Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med valg av hunderase


NT

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er en veldig frilutfsintrisert ungdom som bruker all fritiden min på jakt, fiske, korte og lange turer både vinter og sommer. Til 18. Års dagen min skal jeg ønske meg en hund. Denne blir primært min, men hele familine vil selvfølgelig også ta vare på den (jeg bor hjemme), men jeg er hovedansvalig for hunden. 

Trenger derfor en flerbrukshund både til fuglejakt, kløv bæring og drag av pulk. Hunden vil bli tatt med på alt fra dagsturer til turer på opptil 3-4 uker. 

Hvilken hunderase kan passe seg best til disse formålene? 

Må legge til at jeg absolutt vet hva ansvaret innebærer da vi har hatt hund tidligere.

 

Takk for hjelpen😁👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du jakte fugl, er det jo naturlig å se til fuglehund miljøet. Både Støtende fuglehunder og Stående fuglehunder duger og alle kan kløve og trekke. Men med tanke på trekking og kløving, vil jo mellom store og store hunder trekke og kløver mer, enn de minste rasene. Men uansett valg, ikke la øyene bestemme hva du/dere går for, se på egenskaper, sykdoms problematikk i rasen og ikke minst foreldrenes gemytt og helse. Selv har jeg hatt god erfaring med Vorsteh rasene KV og SV. Men, det er mye å velige i mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvis det er fuglejakt og turkompis du ønsker kan jeg snakke varmt i timesvis om Irsk Setter, de er fantastisk glade hunder som kan holde på lenge. De kan du fint sykle tur med og bruke til trekking så lenge de er relativt trent, de er også veldig glad i å bære kløv, men hvis du vil ha en større hund kan du kanskje kikke på Vorsteh? De er større og kan potensielt trekke/bære mer. En tidligere nabo hadde en strihåret vorsteh med på jakt og de er fantastiske bedagelige hunder som fort får blod på tann under jakta. Det som er med alle fuglehunder er at de krever mye mosjon og hjernetrim for å være tilfreds og omgjengelige, det er i hvertfall min opplevelse. 

om Tiur3 nevner over her er det lurt å ikke velge med øynene, men se på egenskapene du ønsker ut av hunden. Drar man for å "se" på valper er valgte ofte tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 3.2.2022 den 22.21):

Hei, 

Vi endte med cocker spaniel. Litt i pose og sekk. Støtende fuglehund med god nese og perfekt familie hund. Akkurat passe stor og stikker ikke av. 

Tore

Kjempe valg,! Og supert med hund som ikke stikker av da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.