Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bruker dere til navigering, GPS (garmin etc) mobil, eller bare papirkart?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg stemmer soleklart for en GPS framfor smarttelefon. Smarttelefon er ok til sommerbruk, men til bruk om vinteren, i regnet, i kajakken etc. er GPS mye bedre. GPS er mye mer robust, har utskiftbare batteri, bruker mindre strøm, lengre batteritid, enklere å betjene, fungerer når det er vått, virker med votter, mer pålitelig og mer nøyaktig.

Men selve skjermen, brukergrensesnittet, og prosessorkraften er steinalder sammenlignet med smarttelefonen. Føles utdatert egentlig…

Jeg har en gammel Garmin Etrex 30x som jeg har brukt i årevis og er veldig fornøyd med. Den byttes nok ikke, men jeg håper verden har gått videre og at det finnes mer moderne saker å velge i…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Jeg stemmer soleklart for en GPS framfor smarttelefon. Smarttelefon er ok til sommerbruk, men til bruk om vinteren, i regnet, i kajakken etc. er GPS mye bedre. GPS er mye mer robust, har utskiftbare batteri, bruker mindre strøm, lengre batteritid, enklere å betjene, fungerer når det er vått, virker med votter, mer pålitelig og mer nøyaktig.

Men selve skjermen, brukergrensesnittet, og prosessorkraften er steinalder sammenlignet med smarttelefonen. Føles utdatert egentlig…

Jeg har en gammel Garmin Etrex 30x som jeg har brukt i årevis og er veldig fornøyd med. Den byttes nok ikke, men jeg håper verden har gått videre og at det finnes mer moderne saker å velge i…

Takker så mye for svar :) men om sommeren da? fungerer en mobil med en app bra da? hvem app anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretfiske25 skrev (21 minutter siden):

Takker så mye for svar :) men om sommeren da? fungerer en mobil med en app bra da? hvem app anbefales?

Ja, det vil jeg si fungerer. Men jeg bruker alltid GPS allikevel pga. enkelhet og robusthet.

Hvis du ikke allerede har en GPS enhet, og skal bruke den til vanlig turgåing, så prøv deg fram med Smarttelefonen. Last ned karfliser på forhånd i appen, og sett telefonen i flymodus, så holder den bra på batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du nevner et hav av apper der ute - og faktisk så synes jeg alle utviklete bak de ulike appene har vært flinke til å oppdatere dem år etter år. Finn en av dem du føler passer ditt behov og prøv den ut i noen uker / måneder. Nå har jeg selv utviklet Topokart over snart 9 år, sammen med brukere (blant annet mange herlige mennesker her på Fjellforum) har appen fått mange nyttige funksjoner som løser både enkle og mer komplekse problemstillinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barskekarsten skrev (13 minutter siden):

Kart og kompass. Det gir et helt annet overblikk enn det skjermbaserte løsninger gir. 

Den støtter jeg. 

ikke noe er som å ligge i teltet eller ved bålet og studere kart ( papir) og planlegge fremtidig rute.

 

latitude

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appene Topokart og Norgeskart blir flittig brukt her i tillegg til papirkart. Papirkartet er fint for en bredere oversikt, spesielt på tur med flere som skal "titte på kartet" og en bra backup om enheter ikke skulle ha strøm nok. For detaljer i terreng (typ. mest detaljerte flisene) er appene overlegne for meg og raske å bruke for å komplementere papirkartet for å finne posisjonen sin raskt og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg navigerer med klokka, Garmin Fenix 5X. Fordelen vs en håndholdt GPS er at den ikke flakser rundt og ikke befinner seg i lomma. Enklere å bare løfte armen. Bruker kart fra kartmannen.no. Lades med powerbank. Kart og kompass er med som backup selvfølgelig. 

Endret av northern_fov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, latitude said:

ikke noe er som å ligge i teltet eller ved bålet og studere kart ( papir) og planlegge fremtidig rute.

Enig, det er kvalitetstid av første klasse!

Jeg har gjerne en GPS liggende (avslått) i sekken, men den blir ikke brukt annet i nødsfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart lagret på mobilen, papirkart og kompass i sekken som backup.
Veldig kjekt med den GPS-prikken på mobilkartet når man går og skal se hvor man er,  eller tilfelle man skal bryte av sti eller noe, for å utforske :D

Har og sporing på både InReach Mini og Garmin Instinct-klokka man kan følge tilbake om ting virkelig skulle gå galt.

Men har og lært meg hvor sola står når klokken er 12. Det er jo og et kjekt triks å kunne begge veier, både med å bruke klokka eller kompasset.
(uten å fordype seg i breddegrader og minutter man legge på og trekke fra om man beveger seg vest/øst.. så kan jo de som vil vite mer om det Google)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart og kompass. Gps ligger avslått i sekken til nødbruk. Dvs. i tåke, whiteout, natterstid osv. sammen med kartet. Av den enkle grunn at jeg ser ikke "hele bildet" med GPS.
Hender seg jeg kontrollsjekker med en eller annen app på tlf. sommerstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Fikk mange gode svar her!

ArveS skrev (På 3.10.2021 den 21.43):

Bruker Topokart fra @Ivan Lé Hjelmeland her på forumet. Koster litt i bruk for pro-versjonen, men den er veldig bra i bruk. 
 

Har vanligvis kart i papir og kompass med i tilfelle. Men det et ikke alltid det blir brukt. 

ArveS skrev (På 3.10.2021 den 21.43):

Bruker Topokart fra @Ivan Lé Hjelmeland her på forumet. Koster litt i bruk for pro-versjonen, men den er veldig bra i bruk. 
 

Har vanligvis kart i papir og kompass med i tilfelle. Men det et ikke alltid det blir brukt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor og hva. Alltid papirkart og kompass med i fjellet. Gode gamle Garmin 60Csx også i fjellet. Garmin Fenix 6X er alltid med selvfølgelig. Mobil med Locus Map på dagsturer og i urbane strøk. Slik som f.eks. akkurat nå når jeg er på fottur i Italia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 4.10.2021 den 10.58):

Appene Topokart og Norgeskart blir flittig brukt her i tillegg til papirkart. Papirkartet er fint for en bredere oversikt, spesielt på tur med flere som skal "titte på kartet" og en bra backup om enheter ikke skulle ha strøm nok. For detaljer i terreng (typ. mest detaljerte flisene) er appene overlegne for meg og raske å bruke for å komplementere papirkartet for å finne posisjonen sin raskt og enkelt.

Helt enig! Kartmappe med utskrifter fra Norgeskart + topoapp. Veldig kjekt å laste ned topokart før turen til bruk utenfor mobildekning. Topo brukes flittig på dårlige stier. Nyttig til å finne tilbake til stien eller til å finne ut hvor man er når man roter seg bort. Litt minus for forhåndsoppsatte ruter. Appen velger ofte store omveier på kjørevei i stedet for langs sti. Da må man legge inn masse waypoints og trekke rette strekk i mellom. La opp hele ruten fra Aurdal til Hønefoss gjennom Vassfaret og Vikerfjell i sommer i Topo før turen, totalt ca 170 km. Topo angir som regel kortere distanse enn  DNT-merking. Kanskje fordi DNT baserer seg på GPS-tracking fra en faktisk tur, med alle de krinkelkrokeene det innebærer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin-klokken er for meg helt sjef. Har en versjon med stort batteri. Kartet gir nok detaljer/stort nok, tracker hvor jeg har gått, vanntett, og lett tilgjengelig på armen.

Norgeskart på mobilen har sin funksjon, men hater at mobilen nekter å lade om du bruker den i regn. Og glemmer noen ganger å pre loade terrenget, og da er man SOL om det ikke er dekning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

latitude skrev (På 4.10.2021 den 6.26):

ikke noe er som å ligge i teltet eller ved bålet og studere kart ( papir) og planlegge fremtidig rute.

Eller når en kommer over noe i løpet av turen, en ikke hadde forventet, eller har lyst til å se mer på, enn tidligere planlagt. Da kan en stoppe og ta frem kartet og vurdere nye muligheter for dagen. Et papirkart (e.l.) gir en helt annen oversikt, enn å zoome ut og inn, samt scrolle hit og dit på en tlf./gps. Det er ikke feil å bruke, eller ha med gps/tlf, men etter min mening er papirkart alltid godt å ha med, enten en bruker det aktivt, eller kun ved behov. Aktivt bruk av papirkart både hjemme før en tur og under turen gir også en langt bedre forståelse for kart/terreng, enn å se på en duppeditt. :) Min gps, ligger normalt i sekken, som en sikkerhet. Men god å ha i tåke/tett snøvær, ellers går det mest på kompass ved behov. Min smart telefon er testet for moro skyld i skogen, men den ligger normalt hjemme, eller i bilen. Har ikke bruk for den, da jeg klarer meg bra uten og er jeg på jakt, eller tur har jeg heller ikke behov for kontakt med deg hjemme. Men, det er meg. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobil med GPS app og papirkart, de nye mobilene er blitt ekstremt bra på batteri og tåler nå kulde også, min iphone 7 promax slo seg av etter noen minutter i kaldt vær, min iphone 11 promax klarer flere dager på en lading på -10 til -20 grader. Dette avhenger av at man laster ned kart på forhånd, slår mobilen på flightmode og lowpower mode og demper belysningen på skjermen litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en liten Garmin, med vekt på batterilevetid for noen år siden, samt kart for noen hundrelapper, har vært fornøyd med det.
 

 Ser spesielt nytte av Gps for å bedre sikkerhetsmarginene ved 

- beredskap ved dårlig vær eller hendelser, kan ikke stole på telefonen når det blir krevende forhold

- toppturer - har faktisk opplevd selv i godt vær at det er vrient å finne traseen tilbake  i steinura. Ved krevende traseer kan en laste ned spor på forhånd

- jakt - er ofte ute i vær der en normalt ville blitt hjemme, nyttig med logg for å se hvor en gikk dagen før, så en unngår p gå i samme sporet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Garmin GPS, brukt det siden 2012. Ulike modeller, nå en Oregon 700, brukes til alle aktiviteter (Ski, truger, packraft, vandring og sykling). Ikke alltid jeg bruker kartet, men jeg MÅ spore alt jeg gjør og lagre i BaseCamp. 

DIGGER pair (eller tyek da) kart, og har en god samling der. Skal jeg på tur i ukjente områder, eller vet at jeg skal gå mye utenfor stier, har jeg med kompass. 

Mobilen ligger i sekken med flymodus, som jeg har den med noen apper, (Hvor? f.eks), som en backup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.