Gå til innhold
  • Bli medlem

Briller & Balaclava uten dugg og kjerringråd?


Lars og Berit

Anbefalte innlegg

Vi (Lars&Berit) er begge brillebrukere. Vi ønsker oss en godt ventilert balaclava som virker helt av seg selv ;) Balaclava‘n skal dekk fra og med nesen og ned, panna og opp. Til nå har vi fått råd om å smøre brillene med alt fra barberskum til Zalo, olivenolje eller anna dritt på dyre flasker. Vi har vurdert maske men synes kanskje det er litt i overkant i forhold til vår bruk.

Så langt skjønner vi at den bør ha stiv nesebru og sideveis utlufting ev. nedover om åpningen er stor nok.

Men hva fungerer for deg som har balaclava og duggfrie briller uten barberskum, olivenolje eller Reodor´s spesial?

Det er mange dårlige råd og dyre bomkjøp der ute..

Vi takker og bukker for ikke-kjerring-råd ;)

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst er jeg ganske forsiktig med å trekke balaklava over munn og nese pga fukten som blir samlet.
Har god erfaring med åpne balaklavaer i kombinasjon med vindmaske/scootermaske. Disse har hull for utlufting for både munn og nese som regel. 
Det fungerte sist vinter for meg, men det blir noe dugg i løpet av dagen uansett.. Jeg endte opp med linser for å unngå/omgå disse problemene. Det finnes remedier hos optikeren som kan smøres på brillene, men det har jeg ikke testa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke åpen balaklava gjør jeg helst det, men jeg har også en med små hull for utlufting til de virkelig ufyselige dagene (som jeg helst ikke er ute i)

Det blir mer eller mindre dugg uansett, også fordi brillene ligger for tett mot ansiktet, som allerede påpekt ovenfor. Linser er sikkert et bra alternativ, men jeg bruker ikke linser siden de er vanskelig å finne igjen i snøen🤓

I kampens hete har jeg spyttet på glassene og gnidd det inn og selv om skarpsynet kan bli litt lidende fungerer det inntil spyttet fryser til. Nei kjenner ikke til kjerringråd, ei heller andre råd, enn å sørge for gjennomtrekk mellom brille og ansikt.🌬️👀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dekkende balaklava har jeg ikke fått til å virke med briller. 
 

I praksis har jeg to tips: få vekk fuktigheten fra ansiktet og tynne brilleglass som ikke dekker for tett mot ansiktet  

Jeg bruker en tynn Aclima balaklava og en gator maske om det føyker nok til at det blir ubehagelig med åpne balaklava. Da er det åpning til nese og munn så fuktigheten kommer lett ut og vekk fra ansiktet. 
 

Tynne brilleglass sørger for at brillene endrer temperatur ganske fort fordi de ikke har så mye masse som holder på temperaturen. Da dugger de mindre siden temperaturforskjellene blir mindre. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har cyckel ansiktsskdd med små hål i fungerar så länge det ej är minusgrader sedan is osv de skydden som kombinerar ansiktsskydd och mössa blir ofta svårt att sätta på glasögon efter man satt på  ´balaklava´änndå svårare med hjälm på (ser nu att någon skrivit liknande men ni får hoppa över isf).

Skulle jag köpa nytt system skulle skoterskydd med skärm vara en bra lösning tex för skidåkning vid extrem väder på kalfjäll om man ej har stor pälskant på huvan,jag provade en poplin damkappa som ej längre anv med dyligt men tyckte att det kom att klia i ansiktet kanske en strut i tyg med förstärkning/förstyvning  liknande gammal moped i plast dyligt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (5 timer siden):

Kan jeg bruke åpen balaklava gjør jeg helst det, men jeg har også en med små hull for utlufting til de virkelig ufyselige dagene (som jeg helst ikke er ute i)

Det blir mer eller mindre dugg uansett, også fordi brillene ligger for tett mot ansiktet, som allerede påpekt ovenfor. Linser er sikkert et bra alternativ, men jeg bruker ikke linser siden de er vanskelig å finne igjen i snøen🤓

I kampens hete har jeg spyttet på glassene og gnidd det inn og selv om skarpsynet kan bli litt lidende fungerer det inntil spyttet fryser til. Nei kjenner ikke til kjerringråd, ei heller andre råd, enn å sørge for gjennomtrekk mellom brille og ansikt.🌬️👀

Vi har hver vår Devold Expedition Balaclava som er åpen, glad i den. Vi prøvde et par Bula Venti Facemask som definitivt ikke fungerte. Vi støtter din linse policy og kjenner oss ellers igjen i frustrasjonen 😁 - 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barskekarsten skrev (5 timer siden):

Så dekkende balaklava har jeg ikke fått til å virke med briller. 
 

I praksis har jeg to tips: få vekk fuktigheten fra ansiktet og tynne brilleglass som ikke dekker for tett mot ansiktet  

Jeg bruker en tynn Aclima balaklava og en gator maske om det føyker nok til at det blir ubehagelig med åpne balaklava. Da er det åpning til nese og munn så fuktigheten kommer lett ut og vekk fra ansiktet. 
 

Tynne brilleglass sørger for at brillene endrer temperatur ganske fort fordi de ikke har så mye masse som holder på temperaturen. Da dugger de mindre siden temperaturforskjellene blir mindre. 

Skal ta til oss tips og kunnskap - her var det mye bra, takk @Barskekarsten 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.