Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke - Forvarming - Plugger i bakkefrost


thomas christensen

Anbefalte innlegg

Annonse
Fenrisfrøya skrev (På 6.10.2021 den 18.34):

Forsvarsmateriell selger ei såkalt Nato  jakke. Den er hvit på ene siden og grønn på andre side. Stor digg hette. Ekstra lang rygg. Ikke av dun, men fyllt med fiber(syntet). Pris ca 500-600kr, inklusiv pakkpose.

Har du en link til denne? Prøvde å søke litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (4 timer siden):

Hei Elgen. Takk for innspill. Kunne du forklart meg hva du mente her? :) "Dermed slipper jeg å drasse ekstra flasker med sprit. Disse flasker skal også være med en "dråpespiss", så man faktisk kan ramme underskålen på brenneren og kan ved litt uflaks gi brannfarlig søl uansett. dette har jeg prøvd masse med dobbelt primusbrenner i gyngende båt."

Hei, jeg skal forsøke å forklare: Jeg har altså bare en type fuel med: parafin/tennveske og ikke noe sprit til forvarming. Da jeg trykksetter brennstofftanken og slipper litt parafin ut - nok til å gjøre Glavabiten i underskålen godt våt, trenger jeg ikke noen ekstra flasker med sprit. Bruker man rødsprit til forvarming må man ha det i en flaske med en form for strålespiss, for å kunne ramme underskålen på brenneren uten å søle ved siden av. Velegnet flasker har vært diskutert i flere tråder her på forum. En av de nevnte har f.eks. vært de små antibakflasker.

Det med båten var en sidebemerkning. Jeg hadde en gang en dobbelt primus med kardansk oppheng i båt. I en gyngende båt er det nemt å komme til å søle sprit uten om underskålene, hvis man ikke har en flaske med en form for strålespiss. Det var litt katastrofalt fordi spritten endte på bordplaten under den innkapslete primus, som svært brannfarligt søl. Ingen ønske bran ombord på båt!  Den gang endte vi med disse laboratorieflasker med "svanehals", hvor man klemmer på flasken, så det spruter en tynn, kontrollert stråle veske akkurat der man sikter. Primus liknet på dette, bortsett fra dette er til gass. Flaske kunne stå kilt fast på båten. Ellers er den komplett uegnet til tur. da den ikke kan stenges ordentlig. Det er en sådan plastflaske med en tynn bøyd spiss "svanehals" man kan dosere reagenser med på laboratorier. Finner ikke foto i farten.

Elgen

 

image.png.5d2472d3e8ecab1bc2fe82442de5a2ae.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (16 timer siden):

Har du en link til denne? Prøvde å søke litt....

Jeg kjøpte min jakke  på noe som het forsvarets overskudd materiell. De har forskjellige utsalgs steder i Norge, hvor utsalget kun pågår noen dager de forskjellige steder. Se på Google. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daktari skrev (5 timer siden):

Hvor kjøper man stein til å slå ned plugger med? Finner ikke noe på prisjakt...

Den bør ikke veie for mye; er vektbevisst. Bonus om den er vanntett også (egentlig er det viktigst at den ikke trekker vann).

Jeg vet at de selger forskjellige typer/størrelser på Oslo Sportslager og vekten er fra 0,5 kg til 25 kg. Det kan være mange bruksområder og kan være en god investering å kjøpe mange forskjellige typer. Oslo Sportslager kan også frakte ordren for deg dit du ønsker fraktfritt i hele Norge inkludert Svalbard. De kan også transportere for deg til utlandet for en mindre sum avgift.

Jeg vet om flere som har benyttet seg av muligheten på div. turer til Svalbard, Finnmarksvidda og Børgefjell. Jeg har bare brukt de en gang da jeg var på Hardangervidda og ble særdeles fornøyd med servicen. Jeg hadde glemt steiner hjemme og det begynte å blåse ganske kraftig. Oslo Sportslager fraktet ordren min ut med helikopter, totalvekten var 115 kg. Jeg festet bardunene til steinene og fordelte resten rundt på stormmatta, Teltet sto godt hele natta uten at jeg hørte en eneste blafrelyd.

Det reddet turen, for å si det sånn. 

Endret av thomas christensen
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en Panduro eller Søstrene Grene butikk i nærheten, så selger de forpakninger med pipetter i plast.

Med en pipette får du dosert enkelt det du skal forvarme med (f.eks rødsprit) direkte oppi forvarmingsskåla. Siden du har en Gravity 3, bør du kanskje fylle skåla manuelt for minst mulig søl.  Siden dysa på den ligger, og drivstoffet vil renne ut og ned på forvarmingsskåla gjennom hullet i stigerøret, er det vanskelig å beregne hvor mye drivstoff som slippes ut, om du bruker "åpne litt metoden".

Prøver du med pipette hjemme først, finner du ut hvor mye du skal dosere for full skål. Du er heller ikke avhengig av størrelse og form på flasken du skal ha rødsprit på, bare den rommer det du trenger til turen. Ta med mer enn en pipette, de veier lite, levetiden på de avhenger litt av hvilket flytende stoff de brukes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 7.10.2021 den 2.39):

Jeg bruker alltid parafin dvs tennvæske av brannvernmessige hensyn. Bensindamp er svært eksplosivt ved lekkasje. Det er parafin/tennvæske ikke. Brennverdien er omtrent den samme

En detalj; jeg har landet på bensin og finner det tryggere, nettopp fordi det fordamper lettere. Når forvarmingsflammen dør hen og du åpner opp tilførselen, er det fort veldig mye flamme om ikke forvarmingen er 100%. Parafin har høyere kokepunkt, og jeg har for min egen del opplevd flere stikkflammer med parafin enn bensin. 
Tydeligvis et felt der alle må finne den løsningen de er mest komfortabel med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 7.10.2021 den 2.39):

Jeg bruker alltid parafin dvs tennvæske av brannvernmessige hensyn. Bensindamp er svært eksplosivt ved lekkasje. Det er parafin/tennvæske ikke. Brennverdien er omtrent den samme

En detalj; jeg har landet på bensin og finner det tryggere, nettopp fordi det fordamper lettere. Når forvarmingsflammen dør hen og du åpner opp tilførselen, er det fort veldig mye flamme om ikke forvarmingen er 100%. Parafin har høyere kokepunkt, og jeg har for min egen del opplevd flere stikkflammer med parafin enn bensin. 
Tydeligvis et felt der alle må finne den løsningen de er mest komfortabel med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 7.10.2021 den 2.39):

Jeg bruker alltid parafin dvs tennvæske av brannvernmessige hensyn. Bensindamp er svært eksplosivt ved lekkasje. Det er parafin/tennvæske ikke. Brennverdien er omtrent den samme

En detalj; jeg har landet på bensin og finner det tryggere, nettopp fordi det fordamper lettere. Når forvarmingsflammen dør hen og du åpner opp tilførselen, er det fort veldig mye flamme om ikke forvarmingen er 100%. Parafin har høyere kokepunkt, og jeg har for min egen del opplevd flere stikkflammer med parafin enn bensin. 
Tydeligvis et felt der alle må finne den løsningen de er mest komfortabel med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 7.10.2021 den 2.39):

Jeg bruker alltid parafin dvs tennvæske av brannvernmessige hensyn. Bensindamp er svært eksplosivt ved lekkasje. Det er parafin/tennvæske ikke. Brennverdien er omtrent den samme

En detalj; jeg har landet på bensin og finner det tryggere, nettopp fordi det fordamper lettere. Når forvarmingsflammen dør hen og du åpner opp tilførselen, er det fort veldig mye flamme om ikke forvarmingen er 100%. Parafin har høyere kokepunkt, og jeg har for min egen del opplevd flere stikkflammer med parafin enn bensin. 
Tydeligvis et felt der alle må finne den løsningen de er mest komfortabel med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (10 timer siden):

En detalj; jeg har landet på bensin og finner det tryggere, nettopp fordi det fordamper lettere. Når forvarmingsflammen dør hen og du åpner opp tilførselen, er det fort veldig mye flamme om ikke forvarmingen er 100%. Parafin har høyere kokepunkt, og jeg har for min egen del opplevd flere stikkflammer med parafin enn bensin. 
Tydeligvis et felt der alle må finne den løsningen de er mest komfortabel med. 

OK, det er ditt valg! Mht stikkflamme på parafin vs. bensin, og manglende forvarming, så er mangelfull forvarming alltid en dårlig ting. Men øvelse gjør mester her. 

En her på forum beskrev for noen år siden en tett på ulykke med bensin lekkasje, men slapp med skrekken og litt forbrenning.

Parafin vs bensin/diesel. Jeg ville aldri ha en båt med bensinmotor, bare med diesel, som jo minner en del om parafin så'n brannvernsmessig.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke pipette eller noe annet fancy for å forvarme med rødsprit. Noen sprut fra en plastflaske så er du klar. (sitrondråpeflaske, øyedråpeflaske fra e-bay i ymse strørrelser, en tom amtibac flaske etc).

Bruker selv bensin, det forvarmer mye raskere og mindre kjangs for oppstartsproblemer. På 111 bruker jeg dog parafin, men passer på at det er veke i skålen og forvarmer rikelig for opptenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Trenger ikke pipette eller noe annet fancy for å forvarme med rødsprit. Noen sprut fra en plastflaske så er du klar. (sitrondråpeflaske, øyedråpeflaske fra e-bay i ymse strørrelser, en tom amtibac flaske etc).

Bruker selv bensin, det forvarmer mye raskere og mindre kjangs for oppstartsproblemer. På 111 bruker jeg dog parafin, men passer på at det er veke i skålen og forvarmer rikelig for opptenning.

Gravity 3 som det gjelder her, har ikke noen bunn ut over forvarmingsskåla. Derfor er det greit å passe på at det ikke renner over, og ned på det den står på. Det er heller ikke god plass mellom stigerøret og skåla.20210927_142041.thumb.jpg.f12a92491e5ff4d6d4c1f9e7cb6e43cf.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen dunjakker, og min erfaring er at de stort sett lar seg komprimere godt selv om de ikke er lettvektsprodukter. Selv min Mountain Equipment expedition med 450g dun vil jeg si er pakkvennlig sammenlignet med hvilken som helst syntet. Er bare å se på kompresjonstrekkene som følger med. Man trenger ikke å velge dyrt for å få en bra jakke heller har jeg erfart. Min mest brukte er en gammel Bergans gålå down, som du får for god pris på finn. Har også erfart at ei tynn boblebukse gjør at jeg kan halvere størrelsen på jakken uten å fryse, så dette er mitt beste tips! 

Jeg bruker 12cm skruer når bakken er frossen. Har uansett med øks, så den brukes som hammer. Kan være vrient å få de opp igjen, så sikkert greit med en skralle.

Rødsprit soter mindre enn bensin og har tryggere flamme, men slipper bare ut 2 sekunder bensin fra brennerne mine som forvarming. Soter litt, men ikke voldsomt. Renser brenneren hjemme om jeg ser den trenger det. Må være veldig nøye på å ikke slippe ut for mye bensin til forvarming, for da blir det fort et inferno. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 minutter siden):

Bruker selv bensin, det forvarmer mye raskere og mindre kjangs for oppstartsproblemer.

Legger til @Omnilite på denne også. Grunnen til at jeg tenkte på rødsprit til forvarming, er hvis jeg vil forvarme inne inne i forteltet. Jeg føler meg ikke så veldig trygg med høye flammer i forteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (1 minutt siden):

men slipper bare ut 2 sekunder bensin fra brennerne mine som forvarming

Så da blir det ikke noe problem med å forvarme i forteltet slik jeg forstår deg? Jeg skal uansett teste noen ganger før jeg drar på tur. (Testet en gang nå, med bensin, det ble ganske høy flamme, men jeg får nok litt mer teken etter hvert på å ikke slippe ut for mye.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (27 minutter siden):

Så da blir det ikke noe problem med å forvarme i forteltet slik jeg forstår deg? Jeg skal uansett teste noen ganger før jeg drar på tur. (Testet en gang nå, med bensin, det ble ganske høy flamme, men jeg får nok litt mer teken etter hvert på å ikke slippe ut for mye.)

Faren er at om du slipper ut for mye, det renner da ned under brenneren og ned på bakken/varmeskjoldet. Da har du ikke helt kontroll på hvor det renner.

Denne metoden fungerer best på "stående brennere". Da samler huset på brenneren opp det som pad'en ikke trekker til seg, og det renner ikke noe sted.

Løsningen kan uansett være å sette et lokk til et syltetøyglass under forvarmingsskåla (helst den gamle typen uten løs ring). Da får du samlet opp det som eventuelt blir overskytende. Du kan da velge om du tørker lokket, eller lar det være for å utnytte det til forvarming. Gummigreia i lokket bør du kanskje fjerne først.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daktari skrev (På 8.10.2021 den 9.33):

Hvor kjøper man stein til å slå ned plugger med? Finner ikke noe på prisjakt...

Den bør ikke veie for mye; er vektbevisst. Bonus om den er vanntett også (egentlig er det viktigst at den ikke trekker vann).

Denne er et godt alternativ og tilfredsstiller kravene dine: https://www.partyking.no/oppblasbar-hammer-16158.html

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (2 timer siden):

Så da blir det ikke noe problem med å forvarme i forteltet slik jeg forstår deg? Jeg skal uansett teste noen ganger før jeg drar på tur. (Testet en gang nå, med bensin, det ble ganske høy flamme, men jeg får nok litt mer teken etter hvert på å ikke slippe ut for mye.)

Du kan forsøke med ei sprøyte a la en av disse og åpne tanklokket på brenneren, suge opp litt og deretter dosere fint i brennerskåla:

https://www.felleskjopet.no/husdyr/sau-og-geit/lam/rekvisita/foringssproeyte-for-lam-msonde-50288749/?gclid=Cj0KCQjw-4SLBhCVARIsACrhWLWcYiI5AkwXSuhUV5shY5RIKB5W7azVD326lWRf0iU1w_7Xx5FKYq4aAuCoEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.maxmaling.no/produkt/limsproyte-engangssproyte-m-nal-50-ml/?gclid=Cj0KCQjw-4SLBhCVARIsACrhWLWurzdhpd7nViNg6ikP849QrhSAtAs-PtgJTJV5PsvQq-h7UDAvZQ0aAhY1EALw_wcB

https://www.apotek1.no/produkter/sproyte-plastipak-50ml-luer-eksentrisk-60stk-839465p?gclid=Cj0KCQjw-4SLBhCVARIsACrhWLU0ff74GvijUTmiUeABD1bNDHSp11GcYmf7GK_L4-uUbSutjNXKmyoaAlRdEALw_wcB

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

Gravity 3 som det gjelder her, har ikke noen bunn ut over forvarmingsskåla. Derfor er det greit å passe på at det ikke renner over, og ned på det den står på. Det er heller ikke god plass mellom stigerøret og skåla.20210927_142041.thumb.jpg.f12a92491e5ff4d6d4c1f9e7cb6e43cf.jpg

Ja, den ser jeg. Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er trykk på flaska vil det piple ut.

Hvis du legger flaska flatt i off posisjon og åper ventilen, vil det slippes inn luft og trykker forsvinner. Uten trykk vil det ikke søle nevneverdig.

Dette gjør du når du skal stenge brenneren, snu flaska og la den slukke av seg selv. Vent til brenneren er kald med å lukke ventilen og skru av slangen.

Skal du bruke brenneren senere på samme sted, kan du stenge ventilen, så slukker brenneren uten å slippe ut trykket, og du trenger ikke koble fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.