Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggunderlag skillnader mellan olika konstruktioner


Håkan S

Anbefalte innlegg

Vad är för och nackdelar med olika konstruktioner med längsgående kanaler,kanaler på tvären,med våffelmönster eller utan helt platt med lite friktionsytor.

Med eller utan isolerande fyllning samt olika höjder,fördelar med självuppblåsande eller traditonella utan luft

Vilka märken håller bäst,vikt i förhållande till olika egenskaper.

Många beskriver att mellanrummen mellan kanalerna försvinner sk delaminering  hur vanligt är det och blir det med ålder eller handhavande eller fabrikations fel.

Jag har ett Sea to Summit sl reg 183 cm och mumie format 2.5 cm,för mig räcker komforten och min längd på 193 cm räcker det på längden och jag slipper ta så mycket på innerhöjden i tältet,  de enda problemet är att självuppblåsningen endast fungerar bra vid ca + 15 och varmare  och att det glider på silikonbelaggda innergolv som HS sl serier.

På vintern har jag de traditionella som komplement 1 el 2 och en tunn reflekterande folie,för värmen och som säkerhet om den luftfyllda får läckge.

Jag har nu ett Eped sim 3.8 m R 4.6 820 gr  på öppet köp för att ha på vintern med Al folie kommer detta värma för lite om det blir punktering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drar aldri på vintertur uten skikkelig skumunderlag som backup. Men alle drar ikke på samme tur som meg eller har samme typer ønsker for turen. 

Min erfaring med "selvoppblåsende" underlag er at det er nettopp det du må gjøre: Du må blåse de opp selv. (Det kan hende det er det produsenten har tenkt når de har navnet de også, ikke vet jeg)

Det er mulig det er jeg som er skeptisk ,men jeg har veldig liten tro på isolasjonevnen til alufolie. At den er vindtett og varmereflekterende: Tja... Isolerende: Njæææææ....


Noen sover bedre med tversgåedne kanaler, andre på langs. Ungene har noen med V-form på kanalene - de er faktisk ganske greie. Smak og behag - selv foretrekekr jeg langsgående da jeg også bruker de i Amok-hengekøye. 

Delaminering pga alder? har mer tro på produksjonfeil og tidlig delaminering. Jeg har et Exped Syntmat 7 for vinter som snart er 10 år. Brukes mesteparten av året. Like helt og fint. Men jeg bruker det ikke som trampoline....

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langsgående kanaler passer min rygg, andre sover bedre med kanaler på tvers.

Underlag med dun inni er mer utsatt for fukt og forskyvning av isolasjonen.

Derfor har jeg Exped Synmat UL 7 MW til turer hvor vekt er viktig og det ikke er alt for kaldt.

Til andre turer bruker jeg Exped Synmat 3D 7 MW.

Jeg har alltid med ett halvt thermarest z-lite klippet ned til 50 cm bredde. Det er fint å bruke i pauser, fint som kjøkkenbord i innerteltet, og det er stort nok å ligge på for overkroppen om man skulle punktere det oppblåsbare eller trenger ekstra isolasjon under.

Hadde ryggen min likt like bra Thermarest ville jeg gått for dem pga. bedre vekt/isolasjons forhold samt at de kan oppbevares helt tomme for luft.


Varmerefleksjon fungerer ikke om det er luft mellom varmekilden og det reflekterende laget, så en alufolie vil ikke gi noen effekt som underlag.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått må man aldri blåse opp liggeunderlag med munnen. Dette skaper fukt inne i liggeunderlaget og ødelegger/lukt/ bakterier/ sopp inne i liggeunderlaget. Spesielt hvis man har fyll inne i med dun eller syntet.

Jeg synes oppblåsbare liggeunderlag skaper støy v bevegelse om natten, glatte er de også. Jeg prøvde også vanlig Bamse underl ag både over og under, men jeg liker ikke oppblåsbart.

jeg har solgt mine oppblåsbare liggeunderlag,  sverger til at det enkle er ofte det beste og det er de vanlige ajungilak/Bergans bamse grå liggeunderlagene. Jeg har alltid med meg 2 slike. Nattesøvnen blir uansett så som så der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Exped Synmat 7 og 9 som har langsgående kanaler har vist seg holdbare og gode hos oss, både med dun og med syntetfyll. Samme med Thermarest X-Therm som har tverrgående kanaler uten fyll som sådan. Exped fremstår mere solid, men har sine ulemper som vekt og krav til oppbevaring. Jeg vil nok teste ut Sea to Summit Etherlight Extreme  i løpet av vinteren siden folk sier det er uslåelig på komfort. 

Kun Bamseunderlag  gav jeg med med sommeren 2004. Savner ikke å våkne mer sliten og mørbanket enn da jeg la meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 9/30/2021 at 9:50 PM, northern_fov said:

STS sin vaffelkonstruksjon har blitt en vinner for meg. Selv om jeg kanskje opplevde Exped som varmere så er liggekomforten overlegen på STS. På vinteren kombinerer jeg med bamse underst. Støy fjernes med plugger i ørene.

Hvor kjøper man STS?  Eller: Er det samme som "Sea to summit"?

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 30.9.2021 den 14.16):

Varmerefleksjon fungerer <s>ikke</s> kun om det er luft mellom varmekilden og det reflekterende laget, så en alufolie vil ikke gi noen effekt som underlag.

👍

Edit: Hvordan får jeg html til å funke i tekstmodus?

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (13 minutter siden):

👍

 

Marius Engelsen skrev (På 30.9.2021 den 14.16):


Varmerefleksjon fungerer ikke om det er luft mellom varmekilden og det reflekterende laget, så en alufolie vil ikke gi noen effekt som underlag.

Ser jeg har en skrivefeil der ja. Mente å skrive at varmerefleksjon fungerer kun om det er luft mellom varmekilden og det reflekterende laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Exped med langsgående kanaler. Fungerer fint for meg. Hadde et underlag som fikk delaminering. Det er et parti hvor det var brukt feil lim i produksjon. Fikk bytte til nytt i butikk uten spørsmål. Det gikk faktisk greit å ligge på det alikvel hvis jeg lot det har litt mindre luft og la Bamse oppå. Testet Thermarest Neoair eller hva den het med kanaler på tvers. Dog var det noe slags folie i det slik at det bråket ved bevegelse, derfor tok jeg Exped.

Jeg har alltid med type Bamse i tillegg til oppblåsbart på tur. Mest for å ha noe sitte/ligge på ute og som backup. Det oppblåsbare er kun inne i teltet.
Så er det litt forskjell på de vanlig skumunderlag i konstruksjon. Type Bamse er kuttet til og har da åpne celler ytterst. Der kan det legge seg bittelitt fukt. Type Thermarest er lukket ytterst og vil være tettere. 
Et selvopppblåsbart som punkterer vil varm en del men et oppblåsbart ala Exped Synmat klapper sammn såpass at det blir steinhardt og lite isolasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.