Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke - Forvarming - Plugger i bakkefrost


thomas christensen

Anbefalte innlegg

Jeg starter en tråd med litt div. i stedet for å lage en post per type utstyr på de forskjellig temakategoriene.

Jeg skal til Hardangervidda om et par uker, det blir sikkert opp imot 1500/1600 m. høyde-ish.

Jeg trenger en ny dunjakke, den jeg har fyller opp en hel pulk. Jakka må kunne tas utenpå de andre plaggene, det kan fort bli noen lag under hvis det er en del blå pluss god blåst: Ulltrøye, fleece, gore tex-jakke pluss vindjakke og dunjakka utenpå der igjen.Forslag til jakke som ikke tar for mye plass når den er nedpakket og som er lett å komprimere? Jeg er usikker på hvor vindtett og vannavvisende den bør være, hadde vært supert med innspill på dette.

Forvarming: Jeg skal bruke multifuelbrenner(Gravity) på turen og bruke bensin som brensel. Så slo det meg at i gamle dager brukte vi rødsprit til forvarming og parafin/bensin på tanken. Er det noe i veien for at jeg bruker rødsprit i stedet for bensin til forvarming? Et par praktiske ting som er minus er jo at jeg må ha med en flaske av hver, pluss at hvis jeg bruker bensin til forvarming er det så klart enkelt iom at det er det det er lagt opp til. Rødsprit må jo være bedre med tanke på flammene ikke blir så høye? Hvis man feks er værfast, så er det en stor fordel å forvarme i forteltet i fremfor å gjøre det på utsiden. 

Kose- og/eller værfastfyring: Ligger man værfast en dag eller to, noen som har en formening om hvor mye bensin jeg bør ha med for å kunne ha det komfortabelt i teltet? Jeg tenker ikke konstant fyring, men innimellom i løpet av dagen, og nok til matlaging så klart. 

Plugger i frost: Det er meldt fire blå og nedover til åtte blå i dagene fra 11. oktober og utover. Lenge siden jeg har brukt plugger på bar bakke på vinteren. Hvor lang tid tar det før det blir såpass hard frost at det blir vanskelig å få plugger ned i bakken? Evt. forslag til løsninger? Steiner i stedet for plugger er en mulighet, da er jeg naturlig nok avhengig av å slå meg ned et sted hvor det er steiner.

Alle innspill og tips mottas med bukking og stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en svettpeis, så jeg bruker kun syntetisk jakke til å dra over resten ved pauser og slikt. Houdini Mr. Dunfri og Arcetryx Atom AR er gode eksempler. De tåler fukt, pakker lite, veier lite og er vindtette.

Dunjakke bruker jeg kun som campjakke når det er skikkelig kaldt. Da holdes den tørr og kan brukes i soveposen om det blir kaldt.

Forvarming: Jeg bruker også alltid rødsprit. Ingen sot på brenner og små flammer. Har med på en liten flaske.

Har sett noen på forumet har med noen lange skruer og en bits på en liten skralle, for å få ned i frossen bakke.

 

Personlig bruker jeg kanskje 1,5 dl bensin for dagen, 2 dl ekstra til kosefyring på lav varme en liten stund. Mer på vinter/snø. Sånn omtrent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Jeg er en svettpeis, så jeg bruker kun syntetisk jakke til å dra over resten ved pauser og slikt. Houdini Mr. Dunfri og Arcetryx Atom AR er gode eksempler. De tåler fukt, pakker lite, veier lite og er vindtette.

Dunjakke bruker jeg kun som campjakke når det er skikkelig kaldt. Da holdes den tørr og kan brukes i soveposen om det blir kaldt.

Forvarming: Jeg bruker også alltid rødsprit. Ingen sot på brenner og små flammer. Har med på en liten flaske.

Har sett noen på forumet har med noen lange skruer og en bits på en liten skralle, for å få ned i frossen bakke.

 

Personlig bruker jeg kanskje 1,5 dl bensin for dagen, 2 dl ekstra til kosefyring på lav varme en liten stund. Mer på vinter/snø. Sånn omtrent.

Takk for svar. Du dropper å ta med dunjakka på tur hvis det ikke er meldt veldig kaldt? For øvrig er jeg en frysepinn, men samtidig er jeg gramjeger. Dårlig kombo. 

Da blir det rødsprit på tur, det er gull. Skruer og bits på tur er jo genialt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (28 minutter siden):

Takk for svar. Du dropper å ta med dunjakka på tur hvis det ikke er meldt veldig kaldt?

Det får være opp til deg ;)

Jeg synes at under marsj/pauser er det ikke så veldig mye som skal til når man stopper en stund eller trenger noe ekstra isolasjon. En tynn fleecegenser er nok som mellomlag mens jeg går (jeg går vanligvis uten mellomlag). I pausene blir jeg kald etter en stund uansett hvor tykk jakken er siden jeg er våt, så en syntetjakke er mer enn nok, det viktigste er god hette og at den ikke er for kort.
 

syntetjakkene veier ikke mye, og tar ikke mye plass.
 

I camp når tørt ulltøy er kommet på kler jeg på meg godt om jeg skal sitte ute :) 

 

Enkelte folk som ikke svetter sverger til dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg litt å tenke på ;) Det spørs jo hvor lange pauser man ønsker. Jeg kan fort blir sittende en liten stund hvis været tillater det, ta meg en liten kopp te og kanskje en blings mens jeg ser ut over landskapet, kanskje derfor jeg heller mot dunjakke, men jeg har også hatt med meg en fjellduk på tur, som jeg har brukt i pauser og det er jo en fin sikring å ha som vindsekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Det får være opp til deg ;)

Jeg synes at under marsj/pauser er det ikke så veldig mye som skal til når man stopper en stund eller trenger noe ekstra isolasjon. En tynn fleecegenser er nok som mellomlag mens jeg går (jeg går vanligvis uten mellomlag). I pausene blir jeg kald etter en stund uansett hvor tykk jakken er siden jeg er våt, så en syntetjakke er mer enn nok, det viktigste er god hette og at den ikke er for kort.
 

syntetjakkene veier ikke mye, og tar ikke mye plass.
 

I camp når tørt ulltøy er kommet på kler jeg på meg godt om jeg skal sitte ute :) 

 

Enkelte folk som ikke svetter sverger til dun.

Nå fikk jeg litt å tenke på ;) Det spørs jo hvor lange pauser man ønsker. Jeg kan fort blir sittende en liten stund hvis været tillater det, ta meg en liten kopp te og kanskje en blings mens jeg ser ut over landskapet, kanskje derfor jeg heller mot dunjakke, men jeg har også hatt med meg en fjellduk på tur, som jeg har brukt i pauser og det er jo en fin sikring å ha som vindsekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (11 minutter siden):

Nå fikk jeg litt å tenke på ;) Det spørs jo hvor lange pauser man ønsker. Jeg kan fort blir sittende en liten stund hvis været tillater det, ta meg en liten kopp te og kanskje en blings mens jeg ser ut over landskapet, kanskje derfor jeg heller mot dunjakke, men jeg har også hatt med meg en fjellduk på tur, som jeg har brukt i pauser og det er jo en fin sikring å ha som vindsekk. 

Vindsekken er genial i pauser synes jeg. Trer noen ganger på meg vindsekken før jakken, og da blir ikke dunjakken fuktig av svette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (1 time siden):

For øvrig er jeg en frysepinn, men samtidig er jeg gramjeger. Dårlig kombo. 

Kan være dyrt i alle fall.

Jeg er også frossen av type, så jeg vet mye om akkurat det dilemmaet der.
Uansett hva du gjør, så kommer du til å finne ut at noe annet enn du valgte ville vært bedre, f.eks: tynnere, tykkere, lengre, syntet istf, dun osv. 
Så det vil uansett være lurt å finne noe til røverpris på tilbud eller handle på Finn.no. Da er det verste verditapet gjort unna, og du kan bytte / prøve ulike varianter ettersom du får mer erfaring, uten å tappe kontoen i helt ukontrollert tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarsmateriell selger ei såkalt Nato  jakke. Den er hvit på ene siden og grønn på andre side. Stor digg hette. Ekstra lang rygg. Ikke av dun, men fyllt med fiber(syntet). Pris ca 500-600kr, inklusiv pakkpose. Denne jakka bruker jeg å ha i sekken høst, vinter og vår. Trekker den utenpå gore tex jakka når jeg tar pauser, isfiske  etc.  Meget god og varm, klapper ikke sammen som dun. Tåler fukt langt bedre. Anbefales.

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (3 minutter siden):

Så det vil uansett være lurt å finne noe til røverpris på tilbud eller handle på Finn.no.

Ja, du har rett i det. Jeg har en tendens til å glemme finn, for det er så inni helsikes stas å få en helt ny jakke i posten! ;-) Jeg har ikke vunnet Eurolotto ennå, så jeg skal sjekke på finn. Jeg så det var tilbud på en del jakker på fjellsport.no, det er foreløpig der jeg har sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (3 minutter siden):

Forsvarsmateriell selger ei såkalt Nato  jakke. Den er hvit på ene siden og grønn på andre side. Stor digg hette. Ekstra lang rygg. Ikke av dun, men fyllt med fiber(syntet). Pris ca 500-600kr, inklusiv pakkpose. Denne jakka bruker jeg å ha i sekken høst, vinter og vår. Trekker den utenpå gore tex jakka når jeg tar pauser, isfiske  etc.  Meget god og varm, klapper ikke sammen som dun. Tåler fukt langt bedre. Anbefales.

Bra tips og bra pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (1 time siden):

Jeg trenger en ny dunjakke, den jeg har fyller opp en hel pulk. Jakka må kunne tas utenpå de andre plaggene, det kan fort bli noen lag under hvis det er en del blå pluss god blåst: Ulltrøye, fleece, gore tex-jakke pluss vindjakke og dunjakka utenpå der igjen.Forslag til jakke som ikke tar for mye plass når den er nedpakket og som er lett å komprimere? Jeg er usikker på hvor vindtett og vannavvisende den bør være, hadde vært supert med innspill på dette.

Jeg er veldig fornøyd med Mountain Hardwear. Brukt den både utenpå og inni. Kun i camp, ikke ved kortere pauser.

For øvrig kan det fort være at det er snø på vidda om noen uker, spørs helt hvor du skal. Det skal legge seg litt i fjellheimen i starten av neste uke.

Er det frost må du nærmest ha jern eller titan-plugger for at de ikke skal bøye seg. Disse f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye konkret å anbefale.
Jeg kjøpte denne for en liten stund siden, tiltenkt ca. samme bruksområde som du:

https://www.xxl.no/mountain-hardwear-phantomtm-parka-dunjakke-herre-gronn/p/1162898_2_style?gclid=CjwKCAjwkvWKBhB4EiwA-GHjFmB1pBtxauo6726LoryZ_zCTaWlWXwV4fQDOqH-3f62pB0C-ZLCQCBoC1j0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Kostet vel 1700,- på tilbud. Veil. prisen til XXL er helt LOL, men 1700 er nok en bra pris for den jakka. Gikk opp en størrelse og den er DIGER, men komprimerer godt og veier lite ifht. størrelsen.

Har ikke vært så veldig mange vinterturer etter den ble kjøpt, så litt for tidlig å gi tommelen opp, men inntrykket så langt er at dette funker som tiltenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (2 timer siden):

Jeg er veldig fornøyd med Mountain Hardwear. Brukt den både utenpå og inni. Kun i camp, ikke ved kortere pauser.

For øvrig kan det fort være at det er snø på vidda om noen uker, spørs helt hvor du skal. Det skal legge seg litt i fjellheimen i starten av neste uke.

Er det frost må du nærmest ha jern eller titan-plugger for at de ikke skal bøye seg. Disse f.eks.

Så bra ut den jakka. Jeg skal sjekke litt på finn også. De pluggene var jo helt rå. Jeg tenkte å dra nord for Finse en plass, neppe høyere enn 1500 eller 1600. Hvilket sted skulle det komme snø? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (2 minutter siden):

Så bra ut den jakka. Jeg skal sjekke litt på finn også. De pluggene var jo helt rå. Jeg tenkte å dra nord for Finse en plass, neppe høyere enn 1500 eller 1600. Hvilket sted skulle det komme snø? 

https://www.windy.com/ - Velg nysnø og spol fremover

Edit: Neste 10 dagene viser ca 7cm nysnø.

Endret av northern_fov
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke så mye konkret å anbefale.
Jeg kjøpte denne for en liten stund siden, tiltenkt ca. samme bruksområde som du:

https://www.xxl.no/mountain-hardwear-phantomtm-parka-dunjakke-herre-gronn/p/1162898_2_style?gclid=CjwKCAjwkvWKBhB4EiwA-GHjFmB1pBtxauo6726LoryZ_zCTaWlWXwV4fQDOqH-3f62pB0C-ZLCQCBoC1j0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Kostet vel 1700,- på tilbud. Veil. prisen til XXL er helt LOL, men 1700 er nok en bra pris for den jakka. Gikk opp en størrelse og den er DIGER, men komprimerer godt og veier lite ifht. størrelsen.

Har ikke vært så veldig mange vinterturer etter den ble kjøpt, så litt for tidlig å gi tommelen opp, men inntrykket så langt er at dette funker som tiltenkt.

Takk for svar, prisen står til 4499 nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Forvarming: Det virker som om du har besluttet deg for bensin som fuel på multibrenner?! Jeg bruker alltid parafin dvs tennvæske av brannvernmessige hensyn. Bensindamp er svært eksplosivt ved lekkasje. Det er parafin/tennvæske ikke. Brennverdien er omtrent den samme.  Bortsett fra at jeg bruker Optimus Nova multibrenner med bare en dysestørrelse, så forvarmer jeg ved at slippe litt tennvæske ut ved å åpne litt for regulatorkranene inntil Glava i bunnen er våt. Tenner på med fyrstikk og forvarmer. Når det er ved å dø ut åpner jeg atter for kranen så parafindampen tenner. Det er alltid en kritisk fase i opptenningen , hvis det ikke er forvarmet nok, men med litt øving går det bra. Sot: ja litt, hvis du ikke får forvarmet tilstrekkelig. 

Dermed slipper jeg å drasse ekstra flasker med sprit. Disse flasker skal også være med en "dråpespiss", så man faktisk kan ramme underskålen på brenneren og kan ved litt uflaks gi brannfarlig søl uansett. dette har jeg prøvd masse med dobbelt primusbrenner i gyngende båt. Du kan jo prøve å øve med det innen tur. Muligens du skal bytte dyse på din.

Jeg bruker fiberjakke som ikke her i overgangsperioden er så fuktfølsom som dun. Vindsekk er også bra.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (19 timer siden):

Hei

Forvarming: Det virker som om du har besluttet deg for bensin som fuel på multibrenner?! Jeg bruker alltid parafin dvs tennvæske av brannvernmessige hensyn. Bensindamp er svært eksplosivt ved lekkasje. Det er parafin/tennvæske ikke. Brennverdien er omtrent den samme.  Bortsett fra at jeg bruker Optimus Nova multibrenner med bare en dysestørrelse, så forvarmer jeg ved at slippe litt tennvæske ut ved å åpne litt for regulatorkranene inntil Glava i bunnen er våt. Tenner på med fyrstikk og forvarmer. Når det er ved å dø ut åpner jeg atter for kranen så parafindampen tenner. Det er alltid en kritisk fase i opptenningen , hvis det ikke er forvarmet nok, men med litt øving går det bra. Sot: ja litt, hvis du ikke får forvarmet tilstrekkelig. 

Dermed slipper jeg å drasse ekstra flasker med sprit. Disse flasker skal også være med en "dråpespiss", så man faktisk kan ramme underskålen på brenneren og kan ved litt uflaks gi brannfarlig søl uansett. dette har jeg prøvd masse med dobbelt primusbrenner i gyngende båt. Du kan jo prøve å øve med det innen tur. Muligens du skal bytte dyse på din.

Jeg bruker fiberjakke som ikke her i overgangsperioden er så fuktfølsom som dun. Vindsekk er også bra.

Elgen

 

Hei Elgen. Takk for innspill. Kunne du forklart meg hva du mente her? :) "Dermed slipper jeg å drasse ekstra flasker med sprit. Disse flasker skal også være med en "dråpespiss", så man faktisk kan ramme underskålen på brenneren og kan ved litt uflaks gi brannfarlig søl uansett. dette har jeg prøvd masse med dobbelt primusbrenner i gyngende båt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.