Gå til innhold
  • Bli medlem

Rutetips i Hallingskarvet nasjonalpark


Ferdafus

Anbefalte innlegg

Halla! Dette er mitt første innlegg på fjellforum. Spent på å høre deres erfaringer. Jeg er lutter øre!

Jeg skal gå Norge på langs på nyåret, og trenger råd ang. etappen som skal gå gjennom Hallingskarvet nasjonalpark. Hva er den beste ruten?

  1. Gå (Krækkja -) Finse - Raggsteindalen (blå rute)
  2. Haugastøl - Folarskardet - Raggsteindalen (rød rute)
  3. Ustadoset - om Prestholtskarvet - Byrkjedalen - Raggsteindalen (oransj rute)

Verdt å merke seg: Det er høy skredfare i dalen ved Kyrkjedøri og i Folarskardet. Den oransje runden kan også gå via Myrland og videre nord til Iungsdalshytta. Ellers er planen å krysse Strandavatnet fra Raggsteindalen.image.png.bcb0193ef2ead640d388a20baf981705.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.. Hallingsskarvet er en "værmagnet", det kan skifte ganske raskt fra den ene ytterligheten til den andre. Om det er skredfarlig på aktuelt tidspunkt er vanskelig å si.

Personlig ville jeg valgt og planlagt den oransje, det er litt lengre, men ikke nødvendigvis den tyngste ruta. Argumentet er mindre væravhengig og mindre stigning. Dagene er også korte, så det er tryggere om mørket faller på.

Når du så står der, og det er strålende og gode utsikter, så kan det hende jeg der og da hadde lusket gjennom Folarskaret.. (Lordehytta han også være plan-b overnatting).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NPL2022 skrev (15 timer siden):

Jeg skal gå Norge på langs på nyåret,

<…>

Ellers er planen å krysse Strandavatnet fra Raggsteindalen.image.png.bcb0193ef2ead640d388a20baf981705.png

Strandavatnet er stort og regulert, så isen legg seg seint og er til tider usikker. Eg ville ikkje gå på isen på nyåret. Seinare på vinteren går det normalt greitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg støtter @omnilite. Det er mye dårligvær på Hallingskarvet og det komme rask. Særlig tidlig på året. Der er en del stup her og der, så selv lokalkjente er fallet ned. Dessuten er det bratt - også ve Lordehytta særlig med full NPL utrusting på rygg eller pulk. Jeg antar, at du kommer sydfra Hardangervidda? Jeg ville også velge den østlige oransje rute, hvor du kanskje også kommer inn på oppkjørt løype, hvilket kan være en kjærkommen avlasting fra å tråkke selv. Kviste løypene er sikkert ikke kjørt, hvis dette er tidlig på året.

Jeg mener det var Nansen som sagde omtrent: "at ved å studere kartet og omhyggelig planlegging kan man unngå mye besvær og farer ved å velge en lenger rute rundt". Her Hallingskarvet, som jeg ikke ville gå over om vinteren med et "NPL" tidspress.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 17.9.2021 den 4.49):

Hei

Jeg støtter @omnilite. Det er mye dårligvær på Hallingskarvet og det komme rask. Særlig tidlig på året. Der er en del stup her og der, så selv lokalkjente er fallet ned. Dessuten er det bratt - også ve Lordehytta særlig med full NPL utrusting på rygg eller pulk. Jeg antar, at du kommer sydfra Hardangervidda? Jeg ville også velge den østlige oransje rute, hvor du kanskje også kommer inn på oppkjørt løype, hvilket kan være en kjærkommen avlasting fra å tråkke selv. Kviste løypene er sikkert ikke kjørt, hvis dette er tidlig på året.

Jeg mener det var Nansen som sagde omtrent: "at ved å studere kartet og omhyggelig planlegging kan man unngå mye besvær og farer ved å velge en lenger rute rundt". Her Hallingskarvet, som jeg ikke ville gå over om vinteren med et "NPL" tidspress.

Elgen

Jeg kommer sørfra Hardangervidda, ja. Begynner i Lindesnes i slutten av januar, så regner med å være på Hallingskarvet tidlig februar. Går heller en "omvei" enn å risikere liv og helse. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Ferdafus skrev (På 18.9.2021 den 12.25):

Jeg kommer sørfra Hardangervidda, ja. Begynner i Lindesnes i slutten av januar, så regner med å være på Hallingskarvet tidlig februar. Går heller en "omvei" enn å risikere liv og helse. Takk for innspill.

Kom sørfra og gikk Ustaoset ruten, for oss passet det best da vi allikevel skulle ta et par hviledager på Geilo. Bakken opp til Lordehytten er som tidligere nevnt seig hvis man har tung oppakning, men ikke verre enn bakken opp fra Haukeliseter :-) Via Ustaoset, Prestholt blir det nok mye oppkjøret løyper, så går raskt, selv om den kanskje er lengst i kilometer. Vi gikk så videre til Myrland og Lungsdalshytta.

Endret av Geir Lindberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.