Gå til innhold
  • Bli medlem

Ariel Vs Aether?


Mariann Berg

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke erfaring med akkurat de modellene, men vil uansett anbefale deg å prøve i butikk. I og med du er 160 høy kan det være de blir for lange i ryggen - Ariel-modellen selges bare i M/L så det ut til, mens Aether skal være mulig å få tak i i S/M.

De største Osprey-sekkene som er designa spesielt for jenter (og dermed med større sannsynlighet passer deg godt) er på 85liter. Jeg har en Osprey Xena 85 som jeg er knallfornøyd med, jeg er 165 høy og har M/L i den. Den modellen føres ikke lenger, det er en annen modell i samme strl som har tatt over.

Hvis herremodellen passer godt for deg er det jo bare å kjøre på, men som sagt - prøv først! Jeg tror de blir stooore for en på 160 (både mtp rygglengde og volum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Megalep sier med mye bra info, så bør en absolutt prøve dersom mulig. Noen steder (bl.a. via HektaPåTur) står det at den modellen (Ariel, som er tenkt som dame-modell, lik som Xena også er fra samme produsent) har justering på rygglengde á: 40,5cm til 50,5 cm.  Spesielt viktig dersom din rygglengde (fra c7/den virvelen som stikker med ut i nakken nør du bøyer hodet litt fremover og ned til ca toppen av hoftene) blir for lang på sekken i forhold til din egen. Dette mtp hvor hoftebeltet sitter på deg, men også over skuldrene. 

I og med at volumet du ser på er såpass stort så regner jeg med det er tenkt en del vekt? :P 

Heldigvis finnes det mange gode modeller der ute, både fra Osprey, Gregory, Bergans m.m. som også har egne dame-modeller. 

Edit: Lowe Alpine har også fantastiske sekker, også i dame-modeller. Kjæresten min er også rundt din høyde, men sjekk din egen rygglengde. Hun ble så imponert av herre-modellen jeg hadde i den tiden at hun kjøpte dame-modellen umiddelbart.

Prøv de om du kan, om det ikke er samme modell så en veldig lik mtp rygglengde justering osv. Alt hjelper. :)

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mariann Berg said:

Har absolutt tenkt og prøve sekk i butikk son dere sier 😊 men liker godt og høre hva folk erfarer før jeg får inn til en selger 🤪

Kan godt være de på 100l rett og slett blir for store,, blir spennende å se når jeg prøver. 😊

Så absolutt nyttig. ^^ 

Hva har du per i dag og hva er evnt formålet med større sekk? Hva får du ikke plass til eller hva nå enn? 😅

 

Edit: Sjekk også denne tråden om du ikke allerede har. :)

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Det gikk litt fort i svingene her, ser jo nå at Ariel faktisk er damemodell ja. Nesten litt snurt nå, da jeg kjøpte min Xena 85 for noen år siden var 85 liter største mulige jentemodell over hele fjøla, uavh av produsent. Likevel, 85literen holder som oftest, også når jeg har med ungene på tur. 

Edit:Ariel 100liter er «custom made» for det norske markedet, i begrensa opplag - det forklarer hvorfor jeg stussa. C31904AC-7A3C-411D-B3A5-A06C8F1DDECC.thumb.png.97a366a45fda0d5be49c3afffdbf849b.png

Endret av Megalep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mariann Berg said:

Er vell bare generelt dårlig til og pakke+ glad i komfort 🤣  

En ærlig sak. 🤣 Kommer med erfaring, men (begrenset) volum hjelper litt på det å 'tvinge seg' litt til å bli bedre 😅 det er teorien i hvert fall! Jeg pakker mye komfort selv. 🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.