Gå til innhold
  • Bli medlem

Kondens i innertelt Lofoten Superlight


Sokido

Anbefalte innlegg

Er på mitt andre  år med Lofoten superlight 3 camp telt, og har brukte det hver måned gjennom året. Erfarer at det danner seg lettere kondens/is i innerteltet når det regner og på vinteren,  enn i mitt tidligere Rondane telt. Er veldig nøye med å stramme telt før jeg legger meg, sjekker at det er god avstand mellom ytter og inntertelt, nøye med utlufting etter koking (mange ganger ikke kokt noe i teltet før natta) og sjekker at ventiler er åpen. Er det slik at superlight teltene kan gi mer kondens i innerteltet enn i vanlige telt? Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må ærlig innrømme at jeg knapt har ligget i ett telt uten at det kondenserer, uansett merke,pris,eller kvalitet.Det hjelper litt hvis du ikke koker opp noe inne. Det hjelper med såkalt footprint, noe jeg ikke fyller sekken med. Det hjelper litt hvis du sender bort teltet for å sy på utlufting helt i nedkant, som det er på ene kortsiden av Helsport Fjellheimen SL. Disse rullbare bakke luftelukene vil jo øke vekten på teltet. Kondens kan sikkert variere litt fra person til person. Etter jeg begynte å legge gore tex jakka mi over fottenden, hvor det er fukt etter en natts søvn, har det  hjulpet noe. Enkelte mennesker mister opptil 7-8 dl væske i løpet av ei natt, så det er ikke lett med disse boligene av nylon. Min aller beste resept er å ikke bry seg, friluftslivet går videre uansett med litt kondens eller ei. Du er strax hjemme igjen, der venter dusjen og ei tørr god seng.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har HB unna och lagat all mat inne i 16 d men med en huva som sitter över toppen på tältet och som fästes med krokar och öglor,under denna går det att öppna yttertältet  utan att det regnar in och ångan från matlagning eller kondens går ut den vägen och genom att spänna ut Absider med extra linor så kommer det in luft under tältduken.

Finns även stor nätöppning i innertältet som kan stängas helt med solid väv om kallt men att ha lite öppet för att leda ut kondens från torkning och utandningsfukt,om man stänger helt känns det varmt tills det blir fuktigt och då känns det ändå kallare(på vintern kan man lockas att stänga helt men endast vid stark vind då det kan dra med nät de som har mkt nät i innertält får kompensera med tyngre sovsäck det man vinner i lägre vikt på tältet ock det blir ofta ingen total viktminsknng)

Jag hade ett HS sl ringstind 2p förra året på bil camping nära havet och en morgon med lite dimma över vattnet var hela insidan av yttertältet helt fuktigt trots ej fuktigt i marken när tältet slogs upp.

WP_20210624_20_38_42_Pro.thumb.jpg.0d66c1141ca27d2de5ae1db5fc7fa63d.jpgWP_20210624_20_40_38_Pro.thumb.jpg.39faca66248733b7787ab343aeabd9d0.jpgWP_20210624_20_38_47_Pro.thumb.jpg.9453b41f823d3bf8b91db351ad48b593.jpg

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.