Gå til innhold
  • Bli medlem

Sterk kvalitetslykt for Gå & Sykkeltur i bekmørket med god spredning?


Lars og Berit

Anbefalte innlegg

Det måtte jo skje! 

Etter å ha bladd opp en liten formue på turutstyr (som vi takket være dere elsker 🥰) stod det helt plutselig to «Hybridsykkler» i bilen! Vi tok dem på en innkjøringstur denne bekmørke kvelden for å lære girsystemet å kjenne uten å kunne se hva vi gjorde (Tips fra en kompis etter en «ulykke»). Vi har ikke syklet på 20-30år å hadde behov for «mye plass». Vi var selvfølgelig helt alene… trodde vi. Medfølgende lykt fra luxuspakka er for å bli Z men manglet C funksjonen. Det var ikke meningen kjære hjort - sorry ❤️

Selv om de beste lyktene selvfølgelig kommer fra Ding&Dong Light and Bricks, velger vi å støtte næringslivet i EU/EØS/USA med kjøp av en sterk kvalitetslykt for Gå & Sykkeltur i bekmørket med god spredning inn til den forestående ulykken, produksjonslandet er mindre viktig! På dagtid bruker vi lykta som fulgte med sykkelen da vi ser potensialet i møteulykker med 5000+ lumens.

Vi har langt under gjennomsnittet hva nattsyn angår og burde holde oss på eldresenteret etter mørkets frembrudd, men velger å gi katten i det. Sikkerheten kommer først og slikt utstyr er ikke billig har vi erfart etter 50+ år på planeten.

Erfaringer fra dere der ute med for dårlig nattsyn og behov for sen ferdsel i vill/marken mottas med den største glede. Mulighet for ekstra batteri og reservedeler til lengre ekspedisjoner hadde vært knall.

God helg 🌈
Lars & Berit.

 

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heriks skrev (23 minutter siden):

Lupine kanskje, hvis dere vil bruke en liten formue til :D 

https://www.fjellsport.no/merker/h-m/lupine/lupine-wilma-x7-smartcore-black.html

Har titta litt på Lupine men vi vet ikke om de dekker behovet. Magicshine er også en dyr lykt (XXL) men vi finner lite info på faktisk og erfart effekt. Tenker på gode tester, erfaringer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (12 minutter siden):

Har titta litt på Lupine men vi vet ikke om de dekker behovet. Magicshine er også en dyr lykt (XXL) men vi finner lite info på faktisk og erfart effekt. Tenker på gode tester, erfaringer osv.

Aldri hørt om magicshine, har hørt mye bra om Lupine. Hovedbruksområdet mitt er ikke sykling så det kan jeg ikke si så mye om. Jeg har kjøpt meg en annen enn den jeg linket til (Piko) men hodelyktsesongen har ikke helt startet her i nord enda (men det nærmer seg fort). Inntrykket så langt er veldig bra, så får vi se om inntrykket er like bra når mørket kommer og den må prestere :P. Vil tro det er mange som kan gi noen faktiske erfaringer på kraftige hodelykter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har studert Silva sine EXCEED 4X & XT lykter, Silva lager jo svært gode kompass. De er små og man kan putte batteriet i sekken/lomma. Brenntiden er meget bra og Silva er jo kjent fra orienterings verdenen som et merke å stole på og de har greie/folkelige infofilmer om produktene sine. Ca pris på Exceed 4X er 3200 og XT 3700.- litt under Lupin som virker å ha sterkt fokus på høy lumens og PRO bruk.

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (25 minutter siden):

Vi har studert Silva sine EXCEED 4X & XT lykter, Silva lager jo svært gode kompass. De er små og man kan putte batteriet i sekken/lomma. Brenntiden er meget bra og Silva er jo kjent fra orienterings verdenen som et merke å stole på og de har greie/folkelige infofilmer om produktene sine. Ca pris på Exceed 4X er 3200 og XT 3700.- litt under Lupin som virker å ha sterkt fokus på høy lumens.

Vet ikke så mye om lyktene til Silva heller, men det kan nok funke. Kjent merke i alle fall. Men hvis man ser på spesifikasjonene så er vel ikke brenntida noe vesentlig bedre enn andre hodelykter i den prisklassen? Jeg ser at det ser bra ut på + 20 grader, men må tilstå at den temperaturen bare forekommer på en tid av året hvor jeg bruker hodelykt svært lite. Lupine har batterier som er veldig enkle å koble til/fra og man får også kjøpt skjøteledning så man kan ha batteriet i lomma ved bruk. 

image.pngimage.png
Bilder fra:  https://silva.se/product/headlamps/multi-activity/exceed-4x/ og https://www.fjellsport.no/lupine-wilma-x7-smartcore-black.html?refSrc=1062371%2C1062373&nosto=nosto-page-search

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva lykter har jeg hatt mange av. Synes kvaliteten har blitt dårligere. Den første jeg hadde var av veldig bra kvalitet, kjøpt  rundt 1990 og lever ennå. Silva lykter jeg har kjøpt senere  har hatt dårlig kvalitet.  Har nå lupine lykt og er fornøyd. Hadde ikke vært i tvil hva jeg ville valgt . Men prisen er veldig høy. Ser de har tilbud på lupine på Brukås Sport nå.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (2 timer siden):

Har titta litt på Lupine men vi vet ikke om de dekker behovet. Magicshine er også en dyr lykt (XXL) men vi finner lite info på faktisk og erfart effekt. Tenker på gode tester, erfaringer osv.

Hva er behovet deres? Er litt spent på det, ettersom Lupine ikke dekker deres behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (3 timer siden):

Vet ikke så mye om lyktene til Silva heller, men det kan nok funke. Kjent merke i alle fall. Men hvis man ser på spesifikasjonene så er vel ikke brenntida noe vesentlig bedre enn andre hodelykter i den prisklassen? Jeg ser at det ser bra ut på + 20 grader, men må tilstå at den temperaturen bare forekommer på en tid av året hvor jeg bruker hodelykt svært lite. Lupine har batterier som er veldig enkle å koble til/fra og man får også kjøpt skjøteledning så man kan ha batteriet i lomma ved bruk. 

Har studert Lupine litt bedre nå og de har lagt seg på en veldig profesjonell linje med leveranser til millitert/politi og redning i ymse himmelstrøk - Da skjønner man jo at prisen er såpass heftig. Viljen til å legge litt mer på bordet øker jo også. Vi fikk ikke med oss det med 20+ På Silva så takk for den Henriks 👍 -Det er definitivt ikke et bruksområde vi hadde i tankene. Både Lupine & Silva har skjøteledning og ymse tillegg men jeg må innrømme at Lupine virker veldig gjennomtenkt i alle ledd. Spørsmålet blir vel om hvilken modell man skal gå for. Jeg sitter nå å studerer hjelmlyktene Lupine Blika vs. Wilma og har funnet noen tester på dem jeg må se/lese. Vi liker spessielt godt FrontClick systemet til Lupine som gjør lyktene veldig multibuk-vennlige.

Her må det leses mer…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sturela skrev (3 timer siden):

Silva lykter har jeg hatt mange av. Synes kvaliteten har blitt dårligere. Den første jeg hadde var av veldig bra kvalitet, kjøpt  rundt 1990 og lever ennå. Silva lykter jeg har kjøpt senere  har hatt dårlig kvalitet.  Har nå lupine lykt og er fornøyd. Hadde ikke vært i tvil hva jeg ville valgt . Men prisen er veldig høy. Ser de har tilbud på lupine på Brukås Sport nå.

Tusen takk for god «insight» dette var svært opplysende ;) Ingen tvil om at Lupine virker å være det sikre valget men dyrt. Jeg og Berit har snakket litt i sammen nå og vi fant vel ut at spredningen er viktigere en lengden på lyset. Kan jeg spørre deg om hvilken Lupine modell du har og om hvor godt sidesynet du har i tett skog, skogsveg?

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 time siden):

Vanskelig å finne noe bedre enn Lupine uansett behov, så lenge pris ikke spiller noen rolle. Kjøp en Wilma så dekker den alle behov. ;-) 

Vi begynner å tenke det samme som det du skriver selv om vi sliter litt med å «gønne på» uten god research. Vi har inntrykk av at Lupine er som Freia melkesjokolade «ingen over og ingen ved siden» men bøtter og lass under ;) Wilma virker også å være den foretrukne lykta i de fleste kommentarene rundt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal ha ganske spesialisert behov for trenge ei Wilma. Skikjøring og sti-/offroad-/downhillsykling fordrer kanskje såpass med lys, minst, men til mer alminnelig bruk kommer en langt med mindre lys, så lenge dette er av god kvalitet.

Jeg har ei gammel Piko, tror den var oppgitt til 1200lm i si tid. Den holder til alt jeg trenger. Jeg har "dagslys" på ca. 70x40 meter foran meg med den. og grei sikt ganske mye lenger. Ei gammel Magicshine, som jeg mener var oppgitt til 900lm, lyser minst like langt, men lysbildet er et helt annet, og jeg ser mye dårligere med den. For ikke å snakke om komfort, bygge- og materialkvalitet, og funksjonalitet.

Nå er begge disse lyktene noen år, og Magicshinen er eldst, så om dette er representativt for dagens modeller, vet jeg ikke.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (44 minutter siden):

En skal ha ganske spesialisert behov for trenge ei Wilma. Skikjøring og sti-/offroad-/downhillsykling fordrer kanskje såpass med lys, minst, men til mer alminnelig bruk kommer en langt med mindre lys, så lenge dette er av god kvalitet.

Jeg har ei gammel Piko, tror den var oppgitt til 1200lm i si tid. Den holder til alt jeg trenger. Jeg har "dagslys" på ca. 70x40 meter foran meg med den. og grei sikt ganske mye lenger. Ei gammel Magicshine, som jeg mener var oppgitt til 900lm, lyser minst like langt, men lysbildet er et helt annet, og jeg ser mye dårligere med den. For ikke å snakke om komfort, bygge- og materialkvalitet, og funksjonalitet.

Nå er begge disse lyktene noen år, og Magicshinen er eldst, så om dette er representativt for dagens modeller, vet jeg ikke.

Piko, som her blir nevnt, er en Lupine modell.  Anbefales til allt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (59 minutter siden):

En skal ha ganske spesialisert behov for trenge ei Wilma. Skikjøring og sti-/offroad-/downhillsykling fordrer kanskje såpass med lys, minst, men til mer alminnelig bruk kommer en langt med mindre lys, så lenge dette er av god kvalitet.

Jeg har ei gammel Piko, tror den var oppgitt til 1200lm i si tid. Den holder til alt jeg trenger. Jeg har "dagslys" på ca. 70x40 meter foran meg med den. og grei sikt ganske mye lenger. Ei gammel Magicshine, som jeg mener var oppgitt til 900lm, lyser minst like langt, men lysbildet er et helt annet, og jeg ser mye dårligere med den. For ikke å snakke om komfort, bygge- og materialkvalitet, og funksjonalitet.

Nå er begge disse lyktene noen år, og Magicshinen er eldst, så om dette er representativt for dagens modeller, vet jeg ikke.

Supert innlegg Larix. 

Vi har lest oss opp på Lupine nå å begynner å danne oss et bilde av hva som treffer oss best. Vi ser på Piko, Bliko og Wilma som er de tre som ligger nærmest vår bruk og budsjett. Piko fra ca 3000.- Blika fra ca 3500.- og Wilma fra ca 4500.- på salg. Det vi tenker på nå er fremtidige bruksområder som feks sti sykling, i båten, vår alder og andre «what if» scenarioer. Det er et ganske heftig prishopp mellom Blika & Wilma. Wilma vil neppe stagnere bruksområdet (for oss)… ever! Vi har en tendens til å starte med knebøy i stua for å ende opp med fjellklatring by night! Jeg blir litt forvirra av Magicshine for der er det mye rare kommentarer, tror vi legger den fra oss sammen med Silva.

Takk for mange gode poeng vi kommer til å diskutere oss imellom i helgen 👍

Lars & Berit.

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (1 time siden):

Tusen takk for god «insight» dette var svært opplysende ;) Ingen tvil om at Lupine virker å være det sikre valget men dyrt. Jeg og Berit har snakket litt i sammen nå og vi fant vel ut at spredningen er viktigere en lengden på lyset. Kan jeg spørre deg om hvilken Lupine modell du har og om hvor godt sidesynet du har i tett skog, skogsveg?

Har Lupine Piko. Lyser 1800 lumen på det sterkeste. Min bruk er hundekjøring med sparkesykkel på skogsbilveier. Har en toppfart på 30 km/t +. Sikten er kanskje en 40  meter. Bruker sjeldent  lykten på full styrke , bortsett hvis jeg skal se på et dyr i skogkanten for eksempel.  Lykta har batteriet festet på på lyktestolpen. Sitter bra og er ikke ubehagelig. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sturela skrev (1 time siden):

Har Lupine Piko. Lyser 1800 lumen på det sterkeste. Min bruk er hundekjøring med sparkesykkel på skogsbilveier. Har en toppfart på 30 km/t +. Sikten er kanskje en 40  meter. Bruker sjeldent  lykten på full styrke , bortsett hvis jeg skal se på et dyr i skogkanten for eksempel.  Lykta har batteriet festet på på lyktestolpen. Sitter bra og er ikke ubehagelig. 

Takk sturela.

Her var det mye god info. Tviler på det blir stisykkling downhill i 30 km/t eller problematisk sidesikt med Piko de 10-30 avgjørende metrene mellom sykkelen og inn til et sideveis hjorteprosjektil. Det eneste jeg venter på nå er supporten til Lupide og dama som er den tøffeste av oss. Vi må vite hvordan synet endres de neste 10-20 åra, investeringen er såpass uansett at det er dumt å bygge opp utstyr til ei lampe som ikke er kompatibel noen år «down the line».

Takk for innspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rir en del i mørk granskog og har hatt flere hodelykter. For dårlig lys, for tunge, dårlig batteri etc.. så til slutt(?) kjøpte jeg bare lupine. Beste lykten.  Jeg angrer bare på at jeg ikke dro til med litt sterkere lys - men funker greit. Og funker alltid - noe som jo er viktig når en står 2 km hjemmefra i mørke og regn.. må bare huske å lade. Og det er det eneste ankepunktet mot lupine. Den har egen lader og går altså ikke å putte i usb porten i bilen eller powerbank om jeg plutselig hadde glemt å ta den hjem. Finnes vel adapter til usb mini - men sånne små løse dupeditter er et styr å ikke miste så hadde vært enklere med samme kontakt som alle andre greier har.. og så er jo ekstrabatteri svinedyrt så bør klare seg med det en har på lykta.

 

 

Endret av dede
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (38 minutter siden):

….. har hatt flere hodelykter. For dårlig lys, for tunge, dårlig batteri etc.. så til slutt(?) kjøpte jeg bare lupine. Beste lykten.  Jeg angrer bare på at jeg ikke dro til med litt sterkere lys - …..

Dette høres veldig likt de tankene vi sitter igjen med etter å ha lest om hodelykter, lysstyrke og aldrende syn, i alvorlig mange timer de siste dagene. Vi blir ikke yngre og har ikke godt trent nattsyn i utgangspunktet så MYE lys dukker stadig opp blant kommentarer, forskning og ymse dokumenter.  

Takk for gode tips dede 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.