Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av bomullsklær


japkrimp

Anbefalte innlegg

Hei,

For ca. 30 år siden, mens bomull var relativt vanlig på markedet, brukte jeg Nikwax til å impregnere anorakken og turbuksa mi. Jeg blandet da impregnering 1/4 med vann og penslet dette på klærne. Etterpå leste jeg på bruksanvisningen  at dette var metoden for teltduker, og at det var anbefalt å vaske inn impregneringen på klær. Likevel valgte jeg og fortsette å gjøre det på denne måten, fordi jeg da kunne pensle ekstra over sømmene, om effekten ble bedre vet jeg ikke.

De seinere årene, med nye materialer, har jeg vasket inn impregneringen i både bomull og pustende materialer, men så er det de som hevder at da vil f.eks. Gore Tex og Dermisax miste sin pustende egenskap. Har derfor gått over til sprayflasker, som mye godt skulle bli det samme som å pensle på impregneringen.

Siden jeg nå fortsatt sitter med en del flasker som skal brukes til innvasking, lurte jeg på om disse kan spes ut, og brukes i sprayflaska, og i tilfelle hvilket blandingsforhold? Har sendt Nikwax en epost med samme spørsmål, men i påvente av svar, lurte jeg på om det var noen som har erfaring med dette her inne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør du produsenten av goretexklær sier de at plagget puster best om utsiden er hydrofobisk (impregnert) og innsiden er hydrofil (ikke-impregnert).

Spør du Nikwax sier det at de får best resultater med Wash in, og bare bruke det, og at berøringen på innsiden av plagget langt overvinner impregneringen på innsiden og plagget puster like bra.

Dermizax skal vel ikke impregneres i det hele tatt? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Dermizax skal vel ikke impregneres i det hele tatt? Eller?

Bergans som bruker Dermizax i sine skallplagg, sier at de skal impregneres med spray på utsiden ved behov. Detaljene for vask og impregnering finnes her under "Vask og vedlikehold":

https://www.bergans.com/no/kundeservice/faq

Endret av Fjell64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nikwax har oppdatert rådene ang. wash-in vs spray-on på membranklær, se bildet.

Goretex er vel ikke ett hydrofilt membran, men ett med mikroporer, og da skal wash- in være ok sånn jeg forstår.

Impregneringen tetter ikke porene, det ville den da ha gjort uansett om du behandler innsiden eller utsiden, siden den trekker gjennom ytterstoffet og treffer membranen.

japkrimp skrev (På 26.10.2021 den 12.52):

Hei,

For ca. 30 år siden, mens bomull var relativt vanlig på markedet, brukte jeg Nikwax til å impregnere anorakken og turbuksa mi. Jeg blandet da impregnering 1/4 med vann og penslet dette på klærne. Etterpå leste jeg på bruksanvisningen  at dette var metoden for teltduker, og at det var anbefalt å vaske inn impregneringen på klær. Likevel valgte jeg og fortsette å gjøre det på denne måten, fordi jeg da kunne pensle ekstra over sømmene, om effekten ble bedre vet jeg ikke.

De seinere årene, med nye materialer, har jeg vasket inn impregneringen i både bomull og pustende materialer, men så er det de som hevder at da vil f.eks. Gore Tex og Dermisax miste sin pustende egenskap. Har derfor gått over til sprayflasker, som mye godt skulle bli det samme som å pensle på impregneringen.

Siden jeg nå fortsatt sitter med en del flasker som skal brukes til innvasking, lurte jeg på om disse kan spes ut, og brukes i sprayflaska, og i tilfelle hvilket blandingsforhold? Har sendt Nikwax en epost med samme spørsmål, men i påvente av svar, lurte jeg på om det var noen som har erfaring med dette her inne.

 

 

fått noe svar?

001C356E-E5B0-49A0-9FF7-789AA5F080EF.jpeg
 

D5B3895C-F51F-4037-85AF-F92FBD586B24.jpeg

AFA4AD11-5129-46B1-A4D9-FC5F99A33070.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.