Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedovn til fjelltelt


Skrim75

Anbefalte innlegg

Hei  jeg har tenkt litt på en liten vedovn til fjelltelt.  Kunne hatt den i forteltet i 3 manns teltet og eventuelt hatt røykrøret ut av ventilen. Vet at en kan kjøpe kit til å lage røykutgang til telt. Kjenner til goat ovnen men de er dyre. Har noen erfaring med dette og har det til sitt telt? Tips og gode råd mottas.  Tenkte kanskje på en enkel innretning som kan gi en god lunk i teltet,  med     f eks kvister, små ved.  Har primus men har tenkt på vedovn :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De minste titanovnene fungerer med det, men jeg synes det blir for lite sikkwrhetsmarginer og avstander i telt til ovn.

 

Vi prioriterer varmere poser og klær og lar ofte være å fyre med primus også i telt om vinteren. 

 

Du pådrar deg et smelteproblem også om du fyrer for mye i små konstruksjoner....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette med "Hot tent" er ganske stort der ute, spesielt i USA. Parallelt så vokser også antall produsenter av nettopp ulike telt konstruksjoner til dette bruket. Mitt inntrykk er at dette, gjort riktig, er både fornøyelig og praktisk med tanke på varme. Dette er selvsagt noe annet enn "varm pose og flere lag med klær". Her snakker man varme og teltkos, man utvider bruken av teltet/konstruksjonen man går for. Bare fordi vi ikke gjør så mye slikt i Norge, betyr ikke at det ikke fungerer. Man skal dog vite hva man holder på med, men det gjelder all fyring i telt til alle årstider.

Selv har jeg ingen erfaring med vedovn i telt. Har alltid vært en bålfyrer. Deretter lagt meg i teltet. Nå skal jeg skal i gang med å modifisere et eldre Holmeslet fjelltelt som ikke er i særlig bruk lengre. Dette håper jeg skal fungere bra da det har 180cm høyde innvending. Går til innkjøp av en lett vedovn. Har lyst til å kjøpe her i Norge, men synes det er begrenset med utvalg. Fungerer det så blir det på ingen måte en erstatning for slik jeg gjør det i dag, men et alternativ når forhold og type tur tillater det.

En av "guruene" innen dette med hot tent er Lonewolf. I denne videoen har han modifisert et nå kjent teltmerke her i Norge. Ellers er det bare å gå gjennom hans videoer om dette temaet så får du en god oversikt over telt/konstruksjoner, ovner, bruk og sikkerhet.

https://youtu.be/eUplw2xBFt4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Ovnen må nok stå i fortelt, evt. innertelt uten gulv, eller man klipper en åpning i gulvet på innerteltet der den skal stå.

Peter Persson på youtube bruker en del vedovn i telt.

Sant det Marius. Backwood har et kvadratisk løst gulv på midten festet med borrelås. Likevel usikker på om det er hensiktsmessig eller mulig å ha en vedovn midt i teltet. Har dog kjøpt 1mx1m brannteppe/gnistfanger. Blir spennende prosjekt. Tar i mot alle tips og råd. 

Peter er virkelig en flink fyr! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heat Pal kan kanskje være ett alternativ

https://www.maritim.no/origo-heat-pal

Utgått produkt, men dukker opp innimellom på Finn.no

Jeg fikk kjøpt ett nytt eksemplar der til en særdeles billig penge siden den var "ødelagt", noe som viste seg i ettertid å referere til en liten bulk som originalt skal være i toppen av cannisteren for å se når man har fylt nok rødsprit..

Har prøvd den i mindre lavolignende telt, og den gav lun og gjevn varme. 

Fant ikke linker i farten, men det finnes noen YouTube videoer som viser Heat Pal'en brukt i fjelltelt, der den står i forteltet. 

Pakker ikke så voldsomt mye, men litt er det selvfølgelig. Jeg har kun hatt den med i pulk. 

p_5090-00_default_1.png.63d1304200c37fcc908d7d5050f2e39c.png

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric earthwalker skrev (17 timer siden):

Jeg har prøvd min på to turer, og den har definitivt sin funksjon som foreskrevet.

Varmen blir fordelt noe horisontalt istedenfor å gå rett opp i telt taket med en gang. 

Min har blitt brukt på MSR Wisperlight, så passer ikke 100%, på brenneren, men sitter forholdvis godt på. Planlegger å gjøre noen små endringer med dremelen for at den skal sitte litt bedre. 

Men krever på lik linje som kun ved bruk av brenneren som varmekilde at man må passe på "hele tiden".

Jeg kjøpte min til under halv pris av den du har linket til, så var ikke store investeringen, men til 500 (+ eventuell frakt) vet jeg ikke om jeg vil anbefale den. 

Jeg bruker ofte en primus gasslanterne når jeg er på telttur med ungene, og den avgir faktisk nok varme til at det ved moderate minus temperature blir litt lunk i teltet. I tillegg er den veldig stille og trenger så og si null tilsyn. (Så lenge det ikke er mye romstering i teltet)

Så dermed har ikke Koeava Cap Heateren blitt så mye brukt, da jeg heller gjør litt kort stormfyring med brenneren, om gasslanternen ikke greier å holde lunken alene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.