Gå til innhold
  • Bli medlem

Iphone med satellitt-dekning


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Det ryktes om at IPhone 13 kommer med mulighet for satellitt kommunikasjon - dette er vel godt nytt for alle. 
Vil tro at dette er dårlig nytt for garmin og andre leverandører som har tatt seg godt betalt for disse tjenestene. 
Er det noen som kan gi en kvalifisert gjetning på hvordan dekningen blir på dette her hos oss?

https://www.google.com/amp/s/www.macrumors.com/2021/08/29/iphone-13-to-feature-leo-to-make-calls-and-text/amp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ryktes flere ting om iPhon 13 og satellitt dekning. En annen "analytiker" mener at du kun vil gjelder i visste område, for enkelte markeder. Apple er vel fortsatt avhengig av normale operatører, der det er dekning. Skulle de åpne opp for satellitt over alt, så vil det være i konkurranse med mobiloperatører.

Se fek her, https://www.techradar.com/news/iphone-13-satellite-features-explained

Håper det blir tilgjengelig, for områder uten vanlig mobil dekning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (4 timer siden):

Vil tro at dette er dårlig nytt for garmin og andre leverandører som har tatt seg godt betalt for disse tjenestene. 

Jeg har mine tvil om  at dette vil bli noe særlig billigere bare fordi radioen sitter inni en iPhone.

Jeg synes heller ikke det er spesielt dyrt med teksting via Iridium-nettverket som garmin bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uansett litt usikker på om dette vil være brukbart for oss her på berget. Vet ikke hva dekningen til Globalstar er, men såvidt jeg forstår dekker ikke Starlink noe nord for 55 grader enn så lenge.

Grunnen til at Iridium fortsatt lever er vel hovedsakelig at de er de eneste som dekker polområdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (7 minutter siden):

Grunnen til at Iridium fortsatt lever er vel hovedsakelig at de er de eneste som dekker polområdene?

Jeg vil vel anta at grunnen først og fremst er at de tjener penger på det og at det ikke finnes noe alternativt satellittnettverk som konkurrerer. De fornyet vel alle satellittene sine for et par år siden uten at man kunne merke noe avbrudd i tjenestene. Det er så vidt jeg vet mange brukere av nettverket og jeg tror ikke noen har tenkt tanken om å legge det ned. Det måtte være hvis det kom et alternativt nettverk som gjør det ulønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (42 minutter siden):

Jeg vil vel anta at grunnen først og fremst er at de tjener penger på det og at det ikke finnes noe alternativt satellittnettverk som konkurrerer. De fornyet vel alle satellittene sine for et par år siden uten at man kunne merke noe avbrudd i tjenestene. Det er så vidt jeg vet mange brukere av nettverket og jeg tror ikke noen har tenkt tanken om å legge det ned. Det måtte være hvis det kom et alternativt nettverk som gjør det ulønnsomt.

Jo, du har nok rett. Jeg husker bare at de gikk dundrende konkurs og ble reddet av den amerikanske staten noen få år etter oppstarten. Mener noe av begrunnelsen var at de var de eneste som dekket basene i Antarktis, men det kan godt være ren spekulasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.