Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt: Patagonia 3 vs. Fjellheimen X-TREM 3 vs. Lofoten X-TREM 3


Esten Aleksander

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Da jeg ble liggende værfast i fjor vinter og teltet tok skade, har jeg siden den gang vært i tankeprosessen med å kjøpe meg et nytt telt. Kandidatene jeg har sett på er som over, men valget  er vanskeligere enn jeg skulle tro. Har lest meg litt blind på spesifikasjonene og likeledes sett meg blind på videoer. Det jeg virkelig hadde hatt lyst til er og se de stilt ut ved siden av hverandre, med mulighet til å prøveligge samtidig som ekspertrådene ble gitt av en fagkyndig. Verden er dessverre ikke så enkel, og derfor vender jeg meg istedenfor til turfolket her for gode innspill:)

Fordelen med de to sistnevnte teltene er for min del naturligvis vekten, da de ligger ca 2 kg under Patagonia. Ved bruk av pulk, er ikke dette all verden, men i de tilfellene teltet må gå i sekken har det for en kar med slitne menisker alt å si. 

Ønsker alle betraktninger velkommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kokte ned til de samme tre teltene da jeg valgte nytt vintertelt i fjor og valget falt til slutt på Fjellheimen. Årsaken var at jeg ville ha større fortelt enn Patagonia, og Fjellheimen har større bredde og høyde på innertelt i fotenden enn Lofoten. Jeg tenkte (kun basert på egen synsing) at den ekstra høyden i fotenden ville gi mindre mulighet for å presse tærne inn i teltduken. Hvis dere skal være tre stk i det på sommeren kan nok den ekstra bredden i fotenden være grei å ha.

Når det gjelder oppgitt vekt så tror jeg Patagonia leveres med dobbelt stangsett og kanskje pulkpose som standard hvis jeg husker rett, men her kan sikkert noen andre korrigere hvis jeg tar feil. Teltet blir for min del kun brukt på turer med pulk, jeg bruker andre telt på sommeren, så vekt var ikke et tema da jeg valgte.

Uansett hvilket av teltene du velger så tror jeg de tåler det aller meste, så det koker nok ned til hvor stort fortelt du ønsker og hva slags form på innerteltet du ønsker.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har har Patagonia nå men hadde første utgave av Lofoten X-Trem 3 og Spitsbergen X-trem 4 tidligere.

Vekten som er oppgitt er inkludert det doble stangsettet, pulkposen og andre plugger på Patagonia som eeespen skriver, så vektforskjellen blir mindre enn oppgitt.

Grunnen til at jeg ville bytte ut Lofoten teltet var at det skrådde for mye i fottenden så soveposen lå alltid imot innerteltet og ble unødvendig fuktig, ellers var jeg meget godt fornøyd med dette.

Patagonia teltet har bedre takhøyde i praksis enn Lofoten siden man har større område før det begynner å skrå ned mot fottenden, man har heller ikke samme problem med at man kommer borti innerteltet, minuset med Patagonia er at forteltet er mye mindre enn de 2 andre. En annen fordel med Patagonia er at man slipper å kjøpe ekstra stangsett og pulkpose om man ønsker dette. Patagonia er også lettere å varme opp siden totalvolumet er mindre og inngangen i  innerteltet skrår litt forover så man får mere av varmen fra brenneren inn i innerteltet om man bruker den i forteltet.

Så om jeg skulle valgt nytt telt idag hadde jeg nok gått for nye modellen Fjellheimen eller aller helst Spitsbergen i Xtreme 3 utgave om den ekstra vekten ikke hadde boe betydning siden den har vertikale vegger i fotenden, jevn takhøyde, 1 inngang i hver ende og alle stengene er like lange.

Håper dette hjelper deg litt på vei og beklager for at jeg blander inn nok ett telt.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ni oftast är 3 i tältet är det extra utr i stora Absid nödvändigt då kan 2 st vara där jag har ett himalaya 2p extr som 1p vinter tält och lite stort men troligen trångt för 2p.

Se även på HB med 2 mindre Absider.

Jag har haft unna på sommaren men finns de som har detta på Vintern troligen ok på senvintern med mindre oväders risk.

Jag hade footprint men anv det ej Abside där jag hade köket med ökad brandrisk om absid är frame men ger ju mindre kondens och med stor vana vid köket och väl tilltagen träfiberskiva under kök skulle det nog gå bra.

Jag fick öppna ventilationen mer när vinden minskade på natten och släppa in mer kall luft detta kanske kunde undvikits med extra golv i Absiden,jag har bra innertälts ventilation i taket ut mot ytter tält,jag hade grävt ned tältet minst till halva höjden samt att det var en kulle likt ett skidhopp på vindsidan som styrde vinden över tältet.

Minneskortet på kameran slutade fungera på Vinterturen därav ej några bilder men testat i ca 10 ms på sommaren och lätt att sätta upp båda själv om man fäster 2 markpinnar eller fäster en stormlina med karbin i pulkan.

WP_20200707_21_53_34_Pro.jpg

WP_20200707_22_03_19_Smart.jpg

WP_20210624_20_05_49_Pro.jpg

WP_20210624_20_12_14_Smart.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
eeespen skrev (På 12.9.2021 den 7.47):

Det kokte ned til de samme tre teltene da jeg valgte nytt vintertelt i fjor og valget falt til slutt på Fjellheimen. Årsaken var at jeg ville ha større fortelt enn Patagonia, og Fjellheimen har større bredde og høyde på innertelt i fotenden enn Lofoten. Jeg tenkte (kun basert på egen synsing) at den ekstra høyden i fotenden ville gi mindre mulighet for å presse tærne inn i teltduken. Hvis dere skal være tre stk i det på sommeren kan nok den ekstra bredden i fotenden være grei å ha.

Når det gjelder oppgitt vekt så tror jeg Patagonia leveres med dobbelt stangsett og kanskje pulkpose som standard hvis jeg husker rett, men her kan sikkert noen andre korrigere hvis jeg tar feil. Teltet blir for min del kun brukt på turer med pulk, jeg bruker andre telt på sommeren, så vekt var ikke et tema da jeg valgte.

Uansett hvilket av teltene du velger så tror jeg de tåler det aller meste, så det koker nok ned til hvor stort fortelt du ønsker og hva slags form på innerteltet du ønsker.

Tusen takk for raskt svar Espen, og beklager det motsatte her. Har vært rimelig hektisk sist måned
Dine vurderinger og Tor Helge sine sammenfalt veldig godt med de betraktninger jeg hadde gjort og gjorde meg. Spesielt dette med god nok plass i fotenden, for å unngå fuktig sovepose og stort fortelt. Det jeg liker med Patagonia er den skråstilte ventilen på siden som er designet for å hindre at snøen tetter den. Jeg kjøpte Lofoten og testet i stua, samt Barents Trollheimen (Det første teltet fra den originale Helsport familien). Begge ble pakket fint sammen og levert tilbake, da de ikke innfridde. 
For et par uker siden kom endelig Helsport Fjellheimen X-trem 3 Camp på salg hos XXL til 6525kr, så da gikk jeg for det. Har ikke hatt tid til å sette det opp enda, men basert på deres innsikt i dette forum, egne vurderinger og tidligere erfaring med andre Fjellheimen modeller, har jeg troen på at dette vil bli bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThorHelge skrev (På 12.9.2021 den 8.09):

Hei

Jeg har har Patagonia nå men hadde første utgave av Lofoten X-Trem 3 og Spitsbergen X-trem 4 tidligere.

Vekten som er oppgitt er inkludert det doble stangsettet, pulkposen og andre plugger på Patagonia som eeespen skriver, så vektforskjellen blir mindre enn oppgitt.

Grunnen til at jeg ville bytte ut Lofoten teltet var at det skrådde for mye i fottenden så soveposen lå alltid imot innerteltet og ble unødvendig fuktig, ellers var jeg meget godt fornøyd med dette.

Patagonia teltet har bedre takhøyde i praksis enn Lofoten siden man har større område før det begynner å skrå ned mot fottenden, man har heller ikke samme problem med at man kommer borti innerteltet, minuset med Patagonia er at forteltet er mye mindre enn de 2 andre. En annen fordel med Patagonia er at man slipper å kjøpe ekstra stangsett og pulkpose om man ønsker dette. Patagonia er også lettere å varme opp siden totalvolumet er mindre og inngangen i  innerteltet skrår litt forover så man får mere av varmen fra brenneren inn i innerteltet om man bruker den i forteltet.

Så om jeg skulle valgt nytt telt idag hadde jeg nok gått for nye modellen Fjellheimen eller aller helst Spitsbergen i Xtreme 3 utgave om den ekstra vekten ikke hadde boe betydning siden den har vertikale vegger i fotenden, jevn takhøyde, 1 inngang i hver ende og alle stengene er like lange.

Håper dette hjelper deg litt på vei og beklager for at jeg blander inn nok ett telt.

 

 

Takk for at du blander deg inn i nok et telt. Med din kunnskap er det gull verdt!
Dine vurderinger og Espen sine sammenfalt veldig godt med de betraktninger jeg hadde gjort og gjorde meg. Spesielt dette med god nok plass i fotenden, for å unngå fuktig sovepose og stort fortelt. Det jeg liker med Patagonia er den skråstilte ventilen på siden som er designet for å hindre at snøen tetter den. Jeg kjøpte Lofoten og testet i stua, samt Barents Trollheimen (Det første teltet fra den originale Helsport familien). Begge ble pakket fint sammen og levert tilbake, da de ikke innfridde. 
For et par uker siden kom endelig Helsport Fjellheimen X-trem 3 Camp på salg hos XXL til 6525kr, så da gikk jeg for det. Har ikke hatt tid til å sette det opp enda, men basert på deres innsikt i dette forum, egne vurderinger og tidligere erfaring med andre Fjellheimen modeller, har jeg troen på at dette vil bli bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Walle skrev (På 10.11.2021 den 14.03):

Gratulerer med nytt telt :)

Hvilke betrakninger var det som gjorde at det kun var Helsport modeller som ble sett på som mulige alternativ ?

Hei,
Godt spørsmål. Først og fremst da det er disse jeg har vurdert sterkest og jeg har hatt en del erfaringer med Helsport fra tidligere. Ønsket derfor ikke at debatten skulle bli for bred, men fokusert rundt de alternativene jeg uansett ville lande på. 
Vurderte også Bergans HELIUM EXPEDITION DOME 3 og det nye teltet fra Barents. 
Synes Helsport har hatt god kunnskap og et veldig bra service tilbud i alle år. Det minste problem og de har enten reparert det kostnadsfritt eller sendt nytt telt. Nå er Helsport dessverre kjøpt opp, og jeg har allerede merket en stor forskjell på dette området. Vanskeligere å komme i kontakt, spesielt på telefon, og et mindre service apparat som etter min erfaring virker mindre kompetente. Tidligere stod telefonnummeret direkte på nettsiden, nå har Helsport som mange andre et elektronisk skjema du må sende inn for spørsmål. Mye mer tidkrevende og større rom for misforståelser - treg kommunikasjon. Grunnen til at jeg fremdeles lander på Helsport er at modellene jeg vurderte var utviklet av "gamle" Helsport, slik at jeg er sikker på at det er gjennomtenkte løsninger og kvalitet. Etter hvert som de produserer nye modeller nå, vil jeg naturligvis være mer skeptisk, slik jeg ser utviklingen har vært så langt. Slik jeg har opplevd det, virker som de nye eierne vil bruke Helsport sitt gode navn til å selge stor kvantitet av telt uten og følge opp på det Helsport var verdenskjent som best i klassen på: nemlig personlig service og oppfølging, passion og eierskap til egen produkter. Hvis dette blir tilfelle, så mener jeg Helsport på sikt dessverre vil miste sin "competitive advantage" i markedet. 

Grunnen til at jeg testet den første modellen, Trollheimen, fra Barents i stua, var fordi den er laget av store deler av det "gamle" teamet bak Helsport med Nora Helliksen, datter av tidligere Helsport-eier Stein Helliksen og barnebarn av Helsport-gründer Arild Helliksen i spissen. Teltet hadde en del "short commings" (Åpning innertelt, ventiler, stormmatter) som rent vintertelt (dette er mer et allround telt) , men nå kommer de med flere spennende nyheter som er mer spesialiserte. Ønsker dem lykke til da de har en ambisjon om å ta vare på tradisjonene for god personlig service og de har ansatt mange av de på service og reparasjonsavdelingen som mistet jobben da Helsport ble kjøpt opp. 

Lang tilbakemelding, men håper jeg besvarte sp ditt :)

 

 

 

 



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokido skrev (42 minutter siden):

Hei, har du fått testet ny teltet ditt, innfridde det? Evt. hvilke erfaringer sitter du igjen med?

Dessverre ikke ennå¨. Skulle gå fra Finse til Rjukan med start lørdagen som var, men været var ikke meldt slik vi hadde håpet. Vi ser for oss et nytt vindu om 9 dager. Håper på bedre forhold da. Gjerne kaldt :)

Ellers vil jeg si at teltet har blitt slått opp, og har den beste formen av de tre jeg vurderte, som samsvarer med både @eeespen og @ThorHelge sine anbefalinger hva gjelder god plass i fotenden og romslig fortelt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esten Aleksander skrev (4 timer siden):

Dessverre ikke ennå¨. Skulle gå fra Finse til Rjukan med start lørdagen som var, men været var ikke meldt slik vi hadde håpet. Vi ser for oss et nytt vindu om 9 dager. Håper på bedre forhold da. Gjerne kaldt :)

Ellers vil jeg si at teltet har blitt slått opp, og har den beste formen av de tre jeg vurderte, som samsvarer med både @eeespen og @ThorHelge sine anbefalinger hva gjelder god plass i fotenden og romslig fortelt :)

Ok, har kjøpt det samme teltet fra XXL forrige uke, og venter i spenning... Klarer ikke helt å forstå at de solgte det til 5999, og Helsport tar 13 000 for det? Er redd for at det er second hand vare...Så var spent på å høste erfaring med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokido skrev (1 time siden):

Ok, har kjøpt det samme teltet fra XXL forrige uke, og venter i spenning... Klarer ikke helt å forstå at de solgte det til 5999, og Helsport tar 13 000 for det? Er redd for at det er second hand vare...Så var spent på å høste erfaring med det :)

Du har nok fått akkurat samme vare som de selger på Helsport nettbutikk. Saken er at XXL kjøper inn enkelte Helsport modeller i store kvanta - da med mulighet til å selge dem kunstig lavt. Jeg kjøpte mitt på XXL til 6590 i høst og et til 5999 forrige uke. Det var bare for godt til å være sant. 
Mener at du har god grunn til å senke skuldrene og bare nyte det faktum at du har fått en fantastisk telt til en fantastisk pris :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esten Aleksander skrev (15 timer siden):

Du har nok fått akkurat samme vare som de selger på Helsport nettbutikk. Saken er at XXL kjøper inn enkelte Helsport modeller i store kvanta - da med mulighet til å selge dem kunstig lavt. Jeg kjøpte mitt på XXL til 6590 i høst og et til 5999 forrige uke. Det var bare for godt til å være sant. 
Mener at du har god grunn til å senke skuldrene og bare nyte det faktum at du har fått en fantastisk telt til en fantastisk pris :)

Takk for tilbakemelding, da e det bare å glede sæ til helga :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (14 minutter siden):

Apropos telt fra XXL så opplevde jeg at et Fjellheimen var brukt når jeg fikk det. Hundehår inni teltet og fotavtrykk etter våte ben i taket på teltet. Så husk å sett opp teltet i stua og se over innen angrefristen.

Godt råd! Her har tydeligvis ikke XXL gjort jobben sin. Trolig noen som har benyttet 100 dagers returgaranti når de skulle benyttet 30 dagers fornøydgaranti. I sistnevnte tilfelle skal produktet selges videre som brukt vare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Esten, håper det er greit at jeg spør her...😅 Slo opp teltet i stua i går, og det så heldigvis ubrukt ut. Hvor mange snøplugger bør man ta med seg? Det var 14 barduner og 13 hull til å sette plugger i...Det blir jo en del vekt å ta med seg... Kommer til å bruke ski og staver i tillegg. I front og i bakenden er det veldig mange, er det vanlig å slå de sammen på en måte og feste i en plugg?  Tenker at barduner ved stangkanaler og over ventiler og noen i endene er en selvfølge. Hvis noen har bilder av hvordan de har festet teltet så ser jeg gjerne på de :) Skjønner også at jo flere festepunkter man har jo sikrere blir det... Men det er kanskje ikke nødvendig å bruke 27 plugger ved bare litt vind og snøfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokido skrev (2 timer siden):

Hei, Esten, håper det er greit at jeg spør her...😅 Slo opp teltet i stua i går, og det så heldigvis ubrukt ut. Hvor mange snøplugger bør man ta med seg? Det var 14 barduner og 13 hull til å sette plugger i...Det blir jo en del vekt å ta med seg... Kommer til å bruke ski og staver i tillegg. I front og i bakenden er det veldig mange, er det vanlig å slå de sammen på en måte og feste i en plugg?  Tenker at barduner ved stangkanaler og over ventiler og noen i endene er en selvfølge. Hvis noen har bilder av hvordan de har festet teltet så ser jeg gjerne på de :) Skjønner også at jo flere festepunkter man har jo sikrere blir det... Men det er kanskje ikke nødvendig å bruke 27 plugger ved bare litt vind og snøfall?

Helt annet telt, men tunnell det også, med 20 ish festepunkter:

Jeg kommer meg fint unna med kun 6 stk. snøplugger, ski og staver.

Snøpluggene og skiene/stavene brukes på endene og de viktigste bardunene mot vinden - På resten av bardunene og punktene bruker jeg de vanlige teltpluggene. Et fint triks er å sette pluggene ned i snøen, pakke mer snø oppå og stå på den i 20-30 sekunder. Hvis behov, pakk på mer snø og stå på den enda lenger. Selv de små pluggene vil sitte som støpt etter dette.
Tried and true i vindstyrker opp mot full storm i kastene, men det tar litt lenger tid :)

Det er uansett en god praksis å bruke alle bardunene hele tiden. Du får et strammere (mindre blafring) og bedre ventilert telt, og du er klar for "alt" uansett hvor fint vær det måtte være når du setter det opp.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokido skrev (5 timer siden):

Hei, Esten, håper det er greit at jeg spør her...😅 Slo opp teltet i stua i går, og det så heldigvis ubrukt ut. Hvor mange snøplugger bør man ta med seg? Det var 14 barduner og 13 hull til å sette plugger i...Det blir jo en del vekt å ta med seg... Kommer til å bruke ski og staver i tillegg. I front og i bakenden er det veldig mange, er det vanlig å slå de sammen på en måte og feste i en plugg?  Tenker at barduner ved stangkanaler og over ventiler og noen i endene er en selvfølge. Hvis noen har bilder av hvordan de har festet teltet så ser jeg gjerne på de :) Skjønner også at jo flere festepunkter man har jo sikrere blir det... Men det er kanskje ikke nødvendig å bruke 27 plugger ved bare litt vind og snøfall?

Synes det sneakyowl sier høres fornuftig ut.

Selv lar jeg de fleste vanlige pluggene bli hjemme, men ble nysgjerrig på å prøve " pakke mer snø oppå og stå på den i 20-30 sekunder" - teknikken til @sneakyowl . Hadde en forutinntatt formening om at disse pluggene var bortkastet om vinteren, men har tydeligvis ikke oppdatert informasjon her :)

Selv har jeg et sett med 8 x 0,5 m snøplugger og et sett med 6 x snøanker. Legger vi til to par ski og staver så pleier teltet og sitte sånn nogenlunde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Et fint triks er å sette pluggene ned i snøen, pakke mer snø oppå og stå på den i 20-30 sekunder. Hvis behov, pakk på mer snø og stå på den enda lenger.

Bare vær sikker på at ikke snøen er kram! Om morgenen kan det være kuldegrader og pluggen sitter dønn fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seawater skrev (Akkurat nå):

Bare vær sikker på at ikke snøen er kram! Om morgenen kan det være kuldegrader og pluggen sitter dønn fast.

Nja, da blir jobben bare enklere så vidt jeg har erfart. På morgenen er det bare å stikke spaden ned i det "generelle" området til pluggen og løsne snøblokka som er blitt hard over natta. Pluggen får man ut en eller annen vei uansett etter litt lirking. I hvert fall på mine Abisko og Keb plugger som er ganske glatte i materialet.

Jeg har nok kanskje ikke vært utfor den værste kombinasonen av kram snø og omslag til mye kaldere vær så alt blir til is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (16 minutter siden):

Nja, da blir jobben bare enklere så vidt jeg har erfart. På morgenen er det bare å stikke spaden ned i det "generelle" området til pluggen og løsne snøblokka som er blitt hard over natta. Pluggen får man ut en eller annen vei uansett etter litt lirking. I hvert fall på mine Abisko og Keb plugger som er ganske glatte i materialet.

Jeg har nok kanskje ikke vært utfor den værste kombinasonen av kram snø og omslag til mye kaldere vær så alt blir til is.

Det har jeg :) I fjor lå jeg værfast i tre dager med vekselvis varme og kulde. Jeg måtte grave ut teltet flere ganger per døgn og hadde vekkerklokken på hver 4 time om natten for å besørge O2 tilførsel.
Da det var tid for avreise, brukte jeg to timer på forsiktig prøve å grave ut teltet, men til slutt ble det dessverre skader på det. Ettersom tidsvinduet jeg hadde å komme meg videre begynte å snevres kraftig inn, måtte jeg til slutt spa ut teltet i biter. Det satt dønn fast i isen, spesielt stormklaffene -snømengdene var enorme. Brukte uansett 1,5 time i tillegg på å få hele teltet ut, slik at jeg ikke la igjen noen miljøavtrykk i naturen. 

https://www.facebook.com/YesAzz/posts/10164730280295183

 

Endret av Esten Aleksander
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokido skrev (7 timer siden):

 Hvor mange snøplugger bør man ta med seg? Det var 14 barduner og 13 hull til å sette plugger i...Det blir jo en del vekt å ta med seg... Kommer til å bruke ski og staver i tillegg. I front og i bakenden er det veldig mange, er det vanlig å slå de sammen på en måte og feste i en plugg?  Tenker at barduner ved stangkanaler og over ventiler og noen i endene er en selvfølge.

Eg brukar alltid snøpluggar på samtlige bardunar og pluggfester. Ski kan sjølvsagt brukast, dersom ein likevel ikkje har tenkt å bruke desse medan teltet står oppe. Pass bare på at eventuell stålkant ikkje kuttar bardunen. Stavar fungerer langt frå alltid, enten er dei vanskeleg å få ned i snøen, eller så er dei vanskeleg å få opp att utan å øydelegge dei.

Bardunar som går same veg, kan vera naturleg å feste i same plugg, men dersom snøen er laus og vinden utfordrande, er det god hjelp å fordele belastninga på kvar sin snøplugg.

Vanlege pluggar gidd eg ikkje ta med meg på vintertur, sjølv om desse kan fungere enkelte gonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på tur i Øyerfjellet med dette teltet nå, og det har kommet mer snø siste uken enn jeg forventet, så er glad jeg tok med noen piranha-anker i tillegg til 50+30. Datt gjennom til livet da jeg tok av meg skiene, så den vanlige bruken av ski som plugger utgikk for å klare å komme rundt teltet uten å svømme. Brukte 50cm i hver ende av teltet og piranha til barduner. Når jeg bruker dette teltet er det med pulk til transport, så noen ekstra plugger og snøanker er ikke noe problem vektmessig. Er vekt et tema og du ikke er over tregrensa er det greit å grave ned noen kvister og hvis du ikke har med nok plugger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeespen skrev (12 timer siden):

Jeg er på tur i Øyerfjellet med dette teltet nå, og det har kommet mer snø siste uken enn jeg forventet, så er glad jeg tok med noen piranha-anker i tillegg til 50+30. Datt gjennom til livet da jeg tok av meg skiene, så den vanlige bruken av ski som plugger utgikk for å klare å komme rundt teltet uten å svømme. Brukte 50cm i hver ende av teltet og piranha til barduner. Når jeg bruker dette teltet er det med pulk til transport, så noen ekstra plugger og snøanker er ikke noe problem vektmessig. Er vekt et tema og du ikke er over tregrensa er det greit å grave ned noen kvister og hvis du ikke har med nok plugger. 

Tusen takk for delt erfaring og gode tips fra dere. Har 9 snøplugger (5x50 og 4 x30), men har vurdert lenge å kjøpe snøanker i tillegg. Like greit å kjøpe det først som sist.... Med dette teltet blir det nok kun ved pulkbruk her også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokido skrev (12 timer siden):

Tusen takk for delt erfaring og gode tips fra dere. Har 9 snøplugger (5x50 og 4 x30), men har vurdert lenge å kjøpe snøanker i tillegg. Like greit å kjøpe det først som sist.... Med dette teltet blir det nok kun ved pulkbruk her også.

Du vet sikkert om det allerede, men vil likevel tipse om at du får snøanker til 50% rabatt hos Helsport nå :)

https://www.helsport.com/no/telt-og-tarp/tilbehor/pegs-snow-anchor-piranha-6pcs/

Skjermbilde 2022-02-18 kl. 21.15.21.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.