Gå til innhold
  • Bli medlem

Søndagstur på Høgjæren.


REJOHN

Anbefalte innlegg

I godt selskap, og i flott vær.

Bestyrerinnen ville på tur denne søndagen, men før vi fikk diskutert hvor turen burde gå, ble vi invitert med til en tur på Høgjæren. Svoger og svigerinne ville også på tur, og vi var så heldige, at vi fikk være med. Det var egentlig ikke så underlig at folk ville på tur denne dagen. Sola skinte fra blå himmel, og det var nesten ikke vind. Nå var temperaturen et stykke under ti grader, men godt over frysepunktet.

Skikkelig bra turvær. I midten av oktober må flotte dager nyttes på best mulig måte, og for oss, denne dagen, ble det en tur rundt på toppen Jæren. Nå ble det først en rundtur med bil, men det var kjekt å kjøre på «nye» veier mot Holmavatn og parkeringsplassen for rundturen. Det var mange biler, men få folk. Selv på vei oppover mot Synesvarden var det ikke så mange folk som jeg hadde ventet. Det kom noen i mot, og som hadde den lille trekken i ansiktet. Godt innpakket.

For vår del var det kjekt å gå tur denne søndagen. Det var skikkelig høy himmel, med klar luft. Sikten var god, og denne gangen kunne vi se langt til havs. Antakelig var det hummerbåter vi så utenfor kysten. Omtrent 10 kilometer mot sørvest. Horisonten er noen kilometer lengre ute i havet. Det er fortsatt grønne jorder der bøndene henter gress, men i marka der vi gikk, var det brunt og grått. Vinteren er på vei også her ute nesten ved kysten.

På vei mot Synesvarden var det noe som surret over oss. På toppen sto en kar og dirigerte dronene vi hadde hatt felge med opp siste bakken. En kjekk ting å ha, men jeg vet ikke om jeg noengang kommer til å anskaffe en. Alt tar tid, jeg skal jo fram.  Nede i dumpa under Synesvarden kom vi i le av trekken, og fikk sola rett på oss. Det ble varmt. Der var det så avgjort ikke behov for vintertøy, som jeg hadde på.

Bestyrerinnen velger å gå «med klokka» på denne turen. Da får hun flott utsikt nedover mot sjøkanten og utover både havet og flate Jæren. Med sola midt i mot og god temperatur, ble det en skikkelig søndagstur det stykket.. Spesielt da vi også traff kjente og fikk en prat. Det er litt trist å besøke Steinkjerringå etter at vandaler har herjet. Både selve Synesvarden og Statuen av «Mor Norge» er ødelagt. Det er omtrent uforståelig for meg at noen kan finne på slikt. De må jo ha gått omtrent en time før de begynte med hærverket.

Både ved statuen og på vei tilbake mot Holmavatn og bilen, var det mye folk. Noen, som oss, tok en pause. Vi fant et bord godt gjemt blant grantrærne. Inne i skogholdet viste kameraet mitt at det var over 20 grader. Det var godt og varmt inne i den solhålå. Denne søndagen ble det en skikkelig søndagstur. Sol og nesten varmt, og lite vind, nettopp slik det skal være på en søndagstur.

PA171628.JPG

PA171624.JPG

PA171605.JPG

PA171598.JPG

PA171585.JPG

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.