Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor i Oslo..


Håvard

Anbefalte innlegg

...bør en villmarking bosette seg?

En villmarking som også setter pris på en intellektuell samtale som Oslo vest kaller det, på godt norsk" løse verdensproblemer". Som setter pris på en trendy kafè på lik linje med hæla i taket på en irsk pub.

Østmarka er jo flott sommers tid. Fine veier/stier å sykle/løpe etter. Hauktjern eller Skullerudfeltet er jo helt ok klatrefelter å leke seg i. Vinters tid kan det nok ikke sammelignes med Nordmarka, men det er jo kun snakk om 2-3 mnd da.

Problemet er kanskje "dårlig" adresse mtp Lutvann, Opsal, Skullerud etc?, men da kan du jo feie til fjells hver helg.

Andre sida, eller siden heter det vel. Supert vinters tid, greie klatrefelt, flott adresse, så svindyrt at du har råd til kun 3 fjellturer i året. Bekledning slites ikke ut, må kun skiftes pga utgått modell.

.......eller kanskje Lommedalen med dets nærliggende fasiliteter? Nei, for langt fra byen!!!

Hva mener den gemène hop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Prisene er stigende uansett hvor i byen man vil for tiden, men Tonsenhagen kan anbefales. 20 min med bussen til sentrum og 5 min å gå til du er i Marka. Lysløyper, stier og skiløyper går på kryss og tvers i variert og kupert terreng. Det er også en liten slalombakke på Grefsenkollen som slett ikke er så værst. Klatrefelt i gangavstand er det også. Det er også noen hyggelige markastuer som er fine turmål, sommer som vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde samme vurdering som deg Håvard da jeg kjøpte meg bosted i Oslo. Det endte med en leilighet på vestsiden av Holmenkollen. Jeg bor like ved skiløyper om vinteren og sykkelstier om sommeren. Klatrefelt er det dårlig med. Har mye frisk luft og noen fine solnedganger. Prisnivået er heller ikke avskrekkende. (2 mill for en treroms er ikke verre enn for en tilsvarende på Bislett.)

Utsikten er også flott mot Opkuven, Kikut (nesten), Solihøgda og til Blefjell (tror det en av toppene der jeg ser langt borte)...

.. og ned til Tom på Hovseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsikten er også flott ..........til Blefjell (tror det en av toppene der jeg ser langt borte)...

Hvis du ser Blefjell ser du vel også Gaustatoppen litt til høyre :) Hvor høyt bor du :?: Jeg vet at det går an å se både Blefjell og Gaustatoppen fra Tryvannstårnet, men lenger nede i Åsen sperrer vel åsene i Vestmarka eller Finnemarka for utsikten.

Ellers er Drammen et greit sted å bo synes jeg - bedre skiforhold, nærmere fjellet (Norefjell og Blefjell) og ikke minst færre folk i marka. Klatrevegg har jeg 10 minutters gangtur unna.

Det mangler en del på den kulturelle siden selvfølgelig, men for kulturelle utskeielser er Oslo så nært at en kveldstur på konsert, teater eller opera er helt uproblematisk. I stedet for en intellektuell samtale på en trendy kafè løser jeg verdensproblemene over frokosten og middagen sammen med kona, muligens ikke alltid til udelt begeistring. Boligprisene i Drammen er selvfølgelig på et mye lavere nivå enn i Oslo som gjør at turbudsjettet mitt ligger adskillig høyere enn kvadretmeterprisen på den leiligheten du kommer til å kjøpe i Oslo.

For en singel mann kan Oslo være et drømmested. Det bugner av homser der, og forholdet single kvinner : single menn skal visstnok være ekstremt høyt, har hørt 4:1, men det vel litt overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Drammen nærmere Norefjell enn Oslo er? Det tviler jeg på.

Data fra www.visveg.no:

Oslo (by/sted) - Norefjellstua Krødsherad: 111,7 km / 2:28 timer

Drammen (by/sted) - Norefjellstua Krødsherad: 88,8 km / 2:06 timer

Fakta kan ødelegge enhver god diskusjon :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for den var jo pålitelig, Torgeir. Jeg har Aldri brukt mer enn halvannen time til Norefjell. Visveg er helt på trynet. Selv du ser vel at to og en halv time på elleve mil er drøyt? På den tiden er jeg jo på Fagernes.

Pisspreik kan ødelegge enhver god diskusjon :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden er sikkert beregnet inkl. rush ut fra byen en fredags ettermiddag, så der er jeg enig med deg Tom. To og en halv time er for mye, under "gode" forhold burde det ikke gå så mye over én... :roll:

Men kilometrene er sannsynligvis riktige, så Drammen ligger nærmest. Ikke sikkert forskjellen i tid er særlig stor, men magefølelsen sier også at Drammen ligger nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverulerer ikke, bare bidrar med faktainformasjon (se bort fra kjøretidene).

Men det er sikkert mange gode grunner til å bosette seg i Drammen i stedet for i Oslo. Mindre byer har en mye mer avslappet atmosfære enn det stressende og kalde Oslo. Spørsmålet var vel "hvor i Oslo", så da får vel vi utabygdinger holde kjeft :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Problemet er kanskje "dårlig" adresse mtp Lutvann, Opsal, Skullerud etc?, men da kan du jo feie til fjells hver helg.

Jeg regner med at dette var bevisst satt på spissen, men jeg lar meg provosere likevel, jeg :roll:

"Dårlig" adresse?? Det er litt dårlig stelt hvis du skal bruke adressen din til å imponere folk.

Må innrømme at jeg er vokst opp i Bærum nord og vest, og hadde fordommer mot østkanten av byen sjøl, men de har jeg måttet ettertrykkelig spise i meg da jeg flyttet hit.

Jada, her fins blokker og usjarmerende kjøpesentre, men ikke bare: sjøl bor jeg i rekkehus til halve prisen av tilsvarende på grefsen, i bilfritt miljø, skibakke, stort grøntområde og T-bane 300 m unna, og Østmarka rett i ryggen, med mye mindre folk enn i Nordmarka.

Man må nesten ta runden selv og se, for å finne ut hvor det er fint å bo her på østkanten.

Så - det var dagens reklame ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bor ser selv, kan jeg anbefale Nittedal. Til og med trendy kaféer har vi nå, og kort vei nordover og masse skaug på alle kanter. Og så det lille plusset at en enebolig koster det samme som en treroms i byen... Og jeg bruker kortere tid til Nydalen på jobb en folk fra Ekeberg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er sikkert mange gode grunner til å bosette seg i Drammen i stedet for i Oslo. Mindre byer har en mye mer avslappet atmosfære enn det stressende og kalde Oslo.

Når vi først er inne på Drammen, så er den byen inne i en veldig positiv utvikling. Drammens dårlige rykte (først og fremst begrunnet av at den har vært Oslos nærmeste mobbeoffer) har bidratt til at befolkning og politikere har tatt krafttak. Veisystemet er lagt om for å avlaste sentrum, og områdene rundt elven oppgraderes kraftig. Det blir meget bra. Nå får byen flytog også, og man kan regne med vekst i lang tid.

Når det gjelder poenget ditt med "mer avslappet atmosfære" kjøper jeg også det. Dessuten er Drammen rent utseende- og opplevelsesmessig langt mer urban enn størrelsen skulle tilsi. Du får faktisk mer storbyfølelsen i Drammen enn i Bergen på mange måter. Drammen kommune har vel drøyt 50 000 innbyggere, mens tettstedet såvidt jeg vet har i underkant av 100 000. Det betyr at byen er blant de 6-7 største i Norge. Den kniver med Kristiansand og Grenland, knuser Tromsø og sliter litt med å beseire Fredrikstad/Sarpsborg dersom det regnes som ett tettsted. Sistnevnte er uansett på feil side av fjorden. Er vel en grunn til at ingen av Fjellforums medlemmer er derfra. Der er det hockey, fabrikkjobb og svenskehandel som teller. Ikke rart at harryfolket har tradisjon for å stemme sosialistisk også. Når Raymond (både komifiguren og Kvisvik) er byens store sønner sier det litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - nei - vokste faktisk opp i relativt øde jordbruks- og skogslandskap ytterst nordvest i Bærum - det finnes det også og er mest å regne som "bygda".

Poenget mitt var egentlig bare at jeg var lite kjent på andre sida av byen, og trodde på det alle andre sa om hvor kjip østkanten var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det paradoksale er jo at flesteparten av de fremste forkjemperene for det multikulturelle samfunnet, faktisk bor på vestkanten. Dobbeltmoralister av denne typen er det værste som finnes. De vil ha fri tilgang på det positive elementene av det multikurelle samfunnet (som f.eks ved å avlegge et besøk på Grønland, Grunerløkka e.l. for å nyte et måltid med eksotisk mat). Men å bo der? Nei, det blir nok litt i meste laget av fremmedkultur......

Forøvrig er det ikke så ille å bo på østkanten som folk vil ha det til. Man slipper ihvertfall å binde opp all kapital i eiendom, og dermed miste sin frihet hva angår fritid og reiser. Det er mange som "bor seg ihjel" på vestkanten, spesielt de som etablerer seg der i dagens marked.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste boplassen i Oslo er nærmest mulig en av stasjonene flytoget stopper på. Man må bra mange hundre kilometer bort fra Oslo for å finne noe som ligner litt på villmark. Broren min bor i gangavstand til Skøyen stasjon. Synes det er greit. Selv bodde jeg på Romsås. Kjekt med så kort avstand til marka, men noen villmark kan man ikke kalle det. Ellers har jeg ikke så mye annet positivt å si om Romsås enn at det var billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.