Gå til innhold
  • Bli medlem

Slukstangen blir fra nå av hjemme!


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen snobb, og er  bare er en middels god fluefisker,  meg likevel er jeg en fluefisker med fluestang.  Riktignok har jeg alltid med meg en slukstang, og på hver eneste tur spør jeg meg selv:  Hvorfor?  For etter noen kast sneller jeg inn, og pakker den sammen.  Fiske med den gir ingen glede. 

Så "fisker" jeg videre med fluestangen, og vet at å fiske med sluk gir (mer), men det har noe med glede å gjøre.  Og når jee blir sulten tyr jeg ofte til Real -  torskegryte!

Så kanskje det er noen andre som meg de ute som har det som meg

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glede er vel det som driver oss... generelt! Om det er å sortere i slukboksen, flueskrinet, ammoskapet, eller om det er å kaste med flue, mark, sluk. eller å går rundt i naturen med ei hagle, spiller ikke så stor rolle. Vi har antakeligvis primærbehovene dekket i utgangspunktet, slik at vi gjør ikke dette for å overleve, selv om vi kanskje innbiller oss at denne kunnskapen kanskje kan hjelpe i en krise??? Heldigvis er det også sånn at vi ikke behøver å være så gode i det som gir oss glede. Ofte gir det kanskje mer glede dersom vi ikke behersker det helt, fordi da opplever vi gleden av å bli bedre? Vi er i allefall heldige som kan bruke fritiden vår til å gjøre noe som gir oss glede, og for mange her er det aktiviteter knyttet til friluftsliv.

For å avslutte vil jeg sitere en gammel venn ang. fluefiske:
- Hvis du vil få fisk, så må flua ligge på vannet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er som å ligge i lyngen å nyte livet og synet av en dupp på vannflata,  mens marklysa henger ett par meter under duppen, i påvente av en mulig ørretmiddag, mens kaffekjelen putrer. Det er ingenting som slår dette!

Var tidligere ivrig fluefisker, og det er en spennende fiskeform, man jakter på en måte på ørreten. Men for meg blir det for mye styr, det enkle liv  er alltid det beste, synes jeg:)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En andersdupp og en mark liker jeg best å bruke, det gir fangst og er ett enkelt fiske. Aktivt eller passivt, det kan man velge.

Det geniale med denne duppen er at selv ungene mine klare å fiske med dette og få lange kast, og man kan kaste forbi siv/gress uten fare for at den henger fast når man skal sveive inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

En andersdupp og en mark liker jeg best å bruke, det gir fangst og er ett enkelt fiske. Aktivt eller passivt, det kan man velge.

Det geniale med denne duppen er at selv ungene mine klare å fiske med dette og få lange kast, og man kan kaste forbi siv/gress uten fare for at den henger fast når man skal sveive inn igjen.

Begynte med andersdupp for over 40 år siden, men har etterhvert gått over til mesterduppen som brukes på samme måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (2 minutter siden):

Begynte med andersdupp for over 40 år siden, men har etterhvert gått over til mesterduppen som brukes på samme måte :)

Ja, det er vel mesterduppen som vi har brukt. Trodde alle dupper av den typen het det samme ;)  Andersduppen er kanskje en del større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker begge deler. Slukstang er grei å ha både for meite og kunne kaste sluk. Hender det kan blåse vel mye for fluefiske. 
Liker gå en tur å fiske elv med flue. I leir er det greit å slenge ut mark og dupp mens en slapper av. Så hvert til sitt bruk. Erfaringsmesig har jeg fått mindre fisk på flue ja. Men det er nok og fordi den aktive delen av fisket er mindre enn den tid en dupp ligger i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som fisker med flue på haspelstang her? 😂 Har alltid fluer på snøret, og veksler mellom dupp i enden og sluk i enden. Veksler via en svivel med hempe. Største utfordringen kan være om man bruker spinner, og lengden som fluene har ut fra en splitring lina går gjennom, er for lang, da kan de tvinne seg. Men har funnet et godt system der. En og annen gang fisker jeg mer "rent", men har hatt suksess med begge deler samtidig, så fortsetter å prøve med frem med det nå på år 3. Fordeler og ulemper med alt men jeg slipper å 'forbruke' så enormt med line da de sjeldnere må byttes på osv, og mindre herk sånn på det jevne. Funker for meg. 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike valg på ulike turer for meg. I skogen er det kun flue (som regel) som gjelder.

Til fjells har jeg med 2 fluestenger. Ei til tørt og ei til streamerfiske. Er det forhold, så fisker jeg helst med disse. 
Blåser det mye velger jeg ei av to haspelstenger (sluk og mark)som også er med. 
Med denne løsningen har jeg alltid backup uansett forhold.

I sommer hadde vi en perfekt dag for klekkinger med varme og vindstille. Insektene var ikke enige og det var ingen overflateaktivitet. Da var det godt å ha slukstang og fiske av dyphølene i vannet😎

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at det var morsommere å ikke få fisk på flue, enn det å få fisk på slukstang. Så nå går jeg kun med fluestenger. Resultatmessig er det i perioder litt dårligere enn sluk kanskje. Men enkelte ganger så er det mer effektivt også. 

Og har enda ikke opplevd at det blåser så mye at jeg ikke får kastet med flue. Det skjer jo at jeg ikke kan kaste alle steder, men jeg finner alltids ett sted med vind ifra siden eller ryggen som gjør at jeg får fisket. Selv i stiv kuling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomachine skrev (På 14.10.2021 den 14.21):

Jeg fant ut at det var morsommere å ikke få fisk på flue, enn det å få fisk på slukstang. 

For en flott formulering!  

Jeg nevner  knapt anledningen  dengang jeg fikk en laks på 2,8 kg på sluk.  Men det er ikke til å komme unna - den smakte fortreffelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.