Gå til innhold
  • Bli medlem

3-4 dagers tur i Jotunheimen


Mari3

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal til Jotunheimen snart. Har sett meg ut en rute jeg har lyst til å gå, og lurer på om jeg har nok tid til å rekke det. 

Begynner turen fra Gjendesheim. Har lyst til å gå gjendesheim - glitterheim - Glittertind - tilbake til glitterheim - memurubu - Besseggen - Gjendesheim. Er dette overkommelig på tre og en halv dag? 

 

Jeg skal ha på meg stor sekk hele tiden,jeg legger ikke noe utstyr fra meg noe sted for gå topptur. Så det må selvfølgelig regnes med. 

 

 

Endret av Mari3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Graham at det høres litt i overkant ut. Men det er som sagt vanskelig å svare på. Folk har veldig ulik kapasitet på hvor lange dagsetapper de orker. Og så spørs det hva du mener med stor sekk. Mange tenker en stor sekk ligger på 25 kg, andre tenker 13-15 osv. 

For min egen del pleier jeg å beregne dagsetapper på ca 15 km. på teltovernattinger der sekken ligger på 13-15 kg. Og da tar jeg høyde for litt vanskelig terreng og litt høydeforskjell. 

Går jeg med sekk på rundt 10 kg kan jeg øke til 20 km. pr dag. 

Ruten din målte jeg på ut.no til 63 km. 

Skal du overnatte på turisthyttene? 

Hvor tung er sekken din? 

Siden du postet dette spørsmålet går jeg ut i fra at du ikke har veldig mye erfaring og referanser på lange fotturer. Og det viktigste er å kjenne seg selv. Tenk også på at dagene blir kortere nå utover høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres overkommelig ut og man går stort sett raskere alene i fjellet enn sammen med andre.

Er det 3 overnattinger du tenker deg, i telt eller på hytte? 

Storsekken ville jeg lagt igjen på Glitterheim og gått med lettere oppakning til Glittertind. Det er styggtungt å gå på topptur med storsekk  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.