Gå til innhold
  • Bli medlem

Deres tips for å få deres kjære med på på tur?


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Hei!

Hun jeg er sammen med er ikke alltid like lett å få med på overnattingstur ut i skauen og på fjellet. Hun ble litt mer villig da hun fikk min Exped luftmadrass, men hun liker fortsatt bedre hotell og kan være litt stri.

 

Hva er deres tips og triks for å motivere eller lure deres kjære med på tur?

Endret av Sjimpansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sjimpansen endret tittelen til Deres tips for å få deres kjære med på på tur?
Annonse

Komfort er mitt tips, min halvdel blir bare med på turer med komfort, og da snakker vi exped megamat 10, puten hjemmefra og klesskift.

Det andre tipset er å se på den lyse siden av saken, du har en som kan passe ungene mens du er på tur 👍 Man må ikke gjøre alt sammen ;) 

  • Liker 5
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar vær og nyter stillheten.

Fra spøk til revolver,

Høres egentlig ut som at du bør legge dette på hylla. For stri er motvillig og det over tid blir ikke bra. Det er ganske så langt fra hotell til telt på fjellet. Både i komfort og severdigheter. Kompromiss blir vel dagsturer og om du har håp om overnatting så dnt sine hytter, evt statskog/utinatur sine leie muligheter.

Du må uansett her tenne et lite ønske om å være mer ute å gå mer i naturen. Med andre ord. Du bærer alt som er tungt, hennes favoritt mat, komfort og varme osv osv Over tid vil det mest sannsynlig være et dødfødt prosjekt da folk som faktisk ikke har lyst ikke kommer til å holde aktiviteten oppe over tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er glad i lavterskel friluftsliv, med det meiner eg det å få eit innfall ein ettermiddag, stappe alt eg trenger og masse eg ikkje trenger ned i ein diger sekk og rusle avgårde. Eg har hengt opp køya alt frå 100 meter frå nærmaste vei, til langt inne i skogen. So fyrer eg bål og koser meg om kvelden, sover i hengekøya under open himmel og reiser heim neste dag. Dette blir min samboer med på, men det er ekstra viktig at det blir maksimalt med komfort og minimalt med slit og ubehag. 

Første natta ho ville vere med å sove i hengekøye, vart det klårvær og skikkelig kaldt om natta, temperaturen falt med 10 grader og det var -7. Ho vekte meg og sa at ho var so kald at ho reiste heim, heldigvis var dette 300 meter frå huset vårt. Påfølgande formiddag hadde ho blod i urinen og ein massiv urinveisinfeksjon 😶 Neste dag kjøpte eg vinterpose til ho, som skal holde ei dame varm og komfortabel ned til -12. Vi har hatt fleire netter ute i kuldegrader etter dette, og då koser ho seg, fordi ho holder varmen og har det komfortabelt.

 

Eg trur nøkkelen til å introdusere friluftsliv til nye mennesker, om det er sambuar eller barn, speler mindre rolle. Men dropp eigne ambisjoner, legg terskelen lavt, sørg for at utstyret er so bra at det blir komfortabelt og ha fokus på kos! Stapp i dei sjokolade, kok kakao, lag god mat osv. Fyr bål, ha gode liggeunderlag dykk kan sitte på, få ho i armkroken din med eit glass vin i handa (hvis det er innafor) og skap gode opplevelser - då har du gode sjanser for at ho blir med neste gang 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfort, tid & distanse!

Som flere her har skrevet er nok comfort en ganske generel greie å sørge for om noen ikke har "veldig lyst" til å være med ut. Vi bestemte oss sammen for hvordan turlivet skulle se ut og satte grunnregler for alt fra utstyr til turlengde, årstid, land/vann, gåtur, sykkel osv. Min bedre halvdel er lesehest så jeg sørget for at stuebordet hadde de beste turbøkene med de flotteste bildene og et par linker på e-post til blogginnlegg fra jenter som hatet turlivet men av en eller annen grunn nå elsker det. Det handler om å vekke en lyst/interesse og så får man se etter å ha prøvd seg litt frem om og hvilken retning det skal ta. Å presse noe som helst på noen, fungerer alltid mot sin hensikt.

Vi planlegger en god blanding av Via Ferrata, zipline og andre morsome aktiviteter samt hotellopphold 1 dag eller 2 etter ukes+ turen for å tørke skikkelig opp, fylle magen, bli helt rein og "lande" før vi skal hjem. Noen ganger er det bare skogs eller fjelltur og andre ganger full pakke. Bra utstyr som er enkelt å bruke samt komfortabelt er en "no brainer". Et par siste ting må være å ha veldig god tid og ikke sluke mil, om man går 200 meter og finner en nydelig plass, er det ingen skam å legge seg ned der, bli et par dager og heller endre litt på planene for hva turen skulle være. Etterhvert øker lysten på å se mer, gå lengre og føle på større opplevelser, det er helt naturlig.

Lykke til.

L/ 

Endret av Lars og Berit
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er kanskje ett utradisjonelt alternativ, men fruen i huset fikk større interesse for friluftsliv av å se på «Der ingen sku tru at nokon kunne bu» og «Monsen på villspor med kjendiser». Deretter begynte vi med småturer i nærmiljøet, kjøpte kart og utforsket dette. Vi har enda ikke kommet oss ut på overnatting, men gnisten og ønsket er der. Det skal sies at jeg har vært på en del overnattingsturer, men ikke med fruen enda. Det blir på hennes premisser den første turen, og det er helt greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.