Gå til innhold
  • Bli medlem

Sea To Summit Aircell Mat Etherlight - utskilt fra Hva har du kjøpt nå!


Lars og Berit

Anbefalte innlegg

… Og dagen etter kom resten, nå mangler vi bare soveposer og brenner.

2 stk Sea To Summit Aircell Mat Etherlight XT Extreme Rectangular LONG
2 stk MSR DromLite Bag, 2.0 L
2 stk MSR Hydration Kit
2 stk Light My Fire Firesteel Bio Army
+ en Exped Widget pumpe litt luksus siden posen til underlaget er en «Airstream Pump Sack«!

 

25D638CD-38AA-4C88-B3C3-EA1248BC0755.png

1068A978-9AC1-490F-A5A4-74EAE69FF64E.jpeg

Endret av Lars og Berit
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lars og Berit skrev (37 minutter siden):

… Og dagen etter kom resten, nå mangler vi bare soveposer og brenner.

2 stk Sea To Summit Aircell Mat Etherlight XT Extreme Rectangular LONG
2 stk MSR DromLite Bag, 2.0 L
2 stk MSR Hydration Kit
2 stk Light My Fire Firesteel Bio Army
+ en Exped Widget pumpe litt luksus siden posen til underlaget er en «Airstream Pump Sack«!

 

25D638CD-38AA-4C88-B3C3-EA1248BC0755.png

1068A978-9AC1-490F-A5A4-74EAE69FF64E.jpeg

ooooh! rop ut om hva dere synes om underlagene, de skal vel være noe for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars og Berit Mener å ha forstått at dere skal bo i båt? Da er det muligens litt upraktisk med disse underlagene som bør oppbevares løst for ikke å komprimere THERMOLITE isolasjonen som er inni og dermed krever de en del plass. Thermarest X-Therm har ikke isolasjonsmateriale inni, har høyere R-verdi (6,9), er mye lettere og kan oppbevares komprimert i posen sin.

 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (1 time siden):

6.2/6.3 r-verdi mot 6.9 kan jeg ikke se for meg har så mye å si, og sove/ligge-komforten til Etherlight underlagene er fantastisk. Det må sies. 😅 Har prøvd mye med tidene, men stoppet å lete så fort jeg fikk meg en Etherlight.

Takk :) Det var det vi leste fra flere kilder. De koster skjorta men jeg tror vi takker og bukker når vi får litt vind på  en eller annen ishavsøy ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (2 timer siden):

@Lars og Berit Mener å ha forstått at dere skal bo i båt? Da er det muligens litt upraktisk med disse underlagene som bør oppbevares løst for ikke å komprimere THERMOLITE isolasjonen som er inni og dermed krever de en del plass. Thermarest X-Therm har ikke isolasjonsmateriale inni, har høyere R-verdi (6,9), er mye lettere og kan oppbevares komprimert i posen sin.

 

I følge Sea To Summit supporten kan man slå på oppblåst underlag om man merker kuldebroer (dunene klumper seg). Da løsner dunene og fordeler seg. Det tar vi i oppblåsningsprosessen. Viktig å ikke blåse opp med fuktig lungeluft som fryser!

Grunnen til at vi valgte STS var klar ledelse på liggekomfort uansett hvor vi leste. Forskjellen i R-verdi er marginal men for å passe litt ekstra på underlagene og under ekstreme forhold (underlag som stein-is-osv) tar vi med et Flexmat. Dette gir ca R 1.5 ekstra.

Vekt:
Du nevner vekt også. Der er det STOR forskjell. 440 gram høres kanskje ikke så mye ut men det blir fort tungt. Vi snakket lenge og vel om dette og landet på at vi heller mer mot maksimal sovekomfort kontra lavere vekt og liggeunderlagene var det som skilte en god del fra alternativene. Vi hadde den samme diskusjonen om teltet. Allak 2 veier 400 gram mindre en Allak 3 men innvendig bredde ble for liten med 120cm der valgte liggeunderlag ikke hadde passet vs 160cm. Men -godt poengtert ang vekt, dette er viktig og kompromissene kan ikke bli for mange. I vårt tilfelle koster disse kompromissene hele 1.28 Kg. Det er viktig å huske på grammene når man planlegger tur, de aller fleste av oss har det bedre med minst mulig vekt på ryggen ;) 

Planen er å lande på ca 15-25Kg i min sekk og 12-18 Kg i Berits på kort vs langtur (max 2 uker), grunnen til de store sekkene er at digre dunjakker ta MYE plass. Er vi i sørpolområdene blir det maks 3-4 dager av sikkerhetsmessige grunner. I Nord er det bedre utbygd infrastruktur men jeg tviler på at vi blir mer en 4 dager turer utenfor fastlands Norge. Vi kan ikke få for lang avstand til båten (siden vi bare er to).

Når det kommer til båt og plass er vi innafor. Vi heller mot en Nauticat på rundt 42/45 fot. Vi er minimalister så plass vil vi ha i bøtter og lass.

Takk for flotte tips og gode poeng.

Lars.

Endret av Lars og Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eliset skrev (3 timer siden):

ooooh! rop ut om hva dere synes om underlagene, de skal vel være noe for seg selv.

Vi kommer til å kjøre inn alt utstyret på forblåste fjelltopper i Møre traktene i vinter. Vi er luksusdyr av natur (god mat, varm natt) som er litt av grunnen til vekt kompromissene med dette utstyret. Rapporter kommer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (1 time siden):

I følge Sea To Summit supporten kan man slå på oppblåst underlag om man merker kuldebroer (dunene klumper seg). Da løsner dunene og fordeler seg. Det tar vi i oppblåsningsprosessen. Viktig å ikke blåse opp med fuktig lungeluft som fryser!

Grunnen til at vi valgte STS var klar ledelse på liggekomfort uansett hvor vi leste. Forskjellen i R-verdi er marginal men for å passe litt ekstra på underlagene og under ekstreme forhold (underlag som stein-is-osv) tar vi med et Flexmat. Dette gir ca R 1.5 ekstra.

Vekt:
Du nevner vekt også. Der er det STOR forskjell. 440 gram høres kanskje ikke så mye ut men det blir fort tungt. Vi snakket lenge og vel om dette og landet på at vi heller mer mot maksimal sovekomfort kontra lavere vekt og liggeunderlagene var det som skilte en god del fra alternativene. Vi hadde den samme diskusjonen om teltet. Allak 2 veier 400 gram mindre en Allak 3 men innvendig bredde ble for liten med 120cm der valgte liggeunderlag ikke hadde passet vs 160cm. Men -godt poengtert ang vekt, dette er viktig og kompromissene kan ikke bli for mange. I vårt tilfelle koster disse kompromissene hele 1.28 Kg. Det er viktig å huske på grammene når man planlegger tur, de aller fleste av oss har det bedre med minst mulig vekt på ryggen ;) 

Planen er å lande på ca 15-25Kg i min sekk og 12-18 Kg i Berits på kort vs langtur (max 2 uker), grunnen til de store sekkene er at digre dunjakker ta MYE plass. Er vi i sørpolområdene blir det maks 3-4 dager av sikkerhetsmessige grunner. I Nord er det bedre utbygd infrastruktur men jeg tviler på at vi blir mer en 4 dager turer utenfor fastlands Norge. Vi kan ikke få for lang avstand til båten (siden vi bare er to).

Når det kommer til båt og plass er vi innafor. Vi heller mot en Nauticat på rundt 42/45 fot. Vi er minimalister så plass vil vi ha i bøtter og lass.

Takk for flotte tips og gode poeng.

Lars.

Det er mindre slitsomt å bære 1280 gram mer og sove godt, enn å bære 1280 gram mindre og sove dårlig ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste luksus dings som ikke får vektgrense er pute.

Vi kliner til med en 260 grams Nemo Equipment Fillo pute.
Valget stod mellom ei baby-dyne (Monsen style) eller Fillo’n. Jeg sitter
i Stresslessen med Fillon bak hodet nå og kjenner at detta blei veldig riktig. ;) 
Sover vi ikke som unger med dette, står det nok ikke på utstyret!

Spesifikasjoner Nemo Fillo pute (499Kr XXL) :
- Vekt: 260 gram
- Fyll: Luft kombinert med skum
- Mål: 43 x 27 x 10 cm
- Mål pakket: 15 x 10 cm
- Materiale: Polyester Jersey
- Avtagbart & vaskbart trekk

Bilde nederst.

Off Topic: Ang bildet: 
Hvis du vil kan du følge med i tråden der vi stiller spørsmålstegn om MSR EKG EX brenneren vi landet på.
Vi lover å gi tilbakemelding på alt utstyret når vi får prøv det.

 

00E86548-6540-4834-A412-0C59FF3B93BA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, SnorreL said:

Poenget mitt var at Etherlight bør lagres løst ikke sammenpakket.  Jeg synes det er gull med noe som tar en brøkdel av plassen når det ikke er i bruk, men hey vi har alle ulike prioriteringer. ;-)

Vet du om det samme gjelder lagring for Sea To Summit Aircell Mat Comfort Plus Insulated også? Kjøpte akkurat denne.

Jeg leser at begge bruker Thermolite som isolasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daktari Fra Sea to Summits heimeside: 

"The most important point is to not store your mat tightly rolled in its stuff sack. Fold it loosely, open the valve and keep it somewhere dry (Pro-Tip: folding it over on a hanger and storing it in your closet works great)."

https://seatosummitusa.com/blogs/ask-baz/how-to-store-your-gear-for-the-winter

 

Dette gjelder alle underlag som har fjær eller syntetfyll som isolasjon uansett hvilket merke. Og soveposer, fjellduker etc.  

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår også et slag for Etherlight XT Extreme. Kjøpte den ganske tidlig og har fått brukt den litt. Toppscore på comf. Har brukt både Thermarest og Exped og de er ikke i nærheten. Minuset er at varmen konsentrerer seg i cellene man ligger på med den konsekvens at hvis man flytter på seg vil man få et øyeblikk der man kan kjenne at underlaget er kaldere inntil cellene er varmet opp. Merkes spesielt ved mange blå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.