Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Helium 55 vs v55


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Ser helium 55 er kommet i ny utgave som nå heter v55. Noen som vet hva disse sekkene faktisk veier?

Ser den nye v55 er oppgitt til 978g, mens den gamle utgaven er oppgitt til 1150g noen steder og 1000g noen steder.

Den nye kan man bruke uten topplokket, og bruke uten. Kan man det på den forrige utgaven også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bjørnhild S skrev (1 time siden):

Hei, 

Vekten på den er 978gr inkludert lokk og hotebeltet.

Det er heve/senke topplokk, festet med tension lock på den gamle utgaven.  Det er mulig å ta av lokket på den også - men den er ikke tilrettelagt for det slik som den nye utgaven er. 

Hei.

Veide en ny utgave, etter jeg har skrevet dette inlegget, og den er 1010 gram i dameversjon uten noen ekstra stropper eller lapp på. Herreversjonen virker litt større, og er nok noen gram tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en forrige modell av Helium, brukt men ubrukt, til 600kr. Herremodell. Så jeg slo til på den 🙈

Sammenlignet med den nye, i damemodell, veier den bare 20gram mer, altså 1030 gram. Og denne rommer mer enn damemodellen 👍 Tar man av isøks/gåstavfestene sparer man 10 gram.

I tillegg er glidelåsen på den forrige modellen mye bedre plassert på midten, den nye skrå glidelåsen er nærmest ubrukelig i forhold, synes jeg.

Den forrige modellen har også ett brukbart skifeste, ett diagonlanfeste om man tar med en stropp til toppfestet. Den nye sekken har mye dårligere skifester om man har tenkt å bruke det.

Bæresystemet virker likt.

For 600kr virker det som ett kanonbra kjøp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 minutter siden):

For 600kr virker det som ett kanonbra kjøp!

Definitivt!

Men - skrå glidelås? Hva er poenget med det, tro? Enig i at glidelåsen ned på midten fungerer bra. Pleier å ha kamerautsyret nederst pga vekta, og da er det greit å kunne åpne nederst og lirke ut det jeg trenger. Kan også være greit å kunne åpne sekken hele veien om man skal ha nedi noe som såvidt passer (typisk i andre sammenhenger enn tur, da).

Hm, ok, kikka litt nærmere på bildene av v5 nå. Sånne lommer gir mer mening på en storsekk med frontlomme og soveposerom nederst, men kanskje ikke på en 55 liter uten noen av delene. Har ikke hørt at glidelåsen er noe svakhetspunkt, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (38 minutter siden):

Men - skrå glidelås? Hva er poenget med det, tro?

Den eneste fordelen jeg ser er at det da er en «flapp» over glidelåsen, slik at det kommer inn mindre vann via glidelåsen når det regner.

Men glidelås på midten blir lignende som jeg har på Falketindsekken min, og det fungerer. På Akapulka sekken min er det en glidelås helt inne langs ryggen, og det er helt meningsløst det også.

Den skrå glidelåsen på den nye sekken gjør ingen nytte annet enn på bilder, den burde faktisk vert sløyfet helt. Det er enklere å bruke toppåpningen da.

 

Forresten, har du prøvd å trekke pulk med Helium sekken? Jeg har en Acapulka Vidda sekk til pulktrekking som er ganske kraftig til den slags. Hvis Heliumen fungerer like greit kan jeg kvitte meg med en sekk :)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Forresten, har du prøvd å trekke pulk med Helium sekken? Jeg har en Acapulka Vidda sekk til pulktrekking som er ganske kraftig til den slags. Hvis Heliumen fungerer like greit kan jeg kvitte meg med en sekk :)

Dessverre, har null pulkerfaring. Prøver å bli litt mer venn med vinteren, men i den mørke tiden lengter jeg mest til tropiske strøk. Snart to år siden siste afrikatur, og det føles ganske ugreit!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den første utgaven av helium i en del år og har alltid tenkt at sekken var veldig bra men nå har jeg akkurat kjøpt den nye.

Den gamle har begynt å vise tegn til slitasje som bla at noen av tekstilene flasser og at lokket har blitt litt slitt. Men fremdeles fullt brukbar.

Den nye gir inntrykk av å være mye mer gjennomtenkt og bedre konstruert. Tror også at tekstilene er bedre. Den skrå glidelåsen er mye mer vanntett og jeg synes den fungerer greit. Kanskje litt lettere å finne frem ting i pøsregn uten at det kommer så mye vann inn i sekken. Jeg har aldri tørt å dra pulk med den gamle sekken men festene på den nye virker mye mer solide. Og sist men ikke minst. Jeg har ikke fått testet det men hele designet gir inntrykk av at man kan bære mer vekt med den nye. Med den gamle føltes det som om 13-14 kg var nok. Men det kan ha noe med anatomi å gjøre. Den nye sekken er ikke tilpasset folk med like lang rygglengde som den gamle var.

Jeg tenker at den nye sekken kan få et litt utvidet bruksområde for min del ved at man kan feste en vantett pakksekk under med sovepose og klær ol. Den er også lettere å snøre inn slik at den blir mer egnet som dagstursekk og det var faktisk dette som fikk meg til å kjøpe den.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

seawater skrev (10 timer siden):

Jeg har brukt den første utgaven av helium i en del år og har alltid tenkt at sekken var veldig bra men nå har jeg akkurat kjøpt den nye.

Den gamle har begynt å vise tegn til slitasje som bla at noen av tekstilene flasser og at lokket har blitt litt slitt. Men fremdeles fullt brukbar.

Den nye gir inntrykk av å være mye mer gjennomtenkt og bedre konstruert. Tror også at tekstilene er bedre. Den skrå glidelåsen er mye mer vanntett og jeg synes den fungerer greit. Kanskje litt lettere å finne frem ting i pøsregn uten at det kommer så mye vann inn i sekken. Jeg har aldri tørt å dra pulk med den gamle sekken men festene på den nye virker mye mer solide. Og sist men ikke minst. Jeg har ikke fått testet det men hele designet gir inntrykk av at man kan bære mer vekt med den nye. Med den gamle føltes det som om 13-14 kg var nok. Men det kan ha noe med anatomi å gjøre. Den nye sekken er ikke tilpasset folk med like lang rygglengde som den gamle var.

Jeg tenker at den nye sekken kan få et litt utvidet bruksområde for min del ved at man kan feste en vantett pakksekk under med sovepose og klær ol. Den er også lettere å snøre inn slik at den blir mer egnet som dagstursekk og det var faktisk dette som fikk meg til å kjøpe den.

 

Den første utgaven er annerledes enn den forrige tror jeg. Den forrige og den nyeste har en del kraftigere bæresystem enn den første etter det jeg har lest. Jeg har ikke sett den første faktisk.

Ang. Pulktrekking. Acapulkasekken min har solide D-ringer plassert på siden, kraftigere spenne og kraftigere belte. Pulkfestene på Helium er puslete, spennen er liten, og festene er plassert så langt framme at jeg ser for meg slitasje, og man får ikke fordelt drakreftene over mer enn midten foran. Det blir nok ikke en pulksekk, men egentlig er jo 55 liter unødvendig stort til en pulksekk for min bruk. Så heliumen blir brukt til andre ting ;) 

Så at på den nyeste helium var pulkfestene litt mer solide, men de er fortsatt for langt framme og ikke i nærheten av Acapulkasekken (den veier dog 1,65 kg for 38 liter).

Jeg skal etter planen gå Høgruta i April. Jeg skal teste ut Heliumen litt til vinteren og se om jeg kan bruke den eller om jeg går for falketind 45. Sistnevnte er litt mer solid bygget, og har stødige skifester. Men hvis diagonalfestet på Helium er bra til å bære ski med, så kan jeg spare litt vekt på å bruke Heliumen, den har jo isøksfeste og det som trengs ellers. Ikke er den så stiv heller at skikjøring skal bli noe problem.

Hvis den fungerer til vinterbruk, har jeg kanskje en sekk for mye i denne størrelsen nå 🤔🤔🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 18.9.2021 den 22.05):

Pulkfestene på Helium er puslete, spennen er liten, og festene er plassert så langt framme at jeg ser for meg slitasje, og man får ikke fordelt drakreftene over mer enn midten foran.

Jeg har brukt den gamle/ forrige modell til pulktrekkking. Din synsing stemmer veldig bra med min oppfattelse. Jeg er forholdsvis slank, så pulkfestene ble ikke brukt no mer enn en halv dag før jeg tok opp rep. kittet, da sånn pulkfestene er plassert var ubehagelig/vonde i bruk. 

Istedenfor å bruke pulkfestene tredde jeg ei løkke inn på hoftebeltet på hver side, som j deretter festa pulken i. Fikk da festa pulken mer «bakpå» hofta. Dette fungerte ypperlig, men sliter nok enda mer på sekken.  
 

Utover pulkfestene er j strålende fornøyd med sekken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har testat Bergans v 55 nyaste modell och gjort liknande modifiering som på Trollhetta v5 95 med att spänna buntband i (plastband) i övre justerbara längd justeringen och fäst i nedre fäste för att höja och sänka axelremmar tyvärr hjälpte ej detta mot att ryggsäcken är ostabil med endast ca 8kg packat med tält och kök högst upp under locket.

Den verkar överlag för klen och själva axeloket är för mjukt i tygförstyvningen och den kränger bl.pga detta.

Jfr med min Halti 55 som väger ca 300 gr mer är den mkt sämre överlag på allt utom vikten.

Bergans verkar tappat i kvallitet på hela produktsortimentet jfr med på 70-80 talet då de var bland det främsta.

Kolla in Halti från Finland verkar vara robusta med bra design på alla produkter.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har en stund vært på jakt etter en sekk for enkel turbruk på ca 50liter. Når jeg nå skulle ha med datteren min med pulk fra Finse i påsken ønsket jeg å øke volumet jeg kan frakte. Mest til enkle ting Som dunjakker, matpakker og litt extra.  Bestemte meg derfor for å gå til innkjøp. Gå for en ren pulksekk var ikke noe alternativ siden jeg normalt sett har plass til det jeg bruker i pulk og bedding. Ble da obs på helium v55 mye grunnet den lave vekten, men også siden den reklameres med mulighet for feste av pulk. Etter å ha lest den tråden og undersøkt sekken nærmere konkluderte jeg med at det ikke var et alternativ å trekke med denne sekken. Siden hoftebeltet kan tas av og vekten jeg skulle bære var lav tenkte jeg likevel dette var en god sekk ovenpå trekkselen. Fikk en ide om å teste integrasjon med hoftebeltet til fjellpulken sin expedisjonssele. Trakk en fjellpulken expedition 154 med taudrag på litt over 50kg. Gikk kun 22km og 10km, men til denne bruken funket dette over all forventning.8ABB8DE2-B757-40CE-93D7-78FA9022CBED.thumb.jpeg.6898a79bd2bdb6913313914460db4b72.jpegF5C916BD-B46D-4F60-A5AF-351AD02B4D83.thumb.jpeg.0f61587c09dabe76ff74812370ecff82.jpeg4BFEC5CF-C334-44B1-BEFE-BCD523C25F5C.thumb.jpeg.10f6e2109c9b56b2f85ca719b00fa6bc.jpeg71DA7D94-77FB-476C-8767-E2056613E8B8.thumb.jpeg.4dbceb89c560c5fdd4179629833822f2.jpeg0A66AA55-8510-4D23-B55F-AE9B29171013.thumb.jpeg.592987bc6517118febadaa1a2b94741f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.