Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med erfaring fra å ha med sous vide på tur?


Galexon

Anbefalte innlegg

I kompisgjengen har vi vært noe bortskjemt med at vi har tatt med oss regelrette gourmet-måltider på tur. Vi er ikke akkurat «gramjegere», men nå skal vi tenke bittelitt i de baner. Etter 4 års tjeneste i Forsvaret er jeg mildt sagt møkk lei feltrasjoner/Real Turmat. Da har vi snakket litt om å lage ordentlig mat hjemme, porsjonere det ut til personlige rasjoner og vakuumpakke maten «sous vide style» og ha med boil-in-bags med ris å ha til. Da trenger vi jo ikke så mye mer enn varmt vann over primusen.

Er det noen som har prøvd dette før, som har noen erfaringer å dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker dere over flere dager, eller typ en helg- eller endagstur?

Jeg har god erfaring med sous-vide til helgetur, men du må være forsiktig om det er over lenger tid. Selv om posen er pasteurisert når du drar, så forringes den dess høyere temperatur og lenger eksponering den får. Det er den store fordelen frysetørket mat har. Tørr mat vokser det ikke bakterier, soppsporer eller slikt på. Ihvertfall ikke i en beskyttet atmosfære.

Har hatt med alt fra en diger svinesteik til forkokte poteter til Bacalao på tur med godt hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, frankdrebin said:

Tenker dere over flere dager, eller typ en helg- eller endagstur?

Jeg har god erfaring med sous-vide til helgetur, men du må være forsiktig om det er over lenger tid. Selv om posen er pasteurisert når du drar, så forringes den dess høyere temperatur og lenger eksponering den får. Det er den store fordelen frysetørket mat har. Tørr mat vokser det ikke bakterier, soppsporer eller slikt på. Ihvertfall ikke i en beskyttet atmosfære.

Har hatt med alt fra en diger svinesteik til forkokte poteter til Bacalao på tur med godt hell.

Vi er sjelden ute i mer enn et par døgn av gangen. :)  Så da høres det jo lovende ut. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette med stor suksess. 
Menyen var entrecote, poteter og bearnaise(toro pose).  Alt gjort klar på forhånd, Biffene var sous vide noen timer. Potetene kokt sous vide med litt krydder og smør. Så da var det bare å koke opp vann, og varme poteter, Biffene stekte jeg så de fikk stekeskorpe. 

Dette var på helgetur på vinteren så det var ikke noen bekymring med holdbarhet.

Tenker du ferdiglaga mat vakumpakket, eller sous vide behandlet? Det vil ha betydning for holdbarhet uten at jeg kan si hvor mye forskjell det gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2021 at 7:54 AM, LaberBris said:

Har gjort dette med stor suksess. 
Menyen var entrecote, poteter og bearnaise(toro pose).  Alt gjort klar på forhånd, Biffene var sous vide noen timer. Potetene kokt sous vide med litt krydder og smør. Så da var det bare å koke opp vann, og varme poteter, Biffene stekte jeg så de fikk stekeskorpe. 

Dette var på helgetur på vinteren så det var ikke noen bekymring med holdbarhet.

Tenker du ferdiglaga mat vakumpakket, eller sous vide behandlet? Det vil ha betydning for holdbarhet uten at jeg kan si hvor mye forskjell det gjør. 

Jeg tenkte nok først og fremst på ferdiglaget mat, men det hørtes slettes ikke dumt med nystekte biffer 🤩  Tenkte litt på noe ala Fjordland, bare ikke Fjordland men hjemmelaget. ;) Men nå tror jeg søren meg at vi må prøve biff også en gang. :D

Endret av Galexon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, skikkelig sous vide fordrer rett temperatur i en viss tid på råvarene. Alt annet blir "Fjordland"-style der alle råvarer får feil temperatur i en "gylden middelvei".

Når det er sagt så har vi flere ganger hatt med f.eks opplegg ala ferdige fløtebakte poteter i pose som bare skal i vannbad osv til første dag på vandring, kortere turer eller pulkturer. Det pleier være en skikkelig slager sammen med karbonader, biff eller annet kjøtt. Det er først når det begynner gå flere dager med høy temp at utfordringene melder seg. I tillegg til vekten da. Foretrekker forskjellige varianter av tørket mat når det begynner å dra ut i tid og/eller distanse. Vi tørker masse grønsaker og slikt selv og setter sammen dette i kombiansjon med alt fra suppeposer til gryterettposer som avveksling til de etablerte frysetørkede turmatleverandørene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Espen Ørud said:

Altså, skikkelig sous vide fordrer rett temperatur i en viss tid på råvarene. Alt annet blir "Fjordland"-style der alle råvarer får feil temperatur i en "gylden middelvei".

Når det er sagt så har vi flere ganger hatt med f.eks opplegg ala ferdige fløtebakte poteter i pose som bare skal i vannbad osv til første dag på vandring, kortere turer eller pulkturer. Det pleier være en skikkelig slager sammen med karbonader, biff eller annet kjøtt. Det er først når det begynner gå flere dager med høy temp at utfordringene melder seg. I tillegg til vekten da. Foretrekker forskjellige varianter av tørket mat når det begynner å dra ut i tid og/eller distanse. Vi tørker masse grønsaker og slikt selv og setter sammen dette i kombiansjon med alt fra suppeposer til gryterettposer som avveksling til de etablerte frysetørkede turmatleverandørene

 

Nysgjerrigheten for min del bunner ut i at jeg på forrige tur hadde med hjemmelaget biffgryte som hadde langtidskokt i 3 timer, sånn at kjøttet var utrolig mørt. Men da hadde jeg det med i en tupperware-boks, som jo blir noe knotete. Ikke kan du komprimere den når du har spist opp maten heller. Så om jeg kan lage slike retter og vakuum-pakke dem, da hadde jeg vært godt fornøyd. Akkurat det er jo ikke helt sous vide. Men jeg kunne veldig gjerne tenke meg å lære meg sous vide også, til andre ting. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.