Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett ryggsekk med volum


Skrim75

Anbefalte innlegg

Hei er det noen som har erfaring med ryggsekk stone glacier fra firmaet gramjeger?

Her får en lett sekk med stort volum. 

Det er klart at har en stort volum så er det fare for at en tar med mere på tur. Men da kan en ha alt nede i sekken så ikke noe henger utenpå.

Har folk eventuelt tips om lett sekk som en kan få med en del i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig det er noe jeg ikke ser når jeg kikker på nettsiden, men det virker som sekker som har ekstern ramme, og av vekt/volum så er det minste jeg ser ca 1.7kg for 54 liters sekk. Det vil jeg ikke si var noe lett sekk i den størrelsen, og de går opp mot 2.5kg for de største, om ikke mer. 

Men, de er laget for å bære veldig tung last, som gjør at dersom man har tungt utstyr/er jeger, så har man sekk og konstruksjon som er tilpasset det feltet, virker det som. 

Selv har jeg en sekk med ramme, dog ikke som denne, men med ramme, som er 50 liter internt rom og 15-20 liter i lommer utvendig, pluss litt ekstra smålommer, og den veier rett over 900 gram. Forskjellen her er at den er laget for maks last 13-15kg i maks på bærekomfort, og ikke 60kg. 

Det finnes mange gode sekker rundt/under 1.5kg som er laget for 'ok' vekt, så med mindre du skal bære enormt mye mer i vekt enn "vanlige" turgåere, så virka det kanskje litt overkill for min del. 

Dersom du liker tanken på å ha det meste/alt samlet i sekkens hovedrom og ikke så mye dill og dall utvendig, kan jeg virkelig anbefale Sierra Designs Flex Capacitor sekkene. Dersom du liker tanken på utvendig rsmme og å kunne variere litt på sekken selv så har jeg selv sett på i ren nysgjerrighet: Vargo sin ExoTi Bog

Den har ekstern ramme i titanium, veier 1.16kg totalt med 40L vanntett hovedrom som så vidt jeg ser, nærmest er en helt ordinær pakksekk. Mulig man bare kan erstatte med egen i annet volum om man trenger? Men igjen, den er laget for maks vekt 13kg. Men den finnes mange andre sekker med eksern ramme, den var bare så stilig, hehe. 😊

Ut over dette blir valgene mange og forskjellige, helt avhengig av ditt bruksområde. 😊 Håper noe av dette hjelper.

 

Endret av Vandrefalken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk er vel sist på lista over utstyr hvor man kutter vekt. Om du tenker å stappe mye nedi og lite utenpå er det mange sekker som minner om en forvokst pakkpose. HMG som nevnt over for eksempel. Ellers er Gossamer gear mariposa en artig sekk, men der er tanken å pakke mye i de ulike utvendige rommene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stone Glacier er laget for jakt og veier mye mindre i egenvekt enn konkurrentene i pakkramme-avdelingen for tung bør. SG har et system der du kan pakke fangsten på en egen «lastehylle» mellom sekken og rammen. Sekken er helt knall til denne bruken og samtidig god å bære mindre kvanta av utstyr i, som feks på kortere dagsturer fra camp. Komprimerer meget bra med gode løsninger. Skal du ikke bruke den til jakt, og dermed ikke har behov for å bære ut utstyr OG fangst, så finnes det sikkert lettere alternativer.

Ser det er flere som mener at Norrøna og Bergans sine pakkrammesekker er bedre å bære SKIKKELIG tung bør i, men jeg trives godt med min SG sekk. Skal dog sies at jeg holder meg til 40-45 kilos last, blir det tyngre går jeg heller to turer. Og mesteparten av tiden så er det tross alt bare utstyret som skal bæres;-)

Endret av endred
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER litt på utkikk selv etter en noe større sekk enn min Helium55. Den blir litt "sprekkferdig" noen ganger... tenker 70-75 liter hadde gjort susen. Ser på Gregory Baltoro 75 (2.4kg) , Gregory Stout 70 (1.6kg), Bergans Rondane 65 (1.4kg), Bergans Trollhetta 75 (2.4kg) 

Liker godt lettvektsløsningene i Helium'en, og tenker at Bergans er på riktig spor der. Rondane er dog litt liten (bare 10l over Helium'en) til å forsvare ett innkjøp, mens Trollhetta er litt tung... Gregory Stout ser ut som et interressant alternativ, noen som har sett på den? Baltoro er jo en velkjent  sekk, men igjen, litt i det tunge skiktet.

Hadde 15kg i Heliumen over Hardangervidda i sommer og det var ikke'no problem - regner med at jeg nok kan komme til å bære 17-18 kg i en litt større sekk, noe som bør være innafor både hos Gregory og hos bergans. Litt skeptisk til veeeeldig brede hoftebelter ala Trollheimen da jeg syns de har en tendens til å henge dårlig på hoftekammene og istedet skli ned over hoftene og låse bevegelse i hofta. Sikkert bare jeg som er vanskapt, ettersom nesten alle storsekker jeg ser har disse ultramonstrøse hoftebeltene... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hyperlite Mountaingear Porter 4400 som er rundt 70L og veier 1,2kg. Den bærer godt, men jeg har ikke prøvd mer enn rundt 15-16kg. Den tar nok over 20 greit, men jeg pleier ikke bære med meg så mye på tur. Og erfaringsmessig er det sjeldent behagelig å bære såpass tungt over lang tid.

De lager også en 90L sekk som veier 1,4kg, men den har jeg ikke prøvd selv. 

Lette, relativt vanntette sekker, men de har en stor ulempe: kun åpning i topp. Men man ofrer noe når en vil ned i lav vekt. 

Det beste vektsparingstipset er imidlertid å ikke ta med seg mer enn man strengt tatt må. Alt "kjekt og ha"-utstyr er strengt tatt unødvendig om du skal gå langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en Porter 4400, helt super opp til ca 20kg, over det så er den ikke direkte komfortabel. En veldig fleksibel sekk, som tåler masse juling og misbruk. Men komfortabel over 20kg er den ikke (hadde hjulpet veldig med «loadlifters» og bedre hoftebelte).

Skal man ha en lett sekk som tåler mye last tror jeg kanskje man bør ta en kikk på Seak Otside og Superior Wilderness Design som har bedre bæresystemer enn HMG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en sekk fra Sierra Designs et års tid nå. Sekken har vært med på forskjellige turer opp til en ukes varighet.

Varianten på bildet er 40-60 liter og veier 1160 gram. Leverandøren sier 17 kg max. De har en mindre og en større variant.

Med sovepose fra Rab, telt fra Six Moons og underlag fra Exped vekten oppe i behagelige 3,2 kilo før maten og de andre greiene.

Var spent på om denne sekken var solid nok for mitt bruk men er er sålangt veldig fornøyd. Ville kjøpt svart i dag, hvit blir fort møkkete.

God tur 

image.thumb.png.9381f14f75b17802765e32d12c9d19c6.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Moen skrev (1 time siden):

Ville kjøpt svart i dag, hvit blir fort møkkete.

image.thumb.png.9381f14f75b17802765e32d12c9d19c6.png

En fordel med hvit er at det er lettere å se oppi sekken. Personlig liker jeg at utstyret får tegn på at det har vært i bruk og jeg har slett ingenting i mot at den hvite sekken ikke lenger er skinnende hvit lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med sekkene fra HMG som nevnes her, er at de ikke trekker vann. Så den sekken som i utgangspunktet veier rett over kiloet, dobler ikke vekta etter en regnskyll eller over natten etter å ha sugd til seg all kondensen i teltet, slik de aller fleste andre sekkene gjør. 

Akkurat det ser jeg på en stor fordel, og jeg kunne gjerne tenkt meg tarp og telt i samme materiale (cuben) pga dette, og fordi det er betraktelig lettere. 

Senest på fredag fikk jeg kjenne på en dobling av vekten av ett telt (silnylon) etter at det hadde trukket til seg vann etter en regnskur før jeg fikk pakket det sammen.

Dobling = betraktelig tyngre enn hva det er tørt. Har ikke målt så blir ett guesstimate..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siggy Stardust skrev (På 13.10.2021 den 9.57):

Kan anbefale Osprey Aether Pro 70. 1790g. Solid og personlig god erfaring med å bære 20kg i den. Dog kun åpning fra topp.

 

Du har ikke brutt ned og veid de avtagbare delene separat, vel? Og jeg antar den ikke leveres med regntrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (2 timer siden):

Du har ikke brutt ned og veid de avtagbare delene separat, vel? Og jeg antar den ikke leveres med regntrekk?

1780 komplett, 1380 uten det store topplokket, og de to lommene. Kompresjonsreimer er ikke tatt av men er mulig for å spare ytterligere gram. Regntrekk følger ikke med sekken.

IMG_20211014_130715.jpg

IMG_20211014_131006.jpg

IMG_20211014_131014.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut en annonse på Finn for en kamerat, for en Atom Packs "The Mo" + "The Roo", som er helt lik (bortsett fra fargene) som min sekk. 

Annonsen er skrevet i jeg-form da det er hans ord, men har solgt litt ting for han med årene, så er under min konto. 

Spør gjerne dersom det er spørsmål, gjerne på melding her inne eller på Finn. 😊 

Har bare hatt noen helgeturer selv så langt, hans er alt ubrukt, men så langt er mitt eget inntrykk meget, meget positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.