Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags stein/bergart?


northern_fov

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva dette kan være for slags stein?

Observert på Aurlandsfjellet blant annen stein som overhode ikke hadde samme form eller farge. Denne var kølsvart med snodige formasjoner

Var i kontakt med Norsk Geologisk Forening som mente det kanskje kunne være Obsidian, men det er forbundet med vulkansk aktivitet og ikke forenlig med fjella i området.

De ba meg høre på Facebook-gruppa, men jeg har ikke Facebook.

Any thoughts?

image.thumb.png.08c26d9ee2ab38c6ae71e47db67602d5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har i en del år interessert mig for geologi og stein, men vil på ingen måte kalle mig habil amatørgeolog. Men den er svart, i et ensartete hardt (hvor hardt?) materiale, som tydeligvis bryter i "muslingebrudd" likesom glass, flint og OBSIDIAN. Så der holder jeg med geologen. Tog du steinen med deg til nærmer identifikasjon? Hvordan var massefylden? Tung i forhold til størrelsen som fx jernmalm. For glassaktig til å være diabas etter min (ukyndige) mening og foto.

Men hva gjør den der? Var der flere mange av disse stein der? Eller var det en enslig slenger?? Jeg vet om en plass, hvor det ligger ganske mye av sådan, bare med et grønlig skjær og det er slagge fra et smelteverk, som var der for mange, mange år tilbake. Kan det ha vært et jernalder/vikingetids smelteovn der?? Eller i nærheten.? Det kan formentlig sjekkes i SEFRAK-registeret. Ellers kan Lompa her ha en mening om det - en stund siden han har vært aktiv her.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette i nærleiken av veg? Skulle eg tippe utan bakgrunnsinfo om stad ville eg sagt obsidian (vulkansk glass) jf @elgen, men det er det ikkje på fjellet der. Men steinen har skarpe bruddkanter, har blitt utsatt for lite forvitring eller mekanisk slitasje. Dette tyder jo på at den ikkje er ein del av naturleg geologi her, siden det ville vore tydleg forvitring og mekanisk slitasje, med runde kanter, forvitringslag, lav o.l. Kan det vera ein veldig mørk flint-type?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser "nysmeltet" ut. Har jo heller ingen lav eller mose-vekst på seg som omgivelsene har så ser ut til å være av nyere opprinnelse eventuelt vært nedgravd i is. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

josteink skrev (17 timer siden):

Kan det vera ein veldig mørk flint-type?

Flint forekommer vel ikke naturlig i Norge!? Men ble "importert"/ "byttevare" fra Danmark i steinalderen. Jf det Fjell64 skriver. 

Fjell64 skrev (2 timer siden):

I følge både SNL og Wikipedia ble obsidian brukt til både til våpen og redskaper fra steinalderen av. Tilsvarende som flintstein. Derfor ble det også brukt som byttemiddel. Da er det jo tenkelig at noen på vandring over fjellet i sin tid, kan ha mistet den der.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (5 timer siden):

Flint forekommer vel ikke naturlig i Norge!? Men ble "importert"/ "byttevare" fra Danmark i steinalderen. Jf det Fjell64 skriver. 

Elgen 

nei, men er funne mindre flintknoller som folk har tatt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Det er ikke basalt da, som er våt på overflaten så den ser glattere og skinner med enn normalt?  Hva med meteoritt? Eller kan de som satte opp høyspenten hatt med seg stein til fundament?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått endel på Aurlandsfjellet, bla fulgt den gamle anleggsvegen fra Skålane over Soleibakkvotni forbi Statskrafthytta nedover mot Kolaren og fjellstyrehytta og videre mot Frønningen. Det innebærer å følge kraftlinja et godt stykke. Det som overrasket meg var hvor mye rask det ligger igjen etter arbeidene med linja. Jeg har observert (knuste) isolatorer rundt kraftlinjer tidligere som kan likne på obsidan, men husker ikke om det var i dette området. Jeg tor derfor @Eksilbergenseren er inne på noe. Men det er ikke lett å være sikker på dette ut fra et bilde. Men i og med at det ble funnet like ved en høyspent, og obsidan er meget lite sannsynlig, tror jeg det er isolator.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.