Gå til innhold
  • Bli medlem

MF Optimus 207 på div bränsle


Håkan S

Anbefalte innlegg

Jag testade mitt kök på en blandning av fotogen + tändvätska + lacknafta blandad ca 1/3 av olika märkte ingen större skillnad på lågan eller effekt dock ej tagit med vatten eller kastrull och testade på stället jag ´stresstestar ´tält på dvs en hög FD soptipp.

Svårt att tända med tändare med ´förlängningsrör´ev lite för lite gas jag glömde tändstål,först provade uppe på ett ´rastplatsbord´där gick set ej att tända trots vindskärm på Trangia men fungerade på marken.

Lågan blev lite grön på lägsta effekt men blå på halv och full kan detta ha att göra med bränsleblandningen?

Denna brännare är känd för att gå att anv med alla brännbara vätskor med fotogen munstycke ska även gå med benzin och diesel,detta ska jag testa när fotogen och bränsleblandningen är slut.

Jag anv det gamla ´tunga´70-80 tals vindskydden då det blir varmt och AL runt brännaren blir lite deformerat och tror ej att nya i UL håller ev mitt HA som jag fick på garanti på UL som blev deformerade i ´bajonett´fästet för över och under del i sommras.

Hur hade dett gått att anv tändstål ute i blåst end testat inne i tältabside eller i skogen är stormtändare bästa lösning för båsiga dagar men efter fått hår avsvedda när jag testat tända med tändstål med övre vindskydd på med gas som då hade samlats dvs sjunkit under hålen i underdelen och ´exploderade´ dvs antändes så ville jag testa gaständare  på´ förlängningsrör´som säkerhet och ska ta ny nästa gång.

På bild syns hur ren brännarskål blivit av Cola och diskmedel vid ´renovering´ endast byte av grafitpackning vid lågjustering (100 kr inkl frakt) + lite avlslagen Cola efter många timmars drift.Ljuddämpar ´hatten ´ och hela brännaren håller en livstid om den tilv i SV av optimus.

(film i 4 x speed ca 20 cm från kök)

WP_20211026_17_40_25_Pro.thumb.jpg.6f97706d2afaf66789ade3cf9a4fb705.jpg

 WP_20211026_17_40_13_Pro.thumb.jpg.345e6a9c83bc275f7af274e0ca4312a3.jpg

Lite oskarp men syns att det blit grönt på sparlåga och klart blått på  högre effekt lufthål i undre del var vända från vinden som var ca 10 m/s

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.