Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk som kan brukes til både sykkelturer, fjellturer, og skogsturer.


Cea

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en ny sekk og ønsker å høre litt om forskjellige erfaringer og anbefalinger.
Sykkel er mitt typiske fremkomstmiddel, og jeg sykler ofte til parkeringsplasser eller så langt inn i skog og mark som det er lagt opp stier hvor en sykkel kommer seg frem. Derfra pleier jeg å gå, og kan godt gå et stykke før jeg kommer frem til camp, hvor jeg gjerne overnatter med hengekøye eller telt. Foreløpig kun enkelt-netter, men om jeg fortsetter å bli økende glad i friluft sånn her, blir det fort hele helger også på sikt. Dersom jeg reiser sammen med venner pleier jeg å la sykkelen stå hjemme og vi går til fots fra nærmeste parkeringsplass eller nærmeste bussholdeplass.

Jeg er glad i å organisere ting i større og mindre lommer for å ha system/kontroll, og glad i å feste ting på utsiden av sekken så jeg i praksis har enda litt mer volum enn det som går inni sekken samt enkel tilgang til en del ting. Jeg har gjerne også med meg kamera og et par linser, og ser på sikt etter en liten bag til å romme akkurat dette som også kan gå nedi sekken. 

Basert på guidene jeg har sett her inne, og nylig på Tek.no, så virker det som jeg trenger noe i 65-80L størrelsen, og noe som passer min rygg godt (som jeg bare egentlig kan finne ut ved å prøve sekken). Om jeg skal ha med både underquilt og sovepose til hengekøya, så tar disse fort en del plass i sekken, så jeg er litt usikker på hvorvidt 65L også er litt for lite. Jeg har lånt en 40L sekk av samboeren min et par ganger nå, og den var flott for en kort dagstur, men hadde blitt for liten for meg om jeg skulle overnattet eller hatt med kamera. 

Jeg har sett en del på Sydvang Montana som kommer i både 65L og 85L varianter, men må innrømme at disse først om fremst tok oppmerksomheten min fordi de visuelt går veldig bra med resten at turklærne mine, og beskrivelsene "Slitesterk og Robust", og "Full av smarte detaljer og gjennomtenkte løsninger" høres ut som noe jeg vil sette pris på. De virker også å være veldig rimelig priset til størrelsen. Jeg er derimot usikker på hvor godt den egentlig passer mitt bruksområde da jeg sykler mye for å komme meg rundt, og guidene her inne bl.a. nevner at man må passe på dette med hoftebelter og sykkel. Jeg er kraftig bygd og kan fint pakke litt tungt, men ønsker jo da et hoftebeltesystem som faktisk hjelper med vekta og samtidig kan sykles med. 

65L og 85L variantene:
https://www.fjellsport.no/sydvang-montana-vandresekk-sort-65l.html
https://www.fjellsport.no/sydvang-montana-vandresekk-sort-85l.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter mars i fjor så har jeg syklet til/fra de fleste overnattingsturene mine.   Til det bruker jeg en 58-liters sekk (Osprey Kestrel 58, veldig fornøyd), da får jeg med meg det jeg trenger for noen dager.  Det har holdt for opptil tre netter på vinteren med litt hard nedprioritering av luksus.  Jeg har dunpose, som gir mye isolasjon per komprimert volum, det hjelper.   Vet ikke hva slags sovepose og underquilt du har, men det finnes kompresjonstrekk man kan kjøpe, for å få ned volum på pose, underquilt og klær.

Skal du sykle med sekk bør ikke sekken være for høy: hvis den er for høy, så kolliderer sykkelhjelmen med selve sekken eller topplokket.   (Topplokk kan antagelig til en viss grad justeres bakover / vekk fra hodet).   Sekken min på 75 liter (Osprey Xenith 75, også veldig bra) er for høy til å sykle med.

Sekkevekt er også noe å tenke på.   Min erfaring er at sekkevekt på 15-20 kilo og oppover blir ubehagelig på grunn av trykket mot skrittet.  Men det hjelper litt å stå og tråkke innimellom.

Jeg har ikke vært borti at hoftebeltet er et problem når man sykler med stor sekk.  Kanskje problemet er om sekken er så høy at man må senke den så mye at hoftebeltet kommer borti lårene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du tenker 65-80l sekk til hengekøye/telt turer. En sådan sekk blir lett ganske tung med telt sovepose underlag, kokeutstyr, mat mm som hører til ute overnatting.

Som gammel erfaren touring sykkelkjører, ville jeg nødig dette annet enn ned til togstasjonen! ( jeg har prøvd!) Du får et uhensiktsmessig høyt tyngdepunkt, som gjør syklingen dårlig og vanskelig på sti utenfor jevn skogsbilvei. Og så ender sykkelsetet opp i drøvelen i hvert fall hver gang du kjører over en trerot eller stein.😜 Så dette vil jeg faktisk fraråde.

Sykkelvesker gir et fint lavt tyngdepunkt, men er ikke egnet til lengere vandretur inn i terrenget, selv om de har skulderstropper som mine. Den foreslåtte sykkeltralle, som parkeres og låses bra med sykkelen er en veldig fornuftig ide!

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (9 timer siden):

Etter mars i fjor så har jeg syklet til/fra de fleste overnattingsturene mine.   Til det bruker jeg en 58-liters sekk (Osprey Kestrel 58, veldig fornøyd), da får jeg med meg det jeg trenger for noen dager.  Det har holdt for opptil tre netter på vinteren med litt hard nedprioritering av luksus.  Jeg har dunpose, som gir mye isolasjon per komprimert volum, det hjelper.   Vet ikke hva slags sovepose og underquilt du har, men det finnes kompresjonstrekk man kan kjøpe, for å få ned volum på pose, underquilt og klær.

Skal du sykle med sekk bør ikke sekken være for høy: hvis den er for høy, så kolliderer sykkelhjelmen med selve sekken eller topplokket.   (Topplokk kan antagelig til en viss grad justeres bakover / vekk fra hodet).   Sekken min på 75 liter (Osprey Xenith 75, også veldig bra) er for høy til å sykle med.

Sekkevekt er også noe å tenke på.   Min erfaring er at sekkevekt på 15-20 kilo og oppover blir ubehagelig på grunn av trykket mot skrittet.  Men det hjelper litt å stå og tråkke innimellom.

Jeg har ikke vært borti at hoftebeltet er et problem når man sykler med stor sekk.  Kanskje problemet er om sekken er så høy at man må senke den så mye at hoftebeltet kommer borti lårene?

 

Tusen takk for at du deler dine erfaringer!
Dette er akkurat den typen informasjon jeg håpet å få delt med meg, da jeg aldri hadde tenkt på kombinasjonen høy sekk og sykkelhjelm uten å først være i situasjonen hvor dette ikke går, og egentlig ikke har tenkt på høy vekt som et problem da jeg har veldig kraftig bygde lår.
Grunnen til at jeg nevnte hoftebeltet og sykkel var at dette var brukt som eksempel i en av sekkeguidene jeg leste. Jeg kan ikke si jeg har erfart det som et problem da jeg har syklet med 28L eller 40L sekker med hoftebelte selv. 

Her har jeg fått mye å tenke på og ta med i vurderingen min, så igjen, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Hva med å bruke en sykkeltralle eller barnevogn for sykkel, til å legge sekken oppi? Da kan du ha med deg den sekken du vil.

Takk for godt tips! Sykkeltralle er dessverre ikke aktuelt for meg, men ville vært en bra løsning for mange i en lignende situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (2 timer siden):

Hei

Du tenker 65-80l sekk til hengekøye/telt turer. En sådan sekk blir lett ganske tung med telt sovepose underlag, kokeutstyr, mat mm som hører til ute overnatting.

Som gammel erfaren touring sykkelkjører, ville jeg nødig dette annet enn ned til togstasjonen! ( jeg har prøvd!) Du får et uhensiktsmessig høyt tyngdepunkt, som gjør syklingen dårlig og vanskelig på sti utenfor jevn skogsbilvei. Og så ender sykkelsetet opp i drøvelen i hvert fall hver gang du kjører over en trerot eller stein.😜 Så dette vil jeg faktisk fraråde.

Sykkelvesker gir et fint lavt tyngdepunkt, men er ikke egnet til lengere vandretur inn i terrenget, selv om de har skulderstropper som mine. Den foreslåtte sykkeltralle, som parkeres og låses bra med sykkelen er en veldig fornuftig ide!

Elgen 

Tusen takk for at du deler erfaringen din! Her er det mye god informasjon.
Sykkeltralle er dessverre ikke mulig for min del grunnet bosituasjonen. Jeg har allerede 2 sykkelvesker, dog uten skulderstropper. Har forsøkt meg på et par dagsturer med kun disse, og vil helst unngå flere da det ikke var noen god løsning. Jeg tenker jeg kan bruke disse til å avlaste en del vekt mens jeg sykler, og så flytte dette over i sekken da jeg setter fra meg sykkelen og vandrer videre. Erfaring tilsier forøvrig at jeg ikke burde avlaste for mye vekt da mye tyngde rett på bakhjulet øker sjansen for punktering ganske vesentlig. 
Det med høyt tyngdepunkt er noe jeg ikke har tenkt på selv, men er åpenbart etter jeg leste du hadde skrevet det. Det å avlaste vekt i sykkelen som nevnt over tror jeg kan være en god løsning på dette, og generelt det å ikke pakke med seg tyngre enn nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å legge på en liten oppdatering til hvem nå enn som skulle bry seg om det.. Var innom en sportsbutikk og fikk prøvd litt forskjellige sekker fra Gregory og Osprey i dag, og må si at jeg foreløpig likte Osprey Aether serien veldig godt. Spesielt dette med et 'hulrom' til bakhodet gjorde at jeg fikk mer bevegelighet i nakken og den føltes derfor som noe jeg kunne hatt på en sykkeltur uten å være en fare i trafikken (må fortsatt prøve den med sykkelhjelm på da), noe som egentlig ikke var en tanke før jeg prøvde et par andre sekker hvor jeg hadde veldig begrenset bevegelse i nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.