjerne være at de som har dette som stedet sitt kun drar dit alene og ikke sammen med andre. De har sin lille hemmelighet om hvor de befinner seg når de er der.

Egentlig to veldig interessante bøker (jeg har bare lest den ene foreløpig da, men har også hørt ham på podkasten Uteliv. Den andre boka ligger i lesekøen blant mange andre rundt i hyllene her. Tror jeg skal reservere den for lesing kun på hytta. Der har jeg bare ei bok jeg leser i foreløpig, den Randulf Valle har skrevet om Hjalmar Dale, den glemte eventyrer (absolutt leseverdig).

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (19 timer siden):

Det er også verdt å høre samtalen Randulf Valle har med ham i podkasten Uteliv. Der snakker han blant annet om hvorfor han har gjort dette og hvordan han har gått fram.

 

Det finnes flere podkastepisoder med Marius Nergård Pettersen.

Podkasten Uteliv - Hemmelige hytter:

https://podcasts.apple.com/no/podcast/hemmelige-hytter-med-marius-nergård-pettersen/id1454568929?i=1000430752805

Podkasten Uteliv - Det skjulte friluftslivet:

https://podcasts.apple.com/no/podcast/det-skjulte-friluftslivet-med-marius-nergård-pettersen/id1454568929?i=1000538637039

Villmarksliv - Det skjulte friluftslivet/hemmelige hytter:

https://podcasts.apple.com/gr/podcast/det-skjulte-friluftslivet-hemmelige-hytter-med-marius/id1479040795?i=1000548902812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (9 minutter siden):

Ja, det har du rett i. Det hadde jeg faktisk glemt. Det var rett etter å ha hørt den første på Uteliv at jeg kjøpte Hemmelige hytter (vinteren/våren 2019). Hemmelige Norge kjøpte jeg i oktober i fjor. Den fra Villmarksliv har jeg ikke fått med meg, men det skal nok ikke vare lenge! Jeg startet den faktisk akkurat nå. Takk for tipset! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Det kan like gjerne være 15 mil fra nærmeste bilvei der han har lov å kjøre, eller fra der han pleier å stoppe for å dra på tur, eller det kan være 15 km i stedet for 15 mil. Opplysningene kan også være riktige. Vi vet ikke. Som sagt så kan han ha både flyttet steder til andre deler av Norge, byttet nord med syd og gjort korte avstander lange eller omvendt for å hindre at man skal kunne finne igjen stedene etter beskrivelsene i boka. Jeg tror boka skal leses som en beskrivelse av en kultur/tradisjon enn som en typisk turmål-bok der han forsøker  finne ut hvorfor folk driver med dette. Et sted trenger heller ikke å være hemmelig i den forstand at ingen andre vet om det. Det kan like gjerne være at de som har dette som stedet sitt kun drar dit alene og ikke sammen med andre. De har sin lille hemmelighet om hvor de befinner seg når de er der.

Egentlig to veldig interessante bøker (jeg har bare lest den ene foreløpig da, men har også hørt ham på podkasten Uteliv. Den andre boka ligger i lesekøen blant mange andre rundt i hyllene her. Tror jeg skal reservere den for lesing kun på hytta. Der har jeg bare ei bok jeg leser i foreløpig, den Randulf Valle har skrevet om Hjalmar Dale, den glemte eventyrer (absolutt leseverdig).

;-)

Ja skjønar det at boka skal leses litt alternativt, men det var litt artig og tenka kor det kunne vera hen men er jo det som er vitsen ein skal ikkje klara og finna det ut. Men bildene må ein vel ta utgangspunkt i at stemmer. Generelt sett må ein jo nordover for og finna skikkeleg ødemark sjølv om eg aldri har vore i indre delar av Troms eller Finnmark der eg trur dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (16 minutter siden):

Ja skjønar det at boka skal leses litt alternativt, men det var litt artig og tenka kor det kunne vera hen men er jo det som er vitsen ein skal ikkje klara og finna det ut. Men bildene må ein vel ta utgangspunkt i at stemmer. Generelt sett må ein jo nordover for og finna skikkeleg ødemark sjølv om eg aldri har vore i indre delar av Troms eller Finnmark der eg trur dette er.

Det fine med det er jo at hvis man forsøker å finne ut hvor disse stedebne kan være ved hjelp av boka, kart og bilder, så kommer man fort over steder man får lyst til å dra, selv om det ikke skulle være det "riktige" stedet. Og så får man kanskje lyst til å finne seg sitt eget hemmelige sted der ingen skulle tru at nokon kunne finne. Men bare husk at folk er nyskjerrige. De følger gjerne et fotspor/trugespor/skispor du har gått opp for å finne ut hvor du har gått. Jeg har selv opplevd det og også prøvd å utmanøvrere dem ved å gjøre lure ting. En gang var det en som kom syklende i trugesporet mitt som var hardt og godt trampet etter mange turer. Jeg så aldri han komme syklende mer. Jeg tipper han gispet litt når han fikk se stupene han måtte sykle ned etter å ha passert meg. 😆

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.