Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeger med liten sekk trenger tips til mellomplagg.


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Eg hater! unødvendig store ryggsekker nesten like mykje som eg hater lommer fulle av stæsj 😂 Derfor enda eg opp med ein liten ryggsekk frå swedteam på 5 liter, som alltid er med på jakt og ettersøk. Den er minimalistisk, men det er det som må til for at eg skal gidde å dragse den med meg kvar gang eg går på jakt. Der har eg plass til det mest nødvendige, som tau, ekstra kniv, hodelykt, engangshansker, våtservietter/papir osv, samt nistepakke og eit klesskift.

Sistnevnte er utfordrande, eg er konstant varm og svetter berre av tanken på fysisk aktivitet - til tross for at eg er i relativt god form. Og alle mine terreng byrjer med at eg klatrer høgdemeter og deretter blir det posteringsjakt eller smygjakt og det å vrenge av seg ein kliss våt overdel og få på seg ein tørr overdel når eg er komt opp i terrenget er alfa omega for å halde ut på jakt over tid.

Eg får plass til ei brynje pluss ein devold expedition, eg forsøkte å få med ein 400 grams ullfroté, men den vart for stor. Og eg kjenner etter nokre timer i fjellet at eg burde hatt med meg noko som varmar litt meir enn devold'n - men eg har begrensa med plass. 

 

Her inne er det flust av dyktige friluftsmennesker som kan bekledning; har eg andre alternativer som varmer litt bedre enn devold expedition, men som ikkje tar so mykje plass i den lille sekken som ein standard ullfroté/ullgenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mindre plass enn ulltrøye? Da blir det vel en tynn ull t-skjorte, eller ulltøy uten høy hals. Høy hals tar mye plass.

Hva med en fleecevest? Har du noe du kan klippe armene av? (Personlig liker ikke jeg vest, jeg synes de er kalde, men andre sverger til vest).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har eg plass til ei litt tjukk ulltrøye i tillegg til ei brynje. Eg har litt meir plass å gå på - men eg har ikkje plass til ein vanlig genser. Med det spelerommet ønsker eg mest mogleg varme og komfort, eg kan sjå etter ei litt tjukkare ulltrøye, ein av desse tynne men superlodne fleecegenserane, eller kanskje eit eller anna ultralett innan primaloft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnum_mauser skrev (4 minutter siden):

I dag har eg plass til ei litt tjukk ulltrøye i tillegg til ei brynje. Eg har litt meir plass å gå på - men eg har ikkje plass til ein vanlig genser. Med det spelerommet ønsker eg mest mogleg varme og komfort, eg kan sjå etter ei litt tjukkare ulltrøye, ein av desse tynne men superlodne fleecegenserane, eller kanskje eit eller anna ultralett innan primaloft?

Jeg kjøpte en tynn fleecjakke til 150kr, bare 200gram. Den er veldig god som mellomlag.

har også en veldig tynn norrøna falketind fleece/syntetisk genser. Den er litt mer vindtett, så den fungerer også som ytterjakke når det er lite vind.

Veldig fornøyd med begge de to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo strengt talt ut som om det er _nødvendig_ (ref. første setning i åpningsposten) med en bittelitt større sekk enn 5 liter, men for å hedre forespørselen:

For maksimum varme på lite volum og vekt kan en tynn dun-jakke som midlayer være tingen. Eksempelvis Norrøna Trollveggen Superlight Down som veier kun 200gr.

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/trollveggen/trollveggen-superlight-down850-jakke-herre/?color=7760
 

Den tåler neppe å bli brukt til jakt som ytterlag, men under en annen jakke burde det ikke være noe problem.

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg alltid foretrukket en litt for stor sekk med god plass framfor en liten sekk med dårlig plass. Vel, vel, vi er alle forskjellige, så finnes ikke noe fasit på det der.

Når du nå først har malt deg oppi ett hjørne, så er nok en isolasjonsjakke med dun eller syntetisk fyll en fornuftig løsning å vurdere. 

Nevnte Norrøna er nok ett bra forslag, jeg var selv veldig fornøyd med Klättermusen Liv som jeg solgte i ett svakt øyeblikk og både Arc’Teryx (Atom serien) og Patagonia (nano air) har tynne syntetiske overdeler som også skal fungere greit under fysisk aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe alá @sneakyowl s forslag, noen gram lettere: Haglöfs L.I.M Essens Jacket Men (174g) nå på salg.
https://www.haglofs.com/no/no-no/l.i.m-essens-jacket-men/p/604794-2C5.html?

Vi handlet nylig en skall jakke herfra på 230g som kan fungere greit over dunjakka.
https://www.haglofs.com/no/no-no/l.i.m-jacket-men/p/604542-2C5.html?

Lars.

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser kva dykk skriver om større sekk, og i utgangspunktet er eg einig. Og skal eg avgårde på lengre turer, dvs over mangen timer/heile dagen - so velger eg ein større sekk. Men dei aller fleste jaktturane mine er morgon/kveldsøkter på alt frå 1-3 timer og blir sekken for stor - blir den ikkje med. Den eg brukar no, merker eg ikkje at eg har på meg, reimane er svært tynne og eg trenger ikkje tenke på at sekken må av hvis eg skal skyte, det må eg med dei andre sekkane eg har. 

 

I ein perfekt verden, skulle den sekken eg har vert på f.ex 7-8 liter og då hadde eg hatt plass til ullfroté'n frå woolpower 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - gitt varigheten på turene tror jeg et lett, vindtett plagg vil være det beste valget. Da hindrer du litt av varmeutvekslingen med stadig nytt luftlag, og du hindrer litt fordampning fra klær og hud som også kjøler deg ned. Og siden varigheten er så kort er det ikke et stort problem med lange pauser heller, om jeg forstår bruken rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (32 minutter siden):

Hei - gitt varigheten på turene tror jeg et lett, vindtett plagg vil være det beste valget. Da hindrer du litt av varmeutvekslingen med stadig nytt luftlag, og du hindrer litt fordampning fra klær og hud som også kjøler deg ned. Og siden varigheten er så kort er det ikke et stort problem med lange pauser heller, om jeg forstår bruken rett.

Eg har ei Bergans Microlight, som i utgangspunktet er ei super jakke til det aller meste. Den tar lite plass og eg skal få den i sekken i tillegg til ei ulltrøye - takk for tipset. Eg har aldri tenkt på den type plagg som mellomplagg, er opplært til at det skal være ull, fleece osv - ein lærer stadig noko nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (27 minutter siden):

Jeg ville ha kjøp en slik:

https://prisguiden.no/produkt/bergans-budor-hip-pack-11l-480826

Da er problemet løst.

Den ser interessant ut, einaste ankepunktet er at termos og drikkeflaske må inn i hovedlommen slik eg ser det ut frå bilda - det er ingen utvendige løysinger for å kunne feste flasker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (17 minutter siden):

okey, er dette pakklisten i sekken? 

tau, ekstra kniv, hodelykt, engangshansker, våtservietter/papir osv, samt nistepakke og eit klesskift ( = ullfrotte genser ?).

+Thermos ( 0,35L ? )

+Drikkeflaske(0,5 L?)

Du har stålkontroll 😁 eg kan heldigvis ta deg på ein ting, og det er at eg prioriterer kaffi over vann, so ,05 liter kaffe og 0,3 med vann 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey,

Som du ser av bildene så er det mye plass i en slik sekk ( Bergans Langevann 11 L -tipper det er forrige versjon)

Har lagt i 2 ullfrotte - en genser ( 200 g XL) og en vest ( 400 g og XL).  Begge fra Woolpower

Sidelommene/hofte er ikke brukt. Som du ser av siste bilde er det fortsatt mulig å ha mer ned i hovedrommet.  viltsekken/rypesekken er tatt av.

( 8 brødskiver, 0,5 L thermos, 0,4 L vannflaske, kniv, lykt, tau/drag, 2 par engangshansker, våtservietter OG sitteunderlag)

20210924_155202.jpg

20210924_155435.jpg

20210924_155516.jpg

Endret av Blaser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blaser takk for eit grundig og informativt svar. Eg er overbevist og "rumpetaska" er bestilt 😊

No veit eg ikkje om du er jeger, men nicket ditt kan tyde på det. Eg har ei Blaser r93 med høgt gradert (og kostbart) treverk, som gjere til at eg har vegra meg mot å bruke f.ex stolsekker som gnager mot rifla. Har du erfaring med denne i kombinasjon med våpen, og om gnisninger kan bli eit problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, jeger ja. Har Blaser R8 med syntstokk ( så jeg slipper å være redd ).   2 løp og 3 kikkerter ( Zeiss, Swarovski og aimpoint).  Aimpoint  har jeg med meg i reserve evt. brukes på trange poster.  Er primært rypejeger, se link;

Og da skyter jeg med begge øyne åpne, så da er aimpointen god :)

På min Langevann så kan man  evt. ta av hoftelommen,  så det skal allefall ikke være noe problem.  

 

Endret av Blaser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Då er "taska" komt, på denne modellen er det ikkje sidelomme, slik at gnaging blir neppe eit problem. Har ikkje fått testa den i praksis enda, men solangt virker det veldig greit. Eg hadde trudd den ville verr større - men eg får plass til meir enn eg i utgangspunktet hadde trudd.

Det fulgte med ein pose som låg i eine lomma, i eit slags mesh stoff, er det tiltenkt ryper?

20211005_132155.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.