Jump to content
IGNORED

Det finnes en skjult del av norsk friluftsliv. Alt er ikke like lovlig.

Thomas E
 Share

Recommended Posts

Jeg har overnattet i to slike hytter, og har delvis vært med på å bygge en slik selv. Men den vi bygde, som ble ei jaktbu, ble bygget med grunneiers velsignelse og delvis med materialer supplert av han. Men selvfølgelig ulovlig i forhold til offentlige etater. Slike hytter ender ofte opp med å bli tolerert, så lenge de ikke er avlåst. Til og med Statskog har tolerert ulovlige hytter de har oppdaget på sin grunn, så lenge de er åpne for alle og enhver. Men de har også brent ned noen.

Edited by Robinson

Det skjulte friluftslivet – med Marius Nergård Pettersen
15 Oct · Podkasten Uteliv (Randulf Valle) 01:18:30

Hidden Content

Sitat

Da Marius Nergård Pettersen ga ut boka "Hemmelige Hytter" traff han en nerve blant turfolket. Boka har solgt over 16 000 eksemplarer og i lang tid etter utgivelsen haglet det inn tips til Marius om flere byggverk i norsk natur. I tillegg betrodde turfolk seg til ham med et spekter av andre, hemmelige aktiviteter fra norske skog- og fjellområder. For det skjer definitivt en god del ute i norsk villmark som det sjelden prates eller skrives om. Bli med inn i en spennende verden, men vi prater også om det faktum at mye av dette skjer i lovverkets gråsoner eller definitivt utenfor. Hvorfor skal man da beskrive det? Og hvordan skal man forholde seg til det...

Denne bua har jeg ett par netter i. Siste gang for rundt 10 år siden, og da var tilstanden allerede så som så. Den råtner på rot for å si det slik, og hvordan den er nå vet jeg ikke. Ett sted i Ryfylke. Den står på jaktterrenget vårt og jeg aner ikke hvem som bygget den. Så veldig hemmelig er den ikke og grunneier vet i alle fall om den.

89CA2BE7-D919-4101-B3AE-9A3C411851FB_1_201_a.jpeg.1cacd2643fa8bc55f080ab9714e6012f.jpeg

Edited by Robinson

Skulle ønske det var noen å lete etter her i nærheten. Eller ryktene skal ha det til at det finnes en eller to i Bymarka (Trondheim) som få vet om. Vi har funnet Dreiers Minne og Schølberghytta, men det skal visstnok være en eller flere i noenlunde samme område.