Gå til innhold
  • Bli medlem

Fem dager på Finse for å friste vinteren


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Målet med denne 5 dagersturen var å teste ut en del nytt utstyr og friste sterk kuling i telt alene. Især det siste utgjorde et spenningsmoment da jeg tidligere kun hadde ligget totalt én natt i telt vinterstid. Etter to dager, på fredag, skulle to kamerater komme med toget og tilbringe helgen sammen med meg. Vi dro alle tilbake til Oslo på søndag. Det nye utstyret bestod bl.a. av en parispulk og et par skistøvler.

Da jeg kom opp på Finse med 12 toget på onsdag, var været grått og kjedelig, dog med god sikt. Men siden erfaringen min med vinterturer var nesten lik null, gikk jeg bare et par kilometer (sørvestover) før jeg slo opp teltet (et Keron 4).

Dagen etter, dvs torsdag formiddag, var det ingen antydning til det meldte uværet, men så ble klokken 14... Vinden akselererte og snøen bygde seg opp rundt teltet og la seg særlig på den korte siden som vendte mot vinden. Mengden ble omsider så stor at den tynget ned hele forteltet. Først tenkte jeg at det kanskje var greit for nå ville jo all den snøen fungere som vindskjerm, men så ble jeg nervøs for at duken skulle spjære. Det endte med at jeg gravde vekk snøen på utsiden og fylte opp en del av ytterteltet på innsiden slik at duken ikke ble presset ned av snømengdene. Da jeg hadde gjort det, så jeg at det fungerte – og jeg ble rolig. På grunn av snøfonnen som hadde bygget seg opp, lagde vinden etterhvert turbulens slik at snøen slutte å legge seg på den siden av teltet. Jeg satte klokken på ringing om natten for å grave vekk snø og sjekke barduner. I løpet av kvelden og natten økte snømengden med ca. én meter. Uværet fortsatte enda ett døgn. Det ble derfor to døgn i telt. Omtrent da kameratene mine ankom teltet på fredag ettermiddag, gav uværet seg. Og hvilken forskjell! Nå ble det så mye latter og prat at det bare kunne ha fortsatt og stormet.

I ettertid innser jeg at jeg kunne ha slått opp teltet på en slette (jeg hadde valgt en slak bakke som hellet mot øst) og dermed sørget for at snøen ble blåst bort i langt større grad, men da hadde jeg måttet utsette meg og teltet for sterkere vind (noe sikkert teltet ville ha taklet, men som jeg ikke var moden for). Det blåste forøvrig hele tiden fra vest.

Lørdag ble det tid til en 4 timers skitur i terrenget. Ingen stor test av utstyret, men jeg fikk ihvertfall bekreftet at plastposer som dampsperre fungerer ypperlig (tynn sokk innerst, så en pose og deretter en tykk ullsokk utenpå det hele) og at støvlene ikke gav meg gnagsår. Parispulken trakk jeg bare første dagen og hjem igjen på søndag. Den gled godt, men var ikke så lett å kontrollere i nedoverbakker med tau som drag. Løsningen var å la den gli ved siden av meg eller ta veldig fart, skjønt det siste ikke er så lett når man bruker feller og underlaget brått veksler mellom skare og fonner med løssnø...

På lørdag og søndag var temperaturen mellom -5 og -7. Den sistnevnte dagen var t.o.m. solfylt. Da uværet raste, lå temperaturen rundt 0. På torsdag opplevde jeg attpåtil litt regn.

Vel, nå er det jul, så god jul og godt nytt år!

post-898-133474445385_thumb.jpg

post-898-133474445392_thumb.jpg

post-898-1334744454_thumb.jpg

post-898-133474445407_thumb.jpg

post-898-133474445416_thumb.jpg

post-898-133474445424_thumb.jpg

post-898-133474445434_thumb.jpg

post-898-133474445441_thumb.jpg

post-898-13347444545_thumb.jpg

post-898-133474445458_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kuldegrop er kort fortalt at du graver en grop inni teltet for at den kalde luften skal samle seg nedi gropen.

Den har klart størst fungsjon vis en fyrer konstant gjennom hele natten. Da vil temperatur forskjellen mellom kuldegropen og sitteplatået bli på flere grader. Det blir derfor mye brukt i forsvaret når en har en våken hele tiden slik at det hele tiden blir fyrt.

Vis en derimot ikke bruker primusen til annet en matlaging har ikke kuldegropen mye for seg for å få en mer behagelig temperatur. Men det kan likevel være lurt å grave en liten grop, telte vil på den måten bli mer romslig.

PS Beklager at det ble lit OT, men håper trådstarter bærer over med oss. Så ut som en konge tur, selv om vi gjerne skulle hatt lengere dager på denne årstiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldegrop er kort fortalt at du graver en grop inni teltet for at den kalde luften skal samle seg nedi gropen.

I tillegg er den uhyre praktisk når en skal ha på seg trange, gjennomfrosne plaststøvler, og er generelt med på å hindre at unødvendig snø kommer inn i innerteltet.

Den er også praktisk å hente snø for smelting, i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Selv pleier jeg alltid å grave kuldegrop i forteltet om vinteren, men kun fordi det er praktisk, har ikke så veldig stor tro på at det har noe å si for temperaturen.

Har lagt ved et bilde fra helgens tur i Rondane, slik pleier jeg å gjøre det. Da har man nesten ståhøyde i forteltet, praktisk til diverse gjøremål, og man har god plass til utstyr. Et trinn gjør det enklere å komme seg inn og ut. Trekker man liggeunderlaget litt ut av innerteltet og over kanten har man en fin sitteplass.

Jeg er heller ikke rutinert nok med primusen til at jeg tør å forvarme og fyre opp denne i innertelthøyde, men nede i gropen har man god tabbemargin.

Johannes

post-971-133474451462_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.