Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips till den som redan sett "alllt"?


il Camoscio

Anbefalte innlegg

Lustigt att fler läser min turrapport från Skarvheimen

- som jag trodde alla kunde utantill -

än min fråga

om Tafjord utanför lederna.

Alltnog, vad gör jag nu? Mina fyra senaste fjällturer

(Finse-Gjendebu, Nysaetri-Gjendebu, Gjendesheim- Gjendesheim,

Finse-Memurubu, totalt 41 dagar) har landat i Jotunheimen.

Tafjordfjella, Dovre, Trollheimen (bara triangeln) och Rondane

känner jag redan. Har även gjort en nordlig tur, Dunderland-

Mavas (Sverige) -Storengdalen-Junkerdalen, 14 dagar.

Så jag undrar vad som är kvar. Mest undrar jag om att jag kan göra

något lönande söder om järnvägen, alltså på Hardangervidda,

med tält. Jag frågar alltid norrmännen jag möter och alla säger

"vi var där för 3 år sen (t ex) och nu har vi varit där". Det är allt.

Är det så, att Vestvidda förbleknar i jämförelse med allt annat

i Sydnorge? Och, isåfall, vad finns då kvar?

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
något lönande söder om järnvägen, alltså på Hardangervidda,

med tält. Jag frågar alltid norrmännen jag möter och alla säger

"vi var där för 3 år sen (t ex) och nu har vi varit där". Det är allt.

Är det så, att Vestvidda förbleknar i jämförelse med allt annat

i Sydnorge? Och, isåfall, vad finns då kvar?

il C.

Jeg holder til et lite stykke lenger sør, og her er terrenget noe brattere (men ikke høyere).

Om det kunne være av interesse så se på denne linken.

http://www.stavanger-turistforening.no/frameset.asp

PS. Vi har ikke skikkelig vinter ennå, og det er fortsatt mulig å komme opp på toppene i nærheten. (ca 800-900 moh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om du har sett det meste, går det an å se det en gang til! Med på en annen måte!

Ta et brekurs eller klatrekurs om du ikke har det allerede! Veldig synd folk kvier seg for klatring i hvertfall. Og fleste fjellfolk er jo vandt med luftige høyder :D

De som sier de er for gamle, burde vite at det finns 80-åringer som klatrer nordveggen på Romsdalshorn!

Ellers er Nord Norge og Lofoten veldig pent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har sett det meste, går det an å se det en gang til! Med på en annen måte!

Ta et brekurs eller klatrekurs om du ikke har det allerede! Veldig synd folk kvier seg for klatring i hvertfall. Og fleste fjellfolk er jo vandt med luftige høyder :arrow:

De som sier de er for gamle, burde vite at det finns 80-åringer som klatrer nordveggen på Romsdalshorn!

Ellers er Nord Norge og Lofoten veldig pent!

Heisann.Det du sier der er interessant. Det jeg ofte har lurt på er hvordan man kan kombinere en tur med klatring. Det veier jo en del med tau og utstyr. Samt er det vel en fordel at en løype er satt, eller....? Må man ikke ha litt erfaring før man setter sine egne traseer? Absolutt noe som er interessant. Regner med at du selv henger i fjellsidene :idea:

Hvor mye må en regne med om en skulle kjøpe seg det nødvendige utstyr. (ser vekk i fra klatresele, sko og hjelm, det er vel såkalt ABC utstyr) Tenker på karabiner, tau etc. Altså en pris på det nødvendige utstyr om man ønsker å klatre noenlunde fritt.

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Om du har sett det meste, går det an å se det en gang til! Med på en annen måte!

Ta et brekurs eller klatrekurs om du ikke har det allerede! Veldig synd folk kvier seg for klatring i hvertfall. Og fleste fjellfolk er jo vandt med luftige høyder 8)

De som sier de er for gamle, burde vite at det finns 80-åringer som klatrer nordveggen på Romsdalshorn!

Ellers er Nord Norge og Lofoten veldig pent!

Jag blir 60 i sommar. Men klättring och glaciärer är inget som lockar.

Inte ens toppar som man kan promenera upp på, vad kan man

mer än gå ner när man väl kommit upp?

Sen växer det ju inget där.

Jag tror jag varit

på två toppar sammanlagt, Piz Boe i Dolomiterna (3140 möh)

och Helags i Sverige!

Det är vandring som min passion handlar om, helst vandringen som resa,

över ganska långa sträckor. Av säsongs- och tidsskäl blir

dock de riktigt långa turerna, 15-21 dagar, söderut;

I Norge blir det oftast 9-12 dagar.; men jag reser inte ens

till grannlandet med mindre än en vecka i sikte! Lofoten är väl som

Sunnmöresalpane, antar jag,

häftiga att se, men inte så tacksamma för långtur. Norrut skulle jag förr kanske

sikta på Padjelanta/Sulis eller Narvikfjellene. Indre Troms om det inte var ås långt bort

och så mycket mygg.

Har jag nog med tid lutar det åt Dovre+Tafjord. Har jag mindre tid,

kanske Vestidda; det vore iaf NYTT.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når det gjelder å kombinere en tur med klatring så bruker jeg ofte å kombinere en topptur med å gå over en rygg før eller etterpå, og da er jo veien allerede "satt". Det gjelder selvfølgelig å lese allverdens beskrivelser slik at man vet hva man går til og vurdere på forhånd og underveis om dette er noe man beskersker eller ikke. Utstyret man må ha med seg avhenger veldig av hva slags terreng man beveger seg, om det er ren klatring, eller bare klyving, eler noe midt i mellom. Det første man trenger er et utendørs klatrekurs, for man MÅ kunne sikre seg og andre på slike turer. Mange sportsforetninger selger begynner-pakker til klatrere som inneholder det du trenger. Så må man finne ut selv om man trenger flere sikringer, mere tau, stegjern, isøks og avveie det behovet mot vekten på sekken du må bære.

Dette ble sikkert ikke noe fyllestgjørende svar, men det er som sagt veldig individuelt hva man her med seg og ikke minst avhengig av hvor man skal.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når det gjelder å kombinere en tur med klatring så bruker jsekken du må bære.

Dette ble sikkert ikke noe fyllestgjørende svar, men det er som sagt veldig individuelt hva man her med seg og ikke minst avhengig av hvor man skal.

God tur!

Stegjärn har jag med på kontinentala turer, dock inte alla; ibland

VET jag att snöläget tillåter mig att lämna dem hemma, så

t ex i Sydalperna förra sommaren. Jag har använt dem

TVÅ gånger, i Pyreneerna 1996 !!! I fjällen vill jag inte

ha dem.

Isyxa har jag inte alls med mig,

eftersom jag aldrig tränat med en sådan. Man måste ha reflexerna för att använda dem rätt. Icke heller rep - vad ska man med det ensam?

Väger också. Som framgår av andra trådar vill jag hålla packningen

lätt, helst under 16 kg.

Jag tänka mig att gå över och förbi toppar. När jag gick över Piz Boe

1988 gick jag på säkrad led på ena sidan och en normal vandringsled på den andra. Toppen råkade ligga i vägen för min rutt, så jag måste över.

Det var i augusti så det var ingen snö eller is alls.

Andra toppar som skulle passa på en dagsetapp skulle t ex

vara Snöhetta, för att nu hålla oss till Norge, Pic Carlit

och Canigou i Pyreneerna.

Helags i Sverige kom sig av att jag behövde en vilodag, eftersom jag hade

returbiljett och inte ville nå Storulvån och Enafors för tidigt.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tenkte eg kunne kome med eit lite forslag for ein langtur her vest. Byrjar ved Hardangerfjorden og endar opp i Sognefjorden.

Start i Skjeggedal og gå til Reinaskorbu med flott utsyn undervegs til Folgefonna og Ringedalsvatnet. Er du heldig kan du ta trallebana opp frå Skjeggedal til Topp. Ein annan attraksjon er Trolltunga (for dei som ikkje har høgdeskrekk).

Vidare kan du gå Vestvidda med Tyssevassbu, Torehytten (avstikkar til Hårteigen), Stavali/Hadlaskard, Viveli og Garden. Herifrå vert det meir kupert mot Rembesdalseter (praktfull utsikt til Simadalen) og deretter Hallingskeid og over Vossaskavlen til Kaldavass.

Frå Kaldavass til Grindafletene, her på halvøya mellom Flåm og Gudvangen er det mange flotte dagsturmål (Vindeggi, Syrdalsbreen, Flenjabrjostet). Frå Grindafletene er det fin avslutning ned til Flåm. Dette skulle vere ein brukbar ferie 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om du har energi, og hell med været kan jeg sterkt anbefale Sørøya i Finnmark. Naturen der oppe er helt fantastisk. Fordi man er så langt nord er det fjellvegetasjon helt nede ved sjøkanten. Det er også lite folk og man kan krysse øya på en 4-5 dager eller så. Men om man vil utforske øya på kryss og tvers bør man ta seg bedre tid.

Samene har over 2000 rein på Sørøya om sommeren, og noe motorferdsel kan forekomme, men det var lite jeg så til det når jeg var der.

Det beste ville være å reise til Hammerfest. Derfra tar du ferga over til Akkarfjord på nordøst-spissen av øya. Fra Akkarafjord kan krysse øya på langs til Sørvær. Det kan være utrolige sommerkvelder ved fjordene på nordsiden av øya med midnattsolen over horisonten utover Barentshavet.

Jeg var så heldig å bo to år der ute som lærer. Personlig hadde jeg ikke hatt så mye erfaring med fjellvandring og friluftsliv. Det meste av mitt friluftsliv hadde vært knyttet til båtliv. Men etter to somre var jeg totalt bitt av basillen, og denne sommeren blir det å være i fjellet sørpå hele sommeren ;)

Noen linker:

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/9/meridianfoto/subdet38.htm

http://home.online.no/~raymon-e/norsk.htm

http://home.c2i.net/hsanden/Tur/tur.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vidare kan du gå Vestvidda med Tyssevassbu, Torehytten (avstikkar til Hårteigen), Stavali/Hadlaskard, Viveli og Garden. Herifrå vert det meir kupert mot Rembesdalseter (praktfull utsikt til Simadalen) og deretter Hallingskeid og over Vossaskavlen til Kaldavass.

Frå Kaldavass til Grindafletene, her på halvøya mellom Flåm og Gudvangen er det mange flotte dagsturmål (Vindeggi, Syrdalsbreen, Flenjabrjostet). Frå Grindafletene er det fin avslutning ned til Flåm. Dette skulle vere ein brukbar ferie :D

Kanske intressant. För en tur över vestvidda skulle jag nästan vara tvungen att

börja vid Haukeliseter, med tanke på förbindelserna. jag tror det går

buss dit från Oslo. Iden att förlänga ned mot fjorden låter inte

SÅ dum, även om jag helst inte går nedanför trädgränsen.

jag köpte häromdan kartor över området och uppenbarligen finns ett och annat att se på vägen. Flåm har jag varit en gång för över 20 år sedan,

tog tåget ned från Myrdal.

faktum är att dewn andra turen som jag grunanr på skulle föra mig till en

annan fjord, Geirangerfjorden. Så blir det nog - tiden får avgöra.

Gott om tid, Dovre+Tafjord, ont om tid, Hardangervidda med fortsättning.

Tack för tipset.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.