Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet/levetid på ullplagg frå forskjellige produsenter


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Ull er fantastisk og forbruksvare i min husholdning. Men det er også relativt kostbart og eg synes å merke at det kan være markant forskjell i kvalitet blandt dei ulike produsentane. Eg har mykje klær frå aclima, dei har godt design og funksjonalitet, men eg synes dei krymper meir i vask og mister passform enn andre plagg eg har, samt det skal ikkje mykje til før plagga blir ødlagte.

Eit anna merke som har utmerka seg for min del, er Devold. Eg opplever plagg frå devold som svært slitesterke, sammenligna med f.ex aclima. Eg har til dømes ei ulljakke frå devold som eg har brukt ekstremt mykje, og solangt virker den å være uslitelig.

 

Det kunne vert interessant å høyre kva dykk meiner om dei ulike merka, og gjerne konstruktivt. Med det meiner eg ikkje kva den enkelte føretrekker, men kva er dykkars erfaringer av dei ulike merka satt opp mot kvarandre.

 

Ull er sopass kostbart ar det er greit å legge pengane i det som varer lengst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har de to siste vintrene som tømrer brukt aclima warmwool (+netting på de kaldeste dagene) mer eller mindre hver arbeidsdag ute gjennom hele vinteren. Overdelen begynner å se "slitt" ut, dvs har sikkert 10-15 småhull som er sydd sammen, men dette har nok mest sammenheng med at warmwoolen har blitt brukt uten jakke over på vårparten. Utover disse hullene bærer stoffet lite preg av slitasje... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og har hatt litt forskjellig. Devold, Janus, Ullmax, Brynje, Aclima.  Ullmax holdt dårligere enn andre. Men det var slikt merke som var til salgs via fotballag, korps etc
Ellers har jeg vel ikke merket at noe slites mer enn andre. Jeg sliter fortest hull i skrittet på longs. Det som har holdt best der er Alcima Monsen Longs. Men de er og doble i det partiet.
På Devold har zip gått, en Aclima trøye har fliset seg litt ytterst på ermene, et par småhull i Janus trøye men den er brukt mye. Brynje trøya er såpass ny at det er naturlig at den er hel. Aclima netting har holdt veldig bra.
Eller vil gjerne plagg som er tykkere holde lengre. Har f.eks en Ulvang RAW genser og en Brynje ulljakke, disse har ingen slitasje så langt.
Titt evt på nettsiden til Obs, de har ofte en del tilbud på Janus. KJøpte longs og trøye der for ikke lenge siden for 200 pr del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Traa er det absolutt dårligste jeg har vært borti. Det har jeg rett og slett slutta å kjøpe. Grensa var nådd da det gikk hull på plagget (helt nytt) bare av at jeg kledde det på meg. Så feit er jeg ikke. Mange plagg får små hull hist og pist, sånn er det når man bruker mye plagg utenpå med glidelås. Men Kari Traa er eneste merket jeg har bokstavelig talt slitt i filler. Samtidig har jeg plagg fra andre merker som er mange år eldre og brukt mye mer, uten at de ser i nærheten så ille ut. Kommer ikke Kari Traa-plagg inn i huset her igjen med mindre de ligger i gavepapir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring ,med de forskjellige ullproduktene fra de forskjellige produsentene, er at jo mer det klør, jo bedre slitestyrke.  Jo grøvre ull jo mer klør det. Jeg benytter ull året rundt, og har fallt ned på merinoprodukter. Disse klør ikke, men blir de svært  tynne, som f eks Devold Running, er det høy slitasje. Ullproduktene fra Lanulva er utrolig myke, varme og komfortable. Slitestyrken er bra. Ettersom jeg benytter ull året rundt, ser jeg på dette som forbruksvarer. Hvis du vasker ulla på ullprogram m vaskemiddel for ull, og 30 grader, samt strekker forsiktig i plaggene etter vask , før tørk, skal de ikke krympe. Mine favoritter er Devold Rønning, Devold Hiking, devold nibba, aclima merino netting, samt Lanullva produkter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (11 minutter siden):

Min erfaring ,med de forskjellige ullproduktene fra de forskjellige produsentene, er at jo mer det klør, jo bedre slitestyrke.  Jo grøvre ull jo mer klør det. Jeg benytter ull året rundt, og har fallt ned på merinoprodukter. Disse klør ikke, men blir de svært  tynne, som f eks Devold Running, er det høy slitasje. Ullproduktene fra Lanulva er utrolig myke, varme og komfortable. Slitestyrken er bra. Ettersom jeg benytter ull året rundt, ser jeg på dette som forbruksvarer. Hvis du vasker ulla på ullprogram m vaskemiddel for ull, og 30 grader, samt strekker forsiktig i plaggene etter vask , før tørk, skal de ikke krympe. Mine favoritter er Devold Rønning, Devold Hiking, devold nibba, aclima merino netting, samt Lanullva produkter. 

Kjøpte trolig mitt siste devold produkt da jeg kjøpte Devold Running fra deres egen nettbutikk.

Det var ikke noe galt med produktet, men frakttiden var lang, kom fra lager i østeuropa, med utenlands transportfirma, og prisen var høy. Synes de kunne spandert på seg lager i norge og bruke ett norskt transportfirma, særlig siden merkevaren er norsk. Prisene skulle tilsi det…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ull hver dag og det går mye i Devold. Syns kvaliteten er OK, men armene blir fort slaskete kanskje. 

Uansett er dette med vask viktig for . Om man er uheldig og vasker et ullplagg med vanlig vaskemiddel er det ødelagt. Har opplevd det et par ganger på jobb.

Kari Traa har vi også samme erfaring med her i huset - elendig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (11 minutter siden):

Jeg bruker ull hver dag og det går mye i Devold. Syns kvaliteten er OK, men armene blir fort slaskete kanskje. 

Uansett er dette med vask viktig for . Om man er uheldig og vasker et ullplagg med vanlig vaskemiddel er det ødelagt. Har opplevd det et par ganger på jobb.

Kari Traa har vi også samme erfaring med her i huset - elendig kvalitet.

Veldig rart at vask skal påvirke superwashbehandlet ull på den måten.

Når jeg jobbet offshore, vasket de alt av devold ullundertøy på 60 grader med vanlig vaskemiddel (kastet alt i samme vaskenett). Jeg bruker noe av det enda, det ble brukt så mye at skjegget slet hull i kragen.

Har hatt noen uhell hjemme også, og så lenge det har vert superwashbehandlet har det gått bra.

Men selvsagt, ikke noe å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes "bruksull" og "peisull". Sistnevnte er kun laget for å ta seg godt ut foran peisen...

Jeg styrer konsekvent unna ull med designmønster, det lengste jeg kan strekke meg er "prikkene" til Devold. Altså gjerne farget, men da må hele panelet være farget. Mønstret ull kompliserer veveprosessen, det biddrar ikke nødvendigvis til bedre slitestyrke, eller til et varmere/luftigere plagg.

De mest slitesterke plaggene jeg har er Ullmax microfiber. Det er ikke ull, men har på en måte egenskapene til ull. Tror jeg må hekte meg fast i en spiker, for å slite ut det settet jeg bruker. Siden de ble kjøpt i 2-pak, har jeg et nytt sett liggende. Godt er det, for det ser ut som det er utgått fra sortimentet. Har vasket de mye, og de lukter fortsatt ikke bjønn.

Videre bruker jeg HH Warm/Lifa merino. Polyester innsiden gjør det mer vindtett enn et rent ullplagg, det betyr at det tåler tynnere ytterlag. Greier heller ikke helt å slite ut disse, eller få de til å lukte vondt.

Woolpower 200g bruker jeg når det er på det kaldeste, har gnukket hull på en long-john i skrittet. Siden det var etter mange ski-kilometer, ble det satt på kontoen for normal slitasje, så jeg kjøpte en ny av samme type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Aclima woolnet, en overdel i warmwool og en woolshell-jakke. Sistnevnte er ganske ny, men brukt den mye siste uke på elgjakt som ytterste plagg i tett granskog og bjørkeskog og virker veldig solid. Woolnet og warmwool er skuffende. Fullt av små hull på ulogiske plasser, spesielt på overdelene. Ikke er de vasket med andre plagg med glidelåser eller brukt som ytterplagg eller med sekk osv. Har gått over til brynje nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Acclima warmwool —- den med høy hals og ZIP -glidelås - er på grensa til farlig i bruk

 

Når du dra glidelåsen helt opp, fester hektene øverst i skinnet på halsen min

Det er mye skinn og blod i glidelåsen min etter endel bruk…. du får ikke dratt den ned uten å rive deg til blods, vondt gjør det

 

Kjøpte derfor devold hiking nå, vanlig langerma ullskjorte, så slipper jeg glidelås i halsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DryasAnne skrev (9 timer siden):

Acclima warmwool —- den med høy hals og ZIP -glidelås - er på grensa til farlig i bruk

 

Når du dra glidelåsen helt opp, fester hektene øverst i skinnet på halsen min

Det er mye skinn og blod i glidelåsen min etter endel bruk…. du får ikke dratt den ned uten å rive deg til blods, vondt gjør det

 

Kjøpte derfor devold hiking nå, vanlig langerma ullskjorte, så slipper jeg glidelås i halsen

Sånn var norrøna son ull og endel også.  Sendte de bilder, og de lovte å utbedre. Men produktet forøvrig holdt heller ikke mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ett Ull underställ av ett Norskt märke köpt på XXL har hållt bra vid skidåkning ,Men när jag hade det i ˋsommrasˋvar det snabbt många små hål som fick sys på kvällen i tältet nästan varje dag fast jag hade jacka på stället och ej direkt mot understället innan ryggsäcken.

Tid har jag bara haft syntet underställ på sommaren men i år var det kallt och jag tog ylle ist till fjällen men gör det ej igen.

Ev finns det kraftigare modeller med ev mer syntet i blandningen,hålen var ej över axlar som man kanske förväntade sig utan över allt och även på benen lagade nog minst 20 hål på 16 d fast stället ej var slitet före resan hade det ej varit i fjällen kunde man misstänkt att det var mal larver som gjort hålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del Devold trøyer, Brynje trøyer og longs. Brynje oppleves som fantastisk slitesterkt, som nytt vil jeg si etter 5 års bruk i arbeid og fritid. Devold er veldig fin og god passform, men jeg syntes ofte armene blir pløsete, kraven blir slapp og «strikken i livet» blir til tau. Har kanskje 3/4 av trøyer fra Devold og opplever det samme på alle. Jeg gir ikke opp Devold, til uka skal jeg handle Nibba jakken, tenkte å bruke den istedenfor fleece fremover, håper den duger! Avslutningsvis kan jeg si at jeg har en Norrønna trøye også, en tynn variant. Den virker til å være fin, brukes mye til løping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester noen nye baselayers nå. Relativt tynt stoff.

Woolpower Lite. Veldig varm og regulerende. Materialet virker ikke ekstremt slitesterkt, men for tidlig til å konkludere. Liker ikke at mansjettene utvider seg såpass. Dog var jeg en vare på å dra opp ermene på så å si alt jeg bruker.

Icebreaker 200 Oasis. Litt tynnere enn over. Også kun ull, men materialet føles som en blanding på hvor glatt det er. Har gode forhåpninger, men må bruke mer. Liten favoritt PT 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litt forskjellig mellom Devold, Ulvang og Norrøna. I det siste har det blitt mer av sistnevnte.
Jeg har blitt frelst av deres Equaliser merino t-skjorter for sommerlig bruk. Disse overgår _alt_ av tskjorter jeg har brukt på tur før. Svært luftige, ullegenskaper og tåler å brukes. Desverre er også disse ute av sortiment nå, men jeg har rukket å få tak i noen for å ha liggende.

Bitihorn-tskjortene deres som visstnok hadde samme lovnader som equaliser merino var jeg ikke fornøyd med i det hele tatt. Ikke i nærheten av like luftig, og de var såppass smale i snittet rundt overarmene at det var umulig å lufte ut armhulene skikkelig (=fort dårlig lukt på lengre tur).

Jeg handlet også nylig Tamok wool shirt - Denne liker jeg godt så langt. I motsetning til skjorter i bomull/flanell, så fungerer denne som et faktisk mellomplagg med ullegenskaper, noe som gjør den aktuell å faktisk _gå_ med på tur om det er kaldt nok. Den er såppass tettvevd i stoffet at den også holder litt vind ute. Holdbarhet kan jeg ikke si så mye på etter å kun ha eid den i 2 uker, men kvalitetsfølelsen er der i hvert fall, og det er ekstra ikke-ull materiale på utsatte områder som albuer og skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.