Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111t soter


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Annonse
DROMEDILLA skrev (8 minutter siden):



Bruker kemetyl tennvæske. 

Kemetyl tennvæske er det eneste produktet som har sotet som bare juling på min 111C. Alt annet med «normal merking» brenner bra, men Kemetyl tennvæske skiller seg ut på innholdsfortegnelsen fra det meste annet av parafinprodukter. Den inneholder «nafta».

Prøv fritidsparafin eller en tennvæske merket med C10-13 og <2% aromater. Om det er C12-16 betyr dette at den er litt tyngre og krever litt mer forvarming, men det brenner bra det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det neppe er drivstoffet. Har fyrt med det i alle år på utallige primuser uten at det soter. Jeg tror heller det er noe annet. Hadde liknende problemer med en annen primus. Da var det at ikke alt var helt tett. Det kan eventuelt være noe smuss i tanken. Tror jeg skal skru tanken og brenneren helt fra hverandre og vaske den i sitronsyre/zalo for å se om det kan hjelpe. Plukke ut filteret i røret  og vaske det med en tannbørste. 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min andre 111t med samme drivstoff fra samme flaske. Den brenner helt fint. 111C er for øvrig ikke samme brenner somm 111t. Har 111c også som jeg fyrer med samme uten problemer. Har heller ikke problemer med min arctic cobra brenner. Dvs, måtte bytte spindel og grafitti pakning for å få den til å brenne fint. 

Screenshot_20210920-184827_Photos.jpg

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (2 minutter siden):

Her er min andre 111t med samme drivstoff fra samme flaske. Den brenner helt fint. 111C er for øvrig ikke samme brenner somm 111t. Har 111c også som jeg fyrer med samme uten problemer. Samme med arctic cobra brenner. 

Screenshot_20210920-184827_Photos.jpg

Den brenner jo meget bra den der. Hva står det på ingrediensene på flasken? Er det «nafta», eller er det oppgitt fraksjoner? (Eks. C10-C13)

Sotronsyreblandingen (urmakervæske) er jo meget effektiv.

Her er min gamle 111C med lampeolje vs. kemetyl «nafta» tennvæske: 

 

3FD0EBF3-53F3-425B-A923-B0192F19A736.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tømte innholdet på tanken over i en flaske for å inspisere det. Fant ikke noe grums i innholdet. Tømte det derfor over på en gammel 111 med bråkebrenner for å teste. Den brenner helt fint. Tror bare jeg må skru den fra hverandre, rense den skikkelig, og sette alt godt sammen igjen. Det var trikset på min Arctic cobra i hvert fall. 

20210927_181058.jpg

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at den ringen som ligger under det perforerte brennerlokket ikke passer, byttet mellom to primusser og da virka begge OK  Har ingen fornuftig forklaring . Foretrekker bråkebrenner for da har jeg aldri problemer :-)

 

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (9 timer siden):

 Det kan være at du har smeltet hull i underlokket. Det skjer typisk når du tenner før forvarmingen har slukket helt. Såkalt underburn. Finner mye om emnet på classiccampstoves

Jeg kjenner til fenomenet. Er ikke det som er problemet her. Når dette skjer hører du det som oftest på lyden. Det høres nesten ut som en bråkebrenner. Jeg har opplevd det en gang på en 111t jeg kjøpte. Der hadde brenneren en liten lekkasje som gjorde at det piplet ut fuel når brenneren ble forvarmet. Trengte ikke å sette trykk på tanken en gang fordi det som oftest er fuel rester i brenneren. Resultatet var i hvert fall at de to lokkene holdt på å smelte. Heldigvis klarte jeg å slukke flammen før det skjedde. Brenneren ble gitt bort til en som kunne lodde. Vet ikke om han fikk den til. 

dsk skrev (6 timer siden):

Har opplevd at den ringen som ligger under det perforerte brennerlokket ikke passer, byttet mellom to primusser og da virka begge OK  Har ingen fornuftig forklaring . Foretrekker bråkebrenner for da har jeg aldri problemer :-)

 

Det har jeg opplevd også. Det kan være at den ligger litt skjevt og der med får feil luft/fuel blanding. Noen ganger passer lokkene bedre til en annen brenner selv om de skal være helt like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta liknar problem som var med bilar med förgasare då det kunde bli alla möjliga fel.

Du har ju flera brännare och om du anser att den är värd en renovering,så ta isär Allt och lägg i tex Cola eller citronrent med diskmedel och skaka burk under tiden någon gång så ev smuts löses upp och alla föroreningar avlägsnas och ny vätska kommer fram.

Låt brännaren torka och vänd och skaka så all vätska rinner ur och blås rent med tryckluft eller en cyckelpump med slang och tex munstycke att blåsa upp bollar med.

Kolla på alla delar som nål och munstycken och packningar om något behöver bytas.

I mitt fall endast grafitpackningen på spindeln och drag ej hårdare än nödvändigt och efterdra istället om det läcker in luft.

Min Optimus 207b var i princip ny då jag ställde undan den när den slutade fungera på grund av smuts i bränsle röret från slangkopplingen fram till brännaren ska sitta en strypning av någon typ där men jag tog bort den för att få rent,denna ingår ej i renoveringssatserna som du köper billigast från England http://www.base-camp.co.uk/

De kan nog mer om fotogenbrännare än de flesta och har i princip alla delar som slits på lager till nästan alla kök på marknaden.

Oftast är det billigast att köpa en hel renoverings sats om du har ett mkt använt kök och ta delar efter hand.

Kan även gå att hitta reservdelar på div Websidor för beg varor.

Man kan tycka att det är mer lockande att köpa ett nytt Kina tillverkat kök (dvs tex MSR)Men min erfarenhet är att ett gammalt kök som är i bra skick fungerar bättre och är billare att serva och att delarna håller längre inkl pumpar och bränsle tankar.

Sedan till bränsle dessa brännare kan du ju köra på nästan allt men desto renare bränsle och den typ av fotogen som den konstruerades för dvs lampfotogen och ej motorfotogen och tändvätska eller diesel så får du minst underhåll och renast förbränning bäst att köpa en större dunk av rätt bränsle från tex större bensinstationer eller båt tillbehörsbutiker kolla på deras säkerhetsblad för att se vilka blandningar som ingår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.