Gå til innhold
  • Bli medlem

Sterk kvalitetslykt for Gå & Sykkeltur i bekmørket med god spredning?


Lars og Berit

Anbefalte innlegg

dede skrev (8 timer siden):

Den har egen lader og går altså ikke å putte i usb porten i bilen eller powerbank om jeg plutselig hadde glemt å ta den hjem.

Jeg har en Lupine Piko (nest siste utgave), lyser veldig bra til mitt bruk. På bortoverski klarer jeg meg godt med nest høyeste styrke, behagelig lys. 
Batteriet kan lades fra USB, med dertil egnet adapter. Lupine batteriet kan også fungere som powerbank, Lupine
Til sykling i mørket vil jeg anbefale lykt, både på styret og hjelmen. 

Noen av de rimeligere LED-lysene kan flimre, dette er ikke noe problem med Lupine.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har stort sett brukt Magicshine sine. Første ble kjøpt fra Kina ca 2005. Var da veldig lik en fra Lupine. I test på Terrengsykkel så var den minimal forskjell på de selv om Lupine kosta omtrent 10x. Har lykta enda og den fungerer bra. De første kablene kunne bli litt vel stiv i kulde men det er endret siden da. 
Den lyste mye kontra hva jeg var vant til med gamle "sola" fra Silva. Og så var batteriet en brøkdel.Den var vel bar 900 lumen. 
Skaffet etterhvert og en på 1600lumen fra Miagicshine i Birksport branding. Den har 4 dioder. Bruker den mest på ski og er sjelden jeg bruker den på maks. Og brukt noe på stisykling på høsten. Den er vel snart 10 år gammel.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi bestemt oss for hode / sykkellykt - basert på kvalitet, alder og antatt synsutvikling.

Tusen Hjertelig takk for mange gode innspill, diskuter gjerne videre i tråden om lys :)

I dag er jeg 53 år og har forholdsvis sterke briller. Synsmessig kan jeg ikke defineres som en «normalt frisk» 53-åring mest fordi jeg ikke har trent synet siden jeg var i 20 åra. Det betyr at synet mitt antagelig er 10 til 15 ganger dårligere en en «normalt frisk» 20 åring og 5 til 10 ganger dårligere enn en «normalt frisk» 40-åring som er innenfor normene som brukes. Da trenger jeg svært mye lys nå, og enormt mye lys i årene som kommer. Behovet for lys behøver ikke eskalere som før fordi jeg trener synsfunksjonen hyppigere nå enn før (sykling, ski, tur i mørket). Det er til og med en mulighet for at synet blir bedre med tiden om vi fortsetter friluftslivet i mørket. Men… Det får jeg ikke vite før jeg er 60+

Hvis vi sier at 1800/2000 Tyske kvalitetslumens er meget godt lys i rask sport under svært mørke forhold for en «normalt frisk» 30-åring eller «normalt frisk» 50-åring med svært godt trent syn, er vi nok «innafor».

Et generelt gjennomsnitt på en treningstur sies å være ca 20 km/t på sykkel, så der har jeg en utfordring. Å trene i mørket vil ha svært god effekt på synet mitt men overstående data betyr at 1800/2000 Lumens vil føles ukomfortabelt for å ha god kontroll på en sykkel i farten 20+ km/t i mørket og da spesielt stikjøring/mtb.

Derfor velger vi Lupine Wilma RX7 Smartcore (3200 lumen). Da får vi et svært godt og brukervennlig utgangspunkt der vi kan blende ned med bluetooth knappen på sykkelstyret eller armen når vi går. I tillegg kan Lupide batteriene brukes til mye rart riktignok med en drøss duppeditter, men muligheten er der. Økosystemet er svært bra utbygd og utviklet. Det finnes et lite hav av reservedeler, påbygging og programerbare løsninger til lave priser. Det blir noen FastClick fester for sykkel, hjelm og et dedikert teltlys & powerbank for lading av telefon, GPS og ymse anna. 

Her er utstyret til Lupine Wilma

Vi fant Wilma’n på salg hos Brukås Sport. Stor takk til @sturela for tipset. Ja, det ble veldig dyrt men noen ting bestemmes ikke av «godt nok», men alder, helse osv. Andre eksempler er feks Kikkerter (info nederst).

Tester:

Terrengsykkel.no: (krever abbonement)
Skal du ha sykkellykt til de sene kveldsturene i mørket er Lupine Wilma RX7 verdt hver krone.

MTB-MAG.com:
Quality is not free. The Lupine Wilma R7 keeps its word: Extreme brightness combined with a long-lasting battery, reliability and excellent construction. The Bluetooth remote is the icing on the cake.

BIKERADAR.com:
Test av den eldre R7 modellen.

_________________________

Litt data:

Forskning viser at også synsfunksjoner kan trenes. Øyelegens kartlegging kan bli avgjørende for pasientens muligheter for bedre livskvalitet gjennom opplæring og synsrehabilitering. 
(Gunvor B. Wilhelmsen & Vibeke Dons Wankel Bergen/Moss 20114)

Norges Optikerforbund:

Mørkesynet forverrer seg lenge før man når pensjonsalderen. Personer på rundt 45 år ser oppsiktsvekkende dårlig i mørket. Som 40-åring trenger du fire ganger så mye lys som en 20-åring for å lese en bok. Også i trafikken trenger en person i 40-årene mye mer lys for å se godt, sammenlignet med en 20-åring. Personer i 40-årene har mørkesyn som ligger nærmere 70-åringer enn 20-åringer, sier daglig leder Per Kristian Knudsen i Norges Optikerforbund.
(Fra reportasje i Bobilverden 13. november 2014)

Kikkerter (Bonus-Info):

Jo eldre du blir jo lettere kikkert kan du kjøpe!
Påstanden høres kanskje rar ut, man skulle tro det var motsatt, men det er det ikke. Når du blir eldre, klarer ikke øyet å fange opp så mye lys lenger, og mange vil da kjøpe en mer lyssterk kikkert, men det hjelper faktisk ikke. Når du blir eldre, mister øyet gradvis evnen til å utvide seg når det blir mørkt. Hullene du kikker inn i på kikkerten (utgangspupill) trenger ikke være større enn den største pupillen øye ditt kan få. Utgangspupillens størrelse er lik lysstyrken delt på forstørrelsen. Det betyr at en 7x50-kikkert har en utgangspupill på 50mm/7=7mm. Hvis øyet ditt ikke har så stor pupill, vil du ikke ha nytte av en så lyssterk kikkert, da deler av lyset vil treffe utenfor pupillen. Etter hvert som du blir eldre, og maksimal pupill-størrelse blir mindre, trenger du heller ikke så lyssterk kikkert. Du kan synes det er synd at synet ditt blir dårligere, eller se det positive i at du enten kan klare deg med en mindre, lettere og billigere kikkert, eller du kan øke forstørrelsen uten at du ser at det blir mørkere.

(foto.no)

 

Endret av Lars og Berit
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (33 minutter siden):

har stort sett brukt Magicshine sine. Første ble kjøpt fra Kina ca 2005. Var da veldig lik en fra Lupine. I test på Terrengsykkel så var den minimal forskjell på de selv om Lupine kosta omtrent 10x. Har lykta enda og den fungerer bra. De første kablene kunne bli litt vel stiv i kulde men det er endret siden da. 
Den lyste mye kontra hva jeg var vant til med gamle "sola" fra Silva. Og så var batteriet en brøkdel.Den var vel bar 900 lumen. 
Skaffet etterhvert og en på 1600lumen fra Miagicshine i Birksport branding. Den har 4 dioder. Bruker den mest på ski og er sjelden jeg bruker den på maks. Og brukt noe på stisykling på høsten. Den er vel snart 10 år gammel.

Vi har lest en del kommentarer på Magicshine og det som går igjen er at de som har litt eldre lykter er veldig fornøyd mens de som har nyere lykter ikke er fult så entusiastiske og en del som har «oppgradert» har mange fjær å plukke. Det er ikke uvanlig at kvaliteten synker når produksjonen øker uansett produkt. Det kan være styrt av alt fra penger til mindre kontroll på ekstern produksjon. Vi hadde sans for Magicshine men valgte Lupine for økosystemet, kvalitet og «in-house» produksjon.

Takk for supert innspill :)

Lars. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i resonnementet jeg ikke forstår.

At synet, kanskje særlig mørkesynet, svekkes med alderen, er en kjent sak. Det jeg ikke forstår er hvordan lysmengden kan hjelpe på det. Er det lyst, så er det lyst, og mørkesynet burde sånn sett, i mitt hode, ikke være en faktor. På den annen side, hvis jeg har rett, så kan en jo lure på hvorfor det produseres lykter med mer, og mer lys, uten at kastelengden nødvendigvis øker. Vi får tro det har en funksjon, utover å være en "gimmick".  Hvis et område er fullt opplyst, så er det opplyst, i mitt hode. Det kan liksom ikke bli mer opplyst. Lengre lys, bredere lys osv., er jo en mulig effekt av mer lys, men det er jo en annen faktor.

Jeg skjønner, uansett, ikke mekanismene helt, merker jeg🤔

Uansett, valget av lykt, er i hvert fall ikke feil👍 Dyrt, men bra. En kan sikkert oppnå myer av det samme, for lavere pris, fra andre produsenter, men da må en jo vite hva en skal kjøpe, eller ta en sjanse. Lupine har levert anerkjent high-endkvalitet over lang tid. Og er sånn sett et sikkert valg.

Endret av Larix
skrivefeil...
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert godt valg.  Og jeg er også av de som kjenner at jeg trenger mye mer lys ettersom alderen øker..

Her kommer dog mitt supertips/bønn både til dere og alle andre med "1000-metere".  Lyktene blender noe så innihampen de som ikke har så sterke lykter.  Nattesynet forsvinner på en svish når jeg møter en rekke syklister/løpere (eller rideskolen i samme skogen som meg) som kommer mot meg med sterke lys.  Jeg forsøker å se bort men av og til må en jo se hvor jeg (hesten) går..  Det enkleste når en har på hodelykt når det kommer folk imot er faktisk å holde hånden et stykke foran lykten så en skjermer den øverste delen og bare da ser lyset fremfor seg ned i bakken.  Alternativt kan en dimme ned men det er selvsagt mye mer styr..

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefalte Lupine lykt her tidligere. Tror ikke lys kvaliteten er bedre en mange andre merker, men det er en bra kvalitet på alle deler den er sammensatt av. Er du som meg , en som bruker lykt mye, og er uforsiktig tror jeg valget er lurt. Er du litt nøye med lykten, ikke bruker lykt mye er det sikkert mye annet man kan velge. Må ikke ha det allerdyreste. Jeg har brukt Silva lykter også, nevnte at jeg ikke var helt fornøyd med dem. Lys kvaliteten er bra, men det jeg var misfornøyd med var ettersom jeg husker kontakt koblinger mellom batteriet  og lykta, da de gikk i stykker, pga at det ble dratt og slitt i ledningen. Feks batteriet detter ut av lomme eller feste ved bruk, eller at du er uforsiktig når du kobler koblinger sammen til og fra lykt eller lader. Var jeg mer forsiktig kunne jeg sikker valget blant lykter vært mye større.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt valg TS. Som Terrengsykkel skriver i sin test av lykter i 2020: "• Enkel, men solid • Mye lys til lav vekt • Godt egnet som hodelykt. Det er en grunn til at hundekjørere og militæret sverger til Lupine, de har ikke råd til noe som ikke virker perfekt."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (3 timer siden):

Det er noe i resonnementet jeg ikke forstår.

At synet, kanskje særlig mørkesynet, svekkes med alderen, er en kjent sak. Det jeg ikke forstår er hvordan lysmengden kan hjelpe på det. Er det lyst, så er det lyst, og mørkesynet burde sånn sett, i mitt hode, ikke være en faktor. På den annen side, hvis jeg har rett, så kan en jo lure på hvorfor det produseres lykter med mer, og mer lys, uten at kastelengden nødvendigvis øker. Vi får tro det har en funksjon, utover å være en "gimmick".  Hvis et område er fullt opplyst, så er det opplyst, i mitt hode. Det kan liksom ikke bli mer opplyst. Lengre lys, bredere lys osv., er jo en mulig effekt av mer lys, men det er jo en annen faktor.

Jeg skjønner, uansett, ikke mekanismene helt, merker jeg🤔

Uansett, valget av lykt, er i hvert fall ikke feil👍 Dyrt, men bra. En kan sikkert oppnå myer av det samme, for lavere pris, fra andre produsenter, men da må en jo vite hva en skal kjøpe, eller ta en sjanse. Lupine har levert anerkjent high-endkvalitet over lang tid. Og er sånn sett et sikkert valg.

Artige poenger!

Slik jeg har forstått det også etter en prat med øyelegen min er det stor individuell forskjell på hvordan vi opplever og behandler visuelle signaler under ulike lysforhold også knyttet til feks. kelvin. Ulike nevrologiske tilstander gir også et hav av individuele grader av objektoppfattning osv, men det blir for komplisert for meg. Lupine leverer feks. Piko lykter i 3200K, 4600K og 6000K + andre customverdier til ulik bruk for ulike kundegrupper selv om lumensverdien er den samme. Med ulik Kelvin vil man se ulike ting i mørket avhengig av en drøss faktorer. 

Synstrening handler om å utsette seg feks. for situasjoner der synet fungerer dårlig. Jeg kommer til å følge dette opp med idrettslegen vår og eventuelt øyelegen for å finne mer ut av hva vi kan gjøre for å bedre vårt syn.

L/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (2 timer siden):

Helt sikkert godt valg.  Og jeg er også av de som kjenner at jeg trenger mye mer lys ettersom alderen øker..

Her kommer dog mitt supertips/bønn både til dere og alle andre med "1000-metere".  Lyktene blender noe så innihampen de som ikke har så sterke lykter.  Nattesynet forsvinner på en svish når jeg møter en rekke syklister/løpere (eller rideskolen i samme skogen som meg) som kommer mot meg med sterke lys.  Jeg forsøker å se bort men av og til må en jo se hvor jeg (hesten) går..  Det enkleste når en har på hodelykt når det kommer folk imot er faktisk å holde hånden et stykke foran lykten så en skjermer den øverste delen og bare da ser lyset fremfor seg ned i bakken.  Alternativt kan en dimme ned men det er selvsagt mye mer styr..

De aller fleste Lupine lykter i dag har støtte for bluetooth som gjør at man enkelt kan dimme ned med en liten knapp på sykkelstyret eller rundt armleddet. Det bør forøvrig være innlysende å dimme ned når man møter andre om man har så kraftige lys som vi snakker om her -det er bare god oppførsel i mørket, i bilen er det påbudt. Vi senker farten, ser ned eller svakt til siden når vi møter folk som «glemmer» å ta hensyn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sturela skrev (2 timer siden):

Jeg anbefalte Lupine lykt her tidligere. Tror ikke lys kvaliteten er bedre en mange andre merker, men det er en bra kvalitet på alle deler den er sammensatt av. Er du som meg , en som bruker lykt mye, og er uforsiktig tror jeg valget er lurt. Er du litt nøye med lykten, ikke bruker lykt mye er det sikkert mye annet man kan velge. Må ikke ha det allerdyreste. Jeg har brukt Silva lykter også, nevnte at jeg ikke var helt fornøyd med dem. Lys kvaliteten er bra, men det jeg var misfornøyd med var ettersom jeg husker kontakt koblinger mellom batteriet  og lykta, da de gikk i stykker, pga at det ble dratt og slitt i ledningen. Feks batteriet detter ut av lomme eller feste ved bruk, eller at du er uforsiktig når du kobler koblinger sammen til og fra lykt eller lader. Var jeg mer forsiktig kunne jeg sikker valget blant lykter vært mye større.

Her var det mange gode poenger!

Man kan diskutere «hva man trenger» til Dovre faller men med utgangspunkt i «fornuft & bruksmønster» finnes det mange gode lykter til vesentlig lavere priser der ute. Å lese seg opp på tester og bruke turforumer kan spare folk for store summer, selv om man velger dyre ting -Alltid noen som har hørt om et salg :) . Bruk og behov er mildt sagt forskjellig. For oss (Lars & Berit) er økosystem viktig, å standardisere utstyret vårt så vi får flest mulig funksjoner til ulikt bruk fra et sett utstyr som snakker godt sammen, vi har jo to av alt unntatt telt og brenner. Lupine batteriene vil bli brukt til alt mulig, lampene også. Prislappen på batteriene er vesentlig høyere en en standard powerbank, bakdelen med sistnevnte er at den bare kan brukes til 1 ting og veier mye (ekstra). 

L/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (På 4.10.2021 den 11.36):

Godt valg TS. Som Terrengsykkel skriver i sin test av lykter i 2020: "• Enkel, men solid • Mye lys til lav vekt • Godt egnet som hodelykt. Det er en grunn til at hundekjørere og militæret sverger til Lupine, de har ikke råd til noe som ikke virker perfekt."

Det du skriver om kvalitet er utgangspunktet vårt etter mange års erfaring med tekniske duppeditter!

Jeg har bakgrunn fra den data-tekniske verden og vet hvor dyrt det kan være å gamble på rimelige, eller komponenter laget uten gode nok produksjonskrav. Variasjon i kvalitet er det som ofte går igjen med rimeligere løsninger. Noen er kjempefornøyd og andre hater produktet. Når det er sagt handler det tekniske markedet ofte om hvem produsenten av duppeditten er, og under hvilke produksjonskrav -ikke nødvendigvis prisen. Mange merker er bare et navn de trykker på produkter fysisk produsert av andre, kalt Re-branding, Off-Site produksjon / Outsourcing (IKEA & Biltema er gode eksempel). Jeg er rimelig sikker på at Lupine har vurdert produksjon i Asia men kommet fram til at innsparingen ikke var stor nok med ønsket kvalitetsnivå. 

Fra Lupine.de:
We develop and manufacture all Lupine lamps exclusively in Germany.  The majority of the individual components are manufactured in Germany or neighboring European countries specifically to achieve our high standards of performance and durability. That’s the way we’re able to achieve our unique quality.

L/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden inspirerte meg til ett dypdykk i utstyrboden.
Etter noen minutter med graving så fant jeg en eske det står "Magicshine MJ-880" på. Den har ligget der leeeeenge. 

Det høres ut som TS har vurdert og analysert nøye her, så det er all grunn til å tru at det er ett godt valg.
Det jeg vil skrive noen ord om, som kan være nyttig for andre som er i samme prosess og leser denne tråden, er dette med å stikke fingeren litt i jorda og tenke gjennom hva man faktisk har bruk for i dag og i årene framover. TS har gjort dette og identifisert ett økende behov, men for mange er nok dette mer ett ønske enn en realitet.

Tilbake til min Magicshine. Jeg tipper denne ble kjøpt rundt lanseringstidspunktet, og Google tar meg tilbake til vinteren 2011/2012. Det kan stemme, jeg kjøpte den for å kjøre offpist i Vassfjellet på kveldstid.

Dette var tilfeldigvis også den siste vinteren jeg ikke hadde foreldreansvar. This changes everything, som de sier i tech-verden. Det gjør livet med unger også, så kanskje var den vinteren den første og siste sesongen jeg kjørte offpist med hodelykt på kveldstid. Det er i alle fall ikke usannsynlig at lykta har tilbrakt 6-7 år eller mer på boden. For en sånn lykt blir så innmari spesialisert, så for aktiviteter med enklere behov så blir det veldig overkill og dertil lite bruk.

Nå står den til lading for første gang på veldig lenge, så får vi se hvor godt den har tålt langtidslagring. Det jeg har erfart ila. de årene, som forhåpentligvis har gjort meg litt klokere og ikke bare eldre, er at komplekse og proprietære system, om enn aldri så praktisk (iaf. en stund) ikke alltid er det riktige valget. Det er ofte dyrt og binder opp mye kapital som både ferske og erfarne turfolk kan ha mer nytte av å legge i annet utstyr eller konkrete turplaner/-budsjett (opportunity cost). Og det kan være dyrt, vanskelig eller umulig å holde slikt utstyr i live når komponenter må byttes ut etter noen år og produsenten har sluttet å supportere produktet. Potensielt mye penger tapt og kanskje mye mer avfall generert enn strengt tatt nødvendig.

Jeg har fått litt sansen for enkle og solide lykter (og utstyr generelt) uten sære/proprietære løsninger. Jeg hadde inntil nylig en Zebra Light 18650 hodelykt som dessverre ligger igjen på en "lur" plass og sannsynligvis er tapt, men de lyktene er så enkle og solide at jeg tenker å erstatte den med både en ny AA og en 18650 hodelykt fra Zebra Light. Jeg har fortsatt en lett Kinesisk plasthodelykt med batteripakke bak for løping og andre aktiviteter hvor lav vekt og god vektfordeling er viktig, men til nesten alt annet foretrekker jeg de enkle, kompakte og dønn solide one-piece alu-lyktene. God tilgang på rimelige batteri og hvis det ene eller andre går i stykker, erstatter du bare det som faktisk er oppbrukt/ødelagt.

 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (16 minutter siden):

erstatte den med både en ny AA og en 18650 hodelykt fra Zebra Light

Jeg har, og har hatt i mange år, ei slik Zebralight-lykt med AA-batteri. Også har jeg Nitecore, av samme typen, med 18650-batteri. Det er, i praksis, disse som blir brukt. Det er uhyre sjelden Lupine Pikoen er i bruk.

Som deg, så har jeg også ei gammal Magicshine, som akkurat nå har fått lading for første gang på mange år, liggende. Nå tenkte jeg kanskje guttungen kunne få den å herje med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere sykle et sted der det er noen form for trafikk/folk, bør dere supplere med en ren lykt med nærlys, dvs som har en rett kant på lysstrålen øverst som en bil, denne står da alltid på. Så skrur dere av/på 1000m lykta når dere møter noen og kun den. Da har dere en lykt på som ikke blender/irriterer/forstyrrer slik at de dere evt møter kjører av veien.

Ingen liker å møte en trailer med lys på taket som kommer over en bakketopp...

Å dimme ned en rundstrålende lykt hjelper, men den blender likevel..

Min første sykkellykt med nærlys fungerte fint.. men for å veksle mellom nært og fjernt (eller motsatt), måtte den switche mellom alle innstillingene, inkludert blink og av.. Det er en av grunnene til 2 lykter, hvordan bytte mellom moduser en annen, og du har alltid lys -uansett, og du fomler ikke av lyset i farta.

Lykter med en dullion lumen lyser kanskje bare noen minutter med en dullion lumen, så lyser den bare med en halv dullion etterpå.. Dette kommer av hvor god kjøling den har, og batterikapasiteten. Se på kurvene på databladet for hvor lenge lykten lyser med hvilken lumen. Dette gir best uttrykk for hvor mye lys, hvor lenge, og hvordan lysstyrken påvirkes av utladningskurven til batteriet.

Hvordan lykta sprer lyset avgjør bruksområde. Lumen er lysmengde. Det betyr at to lykter kan ha lik lumentall, mens det ene lyser bare i bredden, mens den andre er skarp som en laserstråle i ett punkt. Forskjellige aktiviteter krever litt forskjellige lysbilde. Selvsagt vil "mer enn nok lys" kunne kompensere litt for "ukorrekt" lysbilde.

 

Jeg har hatt en Lupine i handlevognen på et tidspunkt, det er absolutt ingen feil med lyktene, men følgende slo ned i meg: Hva gjør greia, jo den lyser... det er stort sett det eneste den kan. Da slet jeg plutselig med et argument for meg selv som kunne forsvare prisen.. Det ble en Magicshine (3200 lumen) pakke med 2 batterier, baklykt og fjernkontroll i stedet (til en tusenlapp). Siden har jeg kjøpt en Fenix 65 hr Superraptor+ hodelykt (spesialutgave for det Finske markedet). Dette er en regulert (konstant lysstyrke til batteriet er tomt) lykt med flood og spot i separate dioder. Flood og spot har også separat av/på knapp på toppen, det er genialt enkelt i bruk (på mange måter to lykter med felles batteri). 9 lumen flood er fint leirlys, neste trinn på 130 lumen er utmerket til å gå med.  For litt siden gikk jeg 4t i mørket og regnvær/lett tåke på fjellet i ulent/steinete terreng, der stien ikke hadde definert "tråkk". Da var 130 flood fint ganglys, så vippet jeg på spot ved behov for å scanne terrenget, og å se etter neste varde. Da var separat knapp spesielt fint. Lykta bruker ett 18650 batteri, jeg har supplert med ekstra 3500mA og et kulderesistent på 2900mA.

Utformingen/formfaktor/vekt avgjør om lykta kan brukes til flere ting. At en lykt har minst én veldig lyssvak innstilling er også en fin ting (leirlys og skogsbilvei). Problemet med en kraftig lykt er at den blir tung og i flere "deler", det er ledninger til batteriet osv. Dette blir aldri en "to go lykt" som alltid er med. Det blir en spesiallykt. Det ser jeg på at Magicshine lykta ikke blir brukt så mye som jeg så for meg, og siden den ikke var så dyr, er det greit.. Tanken på "en ting til alt" er god, men i praksis blir det ikke sånn. Helårsdekk på bil er fint, men det eneste de er gode til, er å redusere antall dekkskift.

Og selv om jeg har kjøpt 2 lykter, har jeg fortsatt halve Lupine budsjettet igjen på konto..

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.