Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundeski


Ole Petrol

Anbefalte innlegg

For et par år siden kjøpte jeg meg Åsnes Breidablikk med BC bindinger, det er ski uten stålkanter for bruk med hund (så potene ikke skades så lett). 

Jeg bruker disse med kortfell i ulendt skogs og fjell terren. Funker stort sett bra oppover/ bortover men ikke så bra nedover. Jeg er god på ski (randonee) og sto telemark "back in the days". 

Telemark teknikken er nok litt rusten, men uansett, jeg synes dette ikke er spesielt enkelt nedover. 

Jeg ser derfor etter et nytt oppsett. Jeg skal ikke gå med tung sekk eller pulk, det er for å lufte bikkja, gjerne i løssnø. 

Har sett litt på Åsnes Kongsvold og Fischer Jakt Crow. Har funnet en gammel test på Utemagasinet, men mistenker at skiene er oppdatert etter dette..(?). 

Vurderer BC binding opp mot Rottefella 75mm kabel. 

Noen synspunkter eller tips om tester? 

 

unnamed.jpg

Endret av Ole Petrol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stive sko er viktig for å kunne kjøre telemark på fjellski, men det er også like viktig med god teknikk. Det vil være svært hjelpsomt å trene på telemarkskjøring i slalåmbakken først også ute i terrenget senere. Jeg tviler på at du bare kan oppgradere utstyret ditt også går alt som en lek nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme ski med BC støvler. De blir som regel ikke stive nok til typisk kjøring nedover. Mulig 75 er noe bedre men det blir neppe som slalåm, telemark eller rando støvler.
En kompis har Fishcer skiene. De er jo bredere og litt kortere. Men er det litt hardt underlag så vil skiene ofte bli ustabil med et de vobler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (3 timer siden):

Åsnes har kommet med noen nye bindinger som har vært omtalt tidligere her på forumet.

https://www.asnes.com/xplore/

Skal være i pose og sekk. Spennende om dette fungerer.

 

Tore

Dette så veldig spennende ut. 
Ellers så tenkte jeg på alternativet med å sette på en Rottefella telemark binding 75mm i kombinasjon med en Scarpa T4 støvel. Det vil gi bedre støtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petrol skrev (7 minutter siden):

Dette så veldig spennende ut. 
Ellers så tenkte jeg på alternativet med å sette på en Rottefella telemark binding 75mm i kombinasjon med en Scarpa T4 støvel. Det vil gi bedre støtte. 

Kan bekrefte at 75 pluss T4 er stabilt. Kan også bekrefte at den stive sålen spiser opp pinnene i bindingen etterhvert, så ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 minutter siden):

Kan bekrefte at 75 pluss T4 er stabilt. Kan også bekrefte at den stive sålen spiser opp pinnene i bindingen etterhvert, så ikke gjør det.

Rottefella med kabel, eller uten? Begge? 

Før i tiden var det vel motsatt, at pinnene ødela hullene i sålen..

Endret av Ole Petrol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petrol skrev (1 time siden):

Rottefella med kabel, eller uten? Begge? 

Før i tiden var det vel motsatt, at pinnene ødela hullene i sålen..

Voile 3 pin med avtagbar kabel.

Fikk ny av Voile, men de sa det kom til å skje igjen. Skoen er så stiv at den gir bevegelse i tåsålen, og da gnages det i stykker.

Voile Switchback fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petrol skrev (På 24.10.2021 den 13.45):

For et par år siden kjøpte jeg meg Åsnes Breidablikk med BC bindinger, det er ski uten stålkanter for bruk med hund (så potene ikke skades så lett). 

Jeg bruker disse med kortfell i ulendt skogs og fjell terren. Funker stort sett bra oppover/ bortover men ikke så bra nedover. Jeg er god på ski (randonee) og sto telemark "back in the days". 

Telemark teknikken er nok litt rusten, men uansett, jeg synes dette ikke er spesielt enkelt nedover. 

Jeg ser derfor etter et nytt oppsett. Jeg skal ikke gå med tung sekk eller pulk, det er for å lufte bikkja, gjerne i løssnø. 

Har sett litt på Åsnes Kongsvold og Fischer Jakt Crow. Har funnet en gammel test på Utemagasinet, men mistenker at skiene er oppdatert etter dette..(?). 

Vurderer BC binding opp mot Rottefella 75mm kabel. 

Noen synspunkter eller tips om tester? 

 

unnamed.jpg

Min erfaring er at kortfeller ødelegger alt som er av kjøreegenskaper skiene måtte ha, selv i løs «sukkersnø».


Har du forsøkt å kjøre nedover uten kortfellene montert på skiene?


Personlig har jeg ingen erfaring med Åsnes Breidablikk, men dimensjonene tilsier at de bør være morsomme å kjøre med utenfor preparerte løyper. Så sant du ikke har valgt ski som er alt for lange til leken kjøring da(?).


Begrensningen til BC-systemet er brede ski på hard skare og isete underlag, da sliter du med å kante skiene, og skulle du klare å kante dem så er det uansett dårlig feste uten stålkant.


Det går helt fint å leke seg maksimalt, hoppe og sette strøkne telemarksvinger med BC-systemet, på løsere underlag, selv på så brede ski som Fischer Jakt Crown. Jeg har selv snart slitt ut 2 par av disse til lek og turbruk.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kom gjerne med en liten tilbakemelding når du har fått testet dette ut. Mine Åsnes Rago-ski er modne for utskifting, og har i flere år vært innstilt på å kjøpe Breidablikk når jeg skulle ha nye. Fruen kjøpte seg et par ifjor og de var ikke "så digge" som jeg hadde sett for meg, uten at jeg helt klarer å sette ord på hvorfor. Derfor lurer jeg litt på Åsnes Finnmark istedenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (2 timer siden):

Kom gjerne med en liten tilbakemelding når du har fått testet dette ut. Mine Åsnes Rago-ski er modne for utskifting, og har i flere år vært innstilt på å kjøpe Breidablikk når jeg skulle ha nye. Fruen kjøpte seg et par ifjor og de var ikke "så digge" som jeg hadde sett for meg, uten at jeg helt klarer å sette ord på hvorfor. Derfor lurer jeg litt på Åsnes Finnmark istedenfor. 

Etter å ha prøvd flere typer ski kjøpte jeg Åsnes Finnmark. Skiene er svært gode å gå med, fungerer godt på varierende føre og er gode å kjøre med til å være fjellski, med god fleks i framskia. 😊

Endret av Venator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilgang på både Åsnes Finnmark og Breidablikk. Jeg synes Finnmarkskiene oppfører seg mest normalt, sikkert siden jeg bruker mine mest til vanlige turer utenfor løypa. Breidablikkskiene er bredere, og blir dermed også ofte kortere ved samme bæreevne. For meg så virker Breidablikk å være litt mer «nervøse» og ustabile i nedkjøringer,  sikkert pga den kortere lengden. Breidablikk er nok er bedre valg dersom manøvrerer mye i løssnø i skog og kratt, men der er sjelden jeg og tråkker. Når det er sagt så hadde jeg nok strengt tatt klart meg fint kun med Breidablikkskiene også dersom jeg kun hadde disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Breidablikk-skiene jeg har brukt, synes jeg har hatt en tendens til å "danse" litt når man går rett fremover. Mulig det er fordi jeg skulle hatt lengre ski, eller at mine BC-sko er over 20 år gamle. Skulle vært interessant å teste med 75mm (som jeg har på Rago-skiene). 

Jeg har vært svært fornøyd med Rago, og ser Finnmark har mye av de samme egenskapene, i alle fall relativ lik utforming (Rago: 67-57-62, Finnmark: 68-54-61). Litt mer innsvinging på Finnmark, så den store forskjellen blir vel selve stålkanten 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (6 timer siden):

De Breidablikk-skiene jeg har brukt, synes jeg har hatt en tendens til å "danse" litt når man går rett fremover. Mulig det er fordi jeg skulle hatt lengre ski, eller at mine BC-sko er over 20 år gamle. Skulle vært interessant å teste med 75mm (som jeg har på Rago-skiene). 

Jeg har vært svært fornøyd med Rago, og ser Finnmark har mye av de samme egenskapene, i alle fall relativ lik utforming (Rago: 67-57-62, Finnmark: 68-54-61). Litt mer innsvinging på Finnmark, så den store forskjellen blir vel selve stålkanten 

 

At skia dansar litt stemmer nok for mange, og handlar ein del om spesifikasjonane på skia. 

Den kan også vere krevjande å få på kant til dømes i sidehellingar og krev ein vridningsstiv støvel. 

Finnmark gir att meir for trøkket du legg i på transportetappar og er lettare å få på kant. I tillegg er den lettstyrt. Litt av det ein mistar på bereevne i skogen utanfor løype (på breidde kontra Breidablikk) kan ein no prøve å ta att på litt lengde.

Finnmark har litt rocker i framskia, så det vert ikkje skrekkeleg mykje ski å handtere om ein går opp litt i lengde. 

Eg er 166 cm og har Finnmark i 190. Heilt topp for meg.

Endret av Tessatroll
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Breidablikk. Ser Fjellforum fremdeles har den gamle Breidablikk-skia "Husky" i tillegg til den nye "Hunter". Ser den forrige modellen er 2 mm smalere, uten at jeg tror det har noe å si.. 

Noen som har erfaring med begge, er det andre forskjeller mellom Husky og Hunter som er verdt å tenke på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 1.1.2022 den 21.02):

Kom gjerne med en liten tilbakemelding når du har fått testet dette ut. Mine Åsnes Rago-ski er modne for utskifting, og har i flere år vært innstilt på å kjøpe Breidablikk når jeg skulle ha nye. Fruen kjøpte seg et par ifjor og de var ikke "så digge" som jeg hadde sett for meg, uten at jeg helt klarer å sette ord på hvorfor. Derfor lurer jeg litt på Åsnes Finnmark istedenfor. 

Så langt har det bare blitt 2 turer med Finnmark skiene, og kun i maskinspor. Skiene føles veldig letthåndterlige og er gode å gå med. Litt tuklete i løse spor da vanlige langrennsski slår igjennom maskinspora. Da lugger det litt. Jeg gikk for vanlig smøre såle, så måtte jobbe litt for å få god gli. Fornøyd så langt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.