Gå til innhold
  • Bli medlem

Multisporthjelm (ikke til ekstremsport) med prioritetsrekkefølge: Padling, Klatring, Sykling og Alpint?


Lars og Berit

Anbefalte innlegg

Har du tips til Multisporthjelm ikke for ekstremsport med opp-slå-bart visir og mulighet for briller / goggles? 

Prioritert rekkefølge (Vi har en grei sykkelhjelm).
1: Padling   (Flatt vann, sjø + elv -ikke rafting eller heftige ting)
2: Klatring  (Pensjonistversjonen, Via Ferrata etc.)
3: Sykling   (Vanlig tur, litt sti -forsiktig)
4: Alpint     (Rolig kjøring, Telemark, Slalom etc)

L/
 

Endret av Lars og Berit
Bedre forklaring av behov i (paranteser).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre du skal drive med rockhopping/brottpadling eller surfing nær land, og evt. mye kameratredning i kaotiske forhold, ville jeg droppet hjelm til padling.

En hjelm som du beskriver har ikke veldig godt av å bli brukt til padling, da ville jeg hatt en padlehjelm. Jeg har brukt en standard sykkelhjelm til padling, og det gikk fint.

EDIT: Jeg snakker havpadling..

 

Alternativt:

En standard hjelm til sykling og padling, og en hjelm som brukes til klatring og alpint. Jeg har grivel duetto som er godkjent til både klatring og skikjøring, men anbefaler den kun dersom lav vekt på toppturer er det aller viktigste kriteriet. Den har nemlig ikke skall, så den tåler ikke å bli slengt rundt og oppbevart ukritisk.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må definere padling. 

Jeg bruker hjelm omtrent alltid hjelm når jeg padler, men da padles det jo selvfølgelig ikke på flattvann. Det er en vesensforskjell på å padle grad II en gang i mellom i en badering og padle bratt grad IV i forhold til hva jeg vil godta å ha på huet.

Padlehjelm eller klatrehjelm med visir har jeg aldri hørt om. Du vil ikke ha visir når du padler i alle fall, det blir bare dugg.

En padlehjelm for Norske forhold vil du at skal være relativt tett og varm så du slipper neoprenhette en stund utover høsten og sen vår. Om sommeren ruller du bare om du blir varm, så er det problemet løst.  Skulle jeg hengt i en fjellvegg om sommeren tror jeg det hadde vært ganske hett med samme hjelmen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Lars og Berit endret tittelen til Multisporthjelm (ikke til ekstremsport) med prioritetsrekkefølge: Padling, Klatring, Sykling og Alpint?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.