Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun sovepose til Vinterbruk


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal sove mye ute nå til vinteren og tenker å kjøpe dunsovepose. Har tidligere brukt syntetisk sovepose pluss fjellduk, men det blir for tungt. 

 

Tenker å kjøpe en pose som fungerer greit ned til cirka - 10 grader. Har sett litt på Mountain Equipment Helium 800 og Rab Alpine 800. Har noen erfaringer med disse eller tips til andre gode poser? Prisklasse er rundt 3000, noe begge nevnt ovenfor har vært på tilbud til siste tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kallen skrev (1 time siden):

Anbefaler å ta en titt på Warmpeace Viking 600 eller Warmpeace Viking 900. Da får du en veltestet og god dunsovepose som gir mye varme for pengene.

Har selv 600 og kan anbefale denne. Men hadde nok gått for 900 om jeg skulle ligge ute i 10 blå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (5 timer siden):

Ville heller sett på Marmot Never Summer. Fås hos Milrab til 2339 for øyeblikket, som jeg mener er et kupp. Har bedre dun og bedre temp rating enn Warmpiece 900

Den likte jeg godt! Bestilte den i dag, så får se om jeg liker den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffeguten skrev (På 7.10.2021 den 19.53):

Den likte jeg godt! Bestilte den i dag, så får se om jeg liker den. 

Har denne selv, og er veldig fornøyd, prisen tatt i betraktning mye pose for pengene. En ting man kanskje bør være litt oppmerksom på mtp dun er at liggeunderlag er litt viktigere enn ved syntpose. Dunet man ligger på vil naturlignok bli flatklemt ned mot bakken og isolere dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er i samme situasjon, har sett på Warmpeace 600, ser at Marmot Never Summer veier noe mer, viktig for noen, ikke avgjørende for meg. Hvordan føler du at kvaliteten på Marmoten er? 
 

Er du fornøyd med Marmot, trådstarter?

Endret av TrondMerdem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spørsmål. Jeg har en dunpose (western mountaineering ) som jeg bruker vår til høst. Men jeg har aldri brukt dun om vinteren. Jeg har opplevd på vinterturer når det er riktig kaldt, at det kan være ganske heftig med rim utenpå posen min om morgenen. Jeg frykter at fuktigheten denne rimen avgir når den tiner skal skade dunen. I minusgrader er det jo ikke bare å henge opp posen en halvtime for å lufte den tørr. Tåler dunposer mer av fukt enn jeg har trodd? Eller har dere noen triks for å beskytte dunen mot fukt ? Ok- det var mer enn ett spørsmål ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (1 time siden):

Bare ett spørsmål. Jeg har en dunpose (western mountaineering ) som jeg bruker vår til høst. Men jeg har aldri brukt dun om vinteren. Jeg har opplevd på vinterturer når det er riktig kaldt, at det kan være ganske heftig med rim utenpå posen min om morgenen. Jeg frykter at fuktigheten denne rimen avgir når den tiner skal skade dunen. I minusgrader er det jo ikke bare å henge opp posen en halvtime for å lufte den tørr. Tåler dunposer mer av fukt enn jeg har trodd? Eller har dere noen triks for å beskytte dunen mot fukt ? Ok- det var mer enn ett spørsmål ...

Skal du på helgetur trenger du ikke å bekymre deg. Posen mister litt spenst, men det går bra det over noen få dager.

Jeg har sydd meg en lakenpose av bomull til å ha utenpå, etter tips fra Sjur Mørdre. Denne er prøvd èn natt, og foreløbig inntrykk er at denne tar til seg det meste av fukten og holder posen betydelig tørrere. Jeg sydde den av ett billig svart laken, slik at den kan tørkes lett i solen. Henger den i telttaket når brenneren er i gang, så tørker den litt.

Vi får se til sesongen hvor bra det fungerer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt med ett gammeldags ullteppe på de siste turene, for å ha over meg og posen. Jeg ser da at det nok blir lunkent nok under teppet til at rim ikke danner seg på posen. Jeg er muligens for pysete med dunposen min. Men min dunpose er heller ikke noen vinterpose, så jeg måtte nok se etter en annen skulle jeg ha en dunpose til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrondMerdem skrev (På 26.10.2021 den 18.07):

Jeg er i samme situasjon, har sett på Warmpeace 600, ser at Marmot Never Summer veier noe mer, viktig for noen, ikke avgjørende for meg. Hvordan føler du at kvaliteten på Marmoten er? 
 

Er du fornøyd med Marmot, trådstarter?

Jeg ser du spør om kvaliteten på Marmot. Jeg har en Marmot Plasma 850\900 og er super fornøyd. Bestilte den 15 cm lengre enn min kroppslengde. Har hatt denne siden 2017, og har brukt den svært mye. Alle sømmer, allt henger sammen, ingen dun som flagrer rundt. Stiv pris dengang, men verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.