Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällräven Kajka 85, avstand mellom strammere


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en Fjällräven Kajka 65-sekk jeg er stråldende fornøyd med. Såppass fornøyd at jeg har solgt unna den større Norrøna Para Ranger-sekken for å heller kjøpe en større Kajka 85 i tillegg for litt lengre turer/turer som krever mer utstyr (eks. vinter).

Det slo meg dog plutselig at ved dette størrelseshoppet kan det hende jeg mister en av mine favoritt-muligheter fra Kajka 65-en: Nemlig det å veldig enkelt kunne feste teltstengene til Abisko Shape-teltet (og for øvrig andre telt) under sidestrammerne utenpå på sekken. Dette går sånn ca. akkuratt perfekt med Kajka-65 sekken og stengende til Abisko-teltet i dag.

Se bilde under for eksempel

(Obs, det er ikke Abisko-teltet som er festet på midten av sekken der. Jeg måtte ta et dustete tungt Helsport Børgefjell 3-mannstelt i tillegg på langtur for å avlaste noen som ikke hadde testet opppakningen i forkant... :))

1857424818_Screenshot2021-09-27221036.thumb.png.de977ad3f681fcfa98fa7632e005e044.png


Spørsmålet er: Vil det samme fungere like fint på den høyere Kajka 85-sekken, eller er det et større gap mellom spennene der?

Er det noen her som har Kajka 85 og kan måle i mellom de spennene? Nå har jeg ikke min Kajka 65-sekk for hånd for mål selv, men det skal jeg prøve å få tatt i løpet av morgendagen.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristian J. Vabø skrev (10 timer siden):

37cm mellom reimene, reimene er 25mm x2 = 42cm utvendig.

Herlig, takk! Da skal jeg få målt dette opp mot 65'ern senere i dag eller morgen.

Siden pakkstørrelsen på Abisko Shape 2 er definert til 40cm lengde (stengene er lengste komponent) så tror jeg basert på dine mål at avstanden er den samme som på Kajka 65.

Oppdatering kommer.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Det er nok litt forskjell her. Kajka 65 har mål på ca. 34-35cm utvendig (altså tilsvarende Kristian's 42cm mål på Kajka 85).

Abisko shape stengene er på ca. 37 cm, så det kan bli i korteste laget for Kajka 85... Mulig jeg må modifisere en bedre løsning her.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Oppdatering: Det er nok litt forskjell her. Kajka 65 har mål på ca. 34-35cm utvendig (altså tilsvarende Kristian's 42cm mål på Kajka 85).

Abisko shape stengene er på ca. 37 cm, så det kan bli i korteste laget for Kajka 85... Mulig jeg må modifisere en bedre løsning her.

Med større sekk får du plass til teltet inni sekken, så kan du heller lege ett liggeunderlag under stroppene. Eller ha teltet på tvers under lokket f.eks. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er ikke dét jeg vil ha større kapasitet i sekken til ;)

Resten av teltet er allerede inni sekken. Teltstengene er bare litt upraktiske å pakke på en god måte inni. Med måten jeg pakker nå så er oppsett av telt veldig enkelt tilgjengelig uten å måtte grave ut alt mulig fra sekken, siden stengene er på utsiden og telt + plugger er i bunnrommet av sekken.

Jeg tror det blir en tur innom Fjällräven-butikken i Oslo for å se på litt muligheter.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Nja, det er ikke dét jeg vil ha større kapasitet i sekken til ;)

Resten av teltet er allerede inni sekken. Teltstengene er bare litt upraktiske å pakke på en god måte inni. Med måten jeg pakker nå så er oppsett av telt veldig enkelt tilgjengelig uten å måtte grave ut alt mulig fra sekken, siden stengene er på utsiden og telt + plugger er i bunnrommet av sekken.

Jeg tror det blir en tur innom Fjällräven-butikken i Oslo for å se på litt muligheter.

Jeg har begynt å henge teltet + stengene under min Kajka med stropper som festes i ..festematerialet under. Kan anbefales. Tidligere brukte sidelommene til stengene. De lommene er jo enorme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (13 timer siden):

Jeg har begynt å henge teltet + stengene under min Kajka med stropper som festes i ..festematerialet under. Kan anbefales. Tidligere brukte sidelommene til stengene. De lommene er jo enorme.

Det er ikke så dum idé det, om du tenker på de to løkkene som henger ned foran nedre inngang i sekken? På min 65 ville nok det blitt litt dårlig plass med tanke på skumunderlaget som også henger horisontalt midt på sekken, men på 85-en som er høyere kan det kanskje funke ganske bra. Et minus da er at de løkkene blir brukt opp kun til teltstengene, og blir kanskje stående i veien for staver o.l. som festes på sekken.

Ellers er jeg veldig tilhenger av en sekk som står for egen maskin, så å ha noe annet under sekken som gjør at det ikke blir mulig er uaktuelt :)
 

Blaser skrev (12 timer siden):

Til opplysning så har storebroren på 100L en avstand på 49 cm.

Jeg hadde nok kjøpt en 100L uansett.

20210930_200837.jpg

Takk for det! Da har vi en ganske grei oversikt i tråden :) Jeg var inne på 100-literen selv, men det blir nok altfor stort igjen. Gamle Para Ranger-sekken fra Norrøna (90-120l) ble nesten aldri pakket opp med nok til at den klarte å holde en god form. Med så mye jeg får plass i Kajka 65 i dag er det ikke mange flere literne jeg behøver for litt mer spillerom for typ. vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.