Gå til innhold
  • Bli medlem

Alkylatbensin og Alkylatbensin er ikke det samme...


dsk

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært bundet til noe merke, men etter å ha kjørt en stund på Biltema sin bensin så testet jeg nå en grå kanne fra Stihl, og da ble det bare gule flammer.

Noen flere som har tilsvarende erfaring?

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
dsk skrev (19 minutter siden):

Jeg har aldri vært bundet til noe merke, men etter å ha kjørt en stund på Biltema sin bensin så testet jeg nå en grå kanne fra Stihl, og da ble det bare gule flammer.

Noen flere som har tilsvarende erfaring?

 

dsk

Var det 4-takt, uten tilsatt olje? 2-takt alkylat er tilsatt olje, begge deler kommer på grønne og blå kanner om hverandre.

Alkylat er ment til bruk i motorer, så spesifikasjonene skal være innenfor 🤔🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (35 minutter siden):

Jeg har aldri vært bundet til noe merke, men etter å ha kjørt en stund på Biltema sin bensin så testet jeg nå en grå kanne fra Stihl, og da ble det bare gule flammer.

Noen flere som har tilsvarende erfaring?

 

dsk

Så vidt jeg ser på Stihl sine hjemmesider, så er deres 4-taktsbensin 95 oktan. Står ikke noe sted at dette er alkylat. Vanlig bensin inneholder ofte mer tilsetningsstoffer og er mindre egnet - nettopp derfor man bruker alkylat. 

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (3 minutter siden):

Så vidt jeg ser på Stihl sine hjemmesider, så er deres 4-taktsbensin, 95 oktan - ikke alkylat. Vanlig bensin inneholder ofte mer tilsetningsstoffer og er mindre egnet - nettopp derfor man bruker alkylat. 

Hvis det er denne du sikter til, er oktantallet ett tall på bankefastheten til drivstoffet. Jeg tror nok dette er vanlig miljøbensin/alkylatbensin fordet om, og ikke vanlig pumpebensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste alkylatbensiner i Norge er produsert av Kemetyl AS. Noen kjeder bruker egne farger og tekst på kannene men 2 takts (med olje) er vanligvis i røde kanner. 4 takts alkylatbensinkanner leveres gjerne i Blå, grønn, orange og sorte kanner. På grunn av oljen i 2 takts alkylatbensin vil denne sote mye ved brenning.

Kvalitetsforskjellen ligger stort sett i oljen på 2 takts alkylatbensin. Her skiller Aspen seg noe ut (sies å være bedre). Ellers kan det være små kjemiske forskjeller som i all hovedsak handler om holdbarhet og veldig små forskjeller i sotdannelse og avgasser forbrenningen avgir. Alkylat er en populær bensin i små maskiner da den i svært liten grad soter til forbrenningssystemet som resulterer i mindre vedlikehold. (Enkelt forklart).

Så….. Alkylatbensin ER Alkylatbensin med minimale kjemiske forskjeller som er uintressant for brenneren din. Biltema eller Primus er et fett. Men som alt annet i dagens marked prøver de ulike produsentene å forvirre deg maksimalt så de kan selge sin vidunderbensin med englestøv til en alt for høy pris. Derfor er det best å bruke bensin som heter «4 takts Alkylatbensin» og er billig.

Eksempel: 169.- for 5 liter på Biltema (5x1L flasker) Art.nr. 18-901 / 20.Okt.2021 i stedet for Primus med tullenavnet «Power Fuel» til vanvittige 750 Kr pr 5 liter hos (citytosummit.no) 😱. Kaffen smaker MYE bedre med alkylatbensin fra Biltema!

Hva må jeg huske på som faktisk er viktig?
Det eneste du som bruker skal passe på er å lagre bensinen så mørkt og kjølig som mulig og langt unna sollys, og huske å kjøpe bacon!

 

Alkylatbensin.png

Endret av Lars og Berit
Kemetyl - til - Kemetyl AS & Oppdatert pris på Primus bensin + bilde.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (32 minutter siden):

Vel, 4-takts motorer skal ha oljefri bensin. Så hvis det er denne bensinen du har kjøpt er jeg 99% sikker på at den er uten olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (38 minutter siden):

Moto4Plus er 4 takts alkylatbensin, det står det på sidene til Stihl. Forvirrende at man bruker ulik farge på kannene men jeg har aldri sett 2 takts alkylatbensin på annet en røde kanner!

7F88F56A-8301-4EA2-8EA6-E37D043A26EE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste det litt ut på flere primusser, men teltur i sludd med gul flamme på primussen var ikke bare moro. Det ble en fin tur av likevel.  Mitt råd blir uansett;

ikke ta sjansen, ligg unna dette merket. Gå heller for god kvalitet som f.eks Biltema. :-)

Endret av dsk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lars og Berit said:

Moto4Plus er 4 takts alkylatbensin, det står det på sidene til Stihl

Det er forskjellig innhold i Stihl og Biltema sin 4T alkylatbensin. Begge har akkurat samme type butanholdige nafta som hovedbestanddel, og samme mengde, 50-75%. Men de har forskjellige tilsetningsstoffer, Biltema har opptil 1% hexan og 25-50% lette hydrokarboner. Stihl har 10-25% 2-metylbutan og 10-25% heptan (2,2,4,6,6-Pentamethylheptan). Stihl skriver også at det er en spesialutviklet  miljøbensin for deres egne 4-takts småmotorer.
Jula sin 4T alkylat inneholder nesten ren nafta, av en litt annen type enn Stihl og Biltema sin. Det samme med Felleskjøpet sin, nesten ren nafta pluss litt butan.

Så tittelen på tråden er helt korrekt :-)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (12 timer siden):

Det er forskjellig innhold i Stihl og Biltema sin 4T alkylatbensin. Begge har akkurat samme type butanholdige nafta som hovedbestanddel, og samme mengde, 50-75%. Men de har forskjellige tilsetningsstoffer, Biltema har opptil 1% hexan og 25-50% lette hydrokarboner. Stihl har 10-25% 2-metylbutan og 10-25% heptan (2,2,4,6,6-Pentamethylheptan). Stihl skriver også at det er en spesialutviklet  miljøbensin for deres egne 4-takts småmotorer.
Jula sin 4T alkylat inneholder nesten ren nafta, av en litt annen type enn Stihl og Biltema sin. Det samme med Felleskjøpet sin, nesten ren nafta pluss litt butan.

Så tittelen på tråden er helt korrekt :-)

Nå er ikke jeg fagmann, men selvs om innholdet er «forskjellig», er egenskapene helt like sånn jeg tolker dette. Det blir som forskjellen fra Cirkle-K bensin og Shell bensin.

Brennegenskapene burde være 99% lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Marius Engelsen said:

Nå er ikke jeg fagmann, men selvs om innholdet er «forskjellig», er egenskapene helt like sånn jeg tolker dette

Ja, de fungerer helt sikkert likt til det formålet de er laget til, altså drivstoff til 4T småmotorer. Men det kan godt være at de oppfører seg annerledes på primuser, og kanskje noen primuser er mer følsomme for forskjellene enn andre. Nettopp som trådstarter har erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle produkter, også de med lik funksjon, må ha ulik konstruksjon, innhold eller merking for å unngå juridiske problemer (Les: kopibeskyttelse). Grovt sett kan man si at en spade er en spade, eller bruke mye tid på diskutere hvorvidt en snøspade ikke er en spade fordi denne i de fleste spade-situasjoner ikke er optimal. Diskusjonen gjør definisjonen klarere og temaet 100% uforståelig.

Så… Alkylatbensin og Alkylatbensin er det samme… for en brenner. Noe variasjon i ytelse kan forekomme, alle forbehold tas. ;) 

Har god erfaring med: Biltema, Coleman (dyrt), Felleskjøpet, Blåtind (Coop).
Har dårlig erfaring med: Jula, Huqvarna. @dsk har dårlig erfaring med Jula & Stihl.
Har ikke prøvd Primus.

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mindre problemer med Biltema bensinen etter å ha brent en stund men litt redd for at brenneren er skadet av noen avleiringer.  Soto-Muka fungerer like godt på begge typene bensin.

Blir jo ikke mye klokere av dette, men "Ost er ost!" så da er det vel slik "bensin er bensin"
Test selv, og bruk det du mener er OK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg skal kjøpe Alkylatbensin til en brenner (Soto Stormbreaker), og søkte opp Alkylat på Biltema, og får treff på 3 ulike 1L flasker.
Sjekker databladet, og to er ganske like (18-901/18-479), mens den tredje (36-0054) og rimeligste er ulik.
De er alle beregnet for 4-takt.

Hvilken av disse variantene vil være best å bruke?


image.png.678c75b50c7777b13fbec2d115cf7836.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (2 timer siden):

Jeg skal kjøpe Alkylatbensin til en brenner (Soto Stormbreaker), og søkte opp Alkylat på Biltema, og får treff på 3 ulike 1L flasker.
Sjekker databladet, og to er ganske like (18-901/18-479), mens den tredje (36-0054) og rimeligste er ulik.
De er alle beregnet for 4-takt.

Hvilken av disse variantene vil være best å bruke?


image.png.678c75b50c7777b13fbec2d115cf7836.png

 

Trur det bare gammel og ny flaske rett og slett (og har da sikkert oppdatert datablad) . Den billigste har jeg hvertfall brent opp endel liter av på min Soto muka , og den virker knall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.