Gå til innhold
  • Bli medlem

MF på Fotogen VS Bensin för och nackdelar


Håkan S

Anbefalte innlegg

Har haft en diskution på SV webs.Utsidan om fotogen alt.bensin till MF kök.

En mkt erfaren vinter anv vill ej anv bensin pga större risker bl med bränsleläckage på AL-flaskor,blir enl han bränsle läckage rakt igenom materialet och de är behandlade med Epoxi beläggning på insidan som med tiden 2-3 år försvinner.

Jag har EJ anv bensin i förtält och har gamla sigg flaskor som troligen har betydligt tjockare gods/material än nya men före mitt test nu i Okt på brännare blev det lite vätska i plastpåsen vid flytt men torkade rent och cycklade ca 3 km utan läckage,kan detta ev vara att packningen i flakkorken läcker lite med tiden men om man drar åt så tätar det igen.

Här på denna websida anser de flesta att man är ´gammalmodig´som anv fotogen,att det blir betydligt större skada/0lycka vid ev brand vet ju de flesta men hur stor är risken i verkligheten?

Är det bara om köket ej servas och man saknar erfarenhet av att anv köket som det normalt sker tillbud.

Har någon haft brandfilt med i packningen och framtagen vid köket vid anv. ?

Testar ni flaskor under tryck med köket släckt och låter stå en stund och kontrolerar ev läckage?

Största risken för brand borde vara vid start av kök med bensin om det kommer ut för mycket bränsle vid primning/förvärmning och den antänds och man ej sätter på en kastrull snabbt eller har ett lock framme som man kan dämpa lågan med,samt om en koppling med tryck på går av eller hoppar isär.

Fördelen med bensin är ju nästan luktfri med alkyd och mindre CO i avgaserna och mindre sot,och lite högre effekt.

Har ni kvar dunken med bränsle i pulkan och bara en liten flaska ev halvfull som räcker för 2 gr förbrukning,men 1/2-1 dl bensin som brinner öppet blir troligen låga så det tar eld i ett litet tält och man ev precis klarar i ett stort om man har tur och ev skär ut en extra utgång igenom tältduken med den fickkniv man alltid bör ha i fickan vid MF bruk i tält.

Risker med påfyllning av lilla flaskan inne i tältet med ev varmt avstängt kök som får lite bensin på sig av misstag och du får brand.

Risker med att ha kök lösa utan fast monterat på en platta alt and Trangia vindskydd över och under och hela köket välter tex på grund av snö smälter tex.jag hade en stor platta med isolerande skum under som ej kunde tippa och Trangia men skulle ev även haft fästen för vindkydden och någon brand skydd på träfiberskivan ev al plåt eller borindränkt(inpregnerade tält för scouter med borhaltig vätska en gång kanske ej vattenavisande men mindre brandrisk)eller brandskyddande färg(som sväller och avleder värme)

Vid brandövningar med brandkår på skolor förr hade brandkåren diesel/fotogen i bränslefaten med lite bensin tillsat och ny bensinskätt till nästa grupp elever.

Sett inslag om blandning på bränslet med 80% fotogen och 20% bensin till mf kök med fotogenmunstycket,även att man tömmer ur bränslet ur AL-flaskan om man ej anv den på länge och låter stå utan kork ett tag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunnskap om hvordan man benytter sitt ustryr, og ikke minst vedlikeholder det er nøkkelen til hva man velger, ofte overvurderer man egen kunnskap... Det kan man lære av, men det kan også gå veldig galt.  Jeg foretrekker bensin, men utenfor teltet.  Beregner jeg å koke i teltet blir det parafin, og selv da forvarming og opptenning/slukking utendørs.  Så har det hendt at jeg har bensin, men været blir slik at man "må" fyre i forteltet.  Da er det godt å ha utstyr man kan stole på, og kan anvende, men jeg er spesielt aktsom i slike tilfeller.

Andre vurderer annerledes.   Jeg har også venner som kun anvender Trangia og sprit.  Fyller ikke flasker på tur, reservebrensel i annen alu-flaske.  brenselet kan stå i samme flaske kontinuerlig, jeg har ikke med brannteppe, skjelden med plate til å sette brenneren på. Det blir alltid tungt nok i ryggsekken :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bensin når jeg kan, pga. lettere forvarming og mindre gris ved søl/dråper. I 111 brennere er det gummipakninger som over tid holder seg bedre ved bruk av parafin/tennvæske, så der bruker jeg det.

Begge deler fungerer fint.

Hva angår etterfylling ser jeg ikke problemet. Om man ikke har nok drivstofflasker til å bytte flaske, men må etterfylle, så kan man gjøre dette før man starter brenneren i stedet for å etterfylle en varm brenner. Er det brenner med slange må man uansett koble brenneren fra flasken for å etterfylle, så det er ikke noe problem.

Godt vedlikeholdt utstyr er viktig uansett drivstoff.

MSR pumper er veldig pålitelige etter min erfaring, men de har en svakhet, og det er de malte o-ringene. Disse vil lekke etterhvert som malingen løsniner. De bør demonteres og gnikkes av malingen på og smøres på nytt. Etter jeg har gjort det fungerer pumpene år etter år etter år uten annet enn litt olje en gang i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.