Gå til innhold
  • Bli medlem

Refurbish gps


Håkan S

Anbefalte innlegg

Beställde en fabriksrenoverad GPS Garmin 64 st för ca 900 skr istf en beg då lämnas 3m garanti och div abonemang på 1 år.

Helt ny på Handhållen GPS men efter gått lite vilse i sommar så kanske en backupp till karta på 1-100.000 behövs då bra ref.punkter är sämre i fjällen spec på vintern kanske en arm modell då är bättre men på sommaren mistänker jag den känns mer ivägen vid av och på med ryggsäck och lite enklare klättring.

12873480.jpg.3f5679dfc08cca6080efc0d663b6fb8c.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
latitude skrev (2 timer siden):

Hei

Jeg har en 62 S. Men synest den bruker noe hinsides med batteri, hvordan er forbruket på denne modellen .

 

latitude

 

Jeg har også en 62S, og syns ikke den er ille på strømforbruket. Jeg bruker Enegizer Lithium eller Eneloop Pro oppladbare i min. Har kun testet brukstiden med Lithium, og da får jeg ca 20 timer per batterisett. Det er med sparemodus på skjermen på (den slår seg av etter 15 sekunder uten bruk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 26.10.2021 den 10.39):

Beställde en fabriksrenoverad GPS Garmin 64 st för ca 900 skr istf en beg då lämnas 3m garanti och div abonemang på 1 år.

Helt ny på Handhållen GPS men efter gått lite vilse i sommar så kanske en backupp till karta på 1-100.000 behövs då bra ref.punkter är sämre i fjällen spec på vintern kanske en arm modell då är bättre men på sommaren mistänker jag den känns mer ivägen vid av och på med ryggsäck och lite enklare klättring.

12873480.jpg.3f5679dfc08cca6080efc0d663b6fb8c.jpg

Vet ikke om jeg forstår deg rett og jeg undrer også litt på problemene dine. :) Gikk du deg vill, med bruk av GPS? 1) I så tilfelle undrer jeg på hvilket kart du har i den GPSén? 2) Og kan du bruke den GPSén? En GPS har ikke samme brukervennlighet, som SmartPhoner. 3) Du må lærde deg, å bruke dem. Brukerveiledning, kan være løsningen. :)

Men å være på tur i ukjent terreng, men KUN GPS (el. mobil), synes jeg er tull. Ha med vanlig kart og kompass. Og hvis ikke folk er veldig turvante, bør kartet være 1:50 ooo, eller bedre. 

Personlig så er GPS kun en sikkerhet og jeg går etter kart og kompass. Men jeg har det tilgjengelig, jeg må aldri ta av meg sekken for å sjekke noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej det var utan mobiltäckning och med vanlig karta som i fjällen har en skala som gör att jag ej viste var jag var exact men det löste sig då jag träffade en som var på leden.

Jag trodde ju att jag var relativt  bra på orientering fast det gällde ju i ett område med fler detaljer.skalan 1-100.000 som är vanlig i SV på fjällkartor gör ju att tex stenar stora som en sommarstuga ej finns med tex.

Ock på vintern är det ju än mer viktigt att veta var man är då man måste hushålla mer med energin då avkylning kommer fort om man stannar för att man ej vet vart man ska åka.

Därav ville jag prova med en billig GPS för att se om detta var något för mig då jag ej har gått vilse på mkt länge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (45 minutter siden):

Nej det var utan mobiltäckning och med vanlig karta som i fjällen har en skala som gör att jag ej viste var jag var exact men det löste sig då jag träffade en som var på leden.

Mobildekning? Hva har det med GPS å gjøre? Hadde du ikke GPS, da du fikk problemer, så forstår jeg. :) Jeg har vært i Sverige på jakt (rypejakt) og dere har da kart i 1:50 tusen! Jeg  (og mine bekjente) har ikke hatt noe problem med å få tak i slike kart i Sverige, eller ennå bedre.  Å bruke kart i 1:100 tusen, for uerfarne, er spekulativt og naivt.  :( 

Den GPSn du har kjøpte skal være bra, men du må ha bra kart på den også. :) Det er ikke mer viktig å hvite hvor en er på vinteren, enn sommerstid. Går en seg bort, kan en få problemer "okke som". :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

på generelt grunnlag så er det viktigste med bruk av gps å kunne bruke den, og dette lærer en ikke om en sitter hjemme i godstolen å trykker på enheten. Om en bare tar seg en tur rundt huset eller i parken med gps så er det en god begynnelse.

For flere av oss så er gps med som en hjelper om været slår seg vrang eller annet uforutsett skjer, og ligger kanskje i sekken frem til en trenger den hjelpen. Ett tips er å legge inn " veipunkter" før en drar på tur, typisk hytter i området en passerer, plassen du har tenkt å campe, krysningspunkt på bekken, fiskevannet, nærmeste vei eller bygd en passerer osv. Om jeg har bilen til utgangspunktet så legger jeg inn posisjonen på parkeringsplassen så jeg kan gå rett på den om det trengs. Om så tåka kommer eller en trenger å komme seg kjapt til folk kan en enkelt finne nærmeste veipunk og gps " leder" deg dit. 
 

Om en gjør dette trenger en heller ikke de råeste kartene på gps,eller du går ut av kartet for turen er i to kartområder,  den gir deg posisjonen hvor du er som en igjen finner på kartet, og den angir avstand/ retning til de punktene en allerede har lagt inn. 
 

latitude

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade urladdad mobil efter ca 1v och lite solsken för solcellsladdning och då ej GPS,fel ang mobiltäckning så klart då GPS ej är beroende av Mobiltäckning.

Kollade skala på kartan det var 1-100.000 i svenska fjällen på modernaste kartan  ej problem för den som anv den ofta,i övriga delen av SV är det 1-50.000 på kartblad.

Vad som finns att köpa för skala till GPS enhet vet jag ej och min Handenhet har ej kommit fram men version Garmin 64 st har ej kart abonemang med högupplösta kartor förinstallerade.

Att veta exact var man är på metern är ju ej så viktigt i fjällen utan endast vid tex jobb i byggbranschen och själva rutten går ju att lägga in med koordinat data och med enhetens kompass kan man ju tex hitta en led.

Jag kommer nu att ta med GPS på motionsvandringar för att öva upp mig innan jag ska ta med den ut på tur i nya områden.

Det som avgjorde inköpet var ju att jag ej viste var på en led jag var då jag ej läste in mig på kartan lika ofta som den delen av turen då jag gick utanför leden.

Jag ansåg att leden ej gick på der mest optimala stället i terrängen bl med hänsyn till att spara höjdmeter och att gå i torr mark leden var enl kartan lämplig färdväg men ej tätmarkerad och det var i bland hundratals meter mellan små höjder med stenrösen och kombinerad sommar/vinterled men gick ej över sjöar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

GPS Garmin ska gå att anv med uppladdnings bara metallhydrid batterier måste de då vara av 1.5 v och ej 1.2v eller enbart nyladdade som har högre spänning ett tag. Har ställt om batterival i menyn men är det någon ide att testa?

Går att anv beg alkaliska som ej håller 1.55 som nya utan kanske  1.45v.

Om man har kartor i telefonen(android) går det att överföra dessa till ett utbyttbart minne på gps.

Den förladdade kartan har ej bra upplösning för att man ska lockas köpa bättre kartor?

Om man stänger av andra Navigations system än GPS blir den snabbare och drar mindre ström och enbart har alla på om det ej fungerar med GPS min enda erfarenhet är av Totalstationer för utsättning men de hade ej mer än GPS när jag jobbade med dem.

Fungerar Glonass (ryska GPS)bättre än GPS tex runt Kiruna.

Hur fäller man ut den stora ´bygeln´på baksidan för att fästa en karbinhake har dock hål längst ned för ett tunt rep/snöre för handledsrem.

GPS ser ut som ny inga repor osv trotts beg såld av återförsäljare av Garmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en god del varianter av carbiner mot Garmin litt ut fra hvilken modell du har: https://www.google.com/search?q=carabiner+garmin&rlz=1C1SFXN_enNO836NO837&sxsrf=AOaemvKJyXmgD8K5k8WZpB-C54pamIfKoA:1637577262636&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjS95_Y4qv0AhWl-yoKHXIJCUIQ_AUoAXoECAEQAw&biw=2133&bih=1076&dpr=0.9#imgrc=U06NeLQ4XSY2KM

Fungerer Google OK i Sverige?

På min gamle 60 CX så benytter jeg en slik mot den "knappen" som sitter på baksiden (her er knappen den saken du ser med gjenger på): 

51L2ls7gHPL._AC_SL1000_.jpg


Nei, det er ingen automatikk i at kart til f.eks Android-systemer fungerer på Garmin. 

Last ned Mapsource for problemfri enkel koordinering av kart, spor, ruter, waypoints til de aller fleste Garmin GPS. Eller bruk BaseCamp med litt fler funksjoner osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt upresis der, ser jeg. Det finnes jo selvfølgelig andre måter, litt avhengig av modell(?) å feste en karabiner på, enn i hullet nederst på GPS'en, Noen utfellbar bøyle har jeg likevel aldri sett. Bortsett fra det lille øyet på låseskruen til bakdekselet da. Og der er det nok ikke så lurt å feste noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringt Garmin support det var bortkastad tid de kunde inte svara på några frågor.

1 ska gå att anv. NIMH batteri men nej jag har laddat max på laddare som laddar till delta cut dvs max före batteri tar  skada ca 1.45-1.55 V ställt in i menyn på trad NIMH och GPS startar ej men om jag har 1 äldre Alkaliskt på ca 1.4V och ett NIMH startar den,det säljs ju ´org´ 2.4 V ca 2500 mah till GPS

2 Någon som testat ´frensel lins´lika äldre backlins man hade i Vans  och minibussar som förstorar skärm eller till kamerablixt för att öka Ledtal eller ett litet löst förstoringsglas i plat med bra kvallitet.

Jag ser bra på långt håll och vanlig karta men ska man ej öka all text till max så själva kartan döljs.Jag har med läsglasögon när det är mörkt tex i tält men behöver ej hemma med bra 230v lampor motsv 40-60 Watth

3 om man flyttar pil till ett annat omr.än där man befinner sig och går in i menyn så hoppar gps till baka till där man är måste man stänga av Satelit sökning vid tex rut planering i fält om man tex har en planerad färdrut inlaggd men vill lägga om den.

4 hur stöt/tryck/reptålig är GPS klarar den allt utom direktträff på en sten med skärm nedåt på resan nu i sommras hade jag bubelplast om kompass när den  var i ficka på jackan om man ramlar eller stöter imot tex om man tar av en stor tung(30kg+) ryggsäck eller måste ´klättra´lite och kommer mot klippa/sten med jackan(går oledat dvs utanför led)

5 låter ni GPS vara i std by läge hela dagen och stänger av den på kvällen eller har ni på den dygnet runt dvs drar den mer ström vid start än på ca 8h sömn och stänger av satelit lika flygplansläge på telefon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på en tur och hade lagt upp en tur men följde den inte men spår efter där jag gått men sträckan stämde ej alls står 19.5 km men gått ca 7 km med gps på och bara på denna ´korta´tur drog den så mkt ström så det kom låg batteri varning på ett par beg Alkaline.

Om jag ej har gps på reg det väl ej några ´spår´ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nu ringt till Garmin igen och fått tag på någon som kunde lite mer.

Om  man stänger av kartor tar ur ev minneskort stänger av blåttand och  satelit och före man stänger av sätter ned skärmens ljusstyrka så startar telefonen på batteri som ej är nyladdat.

Men jag har endast fått igång den med helt nyladdade batterier.

Får testa med minsta powerbank med 1 st 1865

 

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.