Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt (4 season)


magnus0404

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å kjøpe meg et nytt 4 season telt.

Tenkt på Helsport Rondane 3. Er dette et okey telt? Erfaringer?

Jeg skal også bruke det mye på snau fjellet om vintern. Funker dette teltet da? det er jo ikke stormmatter på det, men så lenge jeg bruker lange snø plugger burde det vel fungere? Stengene burde vel holde?

Eller burde jeg få sydd på stormmatter?

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har vært på fjellet med ett par hilleberg telt om vintern, ett nallo 3 gt og ett keron 4. Det har begge gangene blåst temmelig kraftig og ikke hatt noe problemer. grave ned teltet littegrann med litt snø rundt så holder det i massvis. bruk heller penger og vekt på noen flere snøplugger.

Dette mener nå jeg ut fra min erfaring selv om den kanskje ikke er av den største. har hørt det at stormmatter er en sær "Norsk" greie.

Har ingen erfaring med Rondane teltet, men har planer om å skaffe meg et Nallo som vel er ganske likt, men noe lavere vekt, men dåg høyere pris. Og det blir uten storm matter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster et svar jeg fikk av Lars Monsen hva vintertelt og stormatter angår.

For eksempel: I månedene oktober, november, desember, ofte også januar mange steder, er det lite snø i fjellet, og bare løs snø. Bakken er steinhard, så plugger kan du glemme. La oss si du har et Keron 2 uten stormmatter, et standard telt som ikke er selvbærende (ingen stenger krysser hverandre).

Hvordan bardunerer du? Har du noen gang ligget i et slikt telt og opplevd at stormen er kommet om natta, rett mot den ene langsiden, som er bardunert så godt som mulig med de små steinene du klarte å sparke løs (alle de andre var frosset fast)? Vinden løfter deg opp nedenfra mens du ligger i teltet! Den ene steinen etter den andre rykkes løs, og til slutt må du ut i føyka for å prøve å ordne problemet, som nå er mye verre å hanskes med. Med stormmatter rundt det hele klarer du å legge vekt (altså ikke snø, som er for løs nå) rundt hele teltet slik at det holdes nede. Uten stormmatter er teltet et mye lettere bytte for vinden, og for meg kan ikke et telt kalles ekstrem-telt hvis det ikke har stormmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondane 3 er et lavt telt, 90cm høyde. Det kan sikkert fyres der inne, men både for komfort og sikkerhet bør du kanskje se mer på Fjelleimen Camp 3, som er 110cm høyt.

Det jeg skriver videre gjelder både Rondane og Fjellheimen. Ventilen bak er det Helsport kaller skirt ventilation, som er plassert helt nede ved bakken bak på teltet. Slik det er konstruert vil jeg si det er et 3-sesongs telt. Ved snøfall eller fokk vil jeg tro den ventilen tettes igjen og man får nok problemer med trekk i telet og derav kvelningsfare ved fyring. Om jeg ikke tar helt feil er dette likt på Nallo.

Helsport syr gladelig på stommatter, og i samme operasjon setter de på en ekstra ventil bak, høyere opp. Det øker vekten, men da har du et mer egnet telt til vinterstid. Det skal visst nok koste rundt tusenlappen for å få gjort dette. De syr sikkert på kun ekstra ventil om du ikke vil ha stormmatter. Stormmatter kan være kjekt når det er lite snø og tele i bakken, er det rikelig med snø er jeg enig i at stormmatter er unødvendig, det burde holde å spa opp snø langs teltkanten.

Det at du ser etter et 4-sesongs telt og tar utgangspukt i Rondane, sier meg at du prioriterer lav vekt høyt. Det kan du få til med å modifisere et pro-telt fra Helsport og betale merkostnaden. Lykke til med teltvalget. Om du har litt tålmodighet har kanskje Helsport et ess eller to oppe i ermet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i nærheten av en XXL-butikk pleier de å ha de varientene av Helsport slått opp, så da kan du se for deg selv. Til vinterbruk vil Fjellheimen ha samme bakventil og trenger etter min ringe forstand en ekstra ventil + evt stormmatter. Camp variantens fortelt er en luksus jeg i hvert fall har unnet meg :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har tenkt å kjøpe meg et nytt 4 season telt.

Tenkt på Helsport Rondane 3. Er dette et okey telt? Erfaringer?

Jeg skal også bruke det mye på snau fjellet om vintern. Funker dette teltet da? det er jo ikke stormmatter på det, men så lenge jeg bruker lange snø plugger burde det vel fungere? Stengene burde vel holde?

Eller burde jeg få sydd på stormmatter?

Magnus

Hadde heller kjøpt eit skikkelig fjelltelt ..som f.eks dette ;

http://www.sportsdeal.no/produkter/friluft/telt/1155640092/1151351056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.