Gå til innhold
  • Bli medlem

oscarino

Anbefalte innlegg

Hei, på min siste og lengre fjelltur mistet jeg en av de to delene til håndtaket til Naturehike titankjele.... Kjelen har diameter på 12,3 cm. Bikeshop (hvor jeg kjøpte den) godkjente min reklamasjon, men de sluttet å føre denne varen.... Pengene tilbake hjelper ikke fordi jeg betalte litt under 500 kr. og en ny kjele andre steder koster mye mer. Tenkte å lage delen selv av en ståltråd, men det ville ha vært fint med noen tips....Kanskje noen har et forslag ? Blir glad for deres svar og hjelp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
oscarino skrev (1 time siden):

Hei, på min siste og lengre fjelltur mistet jeg en av de to delene til håndtaket til Naturehike titankjele....[...]Tenkte å lage delen selv av en ståltråd, men det ville ha vært fint med noen tips....Kanskje noen har et forslag ?

Må du absolutt ha et håndtak? Kan et alternative være å bruke ei dedikert kjeleklype/tang, som en av disse:

Frisport kjeleklype: fjellogfriluft.no/produkt/frisport-kjeleklype-aluminium-2/

Trangia kjeleklype: www.speidersport.no/trangia/186093/klype-til-stormkjøkken-trangia-griff

MSR LIte Lifter: www.addnature.no/msr-litelifter-pot-lifter-M522217.html

Alternativt, om du allerede bruker å ha med deg et multiverktøy med tang  .... bruke denne.

Eventuelt en sånn "grytegriper" av silikon fra GSI : www.fjellsport.no/gsi-outdoors-microgripper.html

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker GSI microgripper på min lille Toaks kjele (doble bøylehåndtak). Det er sjanseløst å prøve å ta direkte på håndtakene. Føler ikke grepet er kjempetight, men fungerer fint å løfte kjelen av brenneren og helle vannet oppi f.eks en Real pose. Håndtakene får relativt raskt grei temperatur til å holde i, etter at kjelen er borte fra brenneren.

Du kan f.eks prøve 1.5mm rustfri ståltråd fra Biltema. Evt. Se om du finner 2mm. Den rustfrie tråden re ganske stiv.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Zimwalker for forslaget ditt! I utgangspunktet meningen var å spare vekt og volum, men Triangia håndtak kan løse problemet ( fant tilbud på Clas Ohlson ). Grytegriper av silikon er også en mulighet. Denne finnes på XXL.  Tenker på brukervennlighet.... , når man ligger i soveposen og skal løfte kjelen med vann med dette lille redskapet ...? Har du erfaring med det ? Multiverktøy har jeg ikke ennå.... Tenkte faktisk å kjøpe en som har tang, veier lite og er av god kvalitet. Det finnes slike verktøy som har mange funksjoner, men vekta er viktig for meg og jeg trenger ikke noe mer enn tang , kniv og saks. Vurderer Leatherman Style PS som veier 44,7 gram. Tror ikke at det finnes noe lettere og med de funksjonene jeg vil ha... Hilsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Omnilite! Jeg har nettopp tenkt på hvordan det føles når man bruker microgriper.... Kanskje jeg kan kjøpe (i første omgang) en slik griper og prøve den! Skal ta en tur til Alna (Oslo) og se hva de har av ståltråder.... Biltema, Maxbo.... Den ene delen av håndtaket jeg har igjen har 3 mm tykkelse. Med riktig verktøy kan man helt sikkert bøye en ståltråd selv om den er stiv. Føler nå at det kommer til å gå bra med å kunne fortsatt bruke min titan kjele! Alternativet er at neste år kan jeg prøve å finne håndtaket jeg mistet, heheheh! Skal dit igjen for å utforske en rute fra gamle dager som kan være utfordrende ( :) ) og samtidig bruke litt mer tid på å se etter det jeg mistet...., hvorfor ikke! :)  Stor takk for ditt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tykk ståltråd gjør nok susen. Alternativt kan du se om du får tak i en billig kjele med tilsvarende håndtak og flytte den over. Ellers er en hanske i skinn eller ull grei å ha til å ta på varme ting. Det kan også bare være en liten lapp av litt grovt lær (fra en gammel fjellstøvel?) som du holder i hånda og legger halvveis rundt kjelen når du skal løfte den og tømme fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/gripetang-2000035721

 

Jeg har denne, og bruker den til både titankjeler, stekepanna og Trangia settet (rotet vekk originalen)  Den er noen gram lettere enn Trangia sin..

Men kontrollen og sikkerheten den gir kontra div innebygde håndtak eller andre løsninger ved steking og håndtering av kokende vesker er i mine øyne verdt vekta. 

For å spare vekt og plass har jeg også demontert håndtaket på ei stekepanna feks, og ei gryte.  Har en letherman med også men klønete å bruke sammenlignet :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Skogens Stønn for ditt svar! Jeg har allerede sett på andre kjeler, både de jeg har hjemme og de som finnes i butikker. Ingenting passer..... Har ringt Eagle og spurte om man kan kjøpe kun håndtak til en av deres titan kjeler, men jeg tror at de kan eventuelt se på saken hvis jeg har mistet håndtaket til deres produkt..... Skinnhanske er et godt forslag ! Har skinn lapper hjemme så jeg skal prøve om det fungerer for meg. Hilsen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange som gir meg gode råd og dette setter jeg stor pris på! Takk til deg også Meliis ! Du har rett, denne gripetangen fra Biltema er både billigere og lettere enn Triangia sin! Jeg er også enig med deg at et slik redskap er best å bruke. Må si at jeg husker at på 70- tallet alle brukte slike gripetenger.... I dag lages det alternative løsninger og de ikke alltid fungerer bra. Håndtaket til Naturehike satt litt løst og jeg tenkte at det er egentlig nødvendig med en slags klemme (klemmer) for å stramme til. Tror at det blir best at jeg går for å kjøpe den du anbefaler. Tar en tur til Biltema på lørdag! Kan også fjerne den ene håndtaket som er igjen. Ha en fin dag Meliis! Hilsen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at det er faktisk veldig viktig å håndtere kjeler med kokende vann med forsiktighet. Særlig når man lager mat liggende i soveposen..... I tillegg lærte jeg at de store 450 grams gas beholdere i kombinasjon med topp monterte brennere kan lett velte selv om man bruker stands.  Man telter ikke nødvendigvis på super flate steder.... Hilsen til alle som svarte på mitt spørsmål ! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 12.9.2021 den 21.20):

Er denne jeg foretrekker selv. En tang er nå en tang kan man si, men jeg liker nå denne fordi den er liten og lett, og derfor også lett å pakke. Får plass i ulike koke-sett, no problem. Bruker for eksempel også å bytte ut Trangia sin klype med denne i mine Trangia kjøkken.  Stiftet først bekjentskap med denne "lite lifter" klypa da jeg i 2001 kjøpte et lite grytesett i titanum fra MSR (2 små gryter på hhv 0,7 og 1 liter) der denne klypa fulgte med.  web.archive.org/web/20001027170117/http://msrcorp.com/prod/prod_titan1.htm .   Dette settet har jeg og bruker jeg enda, men bruker også et nyere utgave (hhv 1 og 1,5 liter) - beregnet for to, dette:  https://www.msrgear.com/ie/cookware/titanium/titan-2-pot-set/21722.html.
 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oscarino skrev (22 timer siden):

Vurderer Leatherman Style PS

Den er ganske så anvendelig til å være så liten, men som kjelehåndtak, så er det greit å være klar over at en kommer veldig nær, og rett over, dampen fra kjelen, hvis en løfter i kanten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJM skrev (5 timer siden):

Bra! Glemte å ta denne med i oversikten over alternative klyper. Dette er jo den lettelse og rimeligste av alle her og funker helt fint så lenge man holder godt tak, men det gjelder jo alle klypene her. www.widforss.no/trangia-handtag-t-minitrangia-100280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oscarino skrev (19 timer siden):

Glemte å skrive at det er faktisk veldig viktig å håndtere kjeler med kokende vann med forsiktighet. Særlig når man lager mat liggende i soveposen..... I tillegg lærte jeg at de store 450 grams gas beholdere i kombinasjon med topp monterte brennere kan lett velte selv om man bruker stands.  Man telter ikke nødvendigvis på super flate steder.... Hilsen til alle som svarte på mitt spørsmål ! :) 

Derfor bruker jeg en eagle kaffekjele på ca 7,5 dl.

Lavere, bredere (bedre varmeutnyttelse), tryggere å helle fra, kan helles fra med lokket på (mindre kondens), fast håndtak (ingenting å miste), velter ikke lett når man setter den ned, bedre varmeoverføring enn titan og veier vel det samme som en titankjele (tror jeg).

7-7,5 dl er nok til realen og kaffen.

Fordelen med titankopp er hvis du bruker gass, da passer alt veldig fint oppi. Jeg bruker bare bensin, så da pakker jeg andre ting i kaffekjelen.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJM skrev (På 14.9.2021 den 10.32):

Denne så såpass lovende ut at jeg løp til PCen og kjøpte den med en gang. I tillegg ble jeg så glad over denne at jeg smacket til PCtastaturet så den MSR-greia som @zimwalker lenket til ble med i dragsuget. Min først test viser at begge disse i utgangspunktet fungerer fint med kaldt vann. Så får testen med full fyr under kjelen utstå til neste kaffetur. I mellomtiden kan kanskje bildene fortelle sitt. Mini-trangiaen blir fast inventar i den viste kjelen heretter hvis det funker.

 

Mini-trangiaen:

IMG_20210916_205421_DxO_600.jpg.0e48e89fecaa04621e937beaceee25a3.jpgIMG_20210916_205605_DxO_600.jpg.bc0045420c42476836127482ade7a28c.jpgIMG_20210916_210338_DxO_600.jpg.001517aba46f515c73a3ea290d8fbe6c.jpgIMG_20210916_210357_DxO_600.jpg.d83afda37883d9c6126a58cf2f6f3e67.jpg

 

MSR-klypa:

IMG_20210916_210003_DxO_600.jpg.2834d1084b7c671235b7c08786d65967.jpgIMG_20210916_210228_DxO_600.jpg.b26b53cdf3c34fce9f20d55c33a8d7ed.jpgIMG_20210916_210057_DxO_600.jpg.2564f47dcdd1d45493f0cfbec97fd00b.jpgIMG_20210916_210244_DxO_600.jpg.5755809b44ad795469ce5e94324e7712.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Hva veier en sånn titankopp på 7,5 dl, reell vekt?

Min 7,5 dl eagle kaffekjele i alu veier 125 gram. Finnes det mye å spare?

Man slipper kaffekopp (6dl brettekopp er favoritten for tiden), men det er kanskje ikke så praktisk (og veldig varmt), å drikke rett fra titankoppen?

Titankjeler til 400kr og mer, som sparer 50-100 gram, viser at dette er et felt for spesielt interesserte.
 

Jeg er selv en av dem, og jeg har en titankjele på 0,9l som er ca 100 g lettere enn kjelen i keramisk alu jeg har. Det er bare én av kjelene som egner seg å lage eggerøre i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Da mangler du bare noen deler så har du snart hele mini-settet :-) <[...]topic/46407-trangia-mini-serie-28-steikepanne-14-cm-super-lite-oppsett/>

Når jeg trenger ei lita steikepanne tar jeg med ei som er enda mindre enn den viste. Den er 12 cm og i stål, veier 110 gram  og veldig fin til å steike speilegg og bacon i til frokosten, eller andre ting som skal stekes. Denne klypa kan brukes til håndtak på den også.

IMG_20210421_212539_DxO_600.jpg.5b0dd8c83ccfd16923d5f5dc0c687598.jpg

Men vanligvis tar jeg med større saker hvis jeg skal lage ordentlig mat. På turer der vekt er viktig har jeg vanligvis ikke med noe som skal steikes.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (26 minutter siden):

Titankjeler til 400kr og mer, som sparer 50-100 gram, viser at dette er et felt for spesielt interesserte.
 

Jeg er selv en av dem, og jeg har en titankjele på 0,9l som er ca 100 g lettere enn kjelen i keramisk alu jeg har. Det er bare én av kjelene som egner seg å lage eggerøre i. 

For meg var det viktige med kjelen ikke at den var i titan, men at den hadde både håndtak på siden og bøle for å kunne henges over bål. I tillegg måtte den ha riktig diameter for presskannefilteret mitt. Jeg hadde allerede en tilsvarende kjele i aluminium, men den hadde ikke bøyle for henging over bål, så da kjøpte jeg denne i stedet for å bore hull og bruke ståltråd. Hull i kjelen er litt problematisk når man skal helle fra kjelen som av praktiske årsaker foregår akkurat der bøylen er festet til kjelen hvis man holder i bøylen når man heller.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius Engelsen, jeg har Eagle Bålkjele 0,7 l og den veier dobbelt så mye som min Naturehike Titan Pot. Helt riktig at Eagle koker vannet mer effektivt, men jeg ville ha kompakt, volum besparende kokesett. En stor, 450 g gas boks går inn i min kjele og i tillegg kan jeg legge  Optimus brenner flatt på bunnen av kjelen, under gas boksen! Fant ut at på mine lange sommer turer i fjellet må jeg redusere både vekt og størrelse på min ryggsekk siden jeg går alene og må bære alt selv. Selvsagt koker jeg kun vann for Real eller Sea to Summit mat. Eagle Bålkjele bruker jeg gjerne på mine fisketurer i marka og da blir det selvsagt bålkos! Her vil jeg bemerke at jeg fant et kjempet fint produkt til å kunne lage et lite bål : Range -Titanium Hobostove fra Revir ! Revir at en ny butikk som åpnet i Storgaten 23 i Oslo for ikke så lenge siden og har selvsagt nettbutikk også. Jeg har fra før Fire Box, men den veier kjempe mye og derfor tar jeg denne sjeldent på tur.....Derimot "fire-box" fra Revir som jeg nevnte er super lett og koster 700 kr. Ja, ultra lett utstyr blir mer og mer etterspurt... Hilsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (16 timer siden):

Titankjeler til 400kr og mer, som sparer 50-100 gram, viser at dette er et felt for spesielt interesserte.

Veier noen av disse titankjelene noe under 125 gram, som en 7,5 dl Eagle kaffekjele veier?

jeg har en 8dl biltema alu kaffekjele som veier 110g, men den er forbeholdt bål.

oscarino skrev (42 minutter siden):

Hei Marius Engelsen, jeg har Eagle Bålkjele 0,7 l og den veier dobbelt så mye som min Naturehike Titan Pot. :)

Bålkjelen er vel blytung, men det sier ikke mye om vekten på titankoppen din.

Hva veier den?

EDIT: ser på aliexpress at de fleste titankopper på 750ml veier ca 130g.

—————————————————————

Og, noen som har brukt titankoppen som kaffekopp? Fungerer det greit, eller brenner man lepper og fingre av seg?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (19 minutter siden):

Veier noen av disse titankjelene noe under 125 gram, som en 7,5 dl Eagle kaffekjele veier?

Altså en Toaks 0,75l. veier 86g, men poenget mitt var vel at titankjeler er en ganske dyr måte å spare vekt på. Så jeg tror vi er på bølgelengde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 timer siden):

Hva veier en sånn titankopp på 7,5 dl, reell vekt?

Titan:
587853313_IMG_2818copy.thumb.jpg.712f767390f3d4f046de5cfe00f2744c.jpg

Trangia (alu):
1241409383_IMG_2815copy.thumb.jpg.bd13d94f68b087a1882744239f9d7f3f.jpg

For meg handler ikke dette kun om vekt, men også organisering og plassbesparelse.
Veldig kjekt å få en 100gr gassboks oppi 750ml titankoppen, sammen med brenner og fyrstikker/lighter.
Samme med 1100ml kjelen, der får oppi både 230gr og 450gr gassboks uten at kjelen tar noe særlig ekstra plass enn en gassboks alene. Med 230gr får man og oppi en liten brenner, fyrstikker/lighter og litt småtteri. Og det går jo i 1600ml også selvsagt, men da får man en kjele som har mye større diameter enn gassboksen. Med disse alternativene, så har man litt å velge i, alt etter hvilken behov man har og hva slags tur man skal på.

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.