Gå til innhold
  • Bli medlem

Bittesmå hvite "larver" i lyngen - Hva er det?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt turen til Blefjell i helgen og la merke til noe jeg ikke har sett før i lyngen i forteltet. Massevis med bittesmå korte "tråder" av noen kryp/larver som beveger seg rundt i lyngen og åler seg sakte opp på alt som ligger på bakken. Hva er dette for noe kryp? Er det en høstgreie i fjellet?

Ølboks, stormkjøkken og sekk som lå i forteltet ble ganske så okkupert på kort tid, og siden krypene er litt klebrige var det ikke bare å riste de av heller.

I morgen blir alt utstyr med inn i teltet etter en "rens"! 😬

Legger ved et dårlig bilde hvor det er noen av disse krypene på en spenne på sekken. De er ikke i fokus...

56C39B32-C766-469D-8184-987FD3E25ADF.thumb.jpeg.8af00297b12f07b42cfeeddf05884934.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skogens Stønn skrev (13 minutter siden):

Jeg tipper det er en nematode (også kalt rundorm) av noen art (det finnes tusenvis av forskjellige), men jeg tror kanskje det er lettere å få svar ved å spørre på "Spør en biolog" under "Spør om insekter og edderkopper" eller "Spør om dyr": https://www.sporenbiolog.no/

Godt tips. Jeg skal se om jeg får karret meg til å spørre der.

Jeg kommer også til å være litt mer skeptisk til lyngen jeg setter opp teltet på fremover :'D Også håper jeg at jeg klarte å unngå de relativt greit. Det virket som om samtlige som ålet seg noen cm opp på teltbunn og sekk i hvert fall tørket ut relativt fort og døde.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg om dette er nematoder da, men hvis det er det tror jeg nok du kan ta det med ro og overse dem helt. De gjør deg ingen ting. Nematoder finnes over alt, men kanskje ikke akkurat så opp i dagen som disse da som klatrer på teltet og tingene dine. Jeg regner med at det var fuktig der. Nematoder lever først og fremst i fuktige miljøer tror jeg. I naturen er de viktige nedbrytere. Men prøv "Spør en biolog". Der kan du risikere å få et fornuftig og presist svar. Jeg er litt nysgjerrig jeg og, så det hadde vært artig å få svar på dette. Og oppgi sted/biotoptype og tid på året (men dette var vel nå så vidt jeg forsto). Dette kan være viktig for å kunne si noe om hva det er. 😉

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (40 minutter siden):

Men, hvis ikke dette er en parasitt eller invollsorm, så er det vel ikke noe å bekymre seg for når man skal sette seg ned/slå opp telt?

Om jeg med sikkerhet hadde visst at det _ikke_ var det hadde jeg nok ikke valgt å sette meg ned der uansett for så å få buksa full av de--
Nå er ikke jeg spesielt glad i kryp heller... :D

Endret av sneakyowl
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (36 minutter siden):

Men, hvis ikke dette er en parasitt eller invollsorm

Men er dette helt utelukket da?F.eks. at det ikke er "Barneorm", som beskrevet slik i felleskatalogen: "Barneorm (Enterobius vermicularis) er den mest alminnelige årsaken til ormeinfeksjon i Norge. Barneorm er en ca. 1 cm lang, hvit orm, som er tynn som en tråd og lever i tykktarmen."

Og kan det ev. være noe sammenheng med denne observasjonen:
"Rypemagen stapp full av mark":  www.nrk.no/tromsogfinnmark/rypa-var-full-av-parasitter-_-jeger-frykter-at-bestanden-krasjer-1.15686547 

Eller om ikke ingen direkte sammenheng med dette, så antydes det i det minste i artikkel om rypemage at det kan ha vært svært gode "vekstvilkår" for ulike kryp i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):


Nå er ikke jeg spesielt glad i kryp heller... :D

Nei, såklart, jeg ville aldri satt meg ned der om jeg så noe. Med spørsmålet var jeg mer nyskjerrig på om dette er noe man bør passe seg for, eller ikke?

zimwalker skrev (1 time siden):

Men er dette helt utelukket da?F.eks. at det ikke er "Barneorm", som beskrevet slik i felleskatalogen: "Barneorm (Enterobius vermicularis) er den mest alminnelige årsaken til ormeinfeksjon i Norge. Barneorm er en ca. 1 cm lang, hvit orm, som er tynn som en tråd og lever i tykktarmen."

Nei, absolutt ikke utelukket for alt jeg vet. Derfor kan det være greit å vite om man bør ta en litt grundigere titt etter dette før man setter seg ned/slår opp teltet.

I så fall enda en ting å passe på, og se til at ungene ikke driver å leker med i lyngen…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (4 timer siden):

Men er dette helt utelukket da?F.eks. at det ikke er "Barneorm", som beskrevet slik i felleskatalogen: "Barneorm (Enterobius vermicularis) er den mest alminnelige årsaken til ormeinfeksjon i Norge. Barneorm er en ca. 1 cm lang, hvit orm, som er tynn som en tråd og lever i tykktarmen."

Og kan det ev. være noe sammenheng med denne observasjonen:
"Rypemagen stapp full av mark":  www.nrk.no/tromsogfinnmark/rypa-var-full-av-parasitter-_-jeger-frykter-at-bestanden-krasjer-1.15686547 

Eller om ikke ingen direkte sammenheng med dette, så antydes det i det minste i artikkel om rypemage at det kan ha vært svært gode "vekstvilkår" for ulike kryp i år.

Da burde det vært bajs der også, rimelig fersk. De må leve inne i tarmen. Smitte skjer ved at man får i seg egg fra en som allerede har barnemark. Det er ikke sånn at barneorm kryper rundt i gresset og venter på at barna skal komme og så kryper opp i gattet på dem. 😄

Og innvollsormene som var i rypene trenger også innvoller å bo i, så at dette skal ha noe med det å gjøre har jeg ingen tro på.

Dette er nok kryp som vanligvis lever på sånne steder, men varmen som var i sommer kan nok ha spilt en rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (5 timer siden):

https://www.sporenbiolog.no/Topic/Posts/142315?pagenum=-1#348788
 

Det ble ikke spesielt konklusivt så langt desverre : )

Her skulle du nok hatt et kamera med bedre makromuligheter, men du har jo fått tre alternativer i hvert fall (selv om hvert av alternativene i seg selv inneholder mange arter):

  • en larve av en eller annen tovinge, for eksempel soppmygg
  • en eller annen fåbørstemark
  • en eller annen nematode

Jeg vet godt hvem "limnoan" er, og han er kunnskapsrik, så jeg holder en knapp på forslagene hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

De må leve inne i tarmen. Smitte skjer ved at man får i seg egg fra en som allerede har barnemark. Det er ikke sånn at barneorm kryper rundt i gresset og venter på at barna skal komme og så kryper opp i gattet på dem. 😄

Og dette vet du sikkert? Har ikke kunnskap om dette selv, men antok jo at det var mulig at noe som normalt lever i en tarm en gitt tid kan klare seg utenfor en også, på leit etter en ny vertsorganisme. Tenkte at noen eller noe kunne ha lagt fra seg avføring eller døde veldig nær der dette ble observert. Eventuelt, at når de først havnet utenfor tarmen, at "de" krøp rundt og la fra seg egg før de døde (egg som en vertsorganisme kan få i seg matveien).

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Og dette vet du sikkert? Har ikke kunnskap om dette selv, men antok jo at det var mulig at noe som normalt lever i en tarm en gitt tid kan klare seg utenfor en også, på leit etter en ny vertsorganisme. Tenkte at noen eller noe kunne ha lagt fra seg avføring eller døde veldig nær der dette ble observert. Eventuelt, at når de først havnet utenfor tarmen, at "de" krøp rundt og la fra seg egg før de døde (egg som en vertsorganisme kan få i seg matveien).

Hvis det var barnemark og innvollsorm du snakker om, så er jeg nok rimelig sikker på det ja. Det sier seg nesten selv at de ikke kan leve særlig lenge utenfor tarmen siden det er der de får tak i maten sin. Eggene derimot kan leve ganske lenge utenfor tarmen. De har ingen/svært liten metabolisme og klarer seg derfor selv. Det er derfor de bruker egg for å vandre over til ny vert. Hva som skjer om du tar en levende barnemark eller innvollsorm og svelger er jeg usikker på. Jeg tipper at den vil dø i kontakt med den sterke magesyra vi har, men mulig den kan komme seg videre. Så må den finne en å parre seg med da... Mange parasitter er i tillegg en mer komplisert livssyklus som involverer flere enn en vertsorganisme, for eksempel malaria som vandrer fram og tilbake mellom mygg og mennesker der de lever forskjellige stadier av livssyklusen sind i de to vertene.

Barnemark (barneorm) kan du lese om i den lettfattelige artikkelen her: https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/barn-og-unge/gode-rad-nar-barnet-ditt-har-smamark

Flere marksykdommer her: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/marksykdommer---veileder-for-helsep/

Det er en god grunn til at disse organismene har flere stadier. Det ville være rimelig lite optimalt for spredning om for eksempel en barnemark eller bendelorm skulle krype ut av rompa på en person og opp i rompa på en annen person for å finne seg en ny vert. Som egg kan de satse på å bli spist, spesielt fordi et egg kan overleve lenge utenfor vertsorganismen og tåle både høyere og lavere temperaturer.

Vel, vel. Det var kanskje nok sjitprat for denne gangen 😄

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoten1 skrev (9 minutter siden):

Det er jo samme lenken som @zimwalker gav lenger opp, men en bra og interessant artikkel tåler jo å leses flere ganger 😄

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Hvis det var barnemark og innvollsorm du snakker om, så er jeg nok rimelig sikker på det ja.

Barnemark brukte jeg som et mulig eksempel. Har ikke satt meg inn i utvalget av arter. Den FHI artikkelen du linket til sier dog om nevnte art at "Mennesket er den eneste verten".

Ikke alle som har tid til å google og lese seg opp på artsmangfoldet, så da det jo litt dumt det ikke har kommet flere forslag på det dedikerte "spør-en-biolog" forumet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (10 timer siden):

Barnemark brukte jeg som et mulig eksempel. Har ikke satt meg inn i utvalget av arter. Den FHI artikkelen du linket til sier dog om nevnte art at "Mennesket er den eneste verten".

Ikke alle som har tid til å google og lese seg opp på artsmangfoldet, så da det jo litt dumt det ikke har kommet flere forslag på det dedikerte "spør-en-biolog" forumet enda.

Utrolig. Det er altså dumt at det ikke er kommet forslag om noe mer eksotisk enn det det ligner og som pleier å opptre sånn? Det er jo kommet 3 forslag som innebærer mange arter som opptrer på nettopp den måten og som er vanlig på sånne plasser. Hvorfor forvente det spektakulære og usannsynlige? De bildene er så dårlige at nærmere bestemmelse er helt umulig. Det blir rent gjettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.