Gå til innhold
  • Bli medlem

Thermarest Z-Lite


Robinson

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket på disse liggenunderlagene en del nå. Både bakpå ryggsekker til folk jeg har truffet på fjellet og på nettsider som selger disse. Jeg trodde egentlig at jeg hadde beveget meg vekk fra celleskum liggeunderlag for godt nå etter at jeg har prøvd de gode , komfortable og likevel lette oppblåsbare liggeunderlagene. Komforten deres er milevis over de gamle ikke oppblåsbare liggeunderlagene jeg har hatt. Men likevel, nå er det noen som hevder at disse Thermarest Z-Lite liggeunderlagene har bedre komfort enn de gamle cellskum underlagene. Hvis de har akseptabel komfort, ser jeg mange fordeler med disse. Lett, trenger ikke blåses opp og best av alt, de kan brukes i lyngen som sofa. Det tør jeg aldri med det oppblåsbare. Spørsmålet mitt er: Er det noen der ute som har prøvd disse ? Og hva synes dere i så fall om dem ? Ok. Det var to spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Robinson skrev (10 minutter siden):

Jeg har kikket på disse liggenunderlagene en del nå. Både bakpå ryggsekker til folk jeg har truffet på fjellet og på nettsider som selger disse. Jeg trodde egentlig at jeg hadde beveget meg vekk fra celleskum liggeunderlag for godt nå etter at jeg har prøvd de gode , komfortable og likevel lette oppblåsbare liggeunderlagene. Komforten deres er milevis over de gamle ikke oppblåsbare liggeunderlagene jeg har hatt. Men likevel, nå er det noen som hevder at disse Thermarest Z-Lite liggeunderlagene har bedre komfort enn de gamle cellskum underlagene. Hvis de har akseptabel komfort, ser jeg mange fordeler med disse. Lett, trenger ikke blåses opp og best av alt, de kan brukes i lyngen som sofa. Det tør jeg aldri med det oppblåsbare. Spørsmålet mitt er: Er det noen der ute som har prøvd disse ? Og hva synes dere i så fall om dem ? Ok. Det var to spørsmål.

Jeg bruker dette selv, men ikke som liggeunderlag :D 
Nydelig å sitte på, slenge seg ned å lyngen. Er det mange minus kan jeg bruke dette i kombinasjon med oppblåsbart, for å få bedre isolasjon. 
Koster noen hundrelapper og punkterer ikke, men kan ikke sammenlignes komfortmessig mot mine Sea to summit etherlight og comfort plus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det i kombinasjon med et lett oppblåsbart, men har kuttet av litt i lengden da jeg ikke trenger til hele kroppslengden. Da veier det også litt mindre (300g). Fint utenfor teltet, og fint som ekstra isolasjon under oppblåsbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Therm-a-Rest Z Lite Sol i vår og brukte det på en fireukers tur i sommer som eneste liggeunderlag. Jeg sover godt på det, men det gjør også at jeg leter litt ekstra etter mykt underlag for å slå opp teltet på. Jeg valgte det på grunn av lav vekt og slitestyrke. Liggeunderlaget er brettbart og du slipper at det krøller seg som andre skumunderlag kan ha en tendens til. Det er 183 cm langt, men jeg legger uansett klær som pute i hodeenden og trenger derfor ikke et lenger liggeunderlag. Relativt vannavstøtende, men jeg har en vanntettpose rundt når jeg har det festet utenpå sekken. Husk å ha aluminiumsbelegget opp mot kroppen slik at det kan reflektere varmen slik det er ment for.

Det funker for øvrig svært godt til å holde varmen unna når sola steker dersom du legger det over deg med aluminiumsbelegget opp inne i teltet.IMG_1998.thumb.JPG.fadcd2c1e75af005d26421ece71d639e.JPGIMG_1863.thumb.JPG.e721e69b2ceff1994025cd5e850f003d.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som kun bruker liggeunderlag i skum, typ rull så har ikke jeg helt klart å la meg overbevise over disse brettbare. De pakker litt mer kronglete på sekken og tilfører vel egentlig ikke så mye annerledes fra den tradisjonelle rullen, bortsett fra mulige svakheter i brette-leddene (ryker disse noen gang?), og at de potensielt er litt mer vannavstøtende på grunn av behandlede overflater?

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (20 minutter siden):

Som en som kun bruker liggeunderlag i skum, typ rull så har ikke jeg helt klart å la meg overbevise over disse brettbare. De pakker litt mer kronglete på sekken og tilfører vel egentlig ikke så mye annerledes fra den tradisjonelle rullen, bortsett fra mulige svakheter i brette-leddene (ryker disse noen gang?), og at de potensielt er litt mer vannavstøtende på grunn av behandlede overflater?

 

Tar mye mindre plass enn ett bamse, veier mindre, raskere og enklere å brette sammen.

Når de er brettet sammen kan de også bøyes og skyves inn i en kajakkluke, ett sammenrullet blir mye stivere og tar mer plass.

Men til å sove på et nok ett bamse bedre, og har mye bedre friksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (På 3.11.2021 den 19.45):

Takk for svarene. Det ser ut til at de fleste altså bruker dette underlaget som ett supplement, og ikke egentlig som ett basis liggeunderlag.  

Mhm, og det er også fint å sitte på i sammenbrettet form, sånn for å få bakenden litt opp fra bakken.

 

sneakyowl skrev (10 timer siden):

og at de potensielt er litt mer vannavstøtende på grunn av behandlede overflater?

Ja de trekker vann i mindre grad enn bamsetypen med "åpen" struktur. Og så har det en liten fordel med at en evt fuktig/sølete underside alltid brettes mot seg selv og ikke søler til oversiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi har sådan 2/3 del lengde "eggebakke", som er blitt misbrukt til al mulig. Fx som skåneunderlag for kne, ved bytte til vinter/sommerhjul. (Hjulboltene ligger fint i hulrommene!)

Den er gammel og har tålt mye juling i brettene uten feil. Ganske myk som ekstra underlag - mykere enn Bamsetypen. Isolere ganske bra. Suger ikke vann, men blir den glemt ute i regnen blir alle hulle jo fyllt med vann. Selv om det rystes av er den ganske våt. "Eggebakken" blir stadig ofte med på dagsturer til å sitte og spise lunsj og andre pauser. Fyller ikke mye under topploket eller utenpå sekken og kan også bøyes sammen.

Jeg har et "bamseliknende" underlag, som altså ikke suger vann og bare blir vått på overflaten! Men er av hensyn til alder, rygg mm gått over til Synmat. Men de gamle underlag blir brukt som ekstra under Synmat og midt i teltet til hunde og til å sitte/knele på ved kokkelering og annen aktivitet.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.