Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er det viktigste å tenke på ved innkjøp av tarp?


Berntfoto

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er på utkikk etter tarp, og har først og fremst sett på tarp ut fra pris, vekt og vannsøyle. Når jeg først begynte å lete oppdaget jeg flere viktige faktorer som kan påvirker mulighetene man har ved tarp. Jeg lurer derfor på hvilke faktorer dere ser på og hva vektlegger dere mest? 

Hva vil dere si er den perfekte tarpen om man skal kun kjøpe en? Og hvilke faktorer ser dere på og hva vektlegger dere mest. 

Mine egne krav og meninger:

-  Mange festepunkt: som er forsterket

- Vannsøyle over 2000mm

- Minimum 3x3 for størst mulig bruksområdet. 

- Pris: max 2000

- Vekt: max 800g

Gjerne kom med argumenter hvis dere er uenig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre du ønsker en superlett og tynn tarp grunnet vekt/pakkstørrelse, så anbefaler jeg denne tarpen fra Bushmen, på Hekta På Tur.

Innfrir dine kriterier, samt at den er laget at polyester som ikke tar til seg så mye vann som sil-nylon gjør, hvilket betyr mer etterstramming osv osv. Også mindre pes ved pakking. 

Går du litt opp i pris eller er heldig og finner brukt, så er dcf tarper helt fenomenalt, best på "alt", men også pris deretter.

Lykke til. :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (16 timer siden):

Med mindre du ønsker en superlett og tynn tarp grunnet vekt/pakkstørrelse, så anbefaler jeg denne tarpen fra Bushmen, på Hekta På Tur.

Innfrir dine kriterier, samt at den er laget at polyester som ikke tar til seg så mye vann som sil-nylon gjør, hvilket betyr mer etterstramming osv osv. Også mindre pes ved pakking. 

Går du litt opp i pris eller er heldig og finner brukt, så er dcf tarper helt fenomenalt, best på "alt", men også pris deretter.

Lykke til. :)  

Tusen takk for svar! Hva står dcf for og hvilken tarp bruker du selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er silikonbelagt nylon et minimumskrav. Nylon pakkes mindre og har høyere brudd/rivestyrke enn polyester. silikonbelegg gjør også stoffet sterkere og holder mye bedre enn rimeligere PU belegg (som vil gå i oppløsning over tid). 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (1 time siden):

For meg er silikonbelagt nylon et minimumskrav. Nylon pakkes mindre og har høyere brudd/rivestyrke enn polyester. silikonbelegg gjør også stoffet sterkere og holder mye bedre enn rimeligere PU belegg (som vil gå i oppløsning over tid). 
 

Ja nja, hører hva du sier og ser flere sier det samme. Hvor ofte hører man om polyestermateriale som _ryker_?

Jeg er enig i at nylon pakker veldig mye bedre (kompakt, selv ved stapping), men det suger også til seg vann som en svamp og krever etterstramming/justeringer. Det er både + og - ved dette. Det som er bra er at duken blir mer fleksibel for uoptimale oppheng, siden stoffet kan strekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (2 timer siden):

For meg er silikonbelagt nylon et minimumskrav. Nylon pakkes mindre og har høyere brudd/rivestyrke enn polyester. silikonbelegg gjør også stoffet sterkere og holder mye bedre enn rimeligere PU belegg (som vil gå i oppløsning over tid). 
 

 

sneakyowl skrev (1 time siden):

Ja nja, hører hva du sier og ser flere sier det samme. Hvor ofte hører man om polyestermateriale som _ryker_?

Jeg er enig i at nylon pakker veldig mye bedre (kompakt, selv ved stapping), men det suger også til seg vann som en svamp og krever etterstramming/justeringer. Det er både + og - ved dette. Det som er bra er at duken blir mer fleksibel for uoptimale oppheng, siden stoffet kan strekkes.

Enig med begge, egentlig.

Som en brukstarp har jeg en Bergans Medium. Den veier litt mer, tar litt mer plass og tåler mye mer enn Naturehike Cloud tarpen min.

Sistnevnte tarp tas med når plass/volum har noe å si, og må behandles litt bedre selv om den tåler det den skal. Pakkes mindre og lettere.

Berganstarpen kjøpte jeg brukt for 10 år siden, og PU belegget er som nytt enda. Mulig det hadde vert annerledes om den hadde vert lagret fuktig.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester 3x3 kan du får några hundra på Wish eller i Nylon för ca 850 kr+ linor och markpinnar märke DD tarp från Varuste i Finland

Den frrån wish håller nog ej så länge ber på om du ska anv mycket eller bära långt så kan man välja typ finns ju även HB för 2-3000 kr om man ska ha den på långtur som enda väderskydd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med tarpen er at den passer DITT bruksområde og ikke alle andres ;-) 

Jeg har ett lite utvalg og alle har fungert flott til sitt tiltenkte bruk. 

Av tingene jeg setter mest pris på til mitt bruk er hempe/løkke/feste på midten. Derfor har jeg sørget for at alle mine har det. (Hegn-tarpene mine har endog løkke på utsiden og hull som passer på stav eller lignende på innsiden. Det er flott så ikke midtstøtta flytter seg så lett når man bruker oppsett hvor slikt benyttes)

Dernest kommer det at de har godt med festepunkter. Mest fordi det er enklere å konfigurere de til forskjellig bruk da og fordi det gir ekstra fester ifm avlastning (det blåser en del her nord).

Innimellom er det viktig at den er lett. Jeg har derfor en egen som veier lite. Den tåler mindre enn de andre synes jeg - jeg har "brukt opp" en sånn, men har kjøpt maken. Jeg er inneforstått med at det gjerne varer litt kortere og er utsatt for annen slitasje når det er veldig lett.

Jeg har vært fornøyd med at noen av tarpene har lange gode barduner og fungernede bardunstoppere. Andre har jeg ikke vært like fornøyd med lengde på bardunene originalt, men har gjerne vært obs på at jeg måtte bytte de ut med noe lengre. 

Og så vil jeg helst at de er grønne (til tross for at jeg stadig legger bilder på insta hvor mer farge sikkert haddde gjort seg og skaffet flere Likes ;-) )

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen alltid klart meg med den presenningen jeg rasket med meg for anledningen uten så mye omtanke for annet enn at den var stor nok til det jeg hadde tenkt å bruke den til. Jeg kan ikke si at jeg har opplevd at presenninger ryker eller at regnet trenger igjennom (med unntak av sømmen i en som jeg i min uvitenhet ikke hadde forseglet), og er det ikke festepunkt akkurat der jeg trenger det er det veldig enkelt å lage det med en liten stein, kongle eller lignende (trykk den inn i presenningen fra innsiden og sur snora rundt på utsiden). Jeg har brukt alt i fra plastpresenninger fra biltema via originale jervenduken som er 1,43 m X 2,86 m og største DD-tarp til spesialdesignede presenninger for hengekøyene mine. De som er kvadratiske/rektangulære synes jeg er de greieste da man ikke trenger å tenke så mye når man binder de opp.

Har du litt mere spesielle krav som at du skal kunne bruke den i storm eller sette den opp uten trær og busker å binde den opp i må du selvsagt ta hensyn til dette også, men da snakker vi normalt om fjellturer (eventuelt havstrand) hvor jeg personlig stort sett bruker telt eller hytter hvis jeg må regne med uvær. Eller det kan være at du har tenkt å bruke den til noe helt spesielt som stiller spesifikke krav.

Denne her er den siste jeg kjøpte og den har jeg funnet helt grei og stor nok til det meste av mitt bruk og er du medlem i DNT er prisen også akkurat innafor: https://www.dntbutikken.no/den-norske-turistforening/901547/tarp-tarp-grey

Men hvis du ikke har brukt presenninger i særlig grad før ville jeg kanskje bare kjøpt en billig plastpresenning på biltema for å se hva som fungerer størrelsesmessig. Kjøp for eksempel den på 3,8 m X 5 m, eventuelt enda større og brett den når du trenger mindre. De har også presenningsklyper som kan festes hvor som hels på presenningen (i kanten, eller en brett innpå presenningen), men det går greit uten også som allerede nevnt. Mitt råd er å la det gå litt sport i å være kreativ og løse oppgaven der og da i stedet for å skule for mye til hva produsenter og presenningsguruer mener du skal gjøre. Du skal jo tross alt bare ha et tak over deg når du er ute og akkurat det bør ikke ha noe stort fokus på turen. En halvtime får være maks og så får man gå over til å være på tur. Spenn den bare opp og sov godt. Og vær på tur! Det mener nå jeg.

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.