Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke helt som planlagt.


latitude

Anbefalte innlegg

Hei

Får skrive noen ord om noe som ikke gikk helt som planlagt. 
skogstur med stang og sekk i ett fantastisk høstvær. Div tilbehør til fisken jeg skulle få, var med i sekken. Det obligatoriske liggeunderlaget og Jervenduken var også i sekken så en kan hvile middag ved bålet etter maten. 
skulle flytte meg fra ett vann til ett annet da jeg greide å tryne og brekke snella av alle ting. 
Daiwa Fuego LT 1000 tåler ikke 100 kg daukjøtt i fritt fall bare så det er nevnt, men uansett, flott tur i flott høstvær.

 

latutude

3B56C728-17E1-4E27-931C-BF9E640771D7.png

Endret av latitude
  • Hehe 1
  • Trist 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner meg om en tur jeg hadde i Degernes, kom fram etter flere timers streving gjennom tungt terreng med alt for tung sekk. 
Sliten som jeg var når jeg kom fram, slapp jeg bare den tunge sekken rett av meg uten å tenke på at stanga var festet på utsiden, snella knakk rett av... 🙈

Marius Engelsen skrev (På 4.10.2021 den 22.53):

Minner meg på at jeg må finne fram en liten tube superlim å legge i førstehjelpsposen ;) 

Skal jeg jammen meg gjør også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 4.10.2021 den 22.53):

Minner meg på at jeg må finne fram en liten tube superlim å legge i førstehjelpsposen ;) 

Jeg har alltid superlim i "diverseesken" I tillegg har jeg også tre fire stålpinner etter popnagling.  Og så har jeg med krympeplast fra Biltema.  Ikke rart at sekken min er tung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ganske dårlig erfaring med superlim til ting som utsettes for stadig belastning, selv ganske små belastninger. Er det noen superlim som funker bedre enn andre?

Hadde det vært meg hadde jeg kanskje forsøkt epoxy på den snella, araldite eller tilsvarende. Mest sannsynlig hadde jeg nok erstattet snella med ei ny så snart anledningen bød seg. Jeg hadde i hvert fall forsøkt å gi den et skikkelig kakk for å se om den holdt. Moralen må være å ha med seg ei reservesnelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Skal man ha små tuber med superlim funker kanskje disse bittesmå tubene fra Biltema.. Er kanskje å anse som engangsbruk, men det er jo bare å legge en ny i sekken på neste tur den gangen man har brukt en.

https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/lim/superlim-2000035422

Kjøpte en tube på europris, totalt 6 gram. Men angrer nå, jeg kunne sikkert spart minst 3 gram på den der tuben 🤯

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (52 minutter siden):

Jeg har egentlig ganske dårlig erfaring med superlim til ting som utsettes for stadig belastning, selv ganske små belastninger. Er det noen superlim som funker bedre enn andre?

Superlim er gull til å lime løse skosåler. Skomakerne bruker det til å lime fast skosåler som løsner i kantene, men man skal bruke en liten dråpe av gangen og lime bit-for-bit.

Har brukt det på flere skopar hjemme nå, og det er en rimelig kjapp og langvarig løsning/levetidsforlengelse. (Brukte Gorilla sin lim).

Skosåler er en sånn typisk ting som kan løsne på tur. Solbriller som knekker (kan være livsviktig på påsketur), en ring på en fiskestang som faller av og annet småtteri.

Andre ting fungerer det elendig på.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Superlim er gull til å lime løse skosåler. Skomakerne bruker det til å lime fast skosåler som løsner i kantene, men man skal bruke en liten dråpe av gangen og lime bit-for-bit.

Har brukt det på flere skopar hjemme nå, og det er en rimelig kjapp og langvarig løsning/levetidsforlengelse. (Brukte Gorilla sin lim).

Skosåler er en sånn typisk ting som kan løsne på tur. Solbriller som knekker (kan være livsviktig på påsketur), en ring på en fiskestang som faller av og annet småtteri.

Andre ting fungerer det elendig på.

Skosåler har jeg brukt stormsure på, men neste gang skal jeg jammen prøve superlim. Takk for tips. På mange joggesko pleier sålen å løsne i tuppen.

Jeg har prøvd utallige ganger å feste ene armen på brilleinfatningen min fast. Det varer noen dager, så ramler det av igjen. Det skal sies at det er titan, så det kan nok være materialet som ikke hefter. Jeg må nok krype til korset og kjøpe ny (eventuelt få den reparert, hvis de er mulig kan det lønne seg siden infatningen kostet litt). Neste gang skal jeg prøve med gorilla-limet, så får jeg se om det er bedre (har prøvd biltema-varianten uten særlig hell, men det er ikke den dårligste jeg har prøvd). Litt av problemet er nok også at jeg må bruke lite så ikke hengslet låser seg også. Det har de gjort på et par andre briller jeg har limt. Neste par får en annen løsning enn de fjærende hengslegreiene som er vanligst, det er sikkert. Jeg har ødelagt ganske mange briller over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 minutter siden):

Skosåler har jeg brukt stormsure på, men neste gang skal jeg jammen prøve superlim. Takk for tips. På mange joggesko pleier sålen å løsne i tuppen.


 

Bare hyggelig. Aquasure, liquisole og black witch har jeg brukt mye av på sko, men det løsner etterhvert, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Knukket snelle er kjipt, og ikke akkurat den enkleste felt-reparasjonen. 


Jeg har tryna med fiskestang mange ganger (glatt, mørkt, bratt, full eller kombinasjoner av disse …🙄), men har tilgode å ødelegge utstyret i fallet. Jeg tror det ligger instinktivt at stanga kastes litt unna ved fall. 
 

Men jeg har heller aldri dratt på overnattingstur med bare en snelle, dah …. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var denne turen i nærområdet så ikke allverdens krise. Hadde ikke  med noe lim eller annet utstyr for å få fikset dette. Men tipset om de små superlim tubene tar jeg med videre. Har litt småting i en liten pose i sekken som brukes til overnatting, men til nå har jeg ikke hatt med superlim. Men noen strips, tape, noen meter flaggline og noe annet småting er fast inventar. Har lyst å ha med en liten nebbtang, så leter etter en liten passende en. 
 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.