Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nybegynner randonneeski- og binding for topptur?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal omsider kjøpe mine første randonneeski, og håper å få litt tips her så jeg ikke fremstår som altfor grønn og lettlurt når jeg står i butikken.

Mitt primære bruksområde for disse, og grunnen til at jeg har bestemt meg for å kjøpe dem, er at jeg er veldig glad i å komme meg til topper. Og skiene kommer kun i betraktning fordi det er lettere å stå på ski enn truger ned. Jeg har aldri vært hverken glad i eller flink på slalom, og har nok ingen ambisjoner om å kjøre hardt.

Jeg har imidlertid store ambisjoner om å komme meg opp uten altfor vondt i føttene, så ut fra alt jeg har lest på nettet (og ja - jeg vet hva de sier om å stole på alt man finner på nettet 🤪), så kan det se ut som støvlene er betydelig viktigere enn skiene.

Det kan foreløpig se ut som Dynafit har noen støvler som kan passe min bruk ganske greit, men jeg håper altså det finnes folk her med noe peiling som kan tipse om hvor "myke" støvler som trengs, fordeler og ulemper ved disse etc.

Når det kommer til ski kan det se ut som jeg trenger noen som er 5-10cm kortere enn meg, som er ganske tilgivende. Kan det stemme?

 

Alle tips og innspill mottas med tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut atomic backland. De skoene passer mine problemføtter. Kommer ofte på tilbud hos xxl. Backland ski og bindinger er lette og solide. Bredde på ski er alltid diskusjon. Begynte selv med 85 mm umder skoen i skibredde men endte med 96 og 106. Jeg føler at jeg flyter bedre på snøen med mine 106 mm. Med smalere ski må man ha høyere fart for å flyte oppå føler jeg. Jeg skriver føler og ikke tror da diskusjonene er endeløse. Etter 2 timer i motbakke er jeg ganske gele i beina og kan ofte slite på veien ned. Er det skikkelig bratt kan ma ha fellene på også nedover. Man skal føle seg trygg og da gjør man akkurat det som passer. På våren er ofte svært varierende føre og det er utfordrende på veien ned. Lett utstyr er alltid bedre enn tungt og desverre ganske mye dyrere med unntak av backland serien til atomic. 

Lykke til og velkommen til en fantastisk sport med høy treningseffekt! Kurs i snøskred bør man investere i når man er ny. 

 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt og grundig svar!

Jeg får litt motstridende råd på bredden, men ser ut som 96 treffer godt. Trenger definitivt lette ski, da mitt primærmål er å komme meg opp, og det å stå ned nesten blir et "nødvendig onde". Nå er det bare å glede seg til vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 170 høy og 65 kilo,

Mine «pudderplanker» er 170 cm lange Vølkl BMT 90, og etter å ha brukt 104 mm i alle år kommer jeg trolig aldri til å gå bredere enn 90mm. Fritch Xenic 10 binding, og vølkl sine mohairmix feller. Fellene har alt for sterk lim, dessverre. 

Mine ski som jeg liker aller best er Hagan Ultra 77 i 163 lengde, kombinert med en svært lett ATK SLR release binding og en 100% mohair felle med hybridlim og kun tuppfeste/racefeste (kuttet ca 20-30 cm fra bakskien). Da snakker vi ski som er fantasktiske å gå med, og jeg har nesten like gode kjøreegenskaper som på BMT skien. Ikke prøvd i dyp pudder enda.

Alt ble kjøpt i fjor, så jeg har ikke mer enn knappe 10 turer på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.