Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski Sandsa till Stranddalen, Suldal


olof

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg vil tro at det alltid vil være mulig å gå på isen på Svinstølvannet i begynnelsen av mars, men jeg vllle valgt å gå ned til lille Standdalsvannet og videre til hytta. (Stranddalsjuvet kan være "vanskelig" om det er skare...

 

Endret av REJOHN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilvegen er ikke åpen inn til Sandsaosane vinterstid (det er kjørt skispor i den), så man må evt gå på ski fra skisenteret ved Gullingen om man kommer den vegen.

Da kan det bli en ganske lang tur om man ikke deler den i to :)

Ellers er det jo en finfin tur :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (14 timer siden):

Jeg vil tro at det alltid vil være mulig å gå på isen på Svinstølvannet i begynnelsen av mars, men jeg vllle valgt å gå ned til lille Standdalsvannet og videre til hytta. (Stranddalsjuvet kan være "vanskelig" om det er skare...

 

Tack för svar men jag förstår inte riktigt den ruta du föreslår. Har du möjlighet att bifoga en karta med ruta du anbefaller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmhelland skrev (2 timer siden):

Bilvegen er ikke åpen inn til Sandsaosane vinterstid (det er kjørt skispor i den), så man må evt gå på ski fra skisenteret ved Gullingen om man kommer den vegen.

Da kan det bli en ganske lang tur om man ikke deler den i to :)

Ellers er det jo en finfin tur :)

 

Hej. Jag hade tänkt ta en taxi från Sand till Gulingen och sen därifrån gå på ski till Sandsa och övernatta där. Mitt mål är att gå på ski till Ljosland, hytta till hytta., ca 10 dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olof skrev (15 minutter siden):

Tack för svar men jag förstår inte riktigt den ruta du föreslår. Har du möjlighet att bifoga en karta med ruta du anbefaller?

I enden av Svinstølvannet tar du rett fram mot (sørøst) i stede for å svinge til venstre (norover) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ved et bilde med det jeg tror Rejohn mener :) Opp fra Månastøl til Øystastranddal, deretter inn til Stranddalen (rosa). Tredje alternativ kan være å gå  Gamlestøldalen frå Fagerstøl til Øystastranddalen og samme rute videre.

 

Sjekk bratthetskartet til NVE for grei oversikt over skredutsatte områder etc, begge alternativene over må du gjennom Kjelkaskaret (mellom Kjelkanuten og Fagerstølnuten), her kommer du ikke opp uten å passere terreng over 30 grader:

https://temakart.nve.no/tema/bratthet

 

alternativer.png

rosa-alternativ-sommer.png

Endret av hmhelland
La ved sommerbilde av rosa- alternativ.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå fra Sandsahytten og ikke starte ved Osane, så er det veldig tett og "steinrøys" langs vatnet fra Sandsahytten til Osane, lite gunstig med ski (blå strek på vedlegg), Sandsavatnet er regulert og oftast er det ikkje trygg is.

Skulle eg gått på ski fra Sandsahytten til Stranddalshytta hadde eg nok valgt en rute som den rosa vedlagt i bilde. Gått den mye sommerstid, og vil nok funke greitt på vinteren og, men avhengig av snøforholda lagt inn litt omveier rundt terrengfeller langs Valånå (bekken ned til Sandsavatnet)..

alternativ-hytte-til-hytte.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmhelland skrev (4 timer siden):

La ved et bilde med det jeg tror Rejohn mener :) Opp fra Månastøl til Øystastranddal, deretter inn til Stranddalen (rosa). Tredje alternativ kan være å gå  Gamlestøldalen frå Fagerstøl til Øystastranddalen og samme rute videre.

 

Sjekk bratthetskartet til NVE for grei oversikt over skredutsatte områder etc, begge alternativene over må du gjennom Kjelkaskaret (mellom Kjelkanuten og Fagerstølnuten), her kommer du ikke opp uten å passere terreng over 30 grader:

https://temakart.nve.no/tema/bratthet

 

alternativer.png

rosa-alternativ-sommer.png

Ok, jag förstår. Jag hade tittat på den möjligheten men funderade på om det kunde vara besvärligt att ta sig fram i skaret mellan nedre och övre Stranddalsvattnet , det är ju en stigning på ca 100 m. 

Stranddalsvattnet.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmhelland skrev (2 timer siden):

Skal du gå fra Sandsahytten og ikke starte ved Osane, så er det veldig tett og "steinrøys" langs vatnet fra Sandsahytten til Osane, lite gunstig med ski (blå strek på vedlegg), Sandsavatnet er regulert og oftast er det ikkje trygg is.

Skulle eg gått på ski fra Sandsahytten til Stranddalshytta hadde eg nok valgt en rute som den rosa vedlagt i bilde. Gått den mye sommerstid, og vil nok funke greitt på vinteren og, men avhengig av snøforholda lagt inn litt omveier rundt terrengfeller langs Valånå (bekken ned til Sandsavatnet)..

alternativ-hytte-til-hytte.png

Det är kraftig stigning upp i skaret till Valanå - Fardal, från 600 m på Sandsavattnet upp till Fardal på ca 930 m. Du bedömer det ändå vara ett lättare alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, olof said:

Det är kraftig stigning upp i skaret till Valanå - Fardal, från 600 m på Sandsavattnet upp till Fardal på ca 930 m. Du bedömer det ändå vara ett lättare alternativ?

Hehe.. Knot vs høydemeter :) Vanskelig valg. 

Det er lav vannstand i år, så om du er heldig så får du lett gange langs vannkanten der det er mulig. Begge alternativer er gjennomførbare, jeg hadde sett an når jeg kom dit.

Kjelkaskaret opp fra Øystastranddalen er bratt og smalt ja, er du uheldig med hvordan snøen har lagt seg der, er det ikke sikkert du kommer opp på fornuftig vis, da blir det lang retur til alternative ruter. Derfor hadde jeg gått via Fagerstøl og siktet meg inn på vinterruten som kommer fra Kjetilstad, dette er den mest brukte ruten til Stranddalen vinterstid (fra Kjetilstad), så det bør gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmhelland skrev (På 2021-10-27 den 16.43):

Hehe.. Knot vs høydemeter :) Vanskelig valg. 

Det er lav vannstand i år, så om du er heldig så får du lett gange langs vannkanten der det er mulig. Begge alternativer er gjennomførbare, jeg hadde sett an når jeg kom dit.

Kjelkaskaret opp fra Øystastranddalen er bratt og smalt ja, er du uheldig med hvordan snøen har lagt seg der, er det ikke sikkert du kommer opp på fornuftig vis, da blir det lang retur til alternative ruter. Derfor hadde jeg gått via Fagerstøl og siktet meg inn på vinterruten som kommer fra Kjetilstad, dette er den mest brukte ruten til Stranddalen vinterstid (fra Kjetilstad), så det bør gå fint.

Tack för era råd. Jag har nu förstått vilka mina vägval är från Sandsa till Stranddalenär på ski. Jag har några ruter som jag kommer att välja i första hand, se karta nedan. Jag har en fråga som jag skulle önska få svar på, varför är det inga vinterlöyper Gullringen-Sandsa-Stranddalen?

Sandsa- Stranddalen 1.JPG

Sandsa- Stranddalen 2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (På 27.10.2021 den 11.15):

I enden av Svinstølvannet tar du rett fram mot (sørøst) i stede for å svinge til venstre (norover) . 

Jag ha studerat ditt förslag till valg av ruta och inser att den kan vara ett godt alternativ. Har du gjort den sjelv på ski?

 

Sandsa- Stranddalen 3.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.