Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera til tur


Newbee

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært på tre turer, a 9 dager, i juni, til hhv. Stora Sjöfallet, Børgefjell og Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Speilreflekskameraet lå i bilen / duffelbagen på hele amerikareisen. 

Jeg begynner nå å innse at det ikke er speilreflekskamera jeg trenger. Etter noen kjappe søk på google, havnet jeg plutselig her inne i tråden etter å ha søkt på Fujifilm X-E4. 

Vurderer å selge alt DSLR-utstyr, og heller gå over til et nettere systemkamera med nesten like god optikk. Da er Fujifilm X-E4 et høyaktuelt alternativ. Dette kommer litt an på hva jeg får for øvrig utstyr. Klarer jeg å karre til meg rundt 15k kan det hende jeg går opp på Sony A7C.

Noen som er god på kamera som kan anslå en forventet pris? 
Canon 6D mrk II, Canon 70D, Kit lens 18-55, Canon 50 mm 1.8f, Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X, Tamron SP AF 90mm f/2.8 og Tamron 70 - 300mm 

Håper jeg kan få: 7500 + 3000 + 500 + 500 + 1500 + 1000 + 1000 = 15 000,- ? Er det urealistisk? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ingen87 skrev (11 minutter siden):

Nå har jeg vært på tre turer, a 9 dager, i juni, til hhv. Stora Sjöfallet, Børgefjell og Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Speilreflekskameraet lå i bilen / duffelbagen på hele amerikareisen. 

Jeg begynner nå å innse at det ikke er speilreflekskamera jeg trenger. Etter noen kjappe søk på google, havnet jeg plutselig her inne i tråden etter å ha søkt på Fujifilm X-E4. 

Vurderer å selge alt DSLR-utstyr, og heller gå over til et nettere systemkamera med nesten like god optikk. Da er Fujifilm X-E4 et høyaktuelt alternativ. Dette kommer litt an på hva jeg får for øvrig utstyr. Klarer jeg å karre til meg rundt 15k kan det hende jeg går opp på Sony A7C.

Noen som er god på kamera som kan anslå en forventet pris? 
Canon 6D mrk II, Canon 70D, Kit lens 18-55, Canon 50 mm 1.8f, Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X, Tamron SP AF 90mm f/2.8 og Tamron 70 - 300mm 

Håper jeg kan få: 7500 + 3000 + 500 + 500 + 1500 + 1000 + 1000 = 15 000,- ? Er det urealistisk? 

 

Etter en kjapp vurdering så tror jeg du kan få en god del mer enn det med mindre du har dårlig tid eller utstyret er i dårlig forfatning. Selg ting individuelt og ikke samlet. Det er ingen som trenger akkurat det du har. Lag én annonse med alle tingene samlet (men priset individuelt), og gjerne skriv at du kan gi en liten rabatt, evt. spandere frakten, hvis noen ønsker å kjøpe flere ting samlet. Lag i tillegg egne annonser for hver ting. Tar litt mer tid, men er verdt det.

- Rengjør og børst støv av alt
- Ta gode bilder (fra flere vinkler og få frem om glass er ripefri og evt. få frem hvis det er noe skader)
- Få med bilder av alt som følger med
- Bruk høykant bilde som forsidebilde i annonsen (vises større både på mobil og desktop)
- Tilby fiks ferdig
- Pris heller for høyt enn for lavt, spesielt hvis det ikke er andre som selger samme ting på Finn
- Skriv en god tekst
- Legg inn stikkord i bunnen av teksten med ulike måter å skrive ting på

Folk søker med fritekst, og hvis noen søker "Canon 50mm f/1.8" så får de ikke opp din annonse om du har skrevet "Canon 50mm f1.8" (legg merke til skråstreken før 1.8). Så et godt tips er å skrive i bunnen av Finn-annonsen:

"Stikkord: f/1.8 f1.8 1.8 50mm 50 mm"
"Stikkord: 6D 6 D mrk ii mrkii 2 mark mk mk2 mark2 markii"
"Stikkord: Tamron 70-300mm 70 300 mm 300mm 70-300"

Man kan også gjøre enkelte "kupp" ved å bruke det trikset for å kjøpe. Når jeg legger inn søk etter noe så legger jeg gjerne inn fem forskjellige søk med forskjellige måter å skrive ting på. Da plukker jeg opp alt som legges ut og går ikke glipp av noen annonser som er beskrevet på en annerledes måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nb, når du går til speilløst er svært dårlig batteritid. Min siste digitale speilrefleks holdt i evigheter og de speilløse i timer. Solgte akkurat min fujifilm xt1 Har nå en olympus omd 10iii som har fått samme skjebne som din dvs den har havnet i sekken og kommer sjelden opp. Til mitt bruk holder telefonen. Med stor skjerm er det lettere å komponere bilders synes jeg. Men mine bilder er til hobbybruk og ikke til utstilling. Det krever nok bedre utstyr. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (4 timer siden):

- Legg inn stikkord i bunnen av teksten med ulike måter å skrive ting på

Folk søker med fritekst, og hvis noen søker "Canon 50mm f/1.8" så får de ikke opp din annonse om du har skrevet "Canon 50mm f1.8" (legg merke til skråstreken før 1.8). Så et godt tips er å skrive i bunnen av Finn-annonsen:

"Stikkord: f/1.8 f1.8 1.8 50mm 50 mm"
"Stikkord: 6D 6 D mrk ii mrkii 2 mark mk mk2 mark2 markii"
"Stikkord: Tamron 70-300mm 70 300 mm 300mm 70-300"

Man kan også gjøre enkelte "kupp" ved å bruke det trikset for å kjøpe. Når jeg legger inn søk etter noe så legger jeg gjerne inn fem forskjellige søk med forskjellige måter å skrive ting på. Da plukker jeg opp alt som legges ut og går ikke glipp av noen annonser som er beskrevet på en annerledes måte.

Bare så det er nevnt: husk at du ikke skal legge inn "lokkestikkord". Har for eksempel sett at enkelte som selger Hilleberg-telt legger inn Helsport og Barents som stikkord for å fange interessen til flere. Slike irrelevante søkeord/nøkkelord er ikke i henhold til reglene for bruk av Finn (regel nr. 12).

Ikke at jeg mistenker at dere driver med slikt, men ville bare nevne det når man først var inne på temaet 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (12 timer siden):

Nb, når du går til speilløst er svært dårlig batteritid. Min siste digitale speilrefleks holdt i evigheter og de speilløse i timer. 

Det er et godt tips, men ser de fleste kan lades med powerbank? 

Vet faktisk ikke om dette går til mine DSLR da jeg aldri har trengt å lade på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (21 minutter siden):

Det er et godt tips, men ser de fleste kan lades med powerbank? 

Vet faktisk ikke om dette går til mine DSLR da jeg aldri har trengt å lade på tur.

Det stemmer at speilløse kameraer bruker mer strøm, blant annet fordi man ender opp med å bruke skjermen mer. Men det er også en sannhet med modifikasjoner, avhengig av hvilke kameraer man sammenligner, fordi batteriene ofte er mindre i speilløse kameraer. Med Fujifilm sine speilløse kameraer opplever jeg at batteriet varer svært lenge for å være et speilløst kamera. Med X100F kunne det gå flere dagsturer og overnattingsturer før jeg ladet det, og jeg har kun hatt ett batteri til det kameraet.

Canon 6D Mark II har en batterilevetid på 1200 bilder, og batteriet veier 79 gram, noe som gir 15,19 bilder per gram batterivekt.

Canon 70D har en batterilevetid på 920 bilder, og batteriet veier 79 gram, noe som gir 11,64 bilder per gram batterivekt.

Fujifilm X-E4 har en batterilevetid på 460 bilder, men batteriet veier kun 47 gram, noe som gir 9,78 bilder per gram batterivekt.

Sony A7C har en batterilevetid på 740 bilder, og batteriet veier 85 gram, noe som gir 8,7 bilder per gram batterivekt.

Det er også mye man kan gjøre for å begrense strømforbruket, og Fujifilm har blant annet en økonomi-modus som gir 600 bilder på X-E4 (noe som gir 12,7 bilder per gram). Og som du nevner så kan de fleste lades med powerbank, noe som jeg ikke har sett har vært mulig på DSLR, men det finnes tredjeparts batteriladere som kan lade DSLR-batterier via USB. De er dog ikke alltid til å stole på, og det er en ekstra ting å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å begynne å selge unna, for nå er det et nytt kamera på tur i posten.. 

Det ble ikke Fujifilm X-E4. men X-T30 II. Relativt like i størrelsen. E4 er noe tynnere, lavere, men også breiere, og det skiller kun 20 g. T30 II har flere betjeningshjul (?) oppe på kamerahuset, som jeg tror kan være praktisk (i alle fall når man er vant med det fra speilrefleks). Det følger med en litt kjip kit-linse, så planlegger å kjøpe pancake-objektivet som følger med E4 når jeg har fått unna noe av det gamle speilrefleksutstyret. 
image.png.1e473133468eb2e7ca938b7e6bc6d683.png

X-T30 II veier nøyaktig halvparten av mitt Canon 6D mrk II, og er 1 / 3 av volumet. Det skal forhåpentligvis bidra til at kameraet blir med på tur :)

image.png.2c310f72fff55569f874323b15678f73.png

 

Endret av ingen87
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt kamera. Fujifilm er flotte kamera og selv kit linsen xf 18- 55 er av høy kvalitet og med blender ned til 2.8. Har alltid likt bildene jeg hsr tatt med xt1 bedre enn med min olympus. Det er noe med fargene. Kan ikke si akkutat hba men jeg var også veldig glsd i fujifilm velvia den gang jeg brukte lysbilder en gang i steinalderen. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (6 minutter siden):

Kit linsen xf 18- 55 er av høy kvalitet og med blender ned til 2.8.

Det var to mulige kit med dette kameraet. Jeg kjøpte det billigste med XC 15-45mm f/3.5-5.6. Ganske sprikende reviews på denne linsa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest tester på ulike linser men har ennå igjen å erfare at linsa var utslagsgivende for et godt bilde. Utfordringen tidligere var lysgjennomgang og sikkert mye annet. Jeg hadde superlinser og mindre supre linser men kan ikke se at det ble noen stor forskjell. Gode objektiver er ofte tyngre og da blir de i sekken. Når jeg ser hva man får ut av et lite kamera i telefonen tror jeg man må revurdere gamle sannheter om størrelse og bildekvalitet. Byggekvalitet er noe annet. De litt dyrere er ofte værbeskyttet og tåler litt mere. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt kamera :)
XT-30 er mye tøffere å se på med retro look ;)
 

Jeg bruker ett klips på skulderremen på sekken for å ha kamera lett tilgjengelig. Festet er glimrende på dagstursekken, men får dessverre ikke plass rundt remmen på storsekkene mine. Veldig kjekt å ha kamera lett tilgjengelig, faktisk mer tilgjengelig enn mobilen :D

Peak Design Capture Camera Clip v3

bilde.png.7367a4878a7801c73a34ef5508440930.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (På 13.7.2022 den 11.56):

Gratulerer med nytt kamera :)
XT-30 er mye tøffere å se på med retro look ;)
 

Jeg bruker ett klips på skulderremen på sekken for å ha kamera lett tilgjengelig. Festet er glimrende på dagstursekken, men får dessverre ikke plass rundt remmen på storsekkene mine. Veldig kjekt å ha kamera lett tilgjengelig, faktisk mer tilgjengelig enn mobilen :D

Peak Design Capture Camera Clip v3

bilde.png.7367a4878a7801c73a34ef5508440930.png

Bare et lite tips, dette klipset funker på alle arcaswiss plater, så du kan enkelt koble det til tripods, gimbals og alt annet du måtte ønske! Jeg har capture plate på alle mine kamera og Dock på alle mine ryggsekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (9 timer siden):

Når jeg går på ski så blir det konflikt med armbevegelsen og det å ha kamera festet på skulderremmen.
Har du funnet noen løsning på det @tshansen?

Det er nok flere faktorer som spiller inn der, blant annet utformingen på sekken, størrelse på kamera osv, men her er et par tips:

- Hvis skulderreimen er smalere enn bredden mellom skruene på Camera Clip'en så er det lurt å feste Camera Clip'en slik at den ligger mer inn mot brystet enn ut mot armen (unngår chafe mot armen)
- Prøv å fest Camera Clip'en høyere opp skulderreimen
- Bruk skulderreimstrammeren over brystet og prøv å stram den noe mer enn du pleier slik at du får skulderreimen mer over brystet (kan veies opp ved å løsne litt på lengden)
- Hvis du har et større kamera og f.eks. mikrofon på toppen som går at den stikker langt ut og beveger seg mye når du går så kan du feste en Peak Design Anchor på toppen og høyre side av kameraet, og bruke en Peak Design Wrist Strap festet et sted på skulderreimen på andre siden. Da holder kameraet seg i ro og blir dratt mer inn foran brystet enn ut mot armen. Bonus med den løsningen er at du har en ekstra sikring mot av kameraet detter ned. Jeg bruker dette hele tiden.
https://www.peakdesign.com/products/cuff
- Hvis du har et lite kamera, som kanskje er bredere enn langt så kan du feste kameraet vertikalt. Siden Peak Design-platen er lik på alle sider så trenger du ikke å gjøre annet enn å feste kameraet vertikalt. Jeg har gjort dette med mindre kamera som f.eks. Fujifilm X100F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
ingen87 skrev (På 13.7.2022 den 11.15):

Da er det bare å begynne å selge unna, for nå er det et nytt kamera på tur i posten.. 

Det ble ikke Fujifilm X-E4. men X-T30 II. Relativt like i størrelsen. E4 er noe tynnere, lavere, men også breiere, og det skiller kun 20 g. T30 II har flere betjeningshjul (?) oppe på kamerahuset, som jeg tror kan være praktisk (i alle fall når man er vant med det fra speilrefleks). Det følger med en litt kjip kit-linse, så planlegger å kjøpe pancake-objektivet som følger med E4 når jeg har fått unna noe av det gamle speilrefleksutstyret. 
image.png.1e473133468eb2e7ca938b7e6bc6d683.png

X-T30 II veier nøyaktig halvparten av mitt Canon 6D mrk II, og er 1 / 3 av volumet. Det skal forhåpentligvis bidra til at kameraet blir med på tur :)

image.png.2c310f72fff55569f874323b15678f73.png

 

Er du fornøyd så langt? Kom gjerne med dine erfaringer. Vurderer det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tja og ja. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte bytt kamera var fordi mitt gamle speilrefleks aldri ble med i sekken. Der har X-T30 vært med i hele sommer. Det føles likevel litt rart å gå fra fullformat til APS-C, et skritt tilbake liksom.

Jeg har brukt litt tid på å lære meg kameraet. Noen linser kommer med blenderring  mens kit-linsa kommer uten. Det vil si at jeg må stille blender på kamera. Ikke at det gjør så veldig mye, men blir mer trykking før man får tatt bilde. Lukkertid stiller man på et av hjulene oppå kameraet.

Jeg skjønner at linsa får vekslende review. Det er vanskelig å ta skarpe landskapsbilder. Mulig jeg bare må bli enda flinkere til å lære kameraet å kjenne  men tror linsa mangler det siste kneppet for å få alt sylskarpt. 

Ps: Jeg har lagt ut to innlegg i tråden under. Samtlige bilder fra juli og august er tatt med Fujifilm X-T30II :)

 

 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (23 timer siden):

Jeg har brukt litt tid på å lære meg kameraet. Noen linser kommer med blenderring  mens kit-linsa kommer uten. Det vil si at jeg må stille blender på kamera. Ikke at det gjør så veldig mye, men blir mer trykking før man får tatt bilde. Lukkertid stiller man på et av hjulene oppå kameraet.

Det er vel kun de billige XC-linsene som mangler blenderring. Jeg har en haug med XF-optikk og alle har blenderring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg vekker denne til livet igjen. 

Jeg har kamerasekk og kameraveske tilpasset speilrefleks, og det meste jeg finner på markedet er tilpasset dette. Fujifilm-kameraet svømmer i disse.

Jeg leter etter noe som er mindre, og som passert et lite systemkamera bedre. Har sett litt på disse Think Thank-veskene  på nett, men har aldri sett de i noen butikk. Finner en del som er tilpasset Canon R-serien, men disse er jo et hakk opp i størrelsen i forhold til Fujifilm XT-serien.

Sist tur brukte jeg ei toalettmappe fra Kari Trå, med buff rundt kamera, og hver av objektivene. Funket suboptimalt kan en si.. Har brukt ei lita skinnhåndveske når jeg har brukt kamera i selskap. Det funker på et vis, men dette er også en reserveløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (2 timer siden):

Jeg leter etter noe som er mindre,

Hvis du bare skal ha en veske som du kan bære i reim, eller ha i en annen sekk, så kan du og sjekke ut det Manfrotto og LowePro leverer også. Personlig har jeg aldri likt det Think Tank leverer...
https://www.manfrotto.com/no-nb/produkter/vesker/
https://www.lowepro.com/no-nb/

Norske fotonettbutikker du kan sjekke ut om de har den vesken du evt finner, eller om de har noe som kan friste:
https://stavangerfoto.no/
https://www.stjordalfoto.no/
https://www.foto.no/
https://www.scandinavianphoto.no/
https://www.japanphoto.no/
og så har faktisk stadig https://www.elkjop.no/ og https://www.power.no/ stadig noe kjekt for salg.

Finner du noe du vurderer, men ikke får sjekket selv i butikk, så bruk feks Youtube eller google for å se reviews.

Jeg bruker en liten firkantet veske fra Manfrotto til mitt Canon Eos M100. Der får jeg og plass til et ekstra objektiv hvis kameraet også skal være oppi. Men jeg har to ekstra objektiver oppi, ekstra batterier og et par filtere, da jeg som regel har kameraet festet til skulderreima på brystet. Regner med de fleste vesker kommer i forskjellige størrelser, det gjorde hvertfall denne jeg bruker, så da må du evt finne en som ditt kamerautstyr kan passe i, alt du trenger er en "tommestokk" da flere av disse leverandørene oppgir innvendige mål i veskene, og av og til illustrasjoner om hvilke kameraer veskene passer for.

Tror dette kan være arvtakeren til den jeg bruker:
https://www.manfrotto.com/no-nb/nx-camera-shoulder-bag-i-blue-v2-for-csc-mb-nx-sb-ibu-2/

1027793493_KJV_8476copy.jpg.823f43023a16c1b3868140587d6ab33c.jpg

218138195_KJV_8469copy.jpg.7424e007dea17e4bbcc4171ebc75e8c4.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.